(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    #4541 citroenrasp, 18 mrt 2025
    Laatst bewerkt: 18 mrt 2025
    Ja echt? Het meeste werk vind ik wel het spoelen. Kneden ben ik gewend van brood maken, dus dat vind ik niet echt veel werk. En verder zit het meeste "werk" in het garen en laten afkoelen. Maar misschien zit het ook wel gewoon zo in m'n systeem dat ik niet meer in de gaten heb hoeveel werk het is? :roflmao:

Ben wel benieuwd naar wat jullie zoal eten! :)

2. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Ja dat spoelen duurde echt eeeeeeindeloos, kreeg er ook echt ijskoude handen van, was er helemaal klaar mee :roflmao:

- Pasta met 'rode saus' (tomatenbasis, en dan groenten naar keuze, maar denk aan courgette, wortel, paprika, aubergine, champignons. en kruiden, uiteraard)
    - Groene curry met peulen/sperziebonen, bloemkool, paprika, tomaat, cashewnoten, en kip/tofu/eitje.
    - Gnocchi met (vega) spekjes, erwten, spinazie, en een mosterdroomsaus
    - Korean fried tofu met broccoli en rijst
    - In de winter wekelijks wel stamppot, voorkeur ligt bij zuurkool
    - Shakshuka, spreekt denk ik voor zich? Tomatensaus met ei, eten het vaak met afbakbrood erbij.
    - Kikkererwtencurry, gaat om dit recept; https://www.culy.nl/recepten/the-stew-alison-roman/
    - Een basic nasi met daarbij komkommer, iets van cassave/kroepoek/gebakken uitjes, en een eitje

Voor als we echt snel klaar willen zijn:
    - Wraps met bonenmix, tomatenpuree, een heel scala aan kruiden, aangevuld met rauwkost en zure room oid
    - Vega gyros met pita en knoflook/tzatziki. Vaak gooien we een halve spitskool door de gyros heen voor vulling + groentes, werkt top.
    - Een snelle tomatensoep met broodjes

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Ik wist dat ik eea vergeten was, één daarvan is lablabi: https://www.themediterraneandish.com/lablabi-tunisian-chickpea-stew/een typisch wintergerecht, wat vaak als ontbijt wordt gegeten, al kan het natuurlijk ook als lunch of avondeten.
    Echt de moeite waard om eens te proberen :) Traditioneel wordt het met gepocheerd ei geserveerd, maar dat kan natuurlijk weggelaten worden.

4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    De kinderen waren hier niet zo blij met mij de afgelopen weken, ik was de diepvries leeg aan het maken dus alles wat er op tafel kwam, was van moestuin seizoen 2023 en uit de voorraadkast. Mijn hemel, blij dat we door de pompoen heen zijn (bijna)

Elke week een pompoen curry, de ene keer met kikkererwten, de andere keer met bloemkool etc.

Pasta, vaak rode saus, soms carbonara, sporadisch met gewokte prei en spinazie/room.

Avg: feest, want dan komt er vlees op tafel. Anders kook ik vegetarisch.

Makkelijke zondagen: wraps. Paar zakken/blikken bonen(mix) en snel klaar.

Restjes dag: tegenwoordig vaak een pan soep met de groenten die nog in huis zijn. Afgelopen week was dat met 4 kippenbouten dus een kippensoep, knolselderij, wortel, ui en broccoli. Volgens mijn kinderen de beste soep ooit.

Wat overblijft gaat vaak de vriezer in voor als ik een slechte dag heb of erg gehaast ben, of vroeg mijn bed in kruip. Dan warmen ze zelf maar wat op hier. Hoewel vriend ook goed kan koken hoor. Alleen dan zit ik de dag daarna met de ontplofte keuken om op te ruimen ;)

5. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Vandaag had ik boerenkool gemaakt met zelfgemaakte gehaktballetjes.

Rundergehakt, ei, paneermeel, tomatenpuree, sambal en komijn.
    Was erg lekker. Volgende keer doe ik er ook wat fijngesneden prei doorheen. Dan denken ze dat ze vlees eten, zit er stiekum ook groente in :)

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  6. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Ik heb ook wel eens tijden gehad dat er veel pompoen op moest, maar dan bakte ik gewoon extra veel :oops: Je kan er echt van alles mee maken: pompoenbrood, cake, pannenkoeken, broodpudding, muffins, enz. Hier vinden ze het om die reden juist leuk als er veel pompoen op moet :roflmao:

Nummer4 vindt dit leuk.
  7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113
    Ik ga toch weer reclame maken voor de Allerhande: altijd variatie, veel koken met het seizoen en tegenwoordig kun je ook de CO2-afdruk zien. Je kunt ook een weekmenu laten samenstellen door de app.

Nummer4 vindt dit leuk.
  8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Heb je aandelen? :roflmao:

Maar eens. Ik haal er ook regelmatig leuke recepten uit.
    Ook van de site van voedingscentrum. Daar kan je ook filteren op milieu-impact.

Nummer4 en citroenrasp vinden dit leuk.
  9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Maar hebben jullie dan helemaal geen vaste gerechten die je regelmatig herhaalt? Ik word dus echt onrustig van téveel aan variatie, en krijg daarbij geheid kritiek dat bepaalde gerechten nooit meer terugkomen. Het is natuurlijk niet zo dat we altijd hetzelfde eten, maar ik voel niet meer de druk om per se steeds iets nieuws te moeten proberen.

Oh, en weekmenu's is ook zoiets dat hier echt niet werkt :oops: Er komt altijd wel (vaak meerdere keren per week) iets tussen waardoor er zoveel geschoven moet worden dat er van het oorspronkelijke weekmenu totaal geen sprake meer is. Voor sommigen werkt zo'n weekmenu wel weer goed om verspilling tegen te gaan, bij ons is eerder het tegengestelde waar.

Nummer4 vindt dit leuk.
  10. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Bij de notenshop kun je tarwegluten kopen, dan hoef je dat hele spoelen niet meer te doen :)

Vissenkom en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Oh ja, da's waar ook. Nouja hier heb ik dat nooit gezien dus zal ik wel gewoon bloem moeten gebruiken, maar dat maakt het natuurlijk een stuk sneller.
    En anders gewoon kant en klaar kopen @Vissenkom :D Het schijnt dat zelfs de AH het tegenwoordig heeft, vroeger moest mijn moeder ervoor naar de reformzaak.

12. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    En als ik het vergelijk met de jumbo: daar gebruiken ze veel meer “pakjes en zakjes”, kant en klaar gesneden groenten etc. (Wat natuurlijk prima is als je weinig tijd hebt/niet van koken houdt/je Bijv minder kracht hebt om groente te snijden) De allerhande heeft wat dat betreft wel meer variatie!

13. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Ik maak wel een weekmenu. We kijken dan samen in de agenda wat we allemaal hebben die week en beslissen dan wel dagen “makkelijk” moeten. We eten eigenlijk ook veel hetzelfde hoor maar ik merk wel dat als we dat echt langere periodes doen, bepaalde gerechten me gaan tegen staan. En dat vind ik wel jammer. Dus dan eten we die een tijdje niet

14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Was benieuwd dus even gekeken op de site van AH, maar wat duur zeg :eek: Zo'n klein potje seitan van 350 gram voor meer dan 5 euro (!). Pfff, voor 90 cent maak je zelf een iets grotere hoeveelheid. Ik weet nog wel dat we ontzettend vaak seitan aten in onze financiële krappe periode, juist omdat het geen drol kostte. Nu is bloem wel 3x zo duur vergeleken met toen, maar dan nog, 90 cent of 1.80 als je liever biologisch wil, is nogal een verschil in prijs.

Maargoed, zo zie je maar hoeveel je eigenlijk betaalt voor gemak. Eerlijk gezegd begrijp ik de mensen wel die zeggen dat vegetarisch duurder is, als je naar dit soort prijzen kijkt en niet uitgaat van dingen zelf maken.

Saartje33 vindt dit leuk.
  15. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Kijk! Dankjewel. Eens kijken binnenkort.

@citroenrasp ja die supermarktprijs vertik ik om te betalen hahaha.

Wij werken overigens wel globaal met een weekmenu. Op maandag doen we weekboodschappen voor 4 of 5 avondmaaltijden, beetje afhankelijk van de weekplanning. In het weekend moeten we dan wel extra een keer naar de supermarkt, maar dan is er ook tijd om wat uitgebreider te koken dus dat houden we graag open om te zien waar we op dat moment zin in hebben. Voor ons scheelt dit in de uitgaven echt enorm!

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Oh maar dat hebben wij ook wel hoor. Een tijdje wat meer of juist minder zin in soep of vis bv. Het is vaak ook wel een beetje seizoensafhankelijk.

Saartje33 vindt dit leuk.
  17. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Ja het scheelt ons inderdaad ook enorm in de uitgaven. Heb voor de gein wel eens bijgehouden hoeveel we kwijt zijn als we geen weekmenu maken. Loopt behoorlijk op dan.

18. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Dat is hier dus ook.
    Elke keer dat ik dat probeerde te introduceren klopt er op het einde niks meer van, waardoor een deel van de verse ingrediënten die ik vol enthousiasme aan het begin had gekocht weggegooid moest worden. Daar zijn we dus maar weer mee gestopt.

Ik heb een aantal regelmatig terugkerende recepten hoewel die zelden echt op dezelfde manier worden gemaakt.
    Maar ik mag ook graag inspiratie opdoen op verschillende receptensites voor nieuwe smaken of combinaties.

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Dat snap ik eigenlijk niet zo goed. Wanneer je vooraf bedenkt wat je elke avond eet moet je toch ook de boodschappen ervoor doen?
    Dus of ik nu dagelijks wat verzinnen, en eventueel nog wat ingrediënten bijkopen, of ik doe dat 1 keer per week. We eten er niet meer of anders door.

20. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113

Deel Deze Pagina