Oh daar heb ik dan niks aan want ik drink sowieso geen koffie Maar ik maak wel eens chocolade-havermelk. Dat vinden ze hier zelfs lekkerder dan met koemelk! Edit: @vlinderCN Ik denk dat ik je verkeerd heb begrepen. Met kikkererwtennat bedoel je waarschijnlijk aquafaba (het kookvocht)? Ik dacht even dat je de kikkererwten zelf bedoelde.
Ik gooi nu die aquafaba weg. Afgelopen week nog en toen dacht ik, nee niet weggooien! Ik gebruik nl best regelmatig eiwit voor meringue. Volgende keer eens proberen, ook of je het kunt invriezen.
Dat kan, en doe ik nu al jaren! Ik kan namelijk niet alles in één keer gebruiken dus vries het in kleine porties in. Precies genoeg om één keer mayonaise mee te maken, maar ik gebruik het ook wel voor andere dingen. Maar af en toe heb ik er toch wel teveel van (we eten echt veel kikkererwten hier ) en dan geef ik het aan de planten.
Ja, maar of je er dan nog mooie meringue van kunt maken... Ik had laatst eiwitten ingevroren, maar dat werd toch niet zo mooi als met vers eiwit. En ook of je het kunt gebruiken voor Italiaanse meringue. Zal vast iets over te vinden zijn met google.
Ja dat aquafaba idd. Barista is eigenlijk iemand die goed koffie/cappuccino kan zetten enzo in een café maar wordt nu als naam gebruikt op (plantaardige) melkproducten die makkelijker schuimen, dus niet perse vegan. Ze hebben nu ook aquafaba met nog iets erbij als vegan barista melk bij AH, echt heel erg vies zonder een lading suiker erbij
Maar ik heb het over aquafaba invriezen hè, niet over ei Naar mijn ervaring neemt dat na ontdooien weer de oorspronkelijke structuur aan. In ieder geval is het geschikt voor verschillende dingen waarvoor ik anders ei zou gebruiken. (Meringue maak ik nooit, dus zou niet durven te zeggen of dat met aquafaba uit de vriezer werkt.)
Nee dunne handdoeken en dan een tricootje aan de andere kant. Ik maak ze zelf, heb zat oude handdoeken die uit de roulatie gaan. Mn man blijft nog wel eens achter iets hangen en heeft dan weer een gat in zn tshirt. Die twee op elkaar onder de lockmachine, afwerken en stikken tegelijk en een perfect ding voor poetswerk! Ruimt op, recycled en een blije baby! Wat waren de babybillen er blij mee met bijna een week overlast van buikgriepje (cadeautje kdv).
oude t shirt of gewoon tricot de meter zonder foils ofzo, werkt hier top. Sommigen doen hydrofielstof aan de andere kant
Ik heb ze inderdaad van oude dunne handdoeken en aan de anderen kant hydrofiel. Niks fancy of leuke kleurtjes, gewoon functioneel
Ik heb in t algemeen het idee dat melkkoeien best een.prima leventje hebben eigenlijk. Beetje door de wei kuieren, zich laten melken, een voor dier-begrippen comfortabele stal voor de winter. Bij de geitenboerderij geven ze aan dat je moeder en baby beter snel kan scheiden, omdat het verdriet bij later scheiden groter is. Niet vergeten dat doodgeboren of vlak na de geboorte overleden kinderen er in t dierenrijk gewoon bij horen. Dus we moeten het drama dat een kindje verliezen in onze tijd is, niet projecteren op een koe. Ik geloof dat we dieren ten allen tijde zo goed mogelijk moeten behandelen en ons erg bewust zijn van de afhankelijke positie waarin wij dieren plaatsen, maar dat wij als mensen het wel kunnen maken om dieren onder die voorwaarde voor ons te laten "werken". Als we als maatschappij het vlees eten beperken tot het niveau waar de overblijvende haantjes en stiertjes aan de behoefte voldoen, is ook industriele slacht waarschijnlijk niet nodig. Ik ben al vele jaren vegetarier, maar kies wel voor leren tassen en schoenen. Die liggen in tegenstelling tot vlees niet morgen in de pleepot, maar ik doe er jaren mee. Voor een simpele witte kaas heb je trouwens genoeg aan volle melk, iets zuurs (bv citroensap of azijn), een warmtebron en een kaasdoek (en een pan, vergiet en iets zwaars)
Ik begrijp dat niet iedereen even gevoelig is voor het dierenleed. Je kunt nou eenmaal niet de hele wereld redden en het is gemakkelijk om er afstand van te doen. Maar bij bijvoorbeeld melkkoeien gaat het natuurlijk niet alleen om het individuele leed van het beest, maar ook om de impact op de natuur. Het kost gewoon erg veel voedsel en water om een koe in leven te houden, het kost veel landbouwgrond en er komt erg veel uitstoot vrij. Het is gewoon een erg inefficiënte manier om voedsel te produceren. Daarnaast is de kans op een volgende pandemie ook groot door de intensieve veehouderij. Ik ben daarom vegetariër en probeer zo min mogelijk zuivel te gebruiken. Ik vervang zoveel mogelijk en probeer veel plantaardige alternatieven. Als je bang bent dat je (kinderen) niet genoeg voedingsstoffen binnen krijgen en je hebt instagram, is het misschien een idee om deveganmoeder te volgen. Zij post over wat haar zoon allemaal eet en hoe ze er voor zorgt dat hij de juiste voedingsstoffen binnen krijgt. Nu denk ik dat niet alle keuzes het meest duurzaam zijn, aangezien ze veel smoothies maakt met 'exotische' producten. Maar natuurlijk alsnog een stuk duurzamer dan melk en kaas. Laatst had ze een goed filmpje over alle verschillende type plantaardige melk. Zo zijn er vast nog meer goede volgtips. Dat werkt bij mij vaak goed. Als iemand iets voor doet, ga ik het zelf een keer proberen. Als het bevalt, hou ik het er in!
Op andere gebieden gaat het hier wel aardig. Ik heb een aantal weken geleden allemaal wasbare luiers via Vinted gekocht. Van verschillende verkopers, om mijn kansen op kwaliteit een beetje te spreiden. Aan het begin was het even klooien, maar nu gaat het wel aardig. Sommige luiers zijn niet super goed meer. Straks in de meivakantie maar eens kijken of ik wat elastieken kan gaan vervangen. Ik ben wel bang dat ik toch voor het verkeerde systeem heb gekozen. Toen ik het proefpakket had, vond ik deze heel fijn. Maar nu zijn we 1,5 maand verder en zoon is veel meer gaan plassen en eet nu al meer vast voedsel. Ik weet niet of dit goed blijft gaan qua absorptie. Verder zijn we druk aan de slag met onze woning. Helaas wordt onze nieuwe dakkapel pas ergens in oktober/november geplaatst. Daarna kunnen de zonnepanelen er pas op en de zolder worden geïsoleerd. Dinsdag komt er een glaszetter langs. Misschien dat we onze oude dubbelglas ramen al wel gaan vervangen voor hr++. Vandaag in de praxis geweest en allemaal LED lampen ingeslapen. We hadden een bon van 85 euro liggen van de gemeente voor duurzame producten en vandaag was de laatste dag dat hij geldig was.er waren natuurlijk veel lege schappen bij de producten die meededen, maar toch het bedrag goed besteed. Alleen heb ik dus een paar lampen gekocht die blijkbaar niet de goede fitting hebben. Hopelijk kan ik die nog ruilen (omdat ik natuurlijk betaald heb met die voucher, en die nu verlopen is).
Je mag je epistel wel naar me pb-en. Ik ben een groot fan van melkproducten (als in. Ik vind yoghurt en kaas gewoon erg lekker) Maar wil ook wel weten wat ik eet en wat er achter zit. En of alle soorten even 'erg' zijn. Zodat ik een goede keuze kan maken. Ik vind dit ook een fijn topic. Ik weet dat ik nog veel "'fout" doe. En dat daar gewoon over gepraat kan worden is fijn. Dan kan je juist leren van elkaar.
Ik veeg altijd de ergste shit met een wegwerp exemplaar bij elkaar. En dan een gewoon washandje water en zeep. Mijn moeder had bamboe toiletpapier. Was echt prettig sterk en zacht. Wat ik wel belachelijk vond is dat ze elke rol apart in een soort cadeaupapier verpakken (the good roll)
Ik heb ooit een kippen-fabriek van binnen gezien. Rijen en rijen kooitjes waar de beesten in gepropt worden. Voer komt volledig automatisch voor de kooi. Kuikentjes worden in kratjes aangeleverd. Bij het uitladen werd daar niet zachtzinnig mee omgegaan. Eenmaal vet genoeg gaan ze naar de slacht. Dat kan ik niet als boerderij zien. Voetnoot: ik was 9 en speelde bij vriendinnetje wan wie de boerderij was. We mochten de nieuwe kuikentjes aaien. Heb braaf met zo'n geel bolletje in mijn handen blij staan doen. Maar heb die avond niet geslapen. Die beelden zijn me altijd bijgebleven. Bij ander vriendinnetje hadden ze melkkoeien. Daar heb ik veel fijnere herinneringen. Had totaal niet het gevoel dat die beesten een slecht leven hadden. Daarmee is natuurlijk niet gezegd dat alle kippen uit de 'fabriek' komen en alle koeien een fijn leven hebben. Gewoon 2 ervaringen van vroeger. Ik denk dat een vrije-uitloop-ei of een biologisch kipfiletje (3*** beter leven) op zijn tijd best kunnen. Maar ik kijk hier dus wel echt naar de sterren.
Dat is een keuze. Je kunt het ook zonder papiertje er omheen kopen. edit: eerst verder lezen... Zonder papiertje is idd goedkoper maar mensen willen nou eenmaal iets leuks om naar te kijken. Daarnaast zijn de papiertjes ook weer leuk voor de kinderen om mee te knutselen of als inpakpapier - moet je alleen niet op de quotes letten