Mwa, zo zitten die niet in elkaar. Wel de partijen die meer richting het centrum zitten, maar de echt groene partijen zijn vrij idealistisch. Dat zag je met de tweede kamer verkiezingen laatst: Jesse Klaver hield voet bij stuk, waardoor onderhandelingen mis liepen.
Ik heb op de 5e op de lijst gestemd omdat dat een vrouw is en er nu 3 zetels in de gemeenteraad zijn. Nummer 1 en 2 zijn vrouwen. Hopelijk komt de derde er met voorkeursstemmen in Zo ongeveer altijd mijn insteek, ik stem nooit op een lijsttrekker. Elke verkiezingsronde weer doe ik de stemwijzer, lees aandachtig de zienswijzen van elke partij (die een kanshebber is bij mij in ieder geval, een aantal partijen vallen bij voorbaat af) door en bepaal dan of ik me kan vinden in de stelling. Ik kom altijd op GL uit dus dat stem ik vrijwel altijd.
Ja dat is ook mijn tactiek, los van dat ik vind dat al die groene maatregelen wel écht nodig zijn. GroenLinks vind ik zelf op bepaalde vlakken idealistischer/naïever dan PvdD. Ik vind in zekere zin PvdD de enige realistische partij omdat zij inzien hoe fout alles gaat. Van GroenLinks krijg ik altijd het gevoel dat ze denken dat alles wel goed komt als je gezellig progressief bent.
Zolang er geen klimaatontkenners aan de macht komen, houd ik hoop. UghughFVDughugh. De meeste partijen zien gelukkig wel in dat vergroening nodig is en dan hoop ik idd dat de wat idealistische partijen daartoe kunnen aanzetten. Idd, hoog inzetten en dan water bij de wijn doen.
Wat een leuk idee. Groen op het dak. Hoe zit het met onderhoud? Hier een stukje plat dak boven uitbouw en garage. Grenst wel aan garage en bijkeuken van de buren. Is nu gewoon grind wat erop ligt.
Dat hadden bijna alle partijen hier wel opgenomen in hun programma's. Maar GL was er het meest uitgebreid in. Dus die is het geworden.
Bij ons geen onderhoud. Als het lang droog is, moet het wel besproeid worden, maar dat hebben we vorig jaar niet hoeven te doen.
Wat een leuk idee @Vogelinnetje! Hier heeft iedereen platte daken en veel mensen hebben eea op hun dak staan qua groenten e.d. (Gras groeit hier niet echt, dan moet je ontzettend veel water gebruiken dus dat lijkt mij weer niet zo'n duurzaam idee in een land waar toch al droogte heerst.) Vind het altijd zo mooi op het dak, met prachtig uitzicht over de bergen. In de winter zie je dan zo'n mooie laag sneeuw liggen. Helaas ben ik al een paar jaar niet meer op het dak geweest, omdat ik dan teveel trappen op moet en dat lukt me met mijn spieraandoening niet meer, de laatste keer dat ik dat deed lag ik daarna een week lang ziek in bed Gebruikt hier iemand eigenlijk Ecosia ipv Google? En zou dat nou echt kloppen dat Ecosia duurzamer is? Ik verdiep me de laatste tijd veel in de digitale milieu-impact. Toch bijzonder hoeveel een paar opgeslagen e-mails zo vervuilend kunnen zijn! Moet wel eerlijk bekennen dat ik vaak te lui ben om mailtjes te verwijderen.
Wat goed om je daar in te verdiepen. Zijn die 100tallen foto's niet veel erger? Of gaat het echt om de mailopslag? Ik gebruik trouwens wel de ecosia browser maar minder dan de helft van de tijd. Voor sites waar je ingelogd moet zijn zit ik dan toch op Google Chrome.
Van Ecosia had ik nog nooit gehoord. Laatst wel flink wat mails verwijderd. En op m'n werk houd ik me bezig met archiefvernietiging, het klimaatargument vind ik daarbij ontzettend motiverend en maakt dat ik mijn werk als zinvoller ervaar dan eerst Maar ik denk dat foto's inderdaad meer ruimte innemen dan de gemiddelde mails. Ik probeer het wel enigzins opgeschoond te houden maar heb wel echt veel foto's, hmpf.
Ik denk dat wij hier minder goed in zijn. Man houd van downloaden en is een soort verzamelaar van films, series, boeken en muziek. Ik denk dan waarom? We hebben spotify, Netflix, Disney plus en hbo max. Maar krijg het er niet uit. Meeste staat wel op eigen harddrive, die echt niet heel de tijd aan staan. Op het werk zijn wel een aantal regels opgesteld hoe lang documenten bewaard mogen/moeten blijven. Uitgangspunt is privacy en security. Maar daar schoon ik dus wel regelmatig. En we hebben hier eindelijk de radiatorfolie aangebracht gisteren. Binnenkort krijgen we ook ventilatoren. Dus weer een ministapje naar efficiënt energiegebruik.
Haha hebben wij dezelfde man? Wij hebben letterlijk ook al die abonnementen. Maar goed zullen er meer zijn. Hier ook folie en ventilatoren sinds een tijdje. Even een klusje (voor de man) maar fijn dat het er zit. Lezen jullie trouwens blogs of boeken oid of luisteren jullie podcasts over duurzaamheid? Mbt tot moederschap vind ik https://columnsbykari.com/ altijd wel fijn en algemener https://www.oneworld.nl/ (vind ik sowieso wel een leuke site).
Is een film op een harddisk die uit staat of een cd'tje niet veel zuiniger dan een Netflix / Spotify wat 24/7 wereldwijd beschikbaar moet zijn? Mails staan in de cloud, dat is ook gewoon een serverpark ergens wat 24/7 stroom staat te slurpen. (denk aan dat meta centrum wat ze willen bouwen).
Ergens weet ik wel dat online dataopslag ontzettend milieuvervuilend is, maar in mij dagelijkse digitale werkzaamheden ben ik daar niet mee bezig op een of andere manier. Maar ik ben sowieso wel opruimerig, ook digitaal. Ik doe ook niet aan cloud-opslag. Dus onbewust toch redelijk bezig. Ecosia heb ik wel van gehoord, maar hoeveel het nu écht scheelt dat weet ik niet. Daar zou ik me nog in moeten verdiepen. Ecosia werkt wel via Bing en dat vind ik echt geen fijne zoekmachine. Misschien toch nog een kans geven. Wij hebben geen streamingsdiensten, omdat we het niet nodig vinden om altijd TV te kijken. Daar zit ook een uit-knop op. De opslag had ik nog niet zo bedacht, maar nu valt mijn keuze helemaal goed Radiatorfolie hebben we al vrij lang. Het werkt echt. De radiator die tegen de muur van de keuken aanhangt, straalt nu bijv geen warmte meer uit richting de hal (andere kant van het muurtje. Radiatorventilatoren hebben we ook op het oog, maar we kunnen ze nu nog niet plaatsen: we hebben cavia's die rondlopen in huis en die knagen de snoeren door. We zijn gisteren naar het tuincentrum geweest. Bij ons gaan elk jaar wel wat planten dood en nu hebben we ze vervangen door inheemse planten. We hebben nu ook bloemzaden. Kijken of die ontkiemen. De ligusterhaag slaat aan: overal al groene blaadjes en uitlopertjes. Ik heb op mp een goede heggenschaar op de kop weten te tikken. Buren en wij worden helemaal blij. De week gaan we ook de rainwinner bestellen. We hebben nu een offerte op maat.
Och nooit nagedacht over alles wat digitaal is.. wij leven zo ongeveer digitaal Misschien goed om eens in te verdiepen..
Ik tot niet zo kort golden ook hoor. En volgens mij eigenlijk nog niet zoveel mensen, dus zo gek is dat niet