(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Dat is zeker waar.
    Helaas zijn ze er wel, en ook nog eens echt nodig... :( Heb soms het idee dat juist de komst van de eerste voedselbanken ervoor heeft gezorgd dat met name de politiek de verantwoordelijkheid op de vb's heeft afgeschoven. Volgens mij werd er in 2006 (? ofzo?) het streven benoemd dat er in een x-aantal jaren geen voedselbanken meer zouden zijn.
    Is helaas niet zoveel van terechtgekomen.

2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Helaas zijn ze idd meer nodig dan ooit :(
    Het schuurt dat tegenaan van verspilling dit als bijeffect heeft.

3. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.900
    5.864
    113
    Vrouw
    Tja, aan de andere kant: heel veel voedsel neemt de voedselbank ook niet aan (vanwege regels schijnbaar) Wij geven ons brood op het werk dat over is aan het eind van de dag aan de kinderboerderij omdat de voedselbank het niet aan mag of wil nemen… Terwijl ik denk dat daar niks mis mee is, de dag erna.
    En verkopen voor minder de dag erna doen ze niet omdat mensen dan het verse brood niet/minder kopen en er dan dus verlies gedraaid gaat worden.

Fruity90 vindt dit leuk.
  4. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    Voedselbanken zijn aan de ene kant nodig, aan de andere kant houden ze het systeem wel in stand. Ik ben dan ook voorstander dat in eerste instantie ervoor gezorgd wordt dat er minder eten verspild wordt. Zoals veel supermarkten nu doen: de korting steeds hoger laten oplopen als de houdbaarheidsdatum nadert, dat vind ik een goede. Mensen met een heel kleine beurs kunnen hier ook van profiteren.

Vulpen, Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    Kerst... ik zal meer vlees eten dan ik normaal zou doen. 1 dag gaan we gourmetten en ik heb ook om vega-dingetjes gevraagd, zodat ik kan afwisselen. En de rest van het weekmenu is ook vegetarisch.

Saartje33 en Fruity90 vinden dit leuk.
  6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Discussie met puber hier. Hij heeft een mooi shirt gevonden op een Chinese webshop. Hier kost het 80 Euro, daar 20. Recensies zijn goed.

Hij weet dat ik er tegen ben " jaja. Weet ik. Mensenrechten enzo :rolleyes:"

Nu dus dilemma of ik hem zelf laat kiezen, met wat preken en filmpjes van mijn kant over "mensenrechten enzo :rolleyes:"
    Of dat ik gewoon keihard "nee, mag niet" ga zeggen.

Hij heeft genoeg kleding. Dat krijgt hij van ons. Is echt een shirt van zijn favoriete club voor de leuk. Mag hij ook zelf betalen.

Hij is 14 (februari 15), beschikt over een prima stel hersenen en een geweten.

Wat zouden jullie doen?

7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.900
    5.864
    113
    Vrouw
    Ik heb laatst tegen dochter “nee” gezegd. Met uitleg uiteraard. En gezegd dat als ze iets echt wilt, het de moeite is om er voor te sparen. Wil je het tegen die tijd dan nog steeds heel graag dan is het ook het geld waard. Meestal is ze het dan al weer vergeten (of is er weer een ander hip ding voor in de plaats gekomen) en dan was het de moeite niet.

citroenrasp en Mamafiets vinden dit leuk.
  8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Ik heb hem mijn uitleg gegeven waarom ik die webshops niet ok vind (zonder duidelijke nee). En die uitleg heeft hij als nee opgevat.

Aar eigenlijk ben ik gewoon een beetje verdrietig dat hij t niet zelf bedenkt. Of verwacht ik dan teveel van een puber?

Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.900
    5.864
    113
    Vrouw
    Ja, eigenlijk wel. Ik hoop ook dat ze uit zichzelf zo iets bedenken. Maar het puberbrein en de manier van onze samenleving maakt al die spullen zo belangrijk dat er bijna niet tegen op te boksen is

Mamafiets vindt dit leuk.
  10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    Een extra argument is dat je niet weet of het daar van exact dezelfde kwaliteit is en mogelijk zelfs schadelijke stoffen bevat.

Wij zitten thuis met enige regelmaat te foeteren op Ali meuk. Ik hoop dat de kinderen hierdoor ook zo gaan denken. Het zit al best in hun systeem en vinden veel ook vanzelfsprekend. Zo grappig, jongste had een kerstknutsel met gedroogde pasta gemaakt. Zegt hij: stomme knutsel, het is gewoon voedselverspilling :D Nou, zo ver hoeft ie ook weer niet te gaan van mij. Alle knutsels kosten grondstoffen en knutselen moet ook gewoon kunnen (gelukkig hier geen gliterliefhebber)

Mamafiets vindt dit leuk.
  11. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Lastig hoor. Ik vraag me af of verbieden zin heeft. Ze worden steeds ouder en gaan hun geld steeds meer uitgeven. Je hebt in elk geval alles gedaan om uitleg te geven. Nu is het zijn keuze of hij hier iets mee doet. Ik zou het dan ook niet verbieden (is ook zijn geld toch?).
    Ik vraag me zelf ook wel vaak af of de duurdere varianten wel onder betere omstandigheden worden gemaakt. Heb toch ook mijn vraagtekens bij heel veel producten.

Vero0504 en Mamafiets vinden dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Hier is het juist m'n oudste die ons scherp houdt met betrekking tot het (niet) kopen van bepaalde merken. Vooral dan merken die Israël steunen. Maar dat komt ook wel omdat het hier erg leeft en er op school ook veel over gepraat wordt enz. Idd wat @Saartje33 zegt, zal ook deels komen door hoe de maatschappij in elkaar zit. Hier is het bv niet echt een ding om "erbij te horen". Misschien tot een bepaalde hoogte, maar niet op zo'n manier zoals in NL. Ik denk dat op H's school 99% in tweedehands kleding loopt bijvoorbeeld. De meesten hebben wel andere dingen aan hun hoofd.

Ik vind het trouwens wel hypocriet om alleen tegen Chinese zooi/webwinkels te zijn, als het bij duurdere merken ook niet veel beter is eigenlijk.
    Zara bijvoorbeeld had laatst een fotoshoot van mensen in witte lijkzakken, sorry hoor maar dat gaat echt nergens meer over! Dat kan je toch niet promoten onder het mom van kunstzinnig zijn (of welke stomme reden er ook gegeven wordt) terwijl er op meerdere plekken ter wereld genocide wordt gepleegd? Dat hebben ze na veel gezeur en met tegenzin trouwens uiteindelijk wel van hun site gehaald. Maar echt, hoe krijgen ze het in hun hoofd vraag je je dan af :confused:

Saartje33 en Mamafiets vinden dit leuk.
  13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Klopt.
    Ik kan het bij de schreeuwend dure fanshop ook niet vinden. Geen duurzaamheidsverklaring. Good on you kent het merk niet. Dus er kan van alles mis zijn.

Het enige is dat er in elk geval aan de eisen van EU wordt voldaan.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Mindere kwaliteit is hij zich wel bewust van. Dat vond hij ook niet zo erg.

Grappig van die knutsel :). Hier geen verspilling aan knutsels. Daar houden ze niet van :roflmao:

15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Dat denk ik ook idd.

16. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Als het van het zakgeld is zou het van mij mogen, maar ik zou wel laten weten hoe ik erover denk. Lastig hè.

Mijn moeder gaat ineens helemaal vega met de gourmet :eek: Omdat wij geen vlees eten had ze vorig jaar veel over en dat vond ze zonde.

Fruity90, Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. breister

breister VIP lid

9 aug 2019
    5.838
    890
    113
    Vrouw
    Als aanvulling (overigens niet om het goed te praten hoor, laat ik dat vooropstellen), Zara had volgens mij wel vaker van die reclames gehad, waardoor er commotie ontstond en ze alsnog die reclame introkken. Tadaa.... Extra aandacht, want we hebben opgevallen. We zullen het maar niet hebben over of je dat nou echt zo zou moeten willen op die manier.. :| Gedachtegang waarschijnlijk: negatieve aandacht is ook aandacht

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Dat is het doel inderdaad. Relletje veroorzaken om aandacht te trekken. Het werkt, want ook hier wordt het weer genoemd. Niet dat ik denk dat we vandaag allemaal een bestelling gaan plaatsen, maar de naam blijft wel ergens hangen.

Trouwens. Toen ik net begon te typen deed mijn auto-correct heel aparte voorstellen voor het volgende woord:
    upload_2023-12-22_10-22-54.png
    :roflmao:

Bijgevoegde bestanden:

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    Ja dat laatste zeker en ook dat er gewoon te veel Chinese webshops zijn die te veel meuk verkopen (Ali, Wish, Temu, who's next?). Je weet niet hoe anderen het doen, maar ik weet van mezelf dat ik zo min mogelijk wil kopen bij webshops die in ieder geval een sch*t hebben aan overconsumptie en verkoop van nutteloze zaken.

Mamafiets, citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  20. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.164
    113
    Vrouw
    Ik word er helemaal gallisch van dat al die temu meuk zo hoog komt in je zoekresultaten als je een keer iets zoekt.

Deel Deze Pagina