(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Daarbij is de productie van die accu's ontzettend belastend. Voor ons maakt het nog weinig uit en ik zie ze hier niet snel overschakelen op elektrisch. Maar om nou te zeggen dat een elektrische auto duurzaam is klopt m.i niet echt.
     
  2. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Haha. Ik las aanstaande als in 'moeders due graag groener willen leven'. Daar schaar ik mezelf onder.
    Ben nog doen alles aan het doorlezen.

    Hier doen we kleine stapjes.
    -Fleecedekentjes op de bank voor iedereen zodat de thermostaat lager kan.
    -Shampoo en zeep vervangen door plasticvrije happy soaps.
    - kiezen voor biologische producten in de supermarkt

    Nog op zoek naar manieren om minder afval te produceren (veel plastic verpakkingen die echt onzin zijn, maar ja, je wil wel eten)

    Ik neem mij regelmatig voor om naar de boerderijwinkel te gaan. Maar strand op te weinig tijd of komt even niet uit.
     
    Chayammy en citroenrasp vinden dit leuk.
  3. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Zo kan je het inderdaad ook opvatten :DOok degenen die (nog) helemaal niet groen leven zijn natuurlijk van harte welkom!

    Een fleecedekentje vind ik zelf eigenlijk een lastige. Wij gebruiken ze ook hoor, want de verwarming staat niet zóveel aan en ik krijg snel koude benen. Maar er komen dus wel microplastics vrij als je het wast. Ik zit wel te kijken naar duurzamere alternatieven, maar volgens mij kom je dan toch op wol uit. En daar kan ik weer niet tegen...
    Maargoed, het dekentje op de bank is niet het enige synthetische dat we hebben hoor. Ik probeer synthetische stoffen wel zo koud mogelijk te wassen zodat er tenminste zo weinig mogelijk microplastics vrij komen.

    En tja al die onzinnige verpakkingen... Kan me er soms zo aan ergeren! :| Hoewel het hier redelijk meevalt nog, iig zit groenten en fruit nooit in een verpakking, en voorgesneden groenten e.d hebben ze niet esns dus dat scheelt. Maar alsnog zijn er teveel verpakkingen.
     
    Mamafiets en Saartje33 vinden dit leuk.
  4. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Niet alle wol is hetzelfde en er bestaan ook mengels. Loop eens een wol winkel in om te voelen of advies te vragen, niet dat je meteen zelf iets hoeft te maken maar om eens te kijken of er een soort wol is waar je beter tegen kan, dan kun je daar op zoeken. Alpaca is bv stuk minder prikkelig dan schaap. Merinoschaap geeft ook veel zachtere wol (alleen altijd even checken of de schapen ook goed behandeld worden). Of een mengsel van katoen en wol :).
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  5. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    #25 rijo, 11 feb 2022
    Laatst bewerkt: 11 feb 2022
    Ik schrijf graag mee! Ik heb eerder in een oud topic al eens een bericht geplaatst over wat wij al doen, die heb ik even opgezocht en gekopieerd + aangevuld :p Scheelt heel wat typwerk haha!

    We zijn al een aantal jaar bezig om onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk te maken. Stapje voor stapje ;) Fijn om jullie berichten te lezen, dat geeft weer nieuwe inspiratie!!!

    Wat wij doen:
    Goed opletten met boodschappen doen: weekmenu maken, zoveel mogelijk lokale en seizoensproducten kopen, zo weinig mogelijk onnodige producten kopen en waar mogelijk verpakkingsvrij. Maar ik vind dit laatste zooooo lastig...... Er is hier in de buurt helaas geen markt of boerderij winkel. Dan moet ik te ver rijden en heeft het volgens mij weinig zin. We hebben ook een moestuin, helaas is veel opgegeten door slakken en reeën :rolleyes:

    We koken zonder pakjes en zakjes en eten regelmatig vegetarisch. We kopen weinig zuivelproducten en koken 'gepast', dus niet meer dan nodig. Of we koken juist grote hoeveelheden en vriezen het dan in, bv soep/saus. Verder: eigen boodschappentassen mee, wasbare fruit- en groentezakjes, losse thee en wasbare theezakjes, thee met kruiden uit eigen tuin/gember, broodtrommels en bijenwas wraps, waterflessen ipv pakjes drinken, oplaadbare batterijen ipv wegwerpbatterijen.

    Ik zou graag meer dingen zelf willen maken, bv. broodbeleg. Door tijdgebrek schiet het er vaak bij in. Mocht iemand lekkere recepten/tips hebben, graag! :D
    @citroenrasp mag ik vragen hoe jij yoghurt maakt?

    Op het gebied van verzorging gebruiken we milieuvriendelijke producten zoals shampoo bars, handzeepblokken, zelfgemaakte deo, argan olie. Ik heb maar een paar potjes in de badkamer staan, geen overbodige producten met vage ingrediënten. Verder hebben we composteerbare wattenstaafjes en gebruiken we een safety razor ipv plastic scheermesjes. Ivm goede gebitsverzorging gebruiken we wel elektrische tandenborstels en goede tandpasta.

    We hebben geen prullenbak in de keuken: alles gaat direct in de kliko of op de composthoop. Dat scheelt veel vuilniszakken. Kliekjes en grote porties saus/soep vriezen we in bakjes of glazen potten in - wij gebruiken geen boterhamzakjes, vershoudfolie of keukenpapier. We scheiden het afval en we sparen doppen voor het goede doel. We hebben een moestuin, regentonnen en een composthoop.

    Als het kan hergebruiken we verpakkingen en materialen, zowel binnen als buiten in de tuin. Zo heb ik laatst van iemand een grote oude kalender gekregen - deze platen gebruik ik als inpakpapier :) Ik maak zelf kaartjes en labels. Zoveel mogelijk consuminderen, minimaliseren en tweedehands shoppen (kleding, speelgoed, boeken ed) - m.u.v. schoenen en ondergoed. Kleding van mijn zoon wordt doorgeschoven naar mijn neefje, alles van mijn dochter gaat naar mijn nichtje. Ik koop geen bloemen, maar knip ze gewoon uit mijn tuin.

    We letten op ons (groene) stroom-, gas- en waterverbruik, bv kort douchen, geen apparaten op standby, eco stand gebruiken, niet onnodig lampen laten branden. We hebben een nee-nee sticker op de brievenbus. We doen zoveel mogelijk fietsend ipv met de auto. We hebben wel een auto ivm werk.

    Op mijn werk (leerkracht groep 1/2) probeer ik deze 'levensstijl' ook vast te houden: verven op stukken karton van een oude doos, knutselen (en spelen) met kosteloos materiaal/gebruikte lintjes/gebruikt inpakpapier/oude knopen/glazen potten, materialen bij de kringloopwinkel kopen ipv nieuw (de prijzen van Heutink speelgoed.... :eek:) afval scheiden, etc.

    Op ons wensenlijstje:
    - Huis verder duurzamen (geen zonnepanelen)
    - Regenafvoer afkoppelen van het riool
    - Sedumdak (dit voorjaar)
    - Regenwatersysteem voor oa. de wc

    Wat ik mis hier in het noorden is een verpakkingsvrije winkel!
     
    citroenrasp, Chayammy en Saartje33 vinden dit leuk.
  6. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    @rijo Wat wil je nog verduurzamen aan je huis? Of bedoelde je daarmee de punten die je eronder beschreef? (Ik zoek nog inspiratie :) )

    Dit jaar was echt een ramp qua slakken in de moestuin, en al onze boerenkool is opgegeten door fazanten :$.

    Wij kopen heel weinig tweedehands (ja, LP's :p ) maar met kinderen zou ik dat ook wel doen. Ik draag wel heel veel helemaal af, heb vorig jaar nog een blouse weggegooid van toen ik 17 was (16 jaar oud dus), inmiddels kwamen de naden los en zijn mijn lichaamsverhoudingen niet meer vergelijkbaar van die van een puber.. Wij zijn ook geen hele erge shoppers dus dat helpt ook wel. Voor een spijkerbroek ga ik meestal naar de winkel waar mijn oude vandaan komt en dan wijs ik er op met een 'deze graag' even passen (want vaak iets ander model) koop ik hem in 2 of 3 kleuren en dan kan ik weer een paar jaar vooruit. Voordeel is ook dat wij met twee vrouwen zijn met bijna dezelfde maat dus wij delen ook af en toe kleding. Of dan vindt mijn vrouw iets niet meer mooi en dan ga ik het dragen (ik ben iets kleiner dus pas het altijd wel) :o:.
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  7. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Die zat er wel, in Groningen, maar was best snel failliet. Ik kon daar ook niet m'n boodschappen doen moet ik zeggen, was érg duur.
     
  8. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Leuk, een groen topic! Ik lees graag mee voor de tips.

    Ik heb een grote moestuin en veel fruitbomen in de tuin dus daar halen we in het seizoen veel uit. Ik weck zelf (in die ouderwetse potten met oranje rubberen ring) om de rest van het jaar ook nog te kunnen genieten van de groenten uit eigen tuin. Verder vries ik ook een deel in. Onze bijtjes bestuiven de tuin en geven ons honing.
    We hebben 20 zonnepanelen en er komen nog meer, verder werken we met een houtkachel die een waterbuffer verwarmt voordat het water de CV in gaat (scheelt gas).
    Ik kook op gas. Mijn oven is nu kapot maar ik ruil het fornuis nog niet in zolang ik nog kan koken. Dan maar even zonder oven.
    De boodschappen doe ik sinds kort online bij een bio webshop. Daar wordt alles zo veel mogelijk los, in papieren zakken of afbreekbaar plastic geleverd. Verademing! Ik bak eigen brood in een broodbakmachine, elke dag 1 is voldoende dus elke middag gaat de machine aan. De kinderen vinden het geweldig! Ik kook vegetarisch. Als ik 's avonds werk, kookt mijn vriend meestal met vlees.
    Afval scheiden kan hier nog beter. Mijn groene containertje in de keuken is kapot gegaan en ik heb nog geen nieuwe gekocht. Dan eindigt het groenafval toch te snel in de prullenbak. Tijd om nu een nieuwe te bestellen dus!

    De auto... ja, de kinderen gaan naar een school 15km hiervandaan. Daarvoor gebruik ik de auto. Voor mijn werk rijd ik 100km enkele reis dus dan is diesel wel voordeliger. Als de auto vervangen moet worden wil ik over op elektrisch maar zoals hierboven ook genoemd is, waarom een goed werkende auto inruilen?

    Mijn droger is een paar maanden geleden overleden dus is er een droogrek voor in de plaats gekomen. De was met een gezin van 5 liegt er niet om dus ik ben altijd aan het wassen. De wasbare luiers zijn in de kast blijven liggen sindsdien. Misschien toch ook echt weer daar wat aan doen. Voor mezelf gebruik ik wasbaar maandverband, zelfgemaakt net als de luiers van de jongste die nu in de kast liggen te verstoffen. Tijd om weer wat dingen aan te pakken hier in huis!

    Zo'n topic als dit geeft toch weer even een duwtje in de goede richting.
     
    Mamafiets en Fruity90 vinden dit leuk.
  9. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Dat is altijd lastig vind ik, kiezen tussen 'goed voor je portemonnee' en 'goed voor het milieu'..

    Dat zijn inderdaad de laatste punten!
    Ohh jullie hebben last van fazanten... Leuk hoor al die beestjes en fijn dat ze al het lekkers van de moestuin lekker vinden, maar je wilt het toch liever zelf op je bord :|:roflmao:
    Dat is wel handig dat jullie dan kleding kunnen uitwisselen! 16 jaar met een blouse gedaan, wow haha :thumup:
     
    Fruity90 vindt dit leuk.
  10. rijo

    rijo VIP lid

    5 mrt 2014
    5.151
    1.943
    113
    Heb je een link van die web shop? Je hebt me nieuwsgierig gemaakt :)
    Wat voor fruitbomen heb je zoal in de tuin? Wij hebben een appel-, peren- (2x) en stoofperenboom, maar tot op heden helaas nog geen vruchten aan de bomen gehad.
     
  11. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Hofweb, ben er erg tevreden mee, maar ze leveren niet in heel Nederland.
    Volgens mij onder een andere naam nog elders in Nederland, zal even zoeken voor je.


    edit:

    https://www.hofweb.nl/bezorging-regio/onze-bezorgregio
     
    Ang1987, Mamafiets en rijo vinden dit leuk.
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Wij hebben een jaar of 10 geleden heel wat hoogstam fruitbomen (oude rassen) in de tuin gezet. in 2020 droegen ze voor het eerst meer dan een paar vruchten, maar meteen ook heel veel. We eten nog steeds appelmoes van die oogst.
    We hebben 4 appelbomen, 2 perenbomen, 1 kers en 3 pruimen. Ook nog een kweepeer maar die doet het niet zo goed. Misschien moeten we die verplaatsen.

    Appels o.a. de Groninger kroon en Notarisappel. Heerlijke appels voor moes en sap.
    De kersen worden altijd door de vogels opgegeten maar dat vind ik niet zo erg. Hoort er bij ;)
    Peren hebben we nog niet zo veel gehad, misschien het komend jaar.

    Afgelopen seizoen hadden we weinig oogst (net als uit de moestuin, heel slecht seizoen), maar het jaar daarvoor dus ontzettend veel. Ben benieuwd wat dit jaar gaat brengen.
     
    rijo en Fruity90 vinden dit leuk.
  13. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Ik heb ook geen groencontainertje in de keuken. (Vergat m te vaak te legen en dat wordt dan erg vies)
    Ik zet tijdens het koken een slaschaal of vergiet op t aanrecht waar alle schillen etc ingaan.
    Na het eten gaan de restjes erbij en dan alles de container in. Werkt goed.
     
    Nellie4, Nummer4 en rijo vinden dit leuk.
  14. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Dat heb ik ook een tijd gedaan maar ik moet een heel eind lopen naar de container dus dat deed ik dan niet elke dag. En dan eindigt het toch weer in de prullenbak. Een containertje vind ik fijner. Afbreekbare zakken er in en dan eens per week naar de container...
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  15. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Door dit topic ben ik mij toch maar gaan inlezen in wasbare luiers. Ik vind het nogal overweldigend, het aanbod is zo divers. Ik ga denk ik maar zo'n proefpakket huren, met allerlei verschillende merken en systemen. Hopelijk kunnen we zo al doende leren wat bij ons past. Maar ook die heb je bij allergie websites, met weer een wisselende samenstelling! Die keuze is al moeilijk...
     
    citroenrasp en rijo vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Wolwinkels heb ik hier nooit gezien, dat wordt "gewoon" zelf gemaakt door vrouwen die schapen/geiten hebben. Mijn schoonmoeder heeft vroeger ook veel ermee gemaakt, zelfs tapijten etc. Maar daar reageer ik helaas erg op.
    Misschien eens een wolwinkel bezoeken als ik (ooit) weer in NL kom!
     
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Helaas wordt hier niks apart ingezameld. :( Onze schillen e.d gaan dus gewoon naar de buren die het aan hun schapen geven.
     
    TanjaK en Mamafiets vinden dit leuk.
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    @rijo yoghurt maken is echt supermakkelijk, je hebt er (bijna) geen werk mee maar wel wat geduld voor nodig. Ook geen specifieke apparaten etc voor nodig.

    Ik neem 2 liter warme melk en doe daar 4 lepels yoghurt doorheen. Dit in een afgesloten pan/bak bewaren op een warme plek. Nu het winter is wikkel ik het in een fleecedeken, met slaapzak er omheen en doe het in een emmer waar die slaapzak net in past. Na 2 dagen haal ik de bak eruit en zet het in de koelkast. Daar laat ik het vervolgens weer 2 dagen rusten, al hoeft dat niet maar dat komt de smaak wel ten goede. Vervolgens laat ik de yoghurt nog in een doek uitlekken, omdat ik van dikke yoghurt houd. (De wei die eruit loopt kan je voor van alles en nog wat gebruiken, dus gooien we zeker niet weg!)
    De zelfgemaakte yoghurt kan je vervolgens weer als starter gebruiken. Maar dit kan niet oneindig, dus na een tijdje moet je weer wat gekochte yoghurt als starter gebruiken. (Je kan je yoghurt-starter eventueel in ijsblokjes invriezen.) Ik gebruik trouwens regelmatig melk van de winkel, je hoeft dus niet per se rauwe melk te gebruiken, al is het resultaat dan wel veel lekkerder.
     
    TanjaK vindt dit leuk.
  19. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Het proefpakket van de wasbare luiers is binnen. Straks maar eens uitvogelen waar te beginnen. Ik vind het nog steeds wat overweldigend.
    We moeten ook nodig een plan voor komend jaar gaan maken voor de moestuin: wat willen we waar zaaien, zaadjes controleren en zo nodig bijbestellen, enz. Vorig seizoen hebben we aan het einde eigenlijk niets meer gedaan, wegens mijn zwangerschap en de geboorte van onze zoon.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  20. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Welke luiermerken heb je? Tweedelig of all-in-one?
     

Deel Deze Pagina