(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113
    Ik vind ook wel iets van plastic rietjes, maar man man, wat een klein kind. Nog maar 3 jaar en 9 maanden maximaal.

citroenrasp vindt dit leuk.
  2. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    :cry::cry:

3. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Wat een kerel is het ook. Hele wereldeconomie naar de tering, maar gelukkig wel BACK TO PLASTIC. Raar land blijft het ook.

citroenrasp vindt dit leuk.
  4. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.887
    4.160
    113
    Vrouw
    Saartje33 vindt dit leuk.
  5. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Ontzettend raar idee van je! ;)

6. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
  7. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113
    Nou, wel iets om over na te denken. Ik kom regelmatig bij een buurthuis. Daar bestel ik dan wat drinken, uit een flesje. Ik krijg altijd de vraag of ik er een glas bij wil of een rietje. Maar wat is nu het beste? Glas moet geproduceerd worden, hoge temperaturen en daarna elke keer in de afwasmachine. Rietje van papier, is dat dan milieuvriendelijker? Wegwerp, maar geen energieslurpende productie en schoonmaak.

citroenrasp en Neuzeke vinden dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Make plastic great again...

9. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Maar dat glas heb je sowieso al. Tenzij je altijd alles met een rietje wil drinken.

citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Ik heb ook wel eens over die onderzoeken gelezen, waaruit bleek dat wegwerp beter zou zijn dan een eigen herbruikbaar glas. Maar dat roept bij mij toch wel de nodige vragen op.

Wat het lastige is vooral, vind ik, dat de onderzoekers daarin het feit dat plastic nooit vergaat niet meenemen in hun conclusie. Ze kijken vooral naar de productie van het glas + waterverbruik. Maar het komt dus niet in de oceaan terecht...

11. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Klopt.
    De wegwerp als het goed is ook niet. Dan doe je die netjes bij het plastic-afval en wordt het gerecycled. Helaas is het lang niet altijd goed.

En ja. De productie van glas kost meer. Maar een glas dat 10 jaar 1x per dag gebruikt wordt vervangt dan dus al 3650 wegwerp-exemplaren.

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.368
    21.747
    113
    Helaas is het niet altijd goed :cry:

Plastic recyclen kan trouwens eigenlijk helemaal niet. Het wordt gedowncycled, dat wil zeggen dat het materiaal opnieuw wordt gebruikt, maar niet zo efficiënt en dus verzwakt. Daardoor gaat dat niet meer dan een paar keer, en moet er dus weer nieuw plastic worden gemaakt. Hoe dat met papier/karton zit weet ik niet zeker, maar bv glas en aluminium kunnen wel oneindig worden gerecycled.

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113
    Hm, laatst gelezen dat de waterzuiveringsbedrijven flink wat werk hebben aan vetresten. Dat zijn ook de vetresten in een pan die je er met afwasmiddel eraf probeert te halen. Beter is dan toch eerst keukenrol te gebruiken en dan het laatste beetje af te wassen. Maar ik kon er niet uithalen om hoeveel olie/vet het dan gaat. Echt een flinke laag, zoals bij jus, of een filmpje olie.

Ik vraag me dan ook af of het afvalwater uit de vaatwasser dan wel zo goed is voor de zuiveringsinstallaties. Vaat spoel je ook niet eerst af.

14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Ik vrees dat er genoeg mensen zijn die het restje jus in de gootsteen gieten en dan de pan uitspoelen.

Ik veeg de pannen meestal uit met een keukenpapiertje.
    Heel vieze schalen of borden ook, voor ze de vaatwasser in gaan.

Maar er zal idd aardig wat vet met het afvalwater meegaan ben ik bang. Hoe zou je t anders moeten doen?

15. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Een (het?) probleem met vaatwassers is ook dat ze efficiënter zijn geworden op lage temperaturen. Doordat veel mensen zo'n ecoprogramma gebruiken, lossen sommige dingen, waaronder vetresten, ook minder goed op. Slecht voor je leidingen, maar ook voor het water dus. Sinds ik dat weet probeer ik wel een keer in de zoveel tijd het warmste programma te kiezen op een moment dat de stroom heel voordelig is.

Wij hebben ook de keukenpapier-tactiek. We spoelen echt vieze vaat ook wel eerst even af, goed heet water en dan ook ff de gootsteen goed doorspoelen, maar zo vaak eten we niet zó vet. Komt toch voornamelijk van vlees, dan.

16. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Een tijd geleden hadden wij verstopte leidingen. De riool-man die dat kwam verhelpen (loodgieter kon niet bij het probleem komen, zat te diep) gaf ook als tip om eens per jaar flink lang heet water te laten lopen.
    Gaat nogal in tegen mijn principe van energie en water besparen.

Vaatwasser draait standaard op eco. Alleen als de airfryer onderdelen erin zitten op heet.

17. Vissenkom

Vissenkom Bekend lid

9 aug 2024
    619
    678
    93
    Vrouw
    Tsja, ik denk dus dat dit weer een typisch gevalletje kosten/baten is. Ja, 'onnodig' een paar minuten gas verstoken voor heet water is zonde, maar nu moet die loodgieter of rioolman aan het werk en die verrijdt ook weer benzine voor jou, gaat misschien aan de slag met vies chemische reinigingsmiddeltjes als eerste stap... Voor die 4 minuten heet water laten lopen kun je ook een of twee keer minder douchen, dan heb je het weer gecompenseerd :p

Mamafiets, Saartje33 en Nummer4 vinden dit leuk.
  18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.178
    6.577
    113
    Ja voor mij voelt het ook heel dubbel. Ik zet de vaatwasser op de ecostand als we geen zonnestroom meer hebben ('s nachts), anders zet ik hem op auto. Maar idd goed om hem soms ook extra heet te zetten. Onze frituurolie moet binnenkort weer vervangen worden, kan de boel op 70 gewassen worden.

Ik merk ook dat doordat ik brood bak en bijv mijn handen was of de kom omspoel, dat het deeg ook aankoekt in de leidingen. Ik gooi nu 1 keer per maand soda door de gootsteen met een paar liter kokend heet water erachter aan.

19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.358
    30.650
    113
    Vrouw
    Ja klopt hoor.
    En die kosten wil je liever ook niet. Maar t voelt gewoon zo stom om de hete kraag te laten lopen. o_O

20. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.666
    6.561
    113
    Vrouw
    Ik krijg 5 kittens, 2 oops-nestjes. :cool:

Onze oudste kat is net ingeslapen vorige maand en meteen zie ik grote spinnen en muizen in huis, lopen de buurt katten door de tuin etc.
    Spaarpotje in de maak voor 5 castraties/sterilisaties over een klein jaartje zodat er niet nog meer oops-nestjes komen :rolleyes:

De oudste kat kon niet samen met nieuwe katten dus dat hebben we jaren uitgesteld tot zij ziek werd en ik haar moest laten inslapen vorige maand. Zie er zo naar uit om weer een stel bengels in huis te hebben :D

Moest ik even kwijt. Ongeacht de voetafdruk etc etc.

Deel Deze Pagina