(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Nou ja, inmiddels is wel bekend dat stress ervoor zorgt dat je sneller verkeerde keuzes maakt, waardoor er ook hopelijk wat meer begrip komt voor hoe het kan dat mensen die zwaar in de schulden zitten alsnog roken en 50 katten hebben... Maar het is ook wel een heel grote diverse groep mensen waar we het hier over hebben.

Tsja, en hoe komt dat hè... Maar des te meer reden voor ze om enkel lokaal voedsel te willen kopen dan ;)

Ang1987 vindt dit leuk.
  2. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    En je hebt vaak hele goede en goedkope groente bij je 'lokale' Marrokaanse buurtsuper of marktkraam.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  3. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.419
    21.812
    113
    Ja soms maken ze zeker foute keuzes, maar natuurlijk is dat lang niet altijd zo (bij ons iig niet). Het is ook niet aan mij om iets fout of goed te bestempelen, maar benoem nu gewoon even wat stereotype dingen waar mensen altijd over vallen. Bij mij was het juist zo dat ik me het leven van weinig geld volledig stortte op het consuminderen. En daardoor ook geïnteresseerd raakte in duurzamer leven :)

Ang1987, Saartje33 en Vulpen vinden dit leuk.
  4. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Ja dat bedoel ik :)

Maar mijn hele punt is dat mensen sowieso vaak verkeerde keuzes maken, te veel op de korte termijn, en dat ik van politici verwacht dat zij wél verder durven kijken (en dus een vleestaks durven heffen of bio-industrie durven verbieden).

Ang1987, Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  5. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.353
    1.829
    113
    Vrouw
    Hm nee zo'n BTW verhoging maakt niets uit. Ik denk dat er in die groep bijv ook veel rokers zitten.. ik verbaas me daar altijd over dat die nog steeds een pakje sigaretten van 8 (?) Euro kunnrn kopen per dag

6. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Ik heb gisteren in een vegetarisch/veganistisch restaurant geweest en het was superlekker. Sowieso heel fijn om eens volop keus te hebben maar ik denk echt dat elke vleeseter niets zou missen.

vlinderCN, Nummer4, Mamafiets en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Cobon

Cobon Niet meer actief

Waar was je? :)

8. Vulpen

Vulpen Fanatiek lid

30 jul 2014
    3.170
    3.818
    113
    Rozey! Echt een aanrader, ze hebben meerdere vestigingen. Onze jongste was gratis, wat me doet vermoeden dat ze niet echt op kinderen zijn ingesteld, maar hé, friet en bitterballen en pizza en ijs op het menu dus ze vonden het fantastisch :)

Ang1987 en Cobon vinden dit leuk.
  9. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ohh ik zit te kwijlen bij de menukaart haha, ziet er erg goed uit :)

Ang1987 en Vulpen vinden dit leuk.
  10. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.489
    30.916
    113
    Vrouw
    We zijn weer een ministapje duurzamer. Gisteren kwamen de radiator ventilatoren binnen. Die hebben we meteen geïnstalleerd. En het werkt. :)
    Benieuwd of we ook werkelijk gaan besparen ermee.

Afgelopen dagen heeft de verwarming toch weer aangestaan. Wat een vies koud weer zeg :cry:. Thermostaat overdag op 18 of 18,5 en in de namiddag naar 19 of soms even 19,5 als ik het echt koud heb.

Ang1987, Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
    Waaraan merk je het? Is het echt sneller warm?

Een vriendin kondigde aan dat ze in de meivakantie 1 week naar Spanje ging, met het vliegtuig. Ze gaat zeker om het jaar met het vliegtuig. Op een of andere manier kan ik dan niet blij voor iemand zijn. Hoe reageren jullie? Handige zinnetjes die ik kan overnemen?

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.419
    21.812
    113
    Tja, daar heb ik dan niet zo'n moeite mee hoor. Ik neem aan dat we allemaal minder groene dingen doen, en er zijn ook veel "groene" mensen die dingen doen die ik niet doe (autorijden, wonen groter dan wij etc), en vice versa natuurlijk. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet blij voor ze mag zijn als ze iets doen wat niet 100% duurzaam is.
    Wie weet is iemand die "slechts" om het jaar naar Spanje gaat al wel gestopt met 6x per jaar een lange vliegreis, en is dit al een stap in de goede richting. Ik zou gewoon iets in de trant zeggen van 'geniet ervan!' want een vliegvakantie waar je vervolgens niet van geniet is een dubbele verspilling natuurlijk ;)

Waar ik dan meer moeite mee heb is iemand als Bea Johnson, die zero waste leven bekendheid heeft gegeven maar ondertussen wel regelmatig naar Europa vliegt om op lezingen te spreken. Al is 'moeite' een groot woord, maar vind het eerder een beetje lastig samengaan.

Ang1987 vindt dit leuk.
  13. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    Wij hebben ook die ventilatoren. Het is bij ons zeker sneller warm.

Ja lastig want dit vind ik dan nog best 'okee' (mijn maatstaf), om het jaar vind ik zelf wel weinig maar ik kom ook van meerdere keren per jaar vliegen en doe het zelf nu max 1 keer pj.

Ik snap het wel want ik heb een collega die geloof ik 4 a 5 stedentripjes per jaar met het vliegtuig doet. Ik doe wel enthousiast maar denk er ook wel wat van.
    Ik denk dat ik de volgende keer luchtig wel iets zeg over dat je met de trein ook mooie stedentripjes kan maken, dan kan ze zelf misschien daar naar gaan kijken.
    Maar ja die prijzen he. Schandalig dat vliegen zo goedkoop is tov de trein.

citroenrasp vindt dit leuk.
  14. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.489
    30.916
    113
    Vrouw
    Ik merkte het vooral op de zolderkamer (werkkamer). Daar was het de hele dag echt kouder dan normaal.
    Thermostaat is beneden. Doordat het daar nu sneller warm is slaat de ketel eerder uit. Dus de radiator boven krijgt ook minder en daar zaten nog geen ventilators op.
    Intussen boven oom geïnstalleerd (vanmiddag) en daar komt ook nog folie op de achterkant, zodat de warmte echt alleen de kamer in gaat.

We hadden ook al de thermostaat van de ketel zelf een stuk lager gezet. (Van 80 naar 50 graden) dat scheelt ook een hoop in verbruik.

Wat betreft vliegen. Tja... ik vind vliegen voor je plezier niet ok meer. Maar ik ga een ander niet veroordelen op zijn keuzes. Dus sls iemand me verteld op vakantie te gaan dan wens ik diegene gewoon veel plezier.
    Bij andere gelegenheden vertel ik wel wat ik van vliegen in zijn algemeenheid vind. En dat is vooral dat het absurd is dat dat zo goedkoop kan. En zolang de prijsvechters hun gang kunnen gaan zullen mensen leuke reisjes blijven boeken.

Saartje33, Ang1987 en citroenrasp vinden dit leuk.
  15. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
    O op de werkkamer (hokje van 2*3) kunnen we het wel alvast proberen. Maar dan in de herfst. Nu komt dit weekend eerst de rainwinner.

Ik vind dat er veel te makkelijk een vliegreis wordt geboekt. Zo van: ik wil naar Spanje en dan moeten we met het vliegtuig. Er wordt m.i. te weinig een afweging gemaakt of de reis of vliegreis wel nodig is. Wat je zegt, niemand is heilig, mijn leefstijl kan ook nog vele malen groener en ik zal ook nog wel een keer in het vliegtuig zitten, maar dat er zo laks wordt omgegaan met de milieuimpact van vliegreizen, stuit me tegen de borst.

Hetzelfde geldt voor afweging OV/auto: velen denken er nog eens niet aan dat het OV ook een optie zou kunnen zijn. Die stappen zonder na te denken altijd in de auto. Dat mag van mij best veranderen. Zo heb ik laatst mijn familie over me heen gekregen toen ik niet blij was voor mijn zus dat ze een nieuwe auto had gekocht. We woont op e-bikeafstand van haar werk en ze werkt sowieso voor zeker de helft van de tijd thuis. Haar vriend hetzelfde. Waarom dan niet van het moment gebruik maken door 1 auto de deur uit te doen en een e-bike aan te schaffen. Ook goed voor de lichaamsbeweging. Maar de vanzelfsprekendheid van velen (ook hier in de buurt) om 2 auto's te hebben, daar vind ik ook wat van.

Ik merk in gesprekken dat 'groen' ook maar een raar onderwerp is. Met vriendinnen ben ik in ieder geval zo uitgepraat. Niet dat ze me belachelijk maken, maar omdat ze niet stilstaan bij het milieu in hun overwegingen. Veel bbq'en met veel goedkoop vlees bijvoorbeeld. Dan zeggen ze dat ze het weekend weer lekker gaan bbq'en. Vervolgens een foto in de groepsapp van de bbq vol met worstjes, hamburgers, speklapjes, spiesjes.

Ik vind het moeilijk om niet veroordelend te zijn. Ik vind dat ik me niet overal mee moet bemoeien, dus ik zeg meestal niets over een niet-groene keuze, maar ik zou het wel leuk vinden als ik met meer mensen een groen gesprek zou kunnen voeren, als een onderwerp dat me gewoon bezighoudt. Daarom ben ik wel benieuwd hoe jullie die gesprekken voeren.

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
    doet me denken aan Dennis Storm die tegenwoordig zeer eenvoudig op Bali woont, vanuit groene overwegingen. Maar wel moet vliegen om familie te blijven zien. Hij zegt dat dat bij hem wringt, maar hij heeft de balans opgemaakt en zijn voetafdruk is toch lager nu.

Misschien dat Bea Johnson ook die afweging heeft gemaakt? Maar trouwens, zero waste betekent niet altijd dat het milieuvriendelijker is. Voorbeeld is ketchup in glas. Dat is vele malen slechter voor het milieu dan ketchup in plastic. Glas kun je hergebruiken, maar het kost heel veel energie om het weer te smelten. ook vervoer kost meer, omdat het zwaarder is. Je ziet helaas veel bio-producten in de supermarkt in glas ipv plastic of blik. Jammer. Ze zeggen ook wel dat je potjes glas kunt gebruiken voor andere doeleinden, maar daar heb je op een gegeven moment toch ook genoeg van?

teenslipper, citroenrasp en Ang1987 vinden dit leuk.
  17. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.353
    1.829
    113
    Vrouw
    Kijk dat zijn dus van die dingen.. dat wist ik ook niet, vraag me wel vaak af wat nu duurzamer is glas of plastic. Maar is daar een onderzoek van dat glas vs plastic?
    Blik gebruik ik liever niet vanwege de mogelijk kankerverwekkende plasticlaag aan de binnenkant :rolleyes:

Ang1987 vindt dit leuk.
  18. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.892
    4.164
    113
    Vrouw
    Beetje laat maar ik denk dat mensen het ook moeilijk vinden om vlees te laten staan omdat: wat eet je dan? Ik vind persoonlijk alles maar vervangen door een vegaburger ook niet echt een optie (en dat is dus wel hartstikke duur). Zeker het in mijn ogen 'lekkerdere vlees' . Kijk een cordon blue smaakt al niet naar kip dus dat is niet zo'n verschil maar een speklap ofzo is nog niet na te maken. Inmiddels eten we geen brood meer als lunch maar toen kwam de kaas en de hummus ook wel mijn neus uit, je blijft met vleeswaar toch gevoelsmatig meer keuzes en texturen hebben.

Dus, je moet eigenlijk anders gaan koken, dat moet je dan ook maar kunnen en willen. Wij vinden koken best leuk en ik probeer ook graag dingen uit, maar we zien ook dat we wel echt anders gaan eten sinds we op de vega tour zijn. En ik ken ook genoeg mensen in mijn omgeving die helemaal geen tijd willen nemen om te koken. Teveel mensen zijn gewoon luie donders, en de maatschappij is ook te veel ingericht op comfort. :| Ook wel omdat er hier wordt verwacht dat je met 2 mensen maar gewoon 40 uur moet gaan werken, ik snap wel dat je dan geen energie meer hebt om te koken.

@Vogelinnetje Ja het gesprek aangaan blijft moelijk, ik zie het vooral bij mijn collega's. Even heel makkelijk gezegd: we zijn allemaal goedverdienende zzp'ers. Allemaal behalve ik zijn mannen, en dan gaan we ergens lunchen en dan wordt het toch: laat het knaagvoer maar weg ik hoef alleen het vlees op mijn broodje. Het is niet: komt er een nieuwe auto maar : welke auto wordt dat. Een e-bike is leuk omdat we het zakelijk kunnen aftrekken van de belasting maar eigenlijk is niet het idee dat er gefietst wordt (KOOP HEM DAN NIET!). "Ik doe maar een heater onder het afdakje in de tuin want ik heb toch zonnenpanelen. " Met de trein gaan als dat net zo lang duurt als met de auto is geen overweging, want ?? ieh trein?? (okay, er wordt wel gecarpooled en de auto's zijn elektrisch, vooruit).
    En het is niet alsof ze mij raar aankijken dat ik het wel of niet doe (nee ik koop geen e-bike omdat ik geld heb, mijn fiets doet het prima en voor 1km naar het station neem ik geen e-bike...), maar er valt met de meeste ook niet echt serieus over te praten.

Binnen mijn vriendengroep leeft het wel iets meer, steeds meer vegetariers bijvoorbeeld. Maar heel hip doen over het niet hebben van een auto en vervolgens wel je boodschappen bestellen en de halve wereld over vliegen omdat je zo toe bent aan vakantie heb ik ook wel een mening over. :| Of toen wij zeiden: we gaan dit jaar niet vliegen (3 jaar geleden ofzo), huh maar hoe ga je dan op vakantie? Echt serieus...

19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.907
    5.892
    113
    Vrouw
    Ik werk sinds kort en langzamerhand beginnen de collega’s mij natuurlijk dingetjes te vragen over van alles. En dan zie ik ze ook wel denken: geen auto? Hoe dan?! En meer van dat soort dingen. Maar nog geen rare opmerkingen gehad hoor. Ik hoor ook alle verhalen aan over alle nieuwe spullen die gekocht worden, vakanties die geboekt worden, enorme verbouwingen en nieuwe auto’s. Ik lach en knik en stel nog wat beleefde vragen. Ik weet ook niet zo goed wat ik er anders mee moet.

merk dat een moeder van school denkt dat wij deze keuzes maken uit armoede. En haar dochter zegt dus tegen mijn dochter dat wij arm zijn. Want we hebben geen auto, een heel klein huis en geen jacuzzi in de tuin :rolleyes: dat vind ik wel heel erg. Want ik leg mijn dochter alles uit maar het meisje houdt dit vol en mijn dochter geloofd haar. Nu kan ook niet ontkennen dat wij veel minder geld hebben dan zij, maar wij hebben ook niet zo veel geld nodig voor onze levensstijl, dus tja, ik zie dan het nut niet om 2x zoveel te gaan werken.
    ( ze had ook nog gezegd dat het kwam dat wij minder hadden opgelet op school :| en daardoor minder verdienen. Met andere woorden een nette manier om te zeggen dat ze slimmer zijn dan wij… dat ik ben gestopt met werken omdat ik mijn 2 oudsten alle 2 bijna heb zien dood gaan door hun stofwisselingsziekte dat laat ze dan maar weg. En dat weet die moeder dus wel)

citroenrasp, Ang1987 en Fruity90 vinden dit leuk.
  20. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.892
    4.164
    113
    Vrouw
    Nice, wij weten nu waar we uit eten gaan voor onze trouwdag :D

Ik ga binnenkort met mijn ouders naar Kasvio in Utrecht, zag er ook wel goed uit.

Saartje33 en Vulpen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina