(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.629
    113
    Oh, dan is het dus geen "echte" harira, voor mij :oops: Dan kan je net zo goed frik chorba maken :D Lekkerder, gezonder en makkelijker (tenzij daar ook iets in zit dat jullie niet lusten natuurlijk).
    https://www.ourtunisiantable.com/home/2017/6/4/tunisian-shorba-recipe
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  2. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Nee joh, het was Nederlandse harira:p Ik had ui, wortel, tomatenpuree, trostomaten, ras el hanout, kikkererwten, linzen en vermicelli. En wat peterselie dus.

    Geinig, çorba is soep in het Turks. Ik heb nog nooit van frik gehoord, weet niet of ze dat hier hebben? Ziet er wel goed uit!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.629
    113
    #3823 citroenrasp, 20 mei 2024
    Laatst bewerkt: 20 mei 2024
    Shorba is een Arabisch woord (in noord Afrika spellen ze het fonetisch met ch ipv het meer gebruikelijke sh, als overblijfsel van de Franse kolonisatie), maar idd in het Turks hebben ze best wat Arabische leenwoorden. Het woord 'siroop' is hier trouwens ook aan ontleend. Ok, nu stop ik over taal, haha.

    Frik is een soort van granen. Volgens mij wordt het ook wel freekeh (ofzo?) genoemd. Het is eigenlijk gewoon parelgerst wat je in een bouillon met kikkererwten en peterselie kookt. Sommigen gebruiken ipv gerst bv sorghum of tarwe. En ja, dat hebben ze in NL, wij kochten het wel altijd bij de buitenlandse supermarkt.
     
    Cobon en Vulpen vinden dit leuk.
  4. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.929
    3.499
    113
    Nooit stoppen over taal! Ik had me niet gerealiseerd dat siroop hier ook vandaan kwam, wat cool.

    Toen we nog in Utrecht woonden kwam ik daar wel regelmatig maar hier hebben ze dat niet... Maar misschien in de gewone supermarkt wel, ik ga eens kijken :)
     
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.674
    113
    Vrouw
    Bananen: belachelijk. Tenzij die dan achter een nieuwe wikkel krijgen en terug de winkel in. Of dat het naar een voedselbank gaat.

    dop: hmm. Ik vind de doppen wel handiger. (Ruk ze wel met geweld helemaal los van het pak :roflmao:). Maar het probleem wat jij schetst hebben we hier niet. T gaat doorgaans snel genoeg op. Halve liters kopen dan maar?

    Die recepten zal ik eens naar kijken. Daar wordt ik echt blij van als dergelijke dingen duidelijker worden. :)
     
  6. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Vanuit een ander topic: doen jullie aan ongediertebestrijding?

    Ik vind alle beestjes welkom, in huis mogen de spinnen ook blijven leven tot een bepaald formaat. Muizen hebben we een keer gehad en helaas hielp de ouderwetse val als enige om ze uit te roeien uiteindelijk. Maar ik heb ook ooit gehoord dat vangen in een kooitje zo stressverhogend werkt, dat ze daar ook aan kunnen sterven.

    Wat hapjes uit planten vind ik ook niet erg. Buurvrouw spuit overal gif op helaas. Zogenaamd eco-friendly, maar daar ben ik al achter gekomen dat dat niet bestaat.

    Maar die naaktslakken... Die eten gewoon alles op, hele planten gaan weg. Onze tuinarchitecte die voor ons een ontwerp gaat maken, houdt hier al rekening mee: geen planten die totaal leeggevreten worden door slakken. Ik heb een moestuinbak waar geen sla meer in staat. Heb kopertape gebruikt, dat zou helpen, maar niet dus: ze zitten er nog steeds massaal in. Ik heb nog cacaodoppen, ga ik proberen. Erna bier, maar dan verdrinken ze. Maar of ik dat nu zo erg vind...
     
  7. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.737
    4.009
    113
    Vrouw
    Nadat voor de tweede keer mijn tuinbonen zijn opgevreten in de moestuin ben ik naar het tuincentrum gefietst voor slakkenkorrels :|. Ik doe het liever niet, maar dit jaar is het wel heel extreem.
     
  8. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.674
    113
    Vrouw
    Ik gebruik geen bestrijdingsmiddelen uit de winkel.

    Wel zet ik bij een fruitvliegenplaag (bijna elke zomer wel, maar tot nu toe valt het mee) ieder jaar een schaaltje azijn met afwasmiddel op de vensterbank in de keuken.
    Gaan ze idd dood van. Maar daar ben ik niet zo rouwig om.

    Slakken valt hier tot nu toe reuze mee. Maar als het zo'n plaag als bij jou zou worden dan zou ik idd ook bier proberen. En de andere tips. T is voor de individuele beestjes verveld om te verzuipen. Maar voor het ecosysteem in je bodem lijkt me dat er meer evenwicht komt dan wanneer je ze laat. De slakkenplaag is immers een teken dat het systeem uit evenwicht is.

    Tijm schijnt goed te werken. (Heb ik hier een flinke struik van staan). En wellicht zijn er meer anti-slak planten. Dus daar kan je bij aanleg van de tuin wel rekening mee houden. Maar dat zal je tuinarchitect vast ook weten.
     
  9. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.629
    113
    Nou, wij hebben dus standaard een spuitbus insecticide in het schoonmaakkastje staan. :o: Vast niet erg groen, maar ik heb geen behoefte aan kakkerlakken in huis :| En die komen er 's zomers wel eens.
    Muizen geen last van gelukkig, ivm de katten in de tuin. Oh en gekko's hoef ik ook niet in huis, ben ik wel eens in de tuin tegengekomen. Spinnen heb ik verder geen probleem mee, tenzij het van die giftige zijn, maar volgens mij heb je die hier alleen op het platteland.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  10. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Egels eten slakken, maar het gaat slecht met de egel. We hebben ze jaren in de tuin gehad, maar nu al enkele jaren niet meer. Ik heb nog van die slakkenkorrels, maar ook nog cacaodoppen. Die probeer ik dan maar eerst.

    Kakkerlakken zou ik ook niet in huis moeten hebben. Daar wil je zo snel mogelijk van af.

    Heb je mieren in huis, dan werkt citroen heel goed! Dat onderbreekt het geurspoor en raken ze helemaal in de war.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Interessant, maar ze benoemen het milieu-aspect minimaal.
     
  12. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    852
    655
    93
    Vrouw
    Wij laten elk jaar de bestrijdingsdienst komen om tegen de kakkerlakken te sproeien. Het is zgn groen gif, maar daar geloof ik niet zo in, want hoe kan iets dat giftig is nu groen zijn? Het is een noodzakelijk kwaad, want als we het niet doen, kunnen we ze zomers uit de waterkoker en pannen vissen.
    En tegen die hele kleine mini miertjes, die niet op eten afkomen, maar jouw huis hun huis willen maken, en in de muren nesten maken, maak ik een paar streepjes met gel op hun route. Om lokdozen e.d. lopen ze gewoon heen.
    Van spinnen ben ik ook niet meer zo gecharmeerd, sinds ik drie keer gebeten ben door een vioolspin. Gekkos zijn welkom, we hebben er elke zomer een paar in huis, ze eten de muggen op! We moeten wel altijd oppassen dat ze niet tussen de rolluiken komen.
    We hebben ook nog eens een slang en een schorpioen in de kelder gehad, maar dat was gelukkig een eenmalige ontmoeting.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.674
    113
    Vrouw
    Soms wil ik naar warmere streken verhuizen.
    Soms ben ik erg blij dat we nog gewoon in Nederland wonen :roflmao:
     
    Nellie4, TanjaK, citroenrasp en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  14. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    15.295
    26.674
    113
    Vrouw
    Je ziet wel wel heel sterk terug als hier op t forum de discussie auto/ov ergens oppopt.

    "Ja maar wij kunnen echt niet zonder ... "
     
    citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.518
    5.809
    113
    Ja, herkenbaar was het zeker :)
     
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.648
    19.629
    113
    Elk nadeel heb z'n voordeel :roflmao:
     
    TanjaK en Mamafiets vinden dit leuk.
  17. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    852
    655
    93
    Vrouw
    :roflmao:
     
  18. TanjaK

    TanjaK Bekend lid

    29 mei 2019
    852
    655
    93
    Vrouw
    Iets volkomen off topic, maar ik ben in het proces om alles wat ik echt niet meer nodig heb te verkopen of weg te geven en kwam nog een originele gameboy tegen. Nu is mijn kleindochter over een jaar of 5 wel in de gameboy leeftijd, maar ik vraag me af of er tegenwoordig geen betere draagbare-draadloze opties zijn en hoeveel zoiets dan kost, maar kan niets vinden. Hebben jullie kinderen iets (gehad)? Ik denk dat ik van een verzamelaar zo'n 80 euro voor de oude gameboy kan krijgen en ook nog eens 40 voor de spelletjes. Kan je daar iets goeds voor kopen tegenwoordig?.
     
  19. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.586
    5.316
    113
    Vrouw
    Voorheen had je een Nintendo ds elkaar dat is al net zo ouderwets als de gameboy. Nu heb je de Nintendo switch, light. Die kun je niet op de tv aansluiten, maar net als de gameboy alleen zo op schoot mee spelen
     
    TanjaK vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina