(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.899
    5.859
    113
    Vrouw
    Nou dat viel mij ook al op. Bijna alle resultaten zijn Temu en daarna shein, en eventueel bol. Kei irritant. Weet je wel wie er veel aan Google betaald o_O

Fruity90 en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.182
    6.580
    113
    Ik koop het liefst ook zo min mogelijk bij bol.com, maar nu heb ik digitale VVV bonnen gehad als kerstpakket en het enige wat ik echt zou willen hebben, kun je dan alleen bij bol.com kopen.

3. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.163
    113
    Vrouw
    Ik heb door teveel andere stress een deel van de kerstcadeau's ook maar online besteld. Niemand heeft er iets aan als ik straks ondersteboven lig door de stress omdat ik het vertikte om online dingen te komen.

Kerst bij ons is dit jaar voor het eerst vegan, mijn ouders zijn daar op over gegaan. Ik heb het hoofdgerecht te pakken. Toetjes maken zonder ei / boter / melk zag ik nog ff niet zitten maar ik denk dat het hoofdgerecht wel goed gaat lukken!

Saartje33 vindt dit leuk.
  4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.817
    113
    Vrouw
    Erg he.
    Ik krijg er ook heel vaak reclame van.
    Nu helemaal, nadat ik die webshop van zoon had bekeken o_O
    Ben de naam ervan alweer vergeten :|

Ik bestel sowieso niet graag online. Liever in een stenen winkel.

Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.817
    113
    Vrouw
    Toetje zou ik juist makkelijker vinden.
    Iets met fruit sowieso.
    Crumble en dan de kruimels van amandelmeel met olijfolie of kokosolie oid? En stukjes noot.

En er is vast ook vegan slagroom te koop voor erbij

Hoofdgerecht zou ik juist lastiger vinden om echt iets feestelijks te maken. Dus ben wel benieuwd wat het gaat worden :)

6. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.163
    113
    Vrouw
    Ik word meestal heel erg getrokken door toetjes met room en chocola en van die fancy mousse bolgebakjes enzo.

Het worden nu hasselback aardappels, een salade van geroosterde pompoen, geroosterde spruiten, linzen en cranberries en een soort wellington ding met linzen, quinoa, spinazie, vegan roomkaas en paddenstoel, allemaal in bladerdeeg (wat vegan blijkt te zijn). En bloemkool quinoa burgertjes, paar naturel, paar roze gekleurd met biet en een paar groene gekleurd met spinazie.

Ongeveer dit
    20231222_193912.jpg

Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.817
    113
    Vrouw
    Dat klinkt heerlijk!
    Eet smakelijk alvast :)

8. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.817
    113
    Poeh, dat ziet er chic uit hoor!

Ik maak deze: https://www.jumbo.com/recepten/zuurkoolstamppot-met-zoete-aardappel-504073

Ook vegan, denk ik.

Fruity90 vindt dit leuk.
  9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    Toetjes kan ik prima plantaardig maken. Eigenlijk bak ik heel vaak plantaardig, een ei kan je prima vervangen door lijnzaad ofzo.
    Moet wel zeggen dat ik bijna geen "Nederlandse" toetjes maak, dat is heel vaak op basis van zuivel, heb ik het idee.

Overigens eten wij niet bewust plantaardig(er) tijdens onze feestdagen. We hebben twee feesten per jaar (los van bv bruiloften/babyfeestjes, vieren ook geen verjaardagen), één daarvan draait min of meer om het eten en delen van vlees, dan ga ik niet ineens veganistisch ofzo eten. Beetje lastig uit te leggen, maar vind het zonder vlees gewoon niet erg feestelijk. De rest van het jaar eten we helemaal niet veel vlees. Deze week bv alleen 1 kommetje kippensoep gehad, ook geen ei en 1 x zuivel, en dat vind ik helemaal prima voor het doordeweekse "gewone" eten. Maar die 2 keer per jaar maak ik lekker wel feestelijke maaltijden. Vaak met vlees dus. Niet allemaal gangen ofzo hoor, gewoon één lekkere maaltijd.
    In ramadan probeer ik er trouwens ook op te letten dat we niet teveel vlees eten.

10. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.163
    113
    Vrouw
    Ja mijn ervaring met ei vervangen door lijnzaad is tot nu toe dat mijn wafel dan aan het ijzer blijft plakken :roflmao:, als ik dan het wafelijzer open doe trek ik de wafel in tweeën.

Volgens mij zijn toetjes hier inderdaad veel sneller zuivel gebaseerd. Ik vind het voor kerst ook leuk om nieuwe dingen uit te proberen en qua toetjes heb ik geen tijd om uit te proberen of het dan ook werkt zonder ei/melk/boter etc. Gelukkig willen mijn vader en zusje altijd het toetje dus die mochten dat lekker uitvechten :thumup:

@Vulpen die stamppot ziet er ook lekker uit, weer net wat anders dan de standaard stamppot :).

citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.817
    113
    Ja en mosterd is heel feestelijk toch? :roflmao:

Als toetje gaan we dit maken: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R1198078/bastogneparfait
    Die is totaal niet vegan... Ik snap wel wat je zegt @citroenrasp, ook al eet ik zelf geen vlees. Ik heb denk ik hetzelfde met toetjes & zuivel.

citroenrasp en Fruity90 vinden dit leuk.
  12. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.817
    113
    Vrouw
    Geen zuivel heb ik niet heel veel moeite mee. Alleen mijn ontbijt zou ik echt moeten aanpassen. Melk vervangen door amandelmelk bijvoorbeeld.

Geen kaas is andere koek. Daar houd ik teveel van. En er zijn ook wel vervangers, maar als liefhebber van heel specifieke kaasjes heb ik daar niks mee.

Maar goed... ik hoef nooit rekening te houden met vegetarisch/veganistische familieleden. Dus alle opties staan altijd open. Ik vind zelf dat we, als gezin, wel flink kunnen minderen met dierlijke producten.
    Is al minder tov enkele jaren geleden. Vooral de portiegrootte van het vlees. Ik vervang vaak een deel door stevige groenten als aubergine, pompoen, champignon. Valt in een saus of stoofpot of roerbak totaal niet op dat er dan minder vlees in zit.

13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.817
    113
    Vrouw
    Met kerst hebben we trouwens wel een overvloed aan vlees.
    We hebben het gourmet-pakket van een Grieks restaurant hier in de buurt :D
    Dat gaat veel te veel zijn. Maar dat geeft niet. De gyros houden we apart. 1e kerstdag gourmetten. 2e kerstdag de restjes. 3e kerstdag pita's met gyros en salade :D

Fruity90 vindt dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    #3274 citroenrasp, 23 dec 2023
    Laatst bewerkt: 23 dec 2023
    Dat dacht ik vroeger ook. Ik at bijna iedere dag kaas.
    Maar toen we emigreerden ben ik er mee gestopt, simpelweg omdat het hier niet echt wordt gegeten. Wat er aan kaas wordt verkocht is én schreeuwend duur én gewoon niet erg lekker. Ik moet zeggen, ik mis het niet. Maargoed, wij eten dus vooral Tunesische gerechten en daar zit geen kaas in. Ik kijk wel eens op van die Amerikaanse receptenblogs, en wat is het dan moeilijk om ook maar één kaasloos recept te vinden! Ik vind dat echt zó raar maar vooral ook zonde! Niet eens alleen om het milieu, maar dan hebben ze bijvoorbeeld een ijzerrijk bonengerecht, en je raadt het al... Hup, een lading kaas erbij. :o: Weg ijzer! Rare Amerikanen :| Het ziet er ook allemaal zo raar/nep uit, die Amerikaanse kaas. Zo'n vies oranje blok.

Waarom ik de kaas nu niet mis en er vroeger echt aan verknocht was is m.i gewoon vanwege het feit dat kaas verslavend is. Vraag maar aan de gemiddelde vegan wat ze in het begin het meeste misten, of wat überhauptde reden was dat ze tegenhield vegan te worden. 9 van de 10 zullen dan kaas zeggen :) Ik zie mezelf niet vegan worden, maar niet vanwege de kaas. Sowieso heeft kaas een hogere ecologische voetafdruk, dus het lijkt mij vanuit milieu opzicht logischer om geen kaas te eten maar wel (met mate) vlees. Maargoed, daar maakt iedereen natuurlijk een eigen afweging in.

We krijgen trouwens wel eens kaas van familie uit Frankrijk. Maar dan wel de Nederlandse kaas, andere soorten hoeft mijn man niet. En ik vind dat ook wel lekker, maar als het dan op is heb ik niet zoiets van: wat mis ik die kaas nu.
    Oh en we hebben wel van die puntjes kaas, dat vindt vooral de jongste soms lekker op brood. Maar eerlijk: daar is nog weinig echt kaas aan, zo zit er maar een klein percentage melk(poeder) in en verder dingen als plantaardige olie en water. Gezond is anders (daarom wil ik ook liever niet dat ze het te vaak eet).

15. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.817
    113
    Ja ik vind die ook ingewikkeld!

Ik vind kaas echt veel te lekker :oops: En vlees juist weer helemaal niet.

16. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik ben gek op alle dierlijke producten. Heb 10 jaar geen vlees gegeten maar miste het zo dat ik een paar jaar terug toch weer ben begonnen. Had het idee dat m’n lijf het ook wel “nodig” heeft. Geen mega hoeveelheden en niet heel bewerkt maar af en toe een lekker stukje vlees.. Voelt soms een beetje dubbel want ik voel me soms wel schuldig. Maar goed. Probeer het nog enigszins verantwoord te eten en af en toe vegetarisch/vegan te koken.

Eieren eet ik ook graag, die koop ik wel biologisch (wil ooit nog eens zelf kippen houden).
    Kaas en yoghurt eet ik ook graag, probeer het allemaal wel een beetje te wisselen. Vriend en dochter kunnen niet tegen melkproducten dus we hebben eea ook van oa haver (bv kookroom, bakboter, yoghurt etc).

@citroeprasp ik weet denk ik welke puntjes kaas je bedoelt. Toen ik in Egypte woonde was dat ook de enige kaas die ik at. Kon toch niet helemaal zonder en “gewone” kaas was echt heel duur.

17. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Wij eten met kerst wel vlees trouwens. Eerste kerstdag is gourmetten bij ons. Heb bij een boerderij in de buurt een gourmet pakket besteld, verder wat vis en nog groente en brood met dipjes erbij. Zat nog te twijfelen van die vega dingen voor op gourmet te halen maar daar maak ik niemand echt blij mee denk ik. Vind ze zelf ook niet heel lekker. Dan liever of vlees of puur groente oid.

Tweede kerstdag komt m’n zusje met haar vriend en dan doen we een luxe borrel. Weinig vlees, wel wat kaasjes en doe er nog druif/meloen/komkommer/tomaat etc bij en brood met dipjes.

18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.450
    30.817
    113
    Vrouw
    Dat wist ik niet, dat het verslavend is. Van Nederlandse kaas vind ik alleen echt oude kaas lekker. Of Brabants blauw. Favorieten zijn vooral de pittige blauwschimmel soorten, geitenkaasjes, of brie oid. Vooral om te snoepen. Op of door het eten gebruik ik geraspte mozarella (over ovenschotels of quiche) Of bolletjes mozarella of feta in salades.

Is de voetafdruk van kaas echt groter dan vlees? Wel iets om over na te denken.

19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.398
    21.792
    113
    #3279 citroenrasp, 23 dec 2023
    Laatst bewerkt: 23 dec 2023
    Ik vind ook niet iedere vleessoort lekker hoor. Rund bv vind ik echt vies. En kalkoen trouwens ook. Maar schaap, geit, kameel en kip eet ik wel graag op z'n tijd. Het ligt er bij mij dus echt aan het soort. Varken heb ik nooit gegeten.

En verder vind ik de meeste vis ook lekker.

En vast ook niet erg lekker? :roflmao:
    Die puntjes kaas kochten we trouwens ook bij de Lidl in NL. Maar vind ze hier trouwens wel wat lekkerder. Ik bedenk me net dat ricotta trouwens wel weer wordt gegeten hier (en ook nog eens eetbaar smaakt). Maar niet in een warme maaltijd, meer als ontbijt met olijfolie en brood.

Ik herken wel wat je zegt dat je lichaam het nodig heeft. Dat heb ik zelf ook. Daarom gedij ik ook niet op een volledig plantaardig dieet, maar probeer het wel te beperken. Ik denk dat ik het milieutechnisch best goed doe met gemiddeld 2x vlees of vis per week, 2x zuivel en 2x ei (en af en toe honing). Maar er zitten regelmatig weken tussen die nog plantaardiger zijn.

20. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Heb geen andere kaas gekocht daar haha.

Volgens mij doe jij het qua eten en afdruk heel netjes hoor :)

Deel Deze Pagina