(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.180
    3.820
    113
    Volgende keer eerst recept lezen voor we de ingrediënten inslaan. Een parfait blijkt ijs te zijn en het moet in de vriezer. Wij hebben helemaal geen vriezer waar zoiets in past o_O

Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.563
    31.039
    113
    Vrouw
    Oeps :roflmao:

Iets anders verzinnen met de ingrediënten?
    Of snel de vriezer leeg eten om plaats te maken?

3. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.180
    3.820
    113
    Ja dat is het plan nu. Een trifle of zo.

De vriezer leeg eten gaat 'm niet worden, het is vooral heel veel doperwten en bloemkool en andere groentes die ik de komende tijd niet nodig heb...

Mamafiets vindt dit leuk.
  4. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.563
    31.039
    113
    Vrouw
    Over eten gesproken. Wat is jullie mening tav wild?

Man heeft voor vanavond hertenbiefstuk meegenomen (Veluws wild).
    Nu is mijn logische redenatie dat het dier in kwestie in elk geval voordat het gedood werd een prima leven had. En dat het een onderdeel van de Nederlandse natuur is, en dus niet een belasting daarop dmv (intensieve) landbouw.

Dus met die redenering zit je met een schoon geweten aan tafel.

Of zijn we hiermee eigenlijk stiekum een stuk natuur aan het "verlandbouwen", door de wild populatie expres te groot te laten worden, zodat er mooie stukjes vlees op ons bordje belanden?

En verder ook geen idee eerlijk gezegd over hoe het hele proces van jagen en verwerken verder gaat. En wat daar de afdruk van is.

5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.479
    21.882
    113
    #3285 citroenrasp, 24 dec 2023
    Laatst bewerkt: 24 dec 2023
    Ik denk dat gejaagd vlees wel het minst milieu-onvriendelijk is.
    Op Instagram volg ik een jaagster die ex-vegan is, zij eet dus ook alleen vlees van wat ze jaagt. Verder ken ik nog iemand die zelf jaagt (en vist) en daarvan eet maar dat is in Amerika. Als zij een tijdje niks heeft gejaagd gaat ze het niet bij de supermarkt of slager kopen, het is dus niet zo dat ze er heel veel van eet. In ieder geval heeft dat wel een lagere afdruk dan supermarktvlees.

Beetje offtopic misschien, maar wat ik niet zo begrijp is dat er met kerst ineens van die "aparte" vleessoorten worden gegeten. Waarom is dat eigenlijk?

6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.563
    31.039
    113
    Vrouw
    Traditie.
    Er "moet" iets bijzonders op tafel komen. En vaak is dat een groot stuk vlees zoals bijvoorbeeld rollade (in de vs zie je vaak een hele kalkoen) , wat dan in een grote schaal midden op tafel komt. Met een hoop ingewikkelde bijgerechten eromheen.

Vergelijkbaar met jullie suikerfeest, waarbij bepaalde gerechten/hapjes beslist niet mogen ontbreken.

citroenrasp vindt dit leuk.
  7. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Mits wild echt wild was dan ben ik er niet op tegen. Las laatst een artikel dat veel supermarkt wild helemaal niet “wild” is maar gefokt is. Tsja.. Kan me niet voorstellen dat dat allemaal netjes gebeurd (ik denk dat herten bv veel meer ruimte nodig hebben om oké te leven dan bv varkens). Maar of dat ook gebeurd?

Ik heb tijdens mijn studie een tijd in de horeca gewerkt en daar werd veel wild geserveerd. De eigenaar schoot zelf dus we wisten altijd waar het vandaan kwam en dat een dier zo diervriendelijk mogelijk gedood werd. Slachten deed hij ook zelf. Er werd zoveel mogelijk van de dieren gebruikt. De vachten, maar ook bv botten etc werden gebruikt of verkocht. Daar ben ik dan helemaal niet op tegen. Dieren hebben een fijn leven in de natuur gehad en alles werd goed gebruikt.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    wild als noodzakelijk afschot voor natuurbehoud heb ik geen probleem mee, maar ik vertik t om struisvogelbiefstuk of hertenvlees in de supermarkt te halen.

Hier was t gewoon "normaal" eten, man sprong ff in aangezien ik hondsberoerd ben.

Sla, stoofperen, gebakken aardappels en rollade. Ragout voor en ijs na. Geen overdaad en nagenoeg niks over en niemand tekort.

9. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.899
    4.176
    113
    Vrouw
    Ik snap niet dat er vanwege kerst ineens weer aardbeien en nectarines in de supermarkt liggen. Of nou ja, ik snap het commercieel wel maar die dingen zijn toch niet lekker nu toch?

En verder wat aparter omdat dat het ook vaak wat prijziger is. Elke dag zulk eten is niet te betalen:p

Saartje33, citroenrasp en Vulpen vinden dit leuk.
  10. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Wij zijn bij mijn moeder en haar vriend en zij houden geen rekening ermee dat we vegetarisch eten. 3 dagen vlees dus. Maar gelukkig verder ook niet overdadig. En ook alleen maar ijs extra als toetje. Verder wat duurdere broodjes van de bakker als ontbijt, maar ook daar niet te veel of gekke dingen.

11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.479
    21.882
    113
    Ik vind dat echt heel bijzonder hoor. Een beetje rekening houden is toch niet zoveel gevraagd?
    Kijk, als je nou veganistisch zou eten, plus allerlei extra eisen hebt (suiker-, gluten-, zaadolievrij etc), dan kan ik me nog voorstellen dat dat voor "normaal etende" mensen lastig wordt. Maar alleen vegetarisch moet toch te doen zijn?

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.479
    21.882
    113
    Wellicht overgevlogen uit landen waar het nu zomer is? Dan is het weliswaar niet zo smaakloos maar alsnog best gek natuurlijk.
    Bij ons begint het aardbeienseizoen vaak al in februari.

13. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Poeh kleine moeite toch? Jammer hoor. Snap dat ze geen uren extra in de keuken willen staan maar er had met hulp van jullie toch best iets aangepast kunnen worden?

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Het is de vriend van mijn moeder die er geen rekening mee wil houden. We zijn het inmiddels wel gewend. Het is een aparte vent. We komen hier ook zelden eigenlijk, en met Pasen at hij in zijn eigen huis, en toen maakte mijn moeder dus wel iets vega’s. Ach ja. Die 3 dagen in het jaar ga ik me dan ook maar niet druk maken. Ben al lang blij als ze niet lopen te ruziën waar de kinderen bij zijn.

15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.479
    21.882
    113
    Zeker zo'n type waarbij vegetarisch eten "tegen zijn principe" ingaat... :rolleyes:

16. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.953
    113
    Vrouw
    Yup…

morgen weer naar huis. Komende paar jaar zijn we fijn weer thuis :roflmao::|

Cobon en citroenrasp vinden dit leuk.
  17. Cobon

Cobon Niet meer actief

#3297 Cobon, 25 dec 2023
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 dec 2023
    Kei makkelijk, je koopt een vegan roast bij de AH, die schuif je in de oven, en klaar is Kees, het is zo eenvoudig tegenwoordig.

Jammer Saartje! Klinkt niet heel fijn/gastvrij.

xxmoixx, Saartje33 en Fruity90 vinden dit leuk.
  18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.563
    31.039
    113
    Vrouw
    Beetje rekening houden met eetwensen vind ik zo normaal. Niet alleen allergie, geloof of leefstijl. Ook gewoon op smaak.
    Ik probeer het juist de gasten zoveel mogelijk naar de zin te maken. Dat is voor mij het plezier van koken voor anderen.

Hier hadden we vandaag veel te veel vlees (en vis) uit het pakket van de Griek. Maar dat geeft niks. Morgen gewoon nog een keer gourmetten :D
    En 3e kerstdag pita's met gyros en salade. Ook nog uit dat pakket. o_O

Was wel superlekker. Ook de gekruide rijst en salades die erbij zaten.

19. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    @Mamafiets klinkt goed!

Wij hebben ook nog best wat vlees over van de gourmet. Ik had voor minder personen besteld dan dat er kwamen en toch nog wat teveel. Daarnaast nog een bakje champignons over. Vlees zojuist al aangebakken dan eten we dat met de champignons 3e kerstdag. Morgen komen mijn zusje en zwager en dan maak ik een luxe borrelplank. Wat er over is gaat bij de rest van de restjes voor 3e kerstdag.

Ben er verder niet heel ontevreden over. Brood, groente en salade zijn netjes op gegaan. Toetjes ook redelijk!

Mamafiets vindt dit leuk.
  20. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.899
    4.176
    113
    Vrouw
    20231226_192756.jpg Nou vond het best op het plaatje lijken! En was nog lekker ook.
    Hier aardig wat over maar allemaal al een bestemming, oftewel: ik hoef alleen maar dingen de oven in te schuiven morgen :D

Cobon, xxmoixx en Mamafiets vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina