(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.401
    21.794
    113
    Wij zouden prima volledig vegetarisch kunnen eten qua aantal gerechten die we lusten. Zijn ook allemaal geen moeilijke eters gelukkig :) En ik heb nu een behoorlijk aantal gerechten die we graag lusten, waarmee ik afwissel, met dan soms eens een niet-vegetarisch gerecht.

Maar vlees vind ik toch wel een fijne toevoeging qua gezondheid en ook geeft het echt een goede smaak af, daar kan geen specerij of bouillonblokje tegenop (in bepaalde gerechten dan). Voor extra smaak hoeft het niet per se een grote hoeveelheid te zijn, bv een kippennek in een pan soep maakt al zo'n verschil. Dan heb ik het uiteraard niet over vlees zoals kipfilet, dat is bijna smaakloos. Ik las laatst een keer "that's the animal variety of tofu", en daar zit wel iets in :roflmao:
    We gebruiken daarbij ook echt alles van het dier dat eetbaar is, zoals de organen (scheelt ook dat we dat gewoon lekker vinden). De botten bewaar ik in de vriezer om eens in de zoveel tijd bottenbouillon mee te maken. En mijn schoonvader zorgt ervoor dat het vacht goed terechtkomt (heb het nu over schapen/geiten).

Veganistisch zou al lastiger zijn voor ons, maar dat komt ook wel omdat ze hier geen vervangers verkopen, nu maak ik wel eens m'n eigen havermelk maar bv met yoghurt wordt dat al lastiger. Je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen om dat dan gewoon niet meer te eten, maar zo'n eenzijdig dieet is mij net een brug te ver. Vleesvervangers hoef ik al niet, daarin ben ik content met peulvruchten/zelfgemaakte tofu en seitan. Maar met zuivel vind ik dat nog wel een dingetje. En ei eet ik eigenlijk ook best graag. Vanmiddag bv eet ik waarschijnlijk een ei bij de lunch. Maar daar tegenover staat wel een veganistisch ontbijt én avondeten. Zo probeer ik een beetje een balans te vinden. Dus niet én én, maar soms ei, soms zuivel, soms vlees. En soms ook gewoon een dagje volledig veganistisch, zoals gisteren.

Saartje33 en Mamafiets vinden dit leuk.
  2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.190
    6.593
    113
    ANWB: aantal files blijft stijgen, vooral in Noord-Brabant (nos.nl)

en wat niet in het artikel staat, maar wel op het nieuws werd verteld: mensen staan liever in de file dan dat ze thuiswerken, met het OV gaan of op de fiets gaan.

Ik zou ze geen keuze geven en gewoon voor een alternatief gaan. Alles beter dan de wegen verbreden.

Pas hadden wij een organisatie-uitje. Paar honderd man naar een afgelegen plek, niet te bereiken met het OV. Er werd een pendelbus ingezet. Uiteindelijk gingen maar ca 50 collega's met die bus, rest met de auto. Dat vond ik ook zo stom. Maar ook stom dat de organisatie niet iets gekozen heeft dat beter met het OV te bereiken is.

3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.401
    21.794
    113
    Het zou mooi zijn als mensen een soort van thuiswerk-bonus krijgen (als dat al niet bestaat?). Tijdens corona kon het ook allemaal, dus snap niet zo waarom het nu niet zou kunnen.

En als er geld tegenover staat, zijn veel mensen er er vaak wél weer voor te porren...

4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.401
    21.794
    113
    Volgen jullie de "sollicitatie" van Hoekstra ook?

Ik vind het nog steeds moeilijk om een voormalige Shell-medewerker (die daar ook geen spijt van lijkt te hebben) zo'n belangrijke taak toe te vertrouwen.

Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.190
    6.593
    113
    We hebben thuiswerkvergoeding, net iets meer dan 2 euro per dag. Per maand is het natuurlijk niets.

Maar het zou mooi zijn als de besparing voor aanleg wegen ook terugvloeit in thuiswerken.

Mooier zou zijn dat de km vergoeding onder de loep zou komen te liggen. Dus bij regulier kantoorwerk maar voor een x aantal dagen een km vergoeding, niet meer voor elke dag. Nog mooier dat OV-vergoeding belastingtechnisch interessanter is dan km vergoeding. Ik heb werkgevers gehad die je een gratis OV kaart gaven en 0 euro km vergoeding.

citroenrasp vindt dit leuk.
  6. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Wat bedoel je hiermee?

7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.190
    6.593
    113
    Werknemers geen keuze geven en als werkgevers een goed alternatief aanbieden. Dus thuiswerken voor een bepaald % stimuleren/verplichten, OV volledig vergoeden (incl mogelijkheid om in de trein te werken), fietsplan. Maar niet verplichten om naar kantoor te komen en dat de oplossing dan uiteindelijk gezocht wordt in het verbreden van wegen.

Saartje33, Vulpen en citroenrasp vinden dit leuk.
  8. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Beetje jammer dat de NS juist minder reizigers wil :( Of nou ja, minder reizigers in de spits. Maar natuurlijk komen mensen vooral in de spits, want ze moeten op een bepaald tijdstip op hun werk of bij hun college zijn.

Ze zijn bij ons juist aan het kijken of mensen weer meer naar kantoor gelokt kunnen worden. Idioot eigenlijk, los van dat het mij onoplosbare logistieke problemen zou opleveren.

Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Hebben jullie een waterpomp, en zo ja, wat was je eerste stap?

Ik krijg (niet overdreven) al maagpijn als ik eraan denk, meteen nu ik dit typ. Ik vind het heel ingewikkeld en krijg sowieso veel stress van 'dingen met het huis'. Maar ik wil ook niet huichelachtig zijn en mijn verantwoordelijkheid nemen. Dus misschien moet ik binnenkort een eerste stap zetten om uit te zoeken of het bij ons kan. Maar ik heb geen idee waar te beginnen, of het mogelijk is met onze vloerverwarming enzovoorts (we hebben ook steunradiatoren).

10. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.164
    113
    Vrouw
    1) https://warmtepompvergelijker.nl/ dit ding invult.
    2) Beetje gekeken waar hij zou moeten komen. Buurman is verwarmingsmonteur dus die gevraagd waar hij hem zou plaatsen.
    En dan zou de volgende stap zijn om het bedrijf wat onze ketel controleert maar gewoon te vragen wat er nog meer moet gebeuren (verwarmingen enzo). Of eventeel kijken of je via vereniging eigen huis info kan krijgen.

En toen laten zitten want de terugverdientijd is zo lang dat we maar gewoon wachten tot de gemeente hier de boel van het gas af gaat halen. Waarschijnlijk hebben we ook andere radiatoren nodig (momenteel geen lage temperatuur radiatoren denk ik), en dan moeten er ook dingen in de keuken (gasplaat weg, huilen!) gebeuren dus het geld kan in ons geval beter daarvoor opzij gezet worden.

11. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij willen nieuwe koekenpannen aanschaffen. Iemand een idee wat een beetje goed is? We koken op gas.

12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.900
    5.865
    113
    Vrouw
    Wij hebben de Buyer. Onverwoestbaar

13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.458
    30.860
    113
    Vrouw
    Dat hebben wij.
    Heet alleen niet bonus, maar vergoeding. Voor elke dag dat je thuiswerkt een klein bedrag om de kosten die je thuis maakt (energie, koffie) te compenseren.

Daarnaast heeft iedereen een treinkaart en ligt het kantoor dichtbij het station.

14. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Bedankt voor je reactie.

Ik zou hier ook het liefst zien dat de gemeente hiermee aan de slag gaat en bijvoorbeeld stadsverwarming aanlegt. Daar had ik in een vorige woning erg goede ervaringen mee en ik had toen volgens mij ook gewone radiatoren.

Ik kook niet op gas, dat scheelt alvast :) En de verwarming heb je tegenwoordig ook nog maar een paar maanden nodig...

15. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.164
    113
    Vrouw
    Ja klopt, maar het is wel fijn dat als we ze aanzetten ze het huis ook wel comfortabel verwarmen en niet voor niets aan staan :roflmao:.

citroenrasp vindt dit leuk.
  16. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Ja, natuurlijk.

Het ingewikkelde aan een waterpomp vind ik dat het een hele verbouwing wordt. Er komt iets naast je huis en in je huis en een boiler of zoiets en dan moeten je radiatoren wellicht nog vervangen worden en wie weet ook de vloerverwarming en aaaaaaah, ik trek dat echt niet, ik kan nu al alles nét aan qua werk kinderen huishouden.
    Maar ja, het klimaat hè :(

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.401
    21.794
    113
    Staat de verwarming eigenlijk al aan bij jullie? Geen idee hoor hoe het weer momenteel in NL is. Hopelijk duurt het nog een tijdje tot het echt aan moet!

Afgelopen jaar ging de verwarming hier aan op 1 december, de jaren daarvoor op 30 november (ja, dat houd ik bij :o:). Dit jaar dus waarschijnlijk weer zoiets...

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.401
    21.794
    113
    Het zou mij ook veel stress geven als ik dit zo lees :oops: Laatst een kamerwissel gedaan hier in huis, en dat vond ik al vreselijk :cry: haha

19. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Nee, het was hier maandag nog 24 graden... Vandaag 18 of zo, dus nog geen noodzaak voor de verwarming. Denk dat het over een week of 2 zo ver is.

20. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.164
    113
    Vrouw
    Nee, het is een redelijk warme herfst.
    Het blijft hier in huis tot nu toe rond de 20-21 graden.

Precies dat, en als we de verwarming doen moet dan niet meteen het laminaat boven als ze toch bezig zijn maar als we dat doen dan moet er misschien ook een muurtje uit en dan ook die inbouwkast enenenenen inmiddels is de hele bovenverdieping verbouwd :roflmao:.

Ik dacht trouwens dat vloerverwarming bijna altijd LTV is. Ik ben juist huiverig dat we aan de vloerverwarming moeten als we aan de warmtepomp gaan en dat wil ik al helemaal niet.

Die buitenunit vind ik ook nog wel een ding, geen idee waar die moet. Naast dat dat ding dus energie zuipt in de winter op het moment dat onze zonnepanelen niet zo veel doen, en het is niet alsof de regelingen voor de zonnepanelen nou beter worden dus ehh, laat maar, ik douche wel een keer minder :p.

Er is wel een grote kans dat we mijn werkkamer gaan verplaatsen naar een kleinere kamer waar momenteel überhaupt geen radiator is. Dat wordt een klein elektrisch kacheltje :), even in de ochtend aan om de boel warm te krijgen en als ik dan de deur dicht hou moet het wel een aardige tijd warm blijven.

Deel Deze Pagina