Met alle stijgende prijzen zijn er veel mensen die extra besparingen zoeken. ( zie ook de topics in de lounge) Natuurlijk is de oorzaak verschrikkelijk maar wat ik wel heel fijn vind om te zien is dat mensen zich bewust worden hoe makkelijk ze omgaan met gas en electra, hoe makkelijk ze de auto pakken, hoeveel ze overconsumeren enz. Zullen we dan met zijn allen wat groener worden? ( ook al is het voor veel mensen om te besparen en niet voor het milieu)
Ik verwacht dat over een paar jaar, als er enorm veel accu’s niet meer geschikt zijn voor in de electrische auto, deze massaal gebruikt gaan worden voor opslag van zonnepanelen.
En de vraag zal stijgen doordat terugleveren minder interessant wordt. En door de stijgende energieprijzen zal de vraag ook stijgen.
Voor ons zit aan vergroening ook geen rendementkaartje. Zonnepanelen liggen er al jaren op, geen idee wanneer we 'winst' hebben. Dat was niet relevant. Ons huis is zeer goed geisoleerd en we zijn nu echt aan het zoeken naar vergroeningsmogelijkheden. Warmtepomp icm stadsverwarming is nog niet optimaal, daar beginnen we nog niet aan. Maar we hebben een sedumdak op de schuur en nu gaan we een regentonschutting plaatsen samen met de buren. Prijzig allemaal, maar voor ons vanzelfsprekend. Ik erger me nu al aan de topics in de lounge. Ze zijn er weer hoor, topics over airco's en zwembaden. Met een airco je huis verwarmen... zwembaden verwarmen... Wij hebben een klein bad met een pomp, echt om af te koelen. Voor echt zwemmen gaan ze maar naar de zwemplas. Of naar de singel hier, daar zwemmen ze ook in (zeer schoon water). Badje is nu denk ik ook voor het laatste jaar. Dan zal de volgende stap zijn de tuin nog groener maken. We hebben nu grote tegels. Ik zou graag kleinere willen, evt icm met klinkers, zodat regenwater makkelijker de grond in kan. En ook minder tegels. Hier in de buurt heeft iemand staptegels met ertussen bewandelbaar mos. Dat lijkt me ook zo mooi. Maar dit weekend eerst de ligusterhaag plaatsen.
Oh, de airco komt hier ook elk jaar ter sprake met partner wanneer het eventjes warm is, maar ik vind dat zo'n onzin. Ja, twee dagen per jaar (als je mazzel hebt) wil ik wel mijn hoofd in de vriezer steken en in de zomer is het wel eens te warm om te slapen, maar al dat is maar tijdelijk. Moet je daarvoor een energieslurpende airco aanschaffen? We hebben een ventilator voor een briesje op de ergste dagen. Ik vind het niet erg. Zwembad... Ook al zou het heel fijn zijn om er één (en dan bedoel ik ook een vast, ingegraven, verwarmd zwembad) in de tuin te hebben met een prachtig terras er om heen, echt super hoor om zo te dromen, het komt hier niet. Het is niet nodig. Openluchtbad om de hoek, en wat een verspilling van water, stroom, geld... Zou dat voor mezelf nooit kunnen verantwoorden. We hebben wel een opblaasbare waar koud water in gaat trouwens.
Airco denken we hier hetzelfde over. Komt er niet in. Ventilator wel voor de ergste dagen inderdaad. En we willen wel heel erg graag screens. Ik kan echt zó niet tegen warmte
Kennen jullie trouwens pangrattato voor op de pasta? Zijn echt super lekkere varianten van! Net als vanavond aten we linzensoep met stokbrood (we blijven Nederlanders hè ) en dan doe ik het broodkruim daarvan in een bakje waar we na een tijdje pangrattato mee maken. Kruimels van crackers gaan altijd door het ontbijt met granola. We proberen echt zoveel mogelijk te gebruiken.
Volgens mij gaat het er in dat topic over dat je met de airco ook je huis kunt verwarmen. Dat gebeurd met elektriciteit (opgewekt door zonnepanelen?). Op die manier hoef je nog nauwelijks gas te gebruiken voor je CV. Als je die energie opwekt op een duurzame manier, is het dat niet beter dan al dat gas? Ik weet het niet zeker hoor, ik vraag het mij af. Ik lees ook over het gebruiken van een open haard/stoken met hout. Maar dat is toch Judith absoluut niet duurzaam? Veel hitte gaat verloren en het zorgt voor enorm veel fijnstof wat leidt tot luchtvervuiling.
Ja, inderdaad. Hier in de buurt komen steeds meer van die dingen voor in de tuin. Mensen bouwen een overkapping en dan komt er ook zo'n kacheltje bij. Een kleine pijp zorgt ervoor dat de rook niet blijft hangen onder hun overkapping, maar lekker met de wind de buurt in waait. Helaas wonen wij net verkeerd ten opzichte van de stand van de wind en kunnen we op zomerse avonden eigenlijk niet meer fatsoenlijk in de tuin zitten. Of het slaapkamerraam open hebben. Anders stinkt het hele huis. Geen idee trouwens waarom er 'Judith' in mijn bericht staat Moet natuurlijk 'juist' zijn.
Wij vertikken het ook, inderdaad een ventilator als het warm is. Twee jaar geleden was het echt niet meer uit te houden (slapen onder een plat dak op het zuiden). Toen hebben we een weekend in de tuin gekampeerd, ons kleine reistentje op ons minigrasveldje gezet, paste precies, poster aan de schutting gehangen van een palmboom en toen ook een heel animatieprogramma gemaakt en uitstapjes gedaan enzo
Ah wat ontzettend tof zeg! Ik zag inderdaad meer mensen die buiten gingen slapen inderdaad. Veel beter dan in je warme bed. Heel tof dat jullie er zo een mini vakantie aan huis van hebben kunnen maken!
Wij moeten onze tuin ook gaan aanbakken, achterste stuk is bos dus dat laten we lekker zo. Ik vind zelf een zwembad gewoon spuuglelijk maar overweeg nog een zwemvijver. Ecologisch gezien schijnt een vijver wel goed te zijn, zwemvijver kan ik niet al teveel over vinden..moet dan weer wel een pomp in en de komende 4 jaar moet er een hek omheen.
Dat snapte ik Ik vind het echt superirritant dat je dan zelfs als het eindelijk wat afkoelt alsnog je huis niet kan ventileren omdat mensen het leuk vinden om hout te gaan verbranden. Ik zou wel graag een regenton willen trouwens, maar heb er eigenlijk geen plek voor
Dat dachten wij ook, totdat ik out of the box bedacht dat de voortuin prima kon en ook eigenlijk een prima plek was. Misschien bij jou ook? Edit: Check ook hierbij of je gemeente een potje heeft voor afkoppeling van het regenwater. Wij kregen €50 terug, in ons geval de helft van het totaal.
Ik kende het niet maar heb het gegoogled en kwam al wat recepten tegen. Goed idee! Ik bak nu elke ochtend vers brood voor de lunch maar bij het snijden blijven er toch wel heel wat kruimels liggen. Die gaan tot nu toe in de groene bak maar ik zat ook al te denken om ze op te sparen als paneermeel. De zaden van de crackers gooi ik weer door de broodmix trouwens.
Daar dus ook op gegoogled n.a.v. de regentonschutting die eerder genoemd werd. Misschien is dat een optie voor jullie? Er zijn ook muur-regentonnen die veel smaller zijn, of hogere smallere dan de 'reguliere/ouderwetse' tonnen. Google maar eens op regenton en kijk dan bij shopping, dan zie je heel wat verschillende modellen.
Home - Één voor één groener (eenvooreengroener.nl) Wat super! Doen ze hier ook Ga er morgen meteen achteraan. DANK JE!
Voor ons moet je een groepje van 8 buren hebben. Voor zo'n regentonschutting (rainwinner) is dat best lastig, want het gaat toch om een bedrag van ca €1000. Geen idee hoe hoog de subsidie is, maar €50 is meegenomen, maar niet bepalend voor de aanschaf.