(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja vooral dat, dat je niet kunt begrijpen dat mensen echt zo denken. Maar dat komt dan ook misschien weer respectloos over en dat bedoel ik niet zo. Maargoed ik heb dat met bijvoorbeeld politiek ook wel, en met alcohol, vliegreizen..

Stoeptegel, Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Ang1987

Ang1987 Fanatiek lid

28 jul 2020
    2.418
    2.169
    113
    [QUOTE="Vulpen, post: 24152365, member: 87
    Ik merk dat ik door dit topic het idee krijg dat het mijn eigen schuld is dat m'n jongste epilepsie heeft, had ik haar maar meer zuivel moeten geven. Ik besef natuurlijk dat dat mijn eigen angsten zijn en dat jullie dat niet gezegd hebben en ik weet ook dat het sowieso niet dé oorzaak is, maar beter als ik even afstand neem. Het ga jullie goed :)[/QUOTE]

Lieve meid, snap het dat het forum je kan opslokken en dat afstand soms beter is (had ik met het coronatopic werd, ging echt malen soms).
    Wil je alleen een dikke knuffel geven en gezellig als je weer komt meeschrijven (wanneer je daar aan toe bent:))

Stoeptegel vindt dit leuk.
  3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.196
    6.598
    113
    Van mij mag je dat epistel echt schrijven! Wat ik nu voornamelijk zie zijn beelden waarbij de emoties van een dier bijna vermenselijkt worden. Dat zijn de verhalen van mensen die veganistisch zijn vanwege het dierenleed.

Ik ben er heilig van overtuigd dat dieren ook emoties hebben, en dan ben ik vanuit wetenschappelijk oogpunt nieuwsgierig wat bekend is over koeien in de melkveeindustrie. Hoeveel stress levert het op en hoeveel stress is er aanwezig na een periode x? Slijt verdriet (is het wel verdriet), net zoals bij mensen? Kun je die stress verminderen? Kunnen we concessies doen wat betreft melkopbrengst en dat de koe minder stress heeft als het kalf net wat langer bij de moeder blijft? Dat bedoel ik met onderzoek: wat voor objectief onderzoek is er bekend?

Kortom, ik ben oprecht geinteresseerd. Ik zou alleen niet stoppen met zuivel eten/drinken, maar meer kijken hoe ik eraan kan bijdragen dat het voor de koeien ook net wat fijner wordt. Ik denk echt wel dat die mogelijkheden er zijn, we moeten er alleen iets voor over hebben.

Maar zo denk ik er nu over. Wellicht vind ik het over een aantal jaar ook niet meer goed voelen. Dat vind ik het fijne aan groen worden: het hoeft allemaal niet in 1 keer. Ik zei al eerder dat ik geen pioneer ben, maar meer iemand die geinspireerd raak. De ene keer doe ik er meer mee dan de andere keer, maar het meeste blijft wel hangen. Ik ben alleen van oorsprong wetenschapper en ben daarom minder gevoelig voor de emotionele kant. Ik wil graag het 'waarom' horen en daarop mijn keuzes maken. Zo ben ik door dit topic me er meer van bewust geworden dat er zuivelvervangers zijn. Iets waar ik me nu op ga richten. Dan komt erna wel weer wat anders.

Mamavandrie34, Stoeptegel, Fruity90 en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    @Vogelinnetje Ik kan me heel goed vinden in wat je allemaal schrijft. Waar ik me bij een veganistische en vegetarische leefstijl totaal niet in kan vinden is dat dieren als soort van mensen worden gezien. Ik ben me ervan bewust dat dieren gevoelens hebben maar vind het toch niet te vergelijken met mensen. De mens heeft tot niet heel lang geleden altijd dierlijke producten geconsumeerd/gebruikt, en ik zie niet in waarom dat nu ineens "slecht" zou zijn. Waren "we" als mensheid dan echt in en in slecht en hebben we nu ineens het licht gezien...? Dat denk ik niet. Tegenwoordig lijken mensen zo ver verwijderd van/bang aangelegd voor bepaalde onderwerpen dat zelfs de dood (wat in principe gewoon bij het leven hoort) koste wat het kost vermeden wordt. Dieren in de natuur worden door elkaar gedood en gegeten, en dan denk ik dat een dier dat wordt geslacht door een mens een minder pijnlijke dood sterft dan een hert in het wild dat ten prooi is gevallen voor een leeuw oid. Dat ik niet tegen vlees eten op zich ben betekent overigens niet dat ik de vleesindustrie steun of het in grote hoeveelheden eet. En ik heb soms ook wel moeite met bepaalde types vleeseters hoor: bijvoorbeeld een vriendin van me, zij woont in de VS, jaagt. Als ze het dan over haar "harvest" heeft krijg ik best wel een beetje de kriebels. M.i zeg je dat namelijk over een aardappel en niet over een rendier. Maar wellicht is dat ook een verschil in taal. Overigens eet deze vriendin juist alleen gejaagd vlees uit duurzaamheidsoverwegingen, maar ik vond de woordkeuze nogal bijzonder.

Ik denk echt dat als het werkelijk niet zo bedoeld was om dierlijke voeding te consumeren, dit dermate schadelijk voor ons was. En dit terwijl veel dierlijke voeding juist een goede aanvulling zijn op een gezond dieet. En niet alleen dat, het zelfs zo dat dierlijke producten in veel gevallen beter worden opgenomen door ons lichaam dan plantaardige. Natuurlijk komen vegans wel met "onderzoeken" dat vlees kankerverwekkend zou zijn maar dat is ook erg ongenuanceerd. Vaak gaat het dan om bepaalde soorten vlees en in grote kwantiteit.

Verder kan ik als ex vegan en ex vegetariër best begrijpen dat iemand geen vlees wil eten (en daarbij vind ik veganisme nog wat logischer dan vegetarisme, aangezien de zuivel- en vleesindustrie elkaar in stand houden), maar ik heb er zelf gewoon een heel andere kijk op ontwikkeld.

5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.687
    6.583
    113
    Vrouw
    @Cobon ik houd er wel van om verhalen van alle kanten belicht te zien worden, dus ook ik houd me aanbevolen voor je epistel. Eventueel via pb als je dat fijner vindt :)

@Vulpen jammer dat het niet fijn voelt hier door de onderwerpen. Ik ervaar het juist als verhelderend en verbredend, zoveel mensen zoveel meningen, maar weet vooral wel dat de epilepsie niet jullie schuld is! Melk of geen melk. <3
    Hopelijk zien we je hier weer eens voorbij komen

6. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.006
    113
    ha mn man is om naar wasbare billendoekjes!

"veeel handiger dan die krengen die met 3-4-5 aan elkaar uit t pakkie blijven kleven als je met een poepinvasie bezig bent! Nog sneller klaar en minder nodig ook!"

Dat wordt weer mn stoffenbakken doorspitten.

Fruity90, Nummer4, Stoeptegel en 3 anderen vinden dit leuk.
  7. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.901
    5.866
    113
    Vrouw
    Wat mij vooral stoort is de schaal. We vermoorden zo veel meer dieren dan andere vleesetende dieren doen. Echt miljoenen per dag. Als iedereen als eens de helft van de week vlees zou eten ipv de hele week, zou dat al beter zijn voor het milieu en het dieren welzijn. Ik denk dat vlees, melk en eieren best een onderdeel zijn van een gezond dieet maar in kleinere porties dan we nu doen.

TanjaK, Mamavandrie34, Vogelinnetje en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    Daar ben ik het zeker mee eens! Als je kijkt naar hoe de mensheid vlees at was dat tot niet zo lang geleden niet erg vaak. Vlees was een aanvulling op het eetpatroon maar niet zozeer de basis. Dat lijkt nu omgedraaid te zijn en helemaal met al die modediëten die echt onnodig zijn, zoals ketogeen/koolhydraatbeperkt (uitzondergingen om gezondheidsredenen daargelaten natuurlijk). Als we teruggaan naar hoe men zo'n pak hem beet 200 jaar geleden dierlijke producten aten, dan is dat héél veel minder dan tegenwoordig.

Wat mij trouwens ook wel stoort is dat veganisten het in dergelijke discussies snel over de vleesindustrie hebben. Terwijl niet iedere "vleeseter" (ook zo'n typische term die ik alleen van veganisten hoor trouwens- een flexirariër is voor hen kennelijk hetzelfde als iemand die vlees overconsumeert) de vleesindustrie ook daadwerkelijk steunt. Voor mij ligt het veel genuanceerder en betekent af en toe vlees eten niet per se dat je de vleesindustrie ook steunt.

TanjaK, Mamafiets, Saartje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.891
    4.164
    113
    Vrouw
    Zijn er hier mensen die zelf havermelk maken, hoe lang is dat ongeveer houdbaar?

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.196
    6.598
    113
    Ik heb vooral een hekel aan het woord 'industrie'. Alsof het lopende band werk is. Ik ben lid van natuurmonumenten en ik word blij van de verhalen in het blad over boeren die het anders doen. Het kan dus wel!

@Fruity90, ik ben ook benieuwd naar ervaringen. Ik wil wel een keer een liter zelf gaan maken, maar daar moet ik wel 5 dagen mee doen. Ik ben ook benieuwd naar de smaak. En wat voor invloed heet verhitten op de smaak?

11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    Ik maak het regelmatig en het blijft zeker 3 dagen goed. Misschien wel langer, maar dat weet ik niet want dan is het al op :p Het fijne van zelf maken is natuurlijk dat je zelf de hoeveelheden kan aanpassen. Ik maak meestal een liter, maar dat kan je dus ook prima halveren.

Rijstmelk maak ik ook wel eens, ook erg lekker :) Maar dat doe ik eigenlijk alleen als ik overgebleven rijst over heb, anders vind ik het een beetje zonde om speciaal daarvoor rijst te moeten koken (energiebesparing!), bij havermout heb je dat natuurlijk niet.

Saartje33 vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    Nou... Dat is het met bv kippen toch wel? Die worden letterlijk aan de lopende band machinaal geslacht hoor. Dat noem ik dus wel industrie. Maar in het geval van een boer die het anders doet, neem ik zeker niet het woord industrie in de mond.

Over kippen gesproken trouwens, wat ik echt apart vind is hoe snel ze kennelijk aan hun situatie wennen. We hebben buren die plofkippen opkopen om ze vervolgens een beter leven te geven. Hoewel er ruimte genoeg is, blijven ze op een kluitje zitten, net als in de fabriek. Hoewel ik geen plofkip koop, vraag ik me wel af hoe erg die kippen het eigenlijk vinden. Misschien projecteren wij als mensen onze eigen emoties wel teveel. Wie weet.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    @Vogelinnetje Je vroeg het niet aan mij, maar mijn ervaring met havermelk is dat het verhitten niet zozeer invloed op de smaak heeft, maar wel op de structuur: het wordt er iets dikker van. Maar pas als het heeft gekookt hoor, bij een beetje verhitten blijft het hetzelfde.
    Ik heb nu meerdere keren gelezen dat je havermelk het beste kan maken met de "gewone" havermout. Hier verkopen ze alleen havervlokken dus gebruik ik die, maar gewone havermout zou kennelijk het beste resultaat geven.

14. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Ook wel s met kikkererwtennat gemaakt ? Dat doen ze bij de baristaversie

15. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.344
    1.823
    113
    Vrouw
    Oude hydrofielen? Maar dat kreukelt helemaal op in de was. Ik heb ze maar gekocht uiteindelijk van die bamboedingen maar die vond ik wel wat dik

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.196
    6.598
    113
    Maar van ei tot rijp voor de slacht is toch minder lopende band / machinaal? Ik kan een boerderij niet als fabriek zien.

Kunnen die opgekochte plofkippen wel lopen? Want misschien kunnen ze dat door hun gewicht niet meer. Of zijn de poten minder sterk ontwikkeld doordat ze nooit hebben hoeven lopen.

17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.196
    6.598
    113
    Hydrofielen vind ik wel heel erg dun. Daar komt ook alles door heen. Ik zou eerder denken aan spuugdoekjes.

Kijk hoe een mens kan veranderen. Toen mijn kinderen baby waren, moest ik niet denken aan wasbare doekjes. Er waren toen al wat mensen die pionier hierin waren, maar mij kregen ze niet overtuigd. Nu zou ik het zeker wel gebruiken. Toetenvegers hebben we veel minder lang gebruikt: toen zag ik de handigheid van een nat spuugdoekje al eerder in (mijn zus bijv gebruikt nog steeds toetenvegers voor haar kinderen van 8 en 10).

18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.402
    21.795
    113
    Nee, nog nooit geprobeerd. Kikkererwten zijn best duur hier en eten we al vaak genoeg puur (of gemalen om tofu oid mee te maken). Maar misschien toch iets om eens te proberen!
    Wat is barista trouwens? Heb dat woord nu al best vaak zien voorbijkomen :)

19. Cobon

Cobon Niet meer actief

Plantaardige melk die goed opschuimt, voor cappuccino :)

vlinderCN vindt dit leuk.
  20. Stoeptegel

Stoeptegel Bekend lid

2 feb 2022
    571
    669
    93
    Vrouw
    Nou, ik riep ook heel hard nee toen mijn partner wasbare luiers wilde gebruiken. No way, nooit niet. Maar na wat inlezen ben ik wel overtuigd. Morgen een consult.
    En ik heb thuis oude handdoeken liggen die stiekem favoriet zijn, omdat ze wat dun zijn geworden. Vinden wij heerlijk. Maar nu komen de draden er aardig aan dus ik ga die maar verknippen tot wasbare billendoekjes. Zit alleen nog te twijfelen of ik er nog een ander stofje achter doe of niet en zo ja, wat dan..

Saartje33 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina