Als ik dat soort dingen lees, pffff.. ik herken mezelf er zo erg niet in. Altijd maar die. vega(n) haat en vooroordelen. Daarom ben ik haast stiekem vegan en heb ik het er zo min mogelijk over. Gelukkig komen wij zulk verzet niet tegen in het echte leven, misschien omdat wij zelf ook niet zo'n houding hebben.
Kan me voorstellen dat het voor een "gewone"/niet-opdringerige vegan vervelend voelt om geconfronteerd te worden met het wangedrag van soortgenoten. Maar ik vraag me dan wel weer af hoe het komt dat jij amper opdringerige vegans kent, en ik (bijna) alleen maar? Of zou het kunnen zijn dat omdát je vegan bent, dat gewoonweg niet ziet? Bij jou zullen ze geen zendingsdrang meer voelen, je bent immers al "bekeerd". En ik gebruik deze bewoordingen bewust omdat het voor mij echt voelt alsof ze met een afvallige te maken hebben die ze weer op de waarheid willen hebben. Veel veganisten die ik ken zien het veganisme namelijk als absolute waarheid en zullen ook iedere kans schoon zien om dat te prediken. Ik las laatst iets in de trant van "als je een debat wil starten moet je over politiek of religie beginnen. Als je een oorlog wil moet je over voeding beginnen" Tja, daar zit wel iets in Al zullen veel veganisten zeggen dat vlees überhaupt geen voeding is, maar dat terzijde. Overigens (en dit is absoluut niet lullig bedoeld verder), merk ik bij jou ook wel dat je bv in dit topic voornamelijk meekletst als het over veganisme gaat. Wellicht toevallig ofzo, maar toch wel jammer.
Als @Cobon denkt dat ze daar het meest aan kan bijdragen voor het klimaat en daar voor haar het zwaartepunt ligt laat haar dan. Die opmerking op het einde is echt niet nodig. Ik ken ook geen opdringerige mensen qua voeding, vegan niet, vega niet en ook de diehard vleeseters niet, die vraagt gewoon wat hij voor ons kan halen als we daar komen bbq-en.
Ik ken ze ook niet in het echte leven. Wel heel veroordelende vleesetende mensen die iedereen die een beetje minder vlees eet dan zij (dus niet eens vegetariër zijn) lopen af te zeiken. En op internet kom ik de zendingsdrang vegans tegen. Maar eerlijk: ik heb alles dat op social media verkondigd wordt al lang losgelaten. Het zijn vaak de extremen die je daar leest, en ik neem dat aan alle kanten niet meer zo serieus. En daar zit het hem ook in: wat doe je zelf met iets dat je leest of hoort. Waarom stoor je je er aan? Zeker van mensen die je helemaal niet in het echt kent.
Tja, er is wel meer strikt genomen niet nodig. Het was ook niet zozeer een opmerking, maar vroeg me gewoon af waarom ze nagenoeg alleen reageert wanneer het gesprek op veganisme uitkomt. En ik neem aan dat ik me dat wel mag afvragen
Is ook maar net waar je wat mee hebt, toch? En waar je iets van af weer. Ik weet Bijv helemaal niks van warmtepompen icm een koophuis etc, dus daar heb ik ook nooit iets over bij te dragen
Ik lees hier mee over al het andere groene om er het eea van te leren, en te kunnen verbeteren. We zijn redelijk groen, maar valt nog veel winst te behalen. Verder heb ik sowieso bar weinig tijd om het forum bij te houden, en alleen echt kennis van veganisme (en dat je je verwarming best een paar graden lager kunt zetten enzo ) op groen gebied. Ik ken sowieso weinig veganisten, ik voel geen verbindende factor in het niet eten van dingen en ik zoek daar niet mijn vrienden op uit (allemaal vleeseters, zelfs). Ik heb geen social media. En ook geen zendingsdrang. Ondanks dat ik veganisme wel de enige optie vind ja, anders at ik wel anders, of af en toe een lekker bonbonnetje ofzo. Maar je kunt je dat soort dingen ook gewoon voor je houden toch. Ik zit niet voor niets niet in de politiek. Jouw achtergrond is heel extreem en heel erg anders dan de mijne. Ik was vroeger de enige vegetariër in ons gezin, nu de enige veganist. Volgens mij is één broertje een beetje vega, dat was het. Ik word net zo moe als ieder ander van de vervelende opmerkingen van bekerende vegetariërs of veganisten, vooral omdat het iets is dat echt niet werkt of helpt.
Dat klopt hoor. Ik praat bv ook niet echt mee als het gaat over dingen als collega's en andere werkgerelateerde dingen, simpelweg omdat ik daar niet over mee kán praten. En nogmaals bedoelde het ook echt niet vervelend, was gewoon meer dat het me opviel En natuurlijk is het ook logisch dat @Cobon meer inbreng heeft dan ik als het gaat om veganisme.
Puur vanuit mijn eigen referentiekader: omdat het me triggert ivm jeugdtrauma. Dan maakt het me weinig uit wie het zegt (of dat nou onbekenden zijn of niet), had graag gewild dat het me niks deed, maar helaas is dat dus niet zo. Als ik een doodsbedreiging krijg (is wel eens gebeurd online), dan doet dat me zeker iets. Maar als het gewoon om mensen zonder vervelende ervaringen o.i.d gaat die slechts bang zijn hun dagelijkse hamlap te moeten missen als vlees veel duurder wordt, tja, daarbij vraag ik me ook wel af waarom ze zich zo aan de "doorsnee vega(n)" ergeren. Overigens krijg ik wel eens dezelfde opmerkingen van mensen aan de andere kant van het spectrum, maar dan dat ik te weinig vlees zou eten. En dat vind ik net zo lastig.
@citroenrasp, ik denk dat het bij jou het fenomeen 'aandacht/focus' betreft. Dit onderwerp doet je iets en dan kom je het ineens overal tegen. Net zoals je denkt een aparte kleur auto gekocht te hebben en die ineens ook massaal op de weg ziet, terwijl ze er altijd al reden.
Ik ken eigenlijk maar één veganist. Of twee misschien. Wel hopen mensen die geen vlees eten, of maar heel weinig, en/of ook proberen te minderen met zuivel. Ik vind niemand extreem, maar ik ben natuurlijk niet bij hun eventuele discussies met vleeseters.
Ik denk niet dat ik het overal tegenkom hoor. Gelukkig maar Alleen is het zo dat de veganisten en vegetariërs die ik ken, gewoon helaas zo zijn. En via Instagram heb ik dus regelmatig vervelende privéberichten ontvangen, waarschijnlijk omdat ik wel eens iets plaatste over vlees eten, of juist over plantaardig eten. Maar dat is gelukkig een stuk minder sinds mijn account privé is. Maar dat neemt niet weg dat ik het gewoon stom vind als mensen elkaar een bepaald dieet willen opdringen. Of dat nou rauw, paleo, vega(n) of weston a price is.
Maargoed, om even ontopic te gaan: wat eten jullie zoal op jullie plantaardige of vegetarische dagen? Ik merk dat ik steeds vaker hetzelfde eet en dat ik weer wat meer wil variëren. Weet ook wel hoe dat komt, want heb het gewoon erg druk momenteel, plus eetstoornis dus als ik alleen "veilige" dingen eet word ik er niet zo mee geconfronteerd. Maar toch wil ik weer een beetje uit mijn comfortzone stappen.
Onze 'standaard' vegarecepten (niet volledig vegan, ik gebruik vaak wel ei, kaas of room) zijn: Risotto met paddestoelen en peccorini (of hetzelfde maar dan met pasta en wat extra kookroom en salie) Stamppot met aardappel, pastinaak en wortel. Smeuïg gemaakt met wat kookvocht en (soms) roomkaas of gorgonzola. En wat geroosterde cashewnoten op het einde erdoor. Shakshuka Boerenomelet of Spaanse omelet. En 1 die ik een tijd terug in een restaurant had: Curry met zoete aardappel en kikkererwten (woest lekker, dus die wil ik zelf nog eens proberen te maken) Heel veel meer variatie heb ik nog niet, dus ik lees graag mee voor ideeën
De standaard is hier iets van (gebakken) aardappels, groenten/salade en een (al dan niet zelfgemaakte) vleesvervanger. Vanavond bijvoorbeeld aardappels, spinazieburger(zelfgemaakt) en een salade van geroosterde tomaten en boerenkool. Mijn vrouw is echt zo'n hollandse aardappelvreter dus die maak ik daar ook wel blij mee. Pasta met een saus werkt ook prima, lasagne met veel groenten, nasi met pinda's, curry's. Maar ik trek ook vaak kookboeken/kooktijdschriften uit de kast en dat kan echt alle kanten op gaan. Vaak ook wel met aardappels of rijst dan erbij voor de vulling, sporten beide veel, alleen groenten is niet genoeg. Vorige week had ik een soort steaks van watermeloen. Gister stampot met spinazie en doperwten en dan gemarineerde knolselderij erbij als 'spek', maar vooral dus de hartige tegenhanger. Gnocchi met witlof, pecannoten en geroosterde paprika. Geroosterde broccoli met romescosaus. Baobuns met plakkerige jackfruit.
Tsjonge wat lekker allemaal. Dit is ons weekmenu voor deze week: Ma: aardappel, broccoli, vegaschnitzel Di: gnocchi Wo: (vega)kip kerrie Do: lasagne met spinazie en ricotta Vr: bami met spruitjes en des-stukjes Za: iets halen Zo: sardientjestaart met bloemkool
Haha ja vind ik ook, maar ik krijg ook af en toe de vraag of we weer "normaal" kunnen eten. Al die dingen die ik maak en als ik vraag waar heb je zin in krijg ik: rode kool met appel (wel zelf gemaakt), gekookte aardappels en vegaballetjes met heul veul jus. Bleeeh
Wel herkenbaar. Hier houden ze ook maar heel beperkt van exotische gerechten. Liefst eten ze ook grote stukken vlees. Dus volledig vega zullen we niet worden. Vraagje. Hoe maak je heul veul jus zonder vlees? Want daar gebruik ik juist het vocht voor wat vrijkomt uit het bakken van vlees. Nog een algemene vraag. Wat vinden jullie van de ontwikkelingen rondom kweekvlees? Klinkt mooi. Van een levende koe eindeloos hamburgers maken. Maar kost dat opkweken niet ook heel veel energie?