Laatst geleerd: andere naam hortensia is hydrangea. Betekent waterliefhebber. Het zijn dorstige planten dus. Maar qua natuurwaarde heb je er niets aan. Die kleuren zijn nl niet de bloemen. Insecten vliegen er vanwege de kleur op af, maar kunnen er vervolgens niets mee.
Ik ontvang de groene nieuwsbrief van KRO-NCRV. 2 items van de laatste: - bamboekleding is meestal slecht voor het milieu vanwege het productieproces: Bamboe kleding: zijdezacht textiel met mogelijk dodelijke gevolgen | KRO-NCRV. Dit was mij al bekend, beetje het katoen vs viscose verhaal - er komt een nieuw TV programma om betere keuzes in de supermarkten te maken: Nieuw programma Alles op tafel slikt niets voor zoete koek | KRO-NCRV. Ik ga zeker kijken. Ik ben benieuwd of ik nog wat nieuws leer. Vast wel.
In onze tuin stonden er heel veel, maar de eerste zomer dat we er woonden was er een hittegolf en gingen ze bijna allemaal dood Ben niet zo'n fan van altijd veel water geven... Maar goed, als insecten ze toch niks vinden is het niet zo erg.
Haha. Ik krijg er af en toe 1 in een pot. En die gaat dan meestal idd dood. Die van vorig jaar heeft t net overleefd. Waren nog een paar takjes. En nu groeit ie als een gek. Ik vind ze wel mooi om te zien. Maar wat ik me nu afvraag. Als de bloemen geen bloemen zijn. Wat zijn dan wel de bloemen. Oftewel. Hoe plant hij zich voort? Of is dat precies de reden dat je ze in het wild nooit ziet? Waar komt ie eigenlijk vandaan? Ik heb gewoon zoveel vragen
Zitten er niet lelijke bloemen tussen de nepbloemen? Dat de blaadjes dus de lokkers zijn en er dan bloemen tussen zitten? Zijn wel meer planten die dat hebben.
Ja, de bloemharten zijn volgens mij de bloemen, die zwarte stipjes, of de knopjes die niet open lijken te gaan. Ze komen heeeel veel voor op de Azoren. Echt prachtig daar. Heel veel blauwe en paarse. Het is een vochtig gebied, veel mist en dan willen ze wel groeien. Denk dat daar de natuurwaarde hoger is, daar waar ze inheems zijn. Wij hebben ineens heel veel mussen in de tuin. Afgelopen jaren zelden een gezien en dit jaar helemaal vol. Vanochtend zeker 15 musjes.
Ikben eens gaan googelen hoe het zit. Er zitten idd ook echte bloemen tussen. Bij de hortensia's die zo'n bol van felgekleurde bloemen hebben zijn dat er weinig. Bij de schermvormige bloeiers zijn dat al die kleine bloempjes in het midden. https://hortensianederland.nl/hortensia-informatie/hortensia-soorten/ Eens dat inheemse planten over het algemeen meerwaarde hebben. Die passen beter bij het inheemse ecosysteem. En groeien dan over het algemeen ook prima zonder er van alles voor te moeten doen.
Inheemse planten hebben ook 1 nadeel: ze kunnen ook te hard groeien. Althans, voor een stadstuintje. Dan moet je elke keer gaan splitsen. In onze nieuwe tuin komen daarom niet alleen inheemse planten.
Haha. Ik denk nu aan mijn vergeetmenietjes-explosie dit voorjaar Maar klopt. T moet ook passen en een tuin blijven.
Je kunt ze makkelijk stekken Hortensia stekken: met dit stappenplan lukt het - Gardeners World (gardenersworldmagazine.nl)
Zo blij met de preflats die ik heb gemaakt uit hele oude prefolds Lekker slanke luiers die goed absorberen. Scheelt toch weer heel wat kilo's afval. Ben na mijn ziekenhuis bezoek weer een tijdje op wegwerp over gegaan maar Jeetje wat een zakken afval krijg je dan. Nu weer sinds een paar weken over op de hydrofiele luiers en deze Ps. De vliegervouw wordt wat krap, iemand tips voor andere manieren van hydrofielen vouwen?
Met het mooie weer van de afgelopen dagen zijn ook de beestjes terug in de tuin Ik heb al 3 verschillende soorten vli dets gespot. En er zoemt weer van alles rond de klaver en in de moestuin.
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/toename-van-gedumpte-kleding-uit-china-geeft-problemen-bij-textielsorteerbedrijven-niet-te-recyclen/
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5462120/fashion-demand-overproductie-modeindustrie-vervuilende-fast-fashion
Ik schrik ook altijd van het aantal artikelen dat in de sale ligt. Zoveel! Hier hebben wij wel een winkel die ook een outletfiliaal heeft. Daar blijft het volgens mij hangen totdat het verkocht wordt. Dat vind ik een mooie tussenoplossing. Ik weet nog wel van vroeger: daar trof je een heel seizoen dezelfde collectie. Kon je in april niets vinden, dan in augustus ook niet. Nou ja, dan koop je maar iets anders.