(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.926
    113
    Vrouw
    Ja de moestuin :)
    Daar werd ik vorig jaar zo blij van. Niet dat die 2 vierkante meter zoveel opleverde. Maar zo leuk om te doen :)

    Gisteren was hier de energie-competitie aftrap. Initiatief vanuit de gemeente. Elke week de komende 6 weken een webinar met tips om energie besparen. Daarna gaan er projecten lopen om van het gas af te gaan en isolatie van de huizen.

    Gisteren ging het vooral over thermostaat. Die hebben we al standaard een graad naar beneden gezet (19,5 - 20).
    En we hebben de temperatuur van de ketel naar 50 graden gezet.
     
    Nummer4, Chayammy en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Het is het proefpakket van Nappys. Er zitten verschillende types in en verschillende merken. De de foto de inhoud. We kunnen dus flink testen. Ik denk dat ik ee notitieblok bij de commode moet gaan leggen om alle ervaringen te noteren:o:
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Oh flinke lijst! Vond zelf de hu-da luiers erg fijn. Maar als ze groter worden de pocketluiers of all in ones Ivm sneller verschonen
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  4. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw

    Ik had anavy en totsbots luiers met buttons overbroekjes. Mijn zoontje is wel vrij breed maar die pasten het beste.
    Tweedelig is sowieso het meest lekvrij.

    Deze heb ik daarna zelf gemaakt, moest een grotere maat voor mijn zoontje.
    Bekijk bijlage 716710
     
    Chayammy en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw
    Moet weer wat overbroekjes bestellen want we zijn al een tijdje weer over op wegwerp uit gemak.
    De droger ging kapot en ik had zoveel was op het rek dat het niet meer lukte. Misschien nog een rek er bij en weer wasbaar... Het knaagt wat, al die wegwerpluiers
     
  6. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw
    Nou, maar daad bij woord gebracht en nieuwe overbroekjes besteld.
    Wegwerp mag naar de peuterspeelzaal na de vakantie dus. :)

    Bij de naaimachine liggen nog 4 luiers die ik nog af moet maken. Ook nog een stel gordijnen dus tijd om dat soort dingen weer op te pakken. De jongste gaat na de vakantie 4dpw naar de psz (Vve verklaring wegens niet praten) dus dan weer meer de handen vrij.

    Ook sinds deze week weer een emmer neergezet voor het groenafval. Voelt toch beter. :thumup:
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  7. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.926
    113
    Vrouw
    Hoe werkt dat precies? Je hebt een overbroekje en daarin leg je een poep-opvang-ding?
    En hoe ziet het eruit als hij hem aan heeft?
    Jongste is 8 en niet zindelijk. Voor hem is vooral belangrijk dat het voor de buitenwereld niet opvalt.
     
  8. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw
    Wasbare luiers zijn zichtbaar(der) dan wegwerp want ze zijn dikker. Dat gaat waarschijnlijk niet werken voor jouw jongste dan.

    Je kan altijd even kijken op de website van mooregreen of nappys. Deze hebben een heel divers aanbod. Veel kleinere webshops zijn een stuk beperkter qua soorten/merken.


    Hier een uitleg van de verschillende soorten:
    https://babybum.nl/wp-content/uploads/Babybum-luier-infographic.pdf
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  9. autumn86

    autumn86 Bekend lid

    3 sep 2014
    769
    530
    93
    Ja ik schrijf ook graag mee.
    We doen niet zoveel, man rijdt 4x per week naar zijn werk met de auto 25 km heen en 25 terug, OV duurt te lang en is duur (2,5 uur onderweg enkele reis rond 12 euro). Fietsen bevalt hem helaas niet. Wel is hij aan het kijken naar werk dichterbij, ik werk nu nog thuis, daarom momenteel 1 redelijk zuinige auto. OV gebruiken we momenteel helemaal niet, bushalte is 4 en 5 km lopen
    Wel doen we, wasbare luiers, momenteel bijna kleuter voor de nacht en baby. Die wel in de droger gaan, want in huis krijg ik nu niks droog.
    Verwarming staat niet heel hoog, max 18,5, zoals nu baby nog in bed ligt blijft uit en is het 17 graden.
    Baby kleedt ik liever in een extra laag dan de verwarming heel hoog te zetten.
    Ik doe redelijk wat met de fiets, heb 1,5 jaar geleden een elektrische fiets gekocht, daarbij heb ik al jaren een fietskar.

    Kleding voor de kinderen is bijna alleen tweedehands, ik verkoop daarna het ook weer door, kleding dat echt stuk is worden reststoffen om mee te knutselen of kleding mee te vermaken, of worden bijvoorbeeld billendoekjes.
    Voor mijzelf koop ik ook weinig nieuw, alleen sokken en ondergoed, soms een shirtje, max 5 stuks per jaar dat ik nieuw koop.
    Alles dat wel gekocht wordt, draag ik ook af.

    Qua schoonmaken ben ik aan het overstappen op vaste zeep. Shampoo is ook een blok shampoo of black soap. Dingen die op het lichaam worden gesmeerd, plantaardige oliën.
    Ik overweeg zelf koffiezeep te maken, man werkt met veel chemische oliën en gebruikt veel zeep.

    Dit jaar ga ik een kleine poging doen met de moestuin vorig jaar hebben we niks kunnen doen met baby die het niet trok om buiten te zijn. Op de planning staan, wortelen, maïs, bonen, tomaat, paprika, komkommer, pompoen, raapstelen en spinazie.
    In de herfst nog wel een lading appels mee kunnen nemen bij mensen uit de buurt, daar een grote lading appelmoes mee gemaakt.

    Vlees eten we niet dagelijks en kleine stukken per keer.
    Eieren hebben we voor een deel van eigen kippen, dit jaar moeten er een paar bij een deel leeft niet meer, waarschijnlijk door hetzelfde beest dat nu onder de schuur door is gegraven.
     
    Nummer4, Chayammy en Mamafiets vinden dit leuk.
  10. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.113
    2.002
    113
    Ik klets graag mee, zal vanavond even laten weten waar wij staan en dan ga ik ook jullie tips lezen :)
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoi, ik lees ook mee, het tempo van schrijven binnen sommige zp clubjes ga ik niet bijhouden ben ik bang ;)
    Ik heb even snel wat posts gelezen en wat vragen/opm
    Ik word echt gek van die microplastics overal in, dat dat ook weer in theezakjes zit:eek:. Ik vind sws losse thee veel lekkerder maar ja dat moet ik wel weer speciaal ergens gaan halen dus gebruik ook wel celestial en zonnatura zakjes. Zit dat ook in dat soort zakjes of heb je het echt over die nylondingen @citroenrasp ?
    Zelf yoghurt maken lijkt me leuk maar is verder niet echt duurzamer want dan moet ik eerst een pak melk kopen om dat om te zetten in yoghurt..dus net zoveel vervuiling of meer want koelkastruimte en afwas e.d.
    Heb zelf wel eens zuurdesem starter gemaakt en aantal keren brood gebakken maar wat hier al eerder is genoemd, het is waarschijnlijk wel duurzamer als het door 1 bakker in grote hoeveelheden wordt gemaakt, alleen jammer dat het in plastic zit en je daar in onze omgeving niet aan ontkomt dus daarvoor zou ik het wel weer op willen pakken. Maar voor het milieu denk ik niet dat het beter is.
    Ook zelf wasmiddel gemaakt obv (zelfgemaakte)zeep maar had toch idee dat er veel vettigheid achter blijft en was niet zo goed schoon :( dus daar houd ik het nu even op ''eco'' wasmiddel en indien mogelijk laat ik het buiten drogen.
    Wasbare luiers bij mn dochter geprobeeerd maar ik had zoveel was (alle kleding ook telkens) omdat alles erlangs liep dat ik niet dacht dat het duurzamer was.

    Ik ben zelf ook van mening dat het soms beter is om iets op te maken dan nieuw duurzaam te kopen zoals met drogers, autos etc. Wij hadden een droger van 30 jaar oud staan maar vond het toch fijner om deze op te gebruiken omdat zon machine ook weer helemaal gemaakt moet worden.
    We rijden elektrisch maar ik doe in principe alles op de fiets en rijd echt alleen als het niet anders kan, combineer ritjes dan ook zoveel mogelijk. Ik rijd eigenlijk nooit voor maar 1 ding. En we wekken zelf de energie op met 27 panelen.

    Ik koop eigenlijk nooit nieuwe kleding, vooral voor de kinderen vind ik het onzinnig zo snel groeien ze eruit of slijt het en er staat zo ontzettend veel op mp/vinted. Liefst mp in de buurt zodat ik het gewoon op (de fiets op) kan halen. Voor mezelf al jaren nauwelijks iets gekocht ivm zwangerschappen en bv. Ondertussen heb ik wel wat dingen nodig maar wil deze heel bewust gaan kopen, liever duur maar duurzaam item of via mp. Maar wat is nu tegenwoordig nog echt duurzame kleding..heb bijv ook van de hm truien van 10 jaar oud, maar een shirt gaat dan maar 2 jaar mee...Ik naai ook vaak zelf en het liefst maak ik dan bijv van een gekrompen trui een trui voor de kids, of een overhemd waar ik kniepatches uithaal voor zoon.

    Ik gooi ook nauwelijks eten weg, zo zonde. Vlees eet ik liefst max 1x pw maar man wil graag vaker dus dat wordt 3x pw vaak maar dan max 75gr pp en ik haal het op de fiets bij de bio boerderij zelf. Verder kies ik toch voor het gemak van ah thuisbezorgen, ga me binnenkort nog eens verdiepen in andere bezorgservice. Ekoplaza ook wel eens maar dat gaat echt zo enorm aantikken op een gegeven moment, dan ben ik 1000 pm kwijt aan booschappen.

    We scheiden al het afval maar vraag me toch vaak af hoeveel nut het heeft, volgens mij wordt er zoveel weer gewoon bij elkaar gegooid.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Als ik sommige posts hier lees kunnen wij echt nog heel veel verbeteren maar als ik het vergelijk met de meeste mensen in onze (woon)omgeving dan hebben wij i.i.g. een heel hoog bewustzijn en proberen ook zo veel mogelijk te doen.

    Ik vind het echt zo erg hoe makkelijk mensen met onze aarde omgaan.. troep kopen en weggooien, zonder de impact ervan te kennen of zich erin te interesseren. Op vakantie te gaan zonder te beseffen wat een voetafdruk het geeft. Sommige dingen vind ik ook heel lastig hoor, heb zelf heel veel gereisd vroeger en er ook nooit bij stil gestaan hoe slecht dat vliegen is en nu vind ik het ook vaak jammer dat ik niet meer zo van die andere culturen kan genieten en mijn kinderen dat mee kan geven. Dus misschien dat we toch nog wel eens een verre reis gaan maken maar dan een bos aanplanten ofzo :|:roflmao:
     
    citroenrasp, Nummer4 en Saartje33 vinden dit leuk.
  13. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    #53 Ang1987, 20 feb 2022
    Laatst bewerkt: 20 feb 2022
    Wat een leuk topic.

    Ik lees/leer en schrijf graag mee maar ik kan nog een hoop beter doen. De afgelopen 2 jaar is een er een beetje de klad gekomen in mijn duurzaam bezig zijn.

    Wat we doen: zo veel mogelijk letten op verpakkingen, bv ecover poeder wasmiddel, herbruikbare wattenschijfjes, shampoobars en bar zeep, azijn of bakingsoda als schoonmaakmiddel. In de keuken probeer ik vooral lokale producten en seizoensproducten gebruiken en bestellen (bij idd hofweb bv). Voor mijn zwangerschap at ik vegetarisch en veel vegan. Daar ben ik nu mee gestopt (met beide) maar ga ik na de borstvoeding weer oppakken.

    Verder veel tweede hands. Ik koop wel eens wat nieuws maar ik probeer dan ook echt geen h en m oid te kopen. Draag dingen wel echt helemaal af
    Wij hebben sowieso geen auto en we vliegen een stuk minder.
    Mijn vriend heeft het huis verduurzaamd qua energie gebruik.

    Wel kan er echt een hele hoop beter. Laat echt nog vaak pakketjes bezorgen. Gooi tot mijn schaamte veel eten weg. Ben een soort hoarder als het op eten aankomt en dan koop ik weer te veel.

    Zo met een nieuwe baby ga ik niet wasbaar luieren maar ik wil wel zo veel mogelijk duurzaam doen.

    Daarnaast las ik hierboven ook al ergens de afweging tussen portemonnee en duurzaamheid. Dat speelt bij mij ook. En vooral ook gemak.

    Maar door dit topic te volgen krijg ik inspiratie van jullie dat is echt al goed:).
     
    citroenrasp en Cobon vinden dit leuk.
  14. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.926
    113
    Vrouw
    Wat betreft tweedehands. Ik koop zelden tweedehands kleding. Maar probeer wel zoveel mogelijk mens- en milieu-vriendelijk te kopen. Al is het soms erg lastig zoeken. De app Good on you helpt hier wel bij.
    Claims van merken zelf blijken vaak loze kreten helaas.

    Kleding waar de kinderen uitgegroeid zijn gaan dan wel weer het tweedehands circuit in. Op het eind van het liedje dus net zo duurzaam als wanneer ik tweedehands kocht.
    Kleding van mezelf draag ik meestal af. Als ik er echt op uitgekeken ben gaat het ook naar kringloop of leger des heils. Ik koop ook weinig voor mezelf.

    Too good to go vind ik ook een goed initiatief. Maar voel bezwaard om er gebruik van te maken, wetend dat het aanbod beperkt is en er genoeg mensen met een kleinere portemonnee zijn.
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  15. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Voor mezelf ook niet vaak 2e hands..gewoon niks :roflmao: maar dat is ook omdat ik gewoon een hekel heb aan shoppen en het nooit zit/past en dan wil ik het ook nog duurzaam. Goede tip van die app, ga 'm ook installeren.
     
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw
    Ik heb afgelopen jaar 1 shirtje voor mezelf gekocht geloof ik. Verder draag ik alles compleet af. Ohja en een winterjas want die moest ik eigenlijk 3 jaar geleden al kopen maar kon geen leuke vinden. Ik geef niet om mode gelukkig :p Ik draag kledingstukken vanuit mijn studietijd nog. (en dat is lang geleden)
    Mijn kinderen krijgen veel kleding van vrienden en ook die kledingstukken schuiven door binnen het gezin. Voor de jongste moet ik af en toe iets nieuws (broekjes, die slijten het hardst) kopen en voor mijn dochter komt er soms wat roze tussendoor en een paar jurkjes/rokjes maar ook zij krijgt via vrienden vaak kleding. Zij draagt graag jongenskleding dus heeft er geen problemen mee om in haar grote broers kleding te lopen. Het liefst met dino's er op ;)

    Ik zag laatst een docu over wat er gebeurt met kleding die je retour stuurt naar webshops, daar werd ik niet blij van. Wat retourgezonden wordt, wordt vernietigd. Het mag niet nog eens verkocht worden. Veel eindigt ergens in een woestijn op een hoop omdat het vaak ook nog eens naar arme landen verscheept wordt als afval.

    Kortom: we kopen alleen iets als we het echt nodig hebben. Ik koop het dan wel nieuw, gezien we al zo veel tweedehands gebruiken. Ik koop niet op marktplaats, maar verkoop wel af en toe wat.


    Misschien is het ooit een idee om een topic te starten (of in dit topic) voor kledingpakketten tegen een verzendcode.
    Ik heb shoppers vol kleding liggen die ik nog moet uitzoeken, waaronder veel meidenkleding tot maat 140. Zal binnenkort eens een paar tassen uit gaan zoeken.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  17. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Wow dat wist ik niet van die webshops qua kleren niet nog eens verkopen, welke docu is dat? Het terugsturen leek me al niet te best vanwege het transport maar dit is wel heel erg. Vertelde het gelijk aan mijn vriend, die bestelt altijd veel bij Zalando en stuurt dan 3/4e terug. Hij vond het wel heftig en gaat er nu op letten. Dus jouw post heeft ons al geholpen qua extra bewustzijn.

    Ik zet kleren op vinted, geef ze weg of breng ze naar de 2e hands winkel of anders in de kledingcontainer is de buurt als het echt niet meer leuk draagbaar is (maar niet kapot).
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  18. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.896
    5.583
    113
    Vrouw
  19. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.828
    25.926
    113
    Vrouw
    Vreselijk.
    Doneer die spullen dan aan een kledinginzameling doel :cry:

    Als je bedenkt hoeveel mensen gewoon altijd meerdere maten bestellen en daar dan 1 van houden. Zodat ze rustig kunnen passen en de rest retour.
     
  20. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Maar echt niet alles eindigt op zo'n bult hoor. Je h&m of Zalando broek die retour gaat wordt gewoon weer opnieuw ingepakt en aan iemand anders verstuurd.
     

Deel Deze Pagina