(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
  2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Ik gooi het zelf nog wel eens in de keukenmixer om er dan samen met linzen 'gehakt'balletjes van te maken

citroenrasp vindt dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Klinkt lekker!
    Rode of groene linzen? Of zwarte, gele of bruine... Er zijn zoveel soorten :D

4. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Voor dit soort dingen gebruik ik meestal de groene :)

citroenrasp vindt dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Over de keukenmachine gesproken. Gisteren weer een voorraadje pindakaas gemaakt, dan is het vaste prik dat er daarna hummus wordt gemaakt. Pindakaas heeft toch wat weg van tahini dus die pindakaasrestjes zijn op zich niet storend. Dan hoef ik de keukenmachine met al die ladtige onderdelen maar één keer schoon te maken :oops::roflmao:

6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.647
    113
    Vrouw
    Wat leuk.
    De laatste keer dat ik dat gedaan heb was ik 12. Open dag van de Lagere Landbouwschool. Dat was leuk :D
    Helaas. Ik mocht niet naar die school van mijn ouders met m'n Havo-niveau:rolleyes:

Geschiedenis herhaalde zich toen oudste zat te mopperen dat ze op het vmbo veel leukere vakken hebben dan op t VWO. :roflmao:

Sorry off-topic. Maar bij pindakaas maken komt deze herinnering weer boven. :)

7. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    citroenrasp en Vissenkom vinden dit leuk.
  8. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Mooi opendeurenartikel ;)

9. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Ik vond het wel leuk om een keer te cijfers erbij te lezen :)

Vissenkom vindt dit leuk.
  10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.175
    6.577
    113
    Ik ben ook op zoek naar een andere fiets, maar gewone fietsen staan nu echt in een hoekje van de winkel. Het is bijna allemaal e-bike.

Ik heb ook al vragen uit omgeving gekregen waarom ik niet voor een e-bike kies. Nou, ik moet 5,5 km fietsen naar mijn werk en in vrije tijd fiets ik tot 8 km sowieso. En anders ga ik met het OV en de auto staat op de laatste plaatst.

Saartje33 vindt dit leuk.
  11. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Mijn antwoord is dat mijn benen het nog prima doen. Vond het de laatste keer ook vrij irritant dat de 'gewone' fietsen in een verdomhoekje staan. Verkoper hielp mij ook amper, was drukker bezig met de e-bikes waarschijnlijk omdat dat ook meer oplevert.

Voor de supermarkt is het nog geen 2km doe ik altijd op de fiets. Naar station ook iets van 2km. Kantoor is 12km (of 68, maar dat is centrum Den Haag dus trein), dat is trein of fiets, afhankelijk van het weer en hoe snel het donker wordt etc. Duurt op de gewone fiets niet langer dan de trein.

Ik zie echt wel het nut van een e-bike, bijvoorbeeld mijn oma die daardoor nog zelfstandig blijft, maar niet dat iedereen en z'n moeder zo'n ding heeft.

Vogelinnetje, citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  12. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Tsja en als ik zie waarom mijn moeder er een gekocht heeft; op vakantie met mijn vader gingen ze voorheen max 30 kilometer op een dag fietsen, nu fietsen ze 70/80 :) En in de zomer gaat ze (thuiszorg) nu ook op de fiets, ipv met de auto. Die afstanden verschillen nogal per dag en met de e-bike is ze dan overal net op tijd, met de gewone fiets niet. Ik heb toch de indruk dat veel mensen om deze redenen ook zo'n fiets nemen, en niet per se het 'liever lui dan moe' principe in de stad ofzo.

13. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Op mijn fietsroute naar werk zijn veel pubers met e-bikes, net als in het park (die ook niet afremmen voor de onoverzichtelijke rotonde, ook de niet-pubers, want oh wee je zou zelf maar even opletten maar dat is weer een ander relaas).
    Vrienden die in het centrum van een stad wonen en dan een e-bike kopen voor die 1.5km naar de supermarkt. Vriendin (gewoon gezond) die een e-bike heeft omdat het 4km naar het werk is en ze anders met de auto gaat. Ik ken vooral de liever lui dan moe mensen :cry:.

Saartje33 en Vissenkom vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.366
    21.744
    113
    Eigenlijk best grappig dat gewone fietsen hier sinds kort pas een beetje aan populariteit winnen. Zal enerzijds wel komen doordat de brandstofprijzen gewoon niet meer te betalen zijn voor velen, maar anderzijds vraag ik me dan wel weer af of het wellicht te maken heeft met een overschot aan tweedehands fietsen nu de e-bike gemeengoed is geworden in Europa?
    Niet zo ver hier vandaan is een wijk die min of meer op een berg is gebouwd, de weg er naartoe is echt steil. En als ik dan zie dat mensen daar probleemloos op/naartoe fietsen vind ik het toch wel grappig dat er in het platte Nederland zoveel mensen zijn die niet meer zonder een e-bike denken te kunnen.
    Voor pubers die 20 km moeten fietsen van en naar school en vergelijkbare situaties begrijp ik het. Maar ik heb het nu over van die mini afstandjes...

15. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.884
    5.830
    113
    Vrouw
    Ik eerlijk gezegd ook. Iedereen geruild z’n gewone fiets hier voor een E-bike. Terwijl de meesten alleen maar hier binnen de stad fietsen. En even ter illustratie: op mijn gewone fiets ben ik in een kwartier van het ene puntje van de stad naar het andere puntje gefietst. Het is hier net iets groter dan een dorp, zeg maar. Supermarkten, binnenstad, station is allemaal met gemak te bereiken.
    Mijn schoonmoeder maakt het nog bonter: kocht een elektrische fiets en laat vervolgens sinds een jaar of 2 m’n schoonvader haar brengen en halen van haar werk. Op 5 minuten fiets afstand o_O

Fruity90 en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.647
    113
    Vrouw
    Die vraag kreeg mijn man ook.
    Hij wilde een nieuwe fiets om wat meer aan zijn conditie te doen en leuke tochtjes te fietsen.
    Met een e-bike doe je weinig met je conditie :rolleyes:

Maar ik vind hem wel een uitkomst voor mensen die anders de auto of brommer zouden pakken.

Mijn moeder is een fietsen. Maar sinds ze te weinig kracht heeft door de reuma kan ze niet meer op de gewone fiets. Voor haar is de e-bike dus echt top.

Dus antwoord op de vraagstelling van het artikel (zonder te hebben gelezen ;))

Als vervanging voor de auto/brommer -> heel duurzaam
    Als vervanging voor een gewone fiets -> beslist niet duurzaam.

17. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.357
    30.647
    113
    Vrouw
    Gisteren begon man weer over warmtepomp.

Hij had een prijsopgaaf gekregen vanuit vereniging eigen huis. En dat zou om en nabij 8800 gaan kosten voor volledig en minder dan de helft ervan voor hybride.

Ik twijfel. Onze huidige ketel is nu bijna 12 jaar oud. Doet 't prima. Maar zal tot toch vervangen moeten worden.

Ik zou het heel fijn vinden om biet meer afhankelijk te zijn van gas. Of dat nu uit schurkenstaat komt die ik biet wil donoren of uit onze eigen bodem met alle gevolgen van dien.

Maar..... veel geld. Hoe gaat het onderhoud zijn? Die stroom.... kan dat dan wel duurzaam opgewekt worden, of zijn we dan indirect toch fossiele brandstoffen aan het gebruiken?
    We hebben zonnepanelen, maar die leveren nu al niet voldoende op voor onszelf.

En geen thuisbatterij. Ook zoiets. Zou dat niet beter rendabel zijn? Ipv het stroomnet (over) belasten onze eigen overdag opgewekte energie s avonds gebruiken.
    En in het kader van verstoringen op het energienet. Zou een thuisbatterij dan een uitkomst zijn?

18. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Aangezien ik in deze regio woon https://www.nu.nl/klimaat/6350514/netbeheerders-vrezen-rampscenario-200000-huizen-zonder-stroom.html ga ik nu absoluut niet aan de warmtepomp.
    Overweeg wel een thuisbatterij (die van Homewizard, heb de p1 meter toch al, geen gezeik met installeren). Het is niet rendabel voor ons maar liever dat dan meer terugleververgoeding betalen aan de energiemaatschappij. Zeker met het oog op het stoppen van de saldering in 2027. Misschien tegen die tijd ook het dak op en een paar stekkers uit de panelen trekken :o:.

Zo'n ding gaat je overigens niet helpen als de stroom eruit ligt. Dan wordt die ook uitgeschakeld om veiligheidsredenen.

19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    Saartje33 en Mamafiets vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina