(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Hier ook, de poetsdoeken in de badkamer zijn allemaal verknipte oude t-shirts.
    Maar als vaatdoek vind ik een "echte" toch wel prettiger werken. Ik heb dus ook nog wat microvezeldoekjes, die ik waarschijnlijk niet vervang als ze op zijn. En wat van die gele. Ik denk dat ik tzt oude handdoeken bij de tweedehands winkel zal kopen en die tot vaatdoek vermaak, want vaatdoeken verkopen ze hier weinig, eigenlijk alleen microvezel (en volgens mij ook gele viscosedoekjes maar die vallen net niet uit elkaar na een 1e gebruik).

@Vogelinnetje: er worden tegenwoordig trouwens ook microvezeldoekjes gemaakt van bamboe, dan zit je dus niet met die microplastics. Hoe duurzaam ze verder zijn weet ik ook niet, maar het is wellicht het proberen waard.

TanjaK vindt dit leuk.
  2. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.610
    113
    Van Sun? Da's best een grote plastic verpakking. En je moet nog apart zout en glansspoelmiddel toevoegen.

Ik dacht eerlijk gezegd dat dat folietje uit zetmeel o.i.d. bestond, maar niet dus. Even ingelezen. Het kan biologisch afbreekbaar zijn, maar dan moeten de omstandigheden ideaal zijn. In de meeste gevallen is dat niet en blijft het als microplastics achter. Ik denk dat ik voortaan het folietje eraf ga halen.

TanjaK vindt dit leuk.
  3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.610
    113
    Bamboe klinkt duurzaam, is het niet. Ten eerste, het groeit ver weg, dus je hebt transport (maar dat zal met katoen denk ik net zo zijn). Ten tweede komen er erg veel chemicalien aan te pas om het tot pulp te verwerken.

TanjaK en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Oh die heb ik ook nog steeds! Ik gebruik ze als zakdoek (die ik veel nodig heb, ivm chronische verkoudheid).

TanjaK vindt dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Vaatwassen (met machine dus) is sowieso minder duurzaam dan met de hand afwassen, dus ik denk dat de meeste impact niet zozeer in het folietje zit, maar eerder in het verwarmen van het water, drogen met hete lucht, vaat die veel sneller kapot gaat en dus eerder vervangen wordt enz.

Ik weet trouwens dat de meningen hierover wel verdeeld zijn (of met de hand afwassen echt beter is voor het milieu), maar dit zegt milieu centraal erover: https://www.milieucentraal.nl/huis-en-tuin/schoonmaken/afwassen/

TanjaK vindt dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Oh ja, dat las ik idd eens. Zou dit ook gelden voor iets kwalitatief dat jaren meegaat? Je hebt nu ook sokken van bamboe bijvoorbeeld, maar mijn sokken gaan altijd snel kapot. Ik denk dat een gemiddelde vaat- of poetsdoek in ieder geval veel langer meegaat dan sokken bij mij.
    Het enige voordeel van bamboe is dus dat er geen microplastics vrijkomen, maar daar is het dus wel mee gezegd. Misschien dan toch beter een katoenen poetsdoek.

TanjaK vindt dit leuk.
  7. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.689
    6.587
    113
    Vrouw

Oh spuugdoekjes! daar heb ik ook stapels van, ongebruikt...

Idd handig als snoetenpoetsers of servet.

Ik gebruik microvezel poetsdoeken, ik heb ze nou eenmaal en gebruik ze tot ze echt af zijn.

TanjaK vindt dit leuk.
  8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.610
    113
    Ja dat verbaast me ook wat milieucentraal beweert. Ik heb een vaatwasser die ca 10 liter per keer gebruikt. Dat zou ik echt niet halen met afwassen. Een teiltje is zo'n 5 liter. Ik ben wel benieuwd naar de onderbouwing.

TanjaK vindt dit leuk.
  9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.610
    113
    Ja dat klinkt inderdaad al het beste: iets opgebruiken. Maar in die tijd heeft het wel veel microplastics losgelaten. Wat is dan beter? Een vraag hoor, weet het ook niet.

TanjaK vindt dit leuk.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Ik denk dat ze naar meer dan watergebruik alleen kijken. Een vaatwasser gebruikt natuurlijk behoorlijk wat elektriciteit, zowel met wassen als drogen. Daarbij gaat de vaat sneller kapot dan bij de handafwas, vooral glazen. Plus de productie van zo'n apparaat dat doorgaans ook niet decennialang meegaat.

Ik denk dat ik niet meer dan 10 liter verbruik per afwas. De afwas staat vaak een tijdje in de gootsteen en dat wordt vanzelf voorgespoeld wanneer de kraan voor andere dingen wordt gebruikt. Dan zeep ik de afwas in en spoel het om in een teil. Dat naspoelwater gebruik ik vervolgens weer om de wc mee door te spoelen. Bij veel of extra vuile afwas gebruik ik nog wel eens water om voor te spoelen. Dan komt de teller dus op 10 liter te staan, ipv de meer gebruikelijke 5.
    Het grootste deel van het jaar gebruik ik gewoon koud water voor de afwas, alleen 's winters wanneer er ijskoud water uit de kraan komt wordt het uiteraard wel verwarmd. Ik denk dus dat mijn manier van afwassen wel milieuvriendelijker is dan een vaatwasser. Maar er zijn ook mensen die alles onder stromend warm water afwassen :| Dán is een vaatwasser uiteraard wel zuiniger!

Maar afgezien van het milieu: ik vind een vaatwasser gewoon echt veel kosten. Ze kosten nogal wat hier (vaak duurder dan wasmachines, de meeste witgoedwinkels hebben ook maar een enkele vaatwasser in het assortiment) en dan nog die blokjes, kosten ruim het dubbele van wat ze in NL kosten. Plus natuurlijk nog ruimte die ik ervoor moet opofferen.

TanjaK en Vogelinnetje vinden dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.610
    113
    Was jij dan af per maaltijd? Hier gaat de vaatwasser pas aan als die (over)vol is.

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Meestal 2x per dag, in de ochtend en de avond. In de avond was ik dus ook af wat we 's middags hebben gebruikt, dus dat is wel een wat grotere afwas. Alles opsparen zou hier denk ik niet eens lukken omdat ik bepaalde pannen of bordjes meerdere keren per dag gebruik.

TanjaK vindt dit leuk.
  13. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.468
    30.887
    113
    Vrouw
    Vaatwasser gaat hier ook pas aan als die helemaal vol is. Precieze water en energie gebruik weet ik niet. Bij aanschaf wel op gelet. Maar ik schat dat ik meer water nodig heb wanneer ik dat allemaal met de hand moet gaan doen.

Wat betreft energie. Ik denk dat de meeste energie zit in het verwarmen van het water. Maar dat is verder niet onderbouwd hoor ;)

Nouja... de waarheid is dat ik een vaatwasser heb omdat ik gewoon geen zin heb in afwassen. En ook niet in opstapelende vieze vaat op mijn aanrecht/gootsteen.

@Vogelinnetje Over het poeder. Ik zag verschillende merken die het hebben. Maar heb me nog niet echt verdiept in wat nu precies het beste is.
    Als iemand het weet mag die het zeggen.

TanjaK vindt dit leuk.
  14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.610
    113
    Ik kwam laatst tegen dat het starten van de vaatwasser (en ook wasmachine) het meeste energie kost, vooral voor het verwarmen van water. Dus als je zonnepanelen hebt, dan is het handig als je het programma start als ze nog leveren. Wij deden eerst altijd in de avond pas starten wanneer het nachttarief in ging. Nu zorgen we ervoor dat we de vaatwasser aanzetten als het nog minimaal een half uur licht blijft.

Vaatwasser hoort bij mij ook tot de basisapparaten, net zoals een wasmachine en een stofzuiger.

TanjaK vindt dit leuk.
  15. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.903
    5.882
    113
    Vrouw
    Er past geen vaatwasser in onze mini keuken. Met 6 mensen vind ik dat soms wel vervelend omdat je vuile vaat altijd in het zicht staat. En ik ga niet 3 x per dag afwassen. Maar ik vind vaatwassers eigenlijk ook maar niks want ik proef het bijna altijd aan glazen en kopjes, en ze gaan er ook sneller lelijk van uit zien. Maar afwassen is natuurlijk ook niet de leukste klus en zou die tijd liever aan iets anders besteden dus ik weet niet wat we doen als we ooit een keuken hebben waar wel plek is voor een vaatwasser

TanjaK vindt dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Haha, ik zal vast een uitzondering zijn maar ik vind afwassen het leukste (of minst erge?) om te doen qua huishouden. Het is wel een beetje ontspannen ofzo. Wij hadden net als jij ooit zo'n minikeuken, nu hebben we wel een ruime keuken. Ivm een dubbele gootsteen valt het denk ik niet zo op wanneer er aan één kant afwas staat, maar in onze vorige keuken des te meer, dat was inderdaad best irritant.

Eigenlijk vallen vaatwassers bij mij in de categorie 'handig, maar niet per se nodig' (zoals ook drogers, magnetron enz). Ik ken hier ook niemand die er één heeft, ondanks dat toch best veel vrouwen fulltime weken en er best het geld voor hebben. Het is ook maar net wat je gewend bent, denk ik.

TanjaK en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    Wat ik me ineens afvroeg: Kan je de temperatuur bij vaatwassers eigenlijk uitschakelen, net zoals bij wasmachines? Of werken die vaatwasmiddelen dan niet meer? Dat zou nl het grootste deel van de milieu-impact schelen.
    Ik zet 's zomers de temperatuur altijd uit bij de wasmachine, er komt vaak toch wel warm water uit.

TanjaK vindt dit leuk.
  18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.610
    113
    Ik weet niet of dan het vet goed oplost. Je hebt dan misschien ook kans dat het vet verderop in de leidingen neerslaat, waardoor je verstopping krijgt.

TanjaK vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.403
    21.795
    113
    TanjaK vindt dit leuk.
  20. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.689
    6.587
    113
    Vrouw
    @citroenrasp even een totaal niet groen gerelateerde vraag maar jij kan het me vast uitleggen.

Ik ben op Duolingo weer verder gegaan met Arabisch leren en loop tegen een "ik snap niet waarom" aan.

Screenshot_20240927-222230.png

Wat is nou het nut van die 2? Ik kan het niet als letter zien vanuit Nederlands perspectief, en qua klank snap ik het ook niet.
    Zie ook de 3 voorbij komen, is me allemaal wat vaag.

Zie hier de Aa maar met een 2 erboven en dan de uu er achter dus dan wordt het 2uu. Maar waar is die aa dan gebleven?

citroenrasp vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina