(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    En toch hoor ik veelal om me heen dat mensen liever China en Rusland hebben dan Amerika/Frankrijk enz. Dat is wel in meer Afrikaanse en volgens mij ook Zuid-Amerikaanse landen zo. Het is natuurlijk ook gewoon heel hypocriet dat het westen zoveel bezig is met mensenrechten als het ze uitkomt, maar tegelijkertijd mensenrechtenschendingen faciliteert in zoveel landen. Ik voel me eerlijk gezegd ook veiliger bij Russische/Chinese invloed in Afrika, dan Amerikaanse/Franse. Wat niet wil zeggen dat Rusland en China goed zijn, maar dat het westen gewoon nog erger is wanneer het gaat om het misbruik maken, met name van het globale zuiden.

    Landen die bv Israël steunen en alsnog hameren op mensenrechten kan ik sowieso niet erg serieus nemen. En laatst hoorde ik deze uitspraak: If you ever feel stupid, think about how the US spent 20 years in Afghanistan to replace the Taliban by the Taliban. Ondanks dat ik het met de politieke opvattingen van die man niet eens was, vond ik het echt een treffende uitspraak.
     
    Saartje33 en Mamafiets vinden dit leuk.
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.274
    26.654
    113
    Vrouw
    Eens.
    Maar niet alleen vanwege het land of de politiek. Vooral ook de productiewijze van de rommel die deze kant op komt.
     
    Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.274
    26.654
    113
    Vrouw
    Ik kan me die Gedachtegang goed voorstellen. En het is ook hypocriet.
    Maar dan nog koop ik liever een product wat gemaakt is in Frankrijk dan dat ik hetzelfde uit China laat komen. Simpelweg omdat je weet dat het betreffende product in elk geval onder de eu wetgeving is geproduceerd.

    En omdat het minder ver moet reizen.
     
    Vogelinnetje, Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Hoe doe je dat dan? Bijna alles is 'made in China'
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  5. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    En ook omdat industrie in de EU minder verweven is met politiek.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  6. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Kan je dit misschien uitleggen? Ik vind dit moeilijk te rijmen met al die miljardensteun vanuit overheden aan vervuilende industrieën. Om het nog maar niet te hebben over het verbieden van Aziatische producten wanneer hun eigen omzet daarmee in gevaar komt (denk daarbij aan auto's).
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Idd, zelfs als het eindproduct officieel in een ander land gemaakt is komen er wel weer onderdelen uit China. Is bijna niet te vermijden.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  8. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.924
    3.491
    113
    Uhm, ik koop niks op Temu en kies geen Chinese merken bij telefoons en laptops.

    Het zal verder totaal geen zoden aan de dijk zetten hoor, zo naïef ben ik niet.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  9. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Ik vind subsidies anders dan directe invloed hebben op wat mag en niet. De CEO's van industrieen in China hebben geen vrijheid, Xi kijkt overal mee.

    (neemt niet weg dat ik subsidies aan bedrijven die niet voorzien in primaire levensbehoefte ook absurd vind)
     
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Ja dat doen wij ook. Niets van Ali/Temu/Shein e.d. en we vermijden typisch Chinese merken.

    Mijn man heeft ook lang Japanse producten geweigerd vanwege de walvissenjacht. Maar als je zo principieel bent, dan moet je meer laten schieten en dat leek verdomd lastig te zijn.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Mijn man werkte vroeger trouwens in een fabriek waar veiligheidsmaskers werden gemaakt. Best grappig, want het werd grotendeels dus in elkaar gezet in Nederland en dan stond er zo groot op 'made in Canada'. Dat 'made in... (vul in)' kan je dus ook met een korreltje zout nemen.
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Ik vraag me af of zoiets überhaupt wel mogelijk is tegenwoordig.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.274
    26.654
    113
    Vrouw
    Ik heb het idee dat in China de overheid het bedrijfsleven sterk beïnvloed/bepaald. En dat dat in het westen precies andersom is. Bedrijfsleven met sterke lobby en dus invloed bij overheid.
     
    Saartje33, citroenrasp en Vogelinnetje vinden dit leuk.
  14. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    @Mamafiets, ja goed omschreven.

    @citroenrasp, nee lijkt me ook onmogelijk, vooral praktisch onmogelijk. Misschien met heeeel veel inzet dat het dan lukt
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Het lijkt me vooral heel vermoeiend om bij ieder klein ding precies de herkomst te achterhalen en zonodig alternatieven te vinden. Volgens mij doet zelfs Green Evelien dat niet (en dat zegt wel wat :roflmao:).
     
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Hebben jullie dat artikel van Green Evelien gelezen? Over warmtepompen.

    Ik lees wel vaker dingen van haar waar ik het niet zo erg mee eens ben, maar dit... Oh, wel grappig trouwens dat zij claimt dat je astma krijgt van radiatorwarmte :roflmao:Maar mijn ouders hadden dus een houtkachel en ik heb toch behoorlijk astma. Als er een "houtkachel-maffia" bestaat, dan zijn die vast blij met haar! Wat slaat zij hier enorm de plank mis zeg. Het erge vind ik nog wel dat zij tegen betaling "eco-advies" geeft. :confused:
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  17. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.924
    3.491
    113
    Moet ik het wel of juist niet lezen? Nog steeds megastress hier, de werkzaamheden zijn inmiddels bezig en de warmtepomp staat inmiddels naast het huis. Gelukkig niet zo enorm dat ik er niet meer langs kan met de fiets, daar vreesde ik voor...

    Onze overburen hebben trouwens een houtkachel. Het hele huis staat hier soms blauw en m'n oudste moet dan zo hoesten, zo zielig :(
     
  18. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Ik heb ooit een documentaire gezien over haar, lang geleden. Ging volgens mij over mensen die groen leefden. Toen knapte ik af dat ze avocado's en exotische noten at en ook kokosolie gebruikte. Als je zo extreem bent, dan doe je dat ook niet.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.514
    5.809
    113
    Zo erg!? En als je er iets van zegt, zeggen ze vast dat ze het zelf wel bepalen.

    Hier in de gemeente mag je een melding maken bij houtstookoverlast. Je kunt ook subsidie krijgen om het rookkanaal te verwijderen.
     
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.631
    19.597
    113
    Daar had ze eens een artikel aan gewijd op haar blog, iets in de trant van dat wanneer ze voor groen of haar gezondheid moet kiezen, dat ze dan voor "gezond" gaat, ook wanneer dat dus minder groen is.

    Ik kan er gewoon met mijn verstand niet bij dat iemand zo ver gaat zelfs geen koelkast te gebruiken (en nu zelfs geen wasmachine meer begreep ik, op de centrifugeerfunctie na) maar wél een houtkachel. Dat vind ik echt zo tegenstrijdig. Heb een beetje het idee dat zij groene mensen een beetje te kakken zet op die manier, al is dat vast niet haar bedoeling.
     

Deel Deze Pagina