(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    Jou kennende beter niet :) Ze kraamt echt onzin uit, maar weet het wel soort van overtuigend te brengen.
    Haar boodschap is eigenlijk dat het belangrijker is om minder te verbruiken, maar dat mensen nu vol inzetten op andere soorten energie. Op zich kan ik me daar in vinden, maar ik geloof gewoon niet dat een houtkachel zuinig stoken beter is dan zuinig stoken met warmtepomp.

    Vervelend hoor, die stress. Hopelijk is het allemaal snel achter de rug ❤
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  2. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Maar waren cashewnoten ipv walnoten en hazelnoten. En koolzaadolie is hartstikke groen en gezond (of je moet in de kokosoliemythe geloven).

    Valt idd niet te rijmen met het gebruik van een houtkachel.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.675
    113
    Vrouw
    Ik ken haar niet.
    Maar ik krijg ook niet zo erg de neiging haar nu te gaan opzoeken en volgen :roflmao:

    Hout stoken is zo slecht voor eigenlijk alles in je directe omgeving o_O . Liever een warmtepomp dan idd.

    Ik snap je stress @Vulpen. Wij durven nog steeds niet. Dus ik wacht nog even rustig jouw ervaringen af. De oude ketel is ook nog prima, dus er hoeft ook niks op dit moment.
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    Volgens mij is het vermijden van zaadolie nu nogal een hype. Dat wordt in vaak één adem genoemd met fastfood, snoep en andere ultrabewerkte troep. Het zou zogenaamd allerlei ontstekingen veroorzaken. Ik vind die hypes eigenlijk wel grappig, zo'n 12 jaar geleden was tarwe des duivels en moest alles ineens van spelt zijn. Nu maakt het soort graan niet zo uit, zolang je maar zuurdesembrood eet.
    Kokosolie zie ik het nut niet zo van, met olijfolie heb je naast het gezondheidsaspect natuurlijk ook gewoon de smaak nog. Maar de meeste kokosolie heeft amper smaak. En als het wél kokossmaak heeft dan past het weer niet in zomaar ieder gerecht natuurlijk. En het is ook nog eens duur.

    Is kokosolie eigenlijk hetzelfde als palmolie?
     
  5. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Het scheelt, ik neem al die food beweringen niet serieus. Net iets opgezocht over koolzaadolie, maar man man, hoe kom je erop om zoiets te beweren.

    Nee, kokosolie is niet hetzelfde als palmolie. Komen wel van de vruchten van palmbomen, maar van verschillende soorten. Kokospalm is een soort palm zeg maar.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  6. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Ik heb het niet geprobeerd, het zijn niet heel toegankelijke mensen...
     
  7. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Dat wij steeds storing hadden motiveerde enorm ja. De cv was ook 18 jaar oud...

    Ze zijn klaar! Binnenkort vind ik vast wel weer iets anders om over in paniek te zijn maar op dit moment ben ik heel erg blij.
     
  8. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Fijn Vulpen! Lekker alle monteurs weg, en hopelijk werkt het gewoon goed
     
  9. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Ze hebben de wasmachine terug aangesloten, daar ben ik momenteel vooral gelukkig mee:roflmao:

    Of de warmtepomp werkt weten we pas in de herfst...
     
    citroenrasp, Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Ik was laatst bij de AH, wilde bio bananen kopen. Daar zit zo'n wikkel om heen. Ik zag dat 1 banaan beurs was en ging ermee naar een medewerker. Ik wilde de goede bananen houden, maar dat mocht niet: alles moest worden afgeschreven. Nou ja zeg! Even kijken waar ik dit kan neerleggen. 5 bananen, 1 beurs, 4 goed en die 4 goede worden ook weggegooid...

    En wat vinden jullie dat de plastic dop van de bio melk verdwijnt? Ik ben er niet blij mee. De dop zorgde ervoor dat melk lang houdbaar bleef. Wij drinken steeds minder melk. Met zo'n vouwsluiting sluit het pak minder goed, er blijft ook melk in hangen dat eerder bederft.

    Maar ook iets positiefs over de AH. Wij halen onze recepten vnl uit de Allerhande en ik merk bij het uitzoeken van recepten voor de week ik echt kijk naar de CO2 druk van het gerecht. Ipv biefstuk op een spies nu taco's gegeten. Ik hoop dat dat logo ook snel op de verpakkingen komt.
     
  11. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    @Vogelinnetje Wij hebben ook melkpakken zonder dop, maar daar merk ik niet aan dat het snel bederft. Over het algemeen gebruik ik vaak een heel pak melk om karnemelk mee te maken, maar ook als ik een aangebroken pak heb staan gaat het niet zo snel kapot. Ik denk dat als wij nog in NL woonden we allang waren overgestapt op sojamelk. Dat dronken we destijds regelmatig, hier hebben ze het niet. Wel maak ik regelmatig havermelk voor bepaalde baksels maar echt als melkvervanger vind ik het niet heel lekker én qua voedingswaarde is het niet te vergelijken.

    W.b dat laatste: dat is echt goed van AH! Eigenlijk heel logisch, ze geven immers ook de voedingswaarde aan.
    Meestal gok ik maar een beetje wat het meest milieuvriendelijk is. Natuurlijk eten we ook wel minder milieuvriendelijke producten (dierlijke vooral), maar dat probeer ik de dagen erna wel weer te compenseren met veganistisch en vegetarisch.
     
  12. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Wat zonde :(
     
  13. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    18.051
    14.321
    113
    Kan best zijn dat die andere 4 bij de vitamientjes bak komen. Elk kind mag daar een stuk fruit uit kiezen. Tot groot plezier van de fruitmonsters hier.
     
  14. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Nee, ze zei dat het echt werd afgeschreven... Maar als ik de manager zie, zal ik het een keer vragen. Hij is best zichtbaar in de winkel.
     
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    #3815 citroenrasp, 20 mei 2024
    Laatst bewerkt: 20 mei 2024
    Wij kopen bijna nooit bananen, niet zozeer vanwege duurzaamheid, meer om de prijs: 5 euro per kilo. Natuurlijk speelt duurzaamheid ook mee, als het goedkoper was zouden we ze wel vaker kopen. Eigenlijk vooral in de winter omdat seizoensfruit dan erg beperkt is.
    Nu zijn er abrikozen, perziken, nectarines, meloenen, en hier en daar wat restjes aardbeien. Dan kunnen die bananen me minder schelen.
    Wat wel fijn is dat je ze hier in ieder geval zelf mag uitkiezen. In plastic verpakken doen ze toch niet aan.
     
  16. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Ik heb harira gemaakt, was echt goed gelukt dus ik ben blij! Eerder werd het wat harig door de gember, nu goed op gelet en goed gemixt. Was echt al lang geleden dat ik het gemaakt had, jongste kreeg een keer daarna een koortsstuip en dan raakt zo'n gerecht een beetje besmet... Maar nu durfden we het weer aan!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    Lekker! Ik heb dat in jaren niet meer gemaakt. Koriander is toch echt wel een must in harira vind ik, maar dat heb ik hier nog nooit gezien. Je kan het natuurlijk zelf verbouwen, maar heb na zoveel jaren eigenlijk gewoon geen idee meer waar het allemaal nog meer voor te gebruiken. Ik kook vooral Tunesisch en hier wordt veel verse peterselie gebruikt, van koriander alleen de zaadjes door kruidenmixen (zoals in de Indonesische keuken).
     
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.632
    113
    Hier stond vandaag pasta met roomsaus op de planning. Maak ik niet erg vaak, maar we hadden veel snijbiet die op moest en dat vinden we soms lekker met roomsaus. Het grappige is wel dat ik onbewust toch keuzes probeer te maken met dit soort "minder groene" gerechten. Zo zit er geen vlees in en ook geen kaas meer, ik wilde het toch eens proberen zonder kaas. Maar we proeven geen groot verschil :)
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  19. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Ik had er geen koriander in, mijn vrouw lust dat niet. Wel peterselie. Ik zie koriander in allerlei recepten maar weten even zo gauw niet welk omdat ik dat dus altijd negeer...
     
    citroenrasp en Fruity90 vinden dit leuk.
  20. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.737
    4.009
    113
    Vrouw
    Zeeeeeep:|:roflmao::D
     
    Vulpen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina