(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    Tja, hier in de wijk kun je behoorlijke stukken afsnijden als je op de fiets gaat. Gisteren heb ik 4 keer de fiets gepakt en voor 2 van die ritjes zullen er vast veel zijn die de auto pakken. Eén ruim 2 km enkele reis en de ander ruim 3 km.

We rijden meestal maar 1 keer voor de weekboodschappen en 1 keer een wat langere afstand. Nu wat meer, omdat het slecht gaat met mijn sm en mijn man 2 a 3 keer in de week bij haar is, vaak nog na werktijd en OV zou dan echt te lang duren, omdat sm vaak vroeg wil slapen.

TanjaK vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Wij hebben een winkel pal tegenover ons huis :D Dat is echt ideaal, een groot deel van de boodschappen komt daar vandaan. Verder zitten er in onze straat nóg 2 andere buurtsupers, een bakkerij, kantoorboekhandel, kapper, verpakkingsvrije winkel, molen, autowasstraat, matrassenzaak, poelier, café en zo'n onderdelenwinkel (soort van mini bouwmarkt). En dan net om de hoek ook nog de gas/elektriciteitsmaatschappij, waar je naartoe moet om de rekening te betalen, om de maand. Tja, het meeste maken we geen gebruik van hoor, maar het is op zich handig dat ze er zitten, zo neem je natuurlijk wel minder snel de auto.
    De markt is op maandag en dinsdag en dat is hier ook om de hoek. Dus op zich kunnen alle boodschappen gewoon lopend gedaan worden, heel af en toe gaan we naar een andere verpakkingsvrije winkel waar ze net iets meer keuze hebben dan hier in de straat, maar dat is misschien 1x per maand ofzo. In de supermarkt komen we ook zo'n eens per maand, voor dingen die ze elders niet hebben, oh en de visboer. Hoewel, als je geluk hebt kom je hier in de buurt soms zo'n busje tegen die vis verkoopt.

Nummer4 en TanjaK vinden dit leuk.
  3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    Jij woont dichtbij, maar komt de rest dan met de auto? Misschien dat dat verklaart waarom er in de multicultiwijken hier een continue aanvoer van auto's is. Ook zeer onveilig met de fiets daardoor.

TanjaK vindt dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Ik denk eigenlijk dat er hier maar weinig mensen zijn die hun boodschappen met de auto doen, in iedere wijk heb je wel winkels en vaak ook een eigen markt. Nu valt onze wijk nog mee, maar in sommige wijken heb je nog veel meer aanbod. Sowieso weekboodschappen doen in de supermarkt, dat doen mensen hier niet echt merk ik, is volgens mij iets typisch Nederlands/Europees. In de supermarkt heb ik hier ook nog nooit iemand met een volle kar gezien haha (het is maar net waar je op let hè :roflmao:), maar altijd karretjes met een paar artikelen erin. Als we iets nodig hebben van de "grote" verpakkingsvrije winkel, dan proberen we dat trouwens wel te combiberen met iets anders, zoals schoonmoeder die ergens naartoe gebracht moet worden.

Wij woonden in NL in een multiculturele wijk, maar vond het qua drukte wel meevallen, dat zal dan wel verschillen van de randstad.

TanjaK vindt dit leuk.
  5. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    Hier heb je een wijk die het centrum/winkelgebied van de moslimgemeenschap is. Het ligt best centraal in de stad, maar toch is er een constante aanvoer van auto's. Verkeersregels kennen ze niet: eenrichtingsverkeer negeren, dubbel parkeren, geen voorrang geven, fietsers belemmeren, te hard rijden. Het is er echt niet fijn om te fietsen.

6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    ln veel Arabische culturen wordt een auto echt als pronkstuk/statussymbool gezien en wij krijgen vaak ook de vraag, van mensen die we lang niet hebben gezien, of we nu al wél een auto hebben :roflmao: Alsof je een heel triest figuur bent zonder auto ofzo. En er is idd ook een heel andere mentaliteit als het gaat om rijden, maar dat zie je ook al in zuid Europese landen. Dus het lijkt mij meer cultuur dan een geloofsding.
    Wat jij beschrijft is m.i wel inherent aan grotere steden, waar mijn moeder woont bv is dat net zo en toch wonen daar vooral autochtone Nederlanders (middelgrote stad).

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    De ouders van een exvriend van mij hadden een garagebox gekocht in een andere wijk (5 min fietsen).
    Daar stond die ALTIJD in. Die werd dus alleen gebruikt voor echt verre ritten of als iets zwaars vervoerd moest worden.

Grappige is dat het voor hun niet eens een groene keuze was. Die auto was hun kindje en moest echt binnen staan. En bij hun huurhuis was geen garage :roflmao:

citroenrasp vindt dit leuk.
  8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Onder de autochtone Nederlanders zijn er ook genoeg die hun auto als statussymbool zien. Hoe groter/duurder/sneller hoe beter. :|

9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Haha dat was in de vriendenkring van mijn vader ook wel, maar dan een beetje andersom: hoe lomper en ouder hoe beter :rolleyes: Mijn vader had een eigengemaakte Landrover, nou ja, van twee kapotte had hij één intacte gemaakt. En een vriend van 'm reed in zo'n oud legervoertuig :|

Mamafiets vindt dit leuk.
  10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    In mijn kennissenkring een man met een porche sportwagen.
    Waren er op verjaardag. Alle jongetjes tussen 6 en 80 mee naar buiten om het ding te bekijken en rondjes te rijden.
    Zijn vrouw hoofdschuddend achterblijvend in de kamer.
    Ze noemt die auto ook "zijn midlifecrises" :roflmao::roflmao:

Saartje33, Nummer4 en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    In onze stad zie ik wel eens een Ferrari rijden :rolleyes::|

Nummer4 vindt dit leuk.
  12. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    Positief verrast door de AH. Ik zag laatst in de winkel allerlei nieuwe initiatieven om verpakkingsmateriaal te verminderen. Zoals de hamburgers: niet meer per 2 naast elkaar in een schaaltje, maar op elkaar in een zakje. En een kruidenpasta dat eerst in een bakje zat met daarom heen een papieren wikkel en nu alleen in een zakje zit. Ze verkopen nu ook kip/rund hamburgers. Ik ben blij met die koers.

Mamafiets en citroenrasp vinden dit leuk.
  13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Idd, goede zet van de AH :thumup: Ik maakte laatst trouwens kofta van kalkoen, om een keer te proberen, mijn man lust namelijk geen "losse stukken" kalkoen, maar in gehakt was het prima en smaakte het niet heel anders dan kip. 1 kg hebben we door 4 gedeeld en die 250 gram gehakt was ruim voldoende voor ons vieren. Van sardientjes maak ik het ook wel eens, dat is ook lekker.

Ik kwam laatst zo'n eco influencer tegen, zij deed nogal lacherig over het feit dat sommigen hun bakje naar de slager meenemen om op plastic afval te besparen en dat ze dat vroeger ook deed "toen ze nog onwetend was" :rolleyes: Kan er niks aan doen, maar ik vind dat zo arrogant overkomen. Heel mooi dat zij zo streng is en plantaardig eet natuurlijk, maar niet iedereen kan of wil veganist of vegetariër worden. Sommige "vleeseters" eten ook maar af en toe vlees. Wat is er dan mis met het besparen op plastic afval? Ik snap niet dat het gelijk zo zwart-wit moet zijn bij sommige groene mensen. Kleine stapjes zijn beter dan géén stapjes.

Nummer4 en Saartje33 vinden dit leuk.
  14. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.186
    6.587
    113
    En die influencers eten zeker gewoon avocado's, noten van ver, rijst, bananen en kokosolie...

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    #4175 citroenrasp, 7 okt 2024
    Laatst bewerkt: 7 okt 2024
    Klopt! En die betreffende influencer was ook nog eens een koffiefanaat. Daarom snap ik ook nooit zo dat ze zo specifiek steeds de watervoetafdruk van vlees moeten benoemen. Mijn watervoetafdruk inclusief (soms) vlees is behoorlijk lager dan van de gemiddelde koffie-avocado-notenmelk-vegan.

Saartje33 vindt dit leuk.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Dit idd.

Nu heb ik sowieso al een soort natuurlijke afkeer van influencers. (Imo veelal kijk mij een goed/ mooi/ hip/ geweldig/ whathever... zijn en daarvoor betaald krijgen. En te vaak gewoon op non-informatie gebaseerde slechte adviezen. :|)

Maar goed... dat zal de leeftijd wel zijn :roflmao::roflmao:

In Apeldoorn leren ze momenteel het drinkwater uit de kraan wel waarderen. :eek:

Nummer4 en Saartje33 vinden dit leuk.
  17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Wat is daarmee dan?
    Maar idd, wat je niet (meer) hebt ga je ineens wel waarderen. Toen wij vorig jaar op vakantie waren bleek daar het water niet drinkbaar, zelfs de locals kopen er massaal bronwater. Gek dat dat binnen één land zo kan verschillen, ons kraanwater smaakt niet heel anders dan in NL en we worden er nooit ziek van.

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.399
    21.793
    113
    Overigens denk ik niet dat influencer echt de goede beschrijving is, denk ook niet dat ze zichzelf zo ziet. Maar wist er even geen ander woord voor.

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.454
    30.853
    113
    Vrouw
    Er zit een bacterie in het kraanwater. Mensen wordt geadviseerd eerst te koken alvorens te drinken. Ik las gisteren dat het nog een dikke week kan duren voor het volledig opgelost is.

Dus ja... wat altijd zo vanzelfsprekend was is dan ineens een ding.
    Op te lossen. Zeker. Maar t zet je dan wel even aan het denken.

20. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Klopt tot voor kort wist mijn man niet de namen van de kinderen en vrouw van zijn kennissen, maar wel precies in wat voor auto ze reden en dan ook echt precies het model en het jaar waarin de auto gekocht was. Ik heb hem langzamerhand opgevoed, en nu weet hij ook de namen. Nog steeds is een van de belangrijkste gespreksonderwerpen van mannen onder elkaar, na voetbal, welke nieuwe auto's er op de markt zijn.

Deel Deze Pagina