(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.172
    3.818
    113
    Ja, ingewikkeld. Net als de insectenvoedselindustrie. Ik denk wel dat het een deel van de oplossing kan zijn, ik ben niet pertinent tegen.

https://nos.nl/artikel/2493572-kamermeerderheid-voor-motie-afbouwen-fossiele-subsidie-xr-stopt-acties-a12

Zo'n goed nieuws!

Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.898
    4.174
    113
    Vrouw
    #2922 Fruity90, 10 okt 2023
    Laatst bewerkt: 10 okt 2023
    Ik gebruik boter, sojasaus, een beetje groentebouillon. En dan om in te dikken wat maïzena.

Ongeveer zoiets
    https://foxilicious.nl/recept-vegetarische-jus/

Ik heb nog niet echt een mening over kweekvlees. Mijn gevoel gaat naar dat het enen technische oplossingen is voor iets wat simpeler kan, namelijk 'gewoon' allemaal een beetje minder vlees eten. Je krijgt dan weer iets wat uit een fabriek komt en ik raak daar steeds geirriteerder over.

Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.952
    113
    Vrouw
    Persoonlijk hoef ik geen kweekvlees. Dan liever iets van insecten. Is gewoon m’n gevoel hoor, heb me er niet over in gelezen. Maar nog liever eet het beide niet haha

Fruity90 vindt dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    :roflmao::roflmao:

5. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.172
    3.818
    113
    Ik maak jus gewoon met water en van dat poeder :| Maar ik maak het alleen bij stamppot, bij gewone aardappelen eten we altijd mayonaise. Niet zo gezond, wel lekker :rolleyes:

Fruity90 vindt dit leuk.
  6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Ik haal vrijwel al mijn recepten uit de Allerhande. Daarin staan zeer veel vega(n) recepten, tegenwoordig zelfs ruim meer dan vleesrecepten. Die gerechten bevatten dan vleesvervangers, ei, peulvruchten, noten of gewoon niets. Het maakt ons weekmenu zeer afwisselend.

Insecten eten zou voor mij nog wel drempel zijn. Heel gek, want ik eet wel garnalen (over voetafdruk gesproken...) en pel ze ook gewoon. Ik zou het eerst proberen in een burger of zo.

Kweekvlees, het is voor mij meer een technologie, maar misschien dat ik op d'n duur mijn levend-dieren-vlees wel vervang door kweekvlees. Maar het zal niet het vleesprobleem oplossen. Degenen die nu vleesvervangers niet blieven, staan ook niet open voor andere vormen van 'nep'-vlees.

7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.592
    113
    Vrouw
    Kweekvlees?
    Oef, ik kook zo veel mogelijk puur zonder pakjes en zakjes en zou dan ook niet naar iets overstappen dat door mensen 'gemaakt' wordt. Wie weet wat er allemaal in zit.
    Geef mij maar een paar blikken peulvruchten die ik bij elkaar kieper voor een bonenschotel, of wat kikkererwten in een curry.
    Overigens gebruik ik wel 2x per week vleesvervangers (kipstukjes en gehakt) - daar zal ongetwijfeld ook veel meuk in zitten maar dan gaat er 1 kleine verpakking in een pan voor 2 dagen pasta of rijst. De rest vul ik aan met heel veel groente.
    Verder een handje nootjes her en der. Rijk gevulde salade bij het avondeten etc.

Zal eens naar de Allerhande kijken, klinkt goed!

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.172
    3.818
    113
    Dat is heel gezond van je. Ik heb bijna het omgekeerde, hoe bewerkter het voedsel is hoe meer ik het vertrouw. Dan hebben ze er stofjes voor de houdbaarheid in gedaan. En dan kom je ook niet ineens een slak of worm tegen, wat me wel eens gebeurd is bij bloemkool en appels. Dan is appelmoes bijvoorbeeld veiliger.

9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Slakken zijn ook eetbaar :roflmao::roflmao:

Ik vind het juist wel grappig als ik een rups vind in de groenten, vooral met bladgroenten is dit vaak een geval. Dat zegt vooral iets over het gebruik van bestrijdingsmiddelen, of liever: het gebrek daaraan.

Hier ook team zoveel mogelijk onbewerkt :) Vleesvervangers zij we geen fan van, maargoed die verkopen ze hier niet eens. Als wij plantaardig eten is dat gewoon met gedroogde peulvruchten - zelfs niet uit blik, maar dat heeft meer te maken met dat die hier vreselijk duur zijn. En het scheelt weer verpakkingen. Of ik maak zelf seitan of tofu. Maar die hebben beide maar 1 ingrediënt, dus dat scheelt wel.

TanjaK, Nummer4 en Saartje33 vinden dit leuk.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Als wij eens Nederlands eten, hooguit een paar keer per jaar ofzo, dan eten we dat over het algemeen ook met mayonaise erbij. Maar ik geloof persoonlijk niet dat dat ongezond is, iig niet ongezonder dan margarine op brood of olie om mee te bakken. Ik denk dat het idee "mayonaise is ongezond" nog afstamt uit de tijd dat iedere bron van vet des duivels werd gezien.

Vulpen vindt dit leuk.
  11. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.172
    3.818
    113
    Ja ik weet het! Maar ik vind rupsen echt heel eng. En slakken ook. En ik eet net als jij liefst vooral 'veilige dingen'. Helaas voor mij zijn dat niet altijd de gezondste dingen...

TanjaK en citroenrasp vinden dit leuk.
  12. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.898
    4.174
    113
    Vrouw
    Dit is wel 1 van de redenen dat ik geen andijvie of ander sla uit eigen tuin eet.
    10x wassen en dan nog kauwen op zandkorrels of ineens een slakje op je bord vinden.
    Nee bedankt:roflmao:

Vulpen vindt dit leuk.
  13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Oh, dat snap ik heel goed. Als je met bepaald eten een onveilig gevoel kan voorkomen, dan moet je dat zeker doen. Bewerkt is ook niet altijd per se slechter (ultrabewerkt is dan weer een ander uiterste), conserveringsmiddelen ook niet altijd.

Ik heb vooral een aversie van fabriekseten omdat er wel eens dingen in bleken te zitten die er niet horen :( Dan vertrouw ik liever op mijn eigen kunde (klinkt arroganter dan het is hoor :oops:) dan op de industrie, zeg maar. En ik ben ook niet meer aan die "bewerkte smaak" gewend.

Vulpen vindt dit leuk.
  14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Wel goed voor de bite ;)

Dat vind ik overigens een voordeel van vleesvervangers: de bite. Dat vind ik eigenlijk wel een essentieel onderdeel van een maaltijd, naast smaak en voedingswaarde.

Ik zie kweekvlees overigens niet als bewerkt voedsel. Als je de juiste voedingsstoffen toedient (wat lijkt op wat een dier in het echt ook krijgt), dan kan zo'n structuur uit zichzelf vormen. Ik heb vroeger veel aan cel- en weefselkweek gedaan, daar voegde ik echt niets raars aan toe.

15. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.898
    4.174
    113
    Vrouw
    Kweekvlees an sich misschien niet, maar ik ben inmiddels zo slecht van vertrouwen dat ik denk wat er dan in de supermarkt terecht komt wel weer vol met extra meuk zit.

Net als dat de supermarktaardbeien altijd maar meh smaken omdat ze daar vol inzetten op grootte en kleur, en de lelijke van de groenteboer echt smaakbommetjes zijn. Dat toegevoegde vezels in crackers enzo blijkbaar uit hout komen. Beetje teveel keuringsdienst van waarden gekeken :|

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Oh echt? Haha, ik heb eigenlijk nooit crackers (Ik houd dus niet erg van een "bite"), maar het verbaast me niets. Het schijnt ook dat bv kokos met behulp van apen uit de boom wordt gehaald, leerde ik van dat programma. Dan vraag ik me trouwens wel af hoe veganisten daarmee omgaan, volgens mij maakt het dan niet meer veganproof.

17. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Euh hier team of ik eet vlees of ik eet duidelijk geen vlees. Niks mis met een vega maaltijd, chili sin carne mis je t niet eens in.

Groenteburger is de grens maar wordt ook als groenteburger neergezet op tafel, niet als hamburger (voor de kinderen).

Maar vleesvervanger (smaakt als, maar is niet) of kweekvlees begin ik niet aan. Maar dat is puur t principe dat iets is wat het is, wijkt de smaak af klopt er iets niet.

Daarom foppen we medicatie bijv ook niet door t ergens doorheen te mixen om t zo zonder gemor weg te krijgen.

En we eten spaarzaam vlees, ze leren hier van jongs af aan dat het van een dier afkomstig is dat daarvoor geslacht is. Het vlees wat ze krijgen gaat dan ook echt niet de vuilbak in. We gaan geen dieren voor de vuilnisbak slachten en dat beseft G zich ook heel goed, R natuurlijk nog niet.

Saartje33, Fruity90 en citroenrasp vinden dit leuk.
  18. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.172
    3.818
    113
    Dat kijk ik wijselijk nooit, dan eet ik helemaal niet meer.

Maar ik las dat ook laatst, van die apen. Zo zielig.

19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Meuk betekent niet per se slecht. Die vezels van bomen, het zijn wel vezels en je darmen zien het verschil niet.

Ik vond gisteren de uitzending over haricots verts ook wel verhelderend. Die komen meestal uit Kenia/Tanzania, niet vanwege het klimaat, maar omdat ze daar goedkoop handmatig geoogst kunnen worden, wat voor dat type boon nodig is. En ook omdat ze handmatig zo keurig op een rij in een zakje worden gestopt. Dat vind ik wel van de zotte.

Ik hoop dat ze goed betaald krijgen en dat niet kostbare landbouwgrond nu opgeofferd wordt voor het westen. Voor tomaten uit blik koop ik alleen die van Mutti. Die worden machinaal geoogst, komt geen slavenarbeid aan te pas.

20. Cobon

Cobon Niet meer actief

Jep same :confused:

Deel Deze Pagina