(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    Ik sluit ook graag aan :)

    Kennen jullie het programma de prijspakker? Gaat over hoe het komt dat sommige spullen zo goedkoop zijn. De eerste aflevering ging over kledingdump in West-Afrika. Wij maar kopen en denken dat als we het niet meer hoeven, dat het dan nog ergens op een goede plek terecht komt. Maar nee, ze kunnen daar heel veel niet gebruiken (bijv polyester, veel te warm daar). Dan maar op de kledingberg.

    Ik koop vrijwel al mijn kleding in fysieke winkels, ook voor de kinderen. Dan passen we het en zien we direct of het staat of dat de maat goed is. We kopen niet meer dan nodig is. We hebben voor ca 10 dagen kleding. Genoeg als je 2 a 3 wasjes per week doet.

    Onze schutting is door de storm omgewaaid. We hebben groene buren en dit weekend gaan we even kijken wat ervoor in de plek komt. Wijzelf denken aan 1 paneel regenopvangschutting (rainwinner) en de rest een groene haag. Ik vermoed wel dat de buren zoiets ook in gedachten hebben.
     
    teenslipper, citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  2. Liva

    Liva Fanatiek lid

    5 dec 2016
    2.017
    3.041
    113
    Met die prijzen niet. Het hele proces kost meer dan wegdoen. Dat is het bizarre ervan. En dan hebben we het nog niet over wie die kleding maakt en onder welke omstandigheden :(

    Gewoon zo min mogelijk bestellen als je niet zeker bent van houden.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  3. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    Wordt tijd dat retoursturen niet meer gratis wordt.
     
    vlinderCN, citroenrasp, rijo en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Hier komen we nog niet veel verder dan wasbare billendoekjes en tweedehands kleding. Nouja, noem t vierde/vijfde hands inmiddels, t gaat al ff mee. Sommige rompers heb IK nog gedragen en zijn nog steeds goed!!! (>36 jaar)

    Deel kleding maak ik ook zelf, lang niet alles hoor maar bijv broekjes is super simpel. Alles met drukkertjes sla ik nog ff over, mn laatste testpoging vond ik nog onvoldoende succesrate. Inmiddels wel ander gereedschap maar zooo verschrikkelijk weinig tijd.

    Wasbare luiers kon ik overnemen van een klasgenoot. Daar moet ik nog even verder induiken, ukkie is nog net ff te klein in zn taille dus ik heb wel eventjes.

    Wollen babydeken heb ik hier nog liggen van mijn moeder. Dat is zo'n Abee deken, die dingen gaan een leven mee. Even weer wat TLC er op loslaten, want in al die jaren heeft ze er niets mee gedaan behalve vrij van motten en stof houden en wol is niet veeleisend maar wil soms ook een beetje liefde en verzorging.
     
  5. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    Wol is alleen maar duurzaam als het echt gebruikt wordt totdat het uit elkaar valt.

    Textiel waarvoor dieren nodig zijn, is zeer milieuvervuilend. Wol wordt in de wat meer antroposofische hoek als dé grondstof voor textiel gezien en daarom heeft het een groene naam, maar het is het totaal niet.
     
    teenslipper, vlinderCN en Saartje33 vinden dit leuk.
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.116
    15.624
    113
    Vrouw
    In het too good to go topic werd dit ook eerder gezegd maar daarvoor moet je het u niet laten.
    Mensen die maar een beperkt budget hebben, gaan volgens mij veel gerichter kopen, dan een too goog to go pakje gaan halen, waarvan je niet weet wat het word.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  7. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Klopt. Wij hebben een heel beperkt budget maar ik haal die pakketten niet omdat ik niet weet wat er in zit. Bijv bij de bakker: met z’n 6en zijn een paar luxe broodjes of taart echt wel een keer leuk, maar ik heb gewoon meer aan volkoren broden om iedereen mee te voeden. Zo ook met groenten; ik moet er dan andere dingen bij gaan kopen, of misschien lust iemand het echt niet en moet ik daar weer iets anders voor gaan maken. Ik kan heel goed budget koken zonder zo’n tas
     
    citroenrasp, Ang1987, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Ja dat is inderdaad waar. Vooral de pakketten van de bakker zijn vaak echt niet okee als je op je geld (of gezondheid) wil/moet letten. Veel zoete broodjes vaak. Sommige winkels hebben wel een goed to good to go pakket, en dan vries ik een gedeelte in.
    Ben jij handig met goedkope en 'groene' recepten? En makkelijke?

    Ik vind het leuk om een volledige maaltijd te maken voor weinig geld maar de klad komt er zo vaak in omdat ik weer moe/druk etc ben. Dan ga ik weer dure half kant en klare dingen kopen of afhalen.
     
  9. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik maak, Als het goedkoop moet, vaak Dal gerechten. linzen dus. En kruiden van de Marokkaan. Die heeft hele bossen kruiden voor €0,50 ipv 20 gram voor meer dan een euro. Met wortel, bleekselderij en tomaat maak je daar al iets lekkers van. En en vaak combineer ik dat dan; de andere helft van de bleekselderij en wortel wordt soep met bonen.
     
    citroenrasp en Ang1987 vinden dit leuk.
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Interessant. Ik vind het echt lastig met dierlijke producten want ergens denk ik ook die schapen moeten sws gehouden worden voor het grazen en het vlees/melk dan net zo goed ook de wol gebruiken.
    Al het dierlijke zou gewoon veeeel duurder moeten worden.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Ja dat laatste is sowieso een goed idee. Ik heb op zo'n programma over fast fashion wel eens gezien hoe het er in een leerlooierij ergens in Afrika aan toe gaat (ook de arbeidsomstandigheden echt niet ok) en sindsdien gebruik ik eigenlijk geen leer meer.
    Ik vind het zelf wel lastig om afwegingen te maken hoor, tussen de kosten en de grondstoffen (mate van vervuilendheid) en dan de arbeidsomstandigheden waar kleren onder zijn gemaakt.
    Zo min mogelijk (nieuw) kopen en er lang mee doen en idd een beetje echt duurzame merken proberen te kopen (waar de app good on you dan bij helpt) is een beetje hoe ik er nu mee om ga.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja vreselijk of bijv de schapenwol voor UGGs schijnt ook erg te zijn. Die heb ik wel maar van mp vrijwel nieuw, maat was niet goed, toch zonde dat dat schaap anders voor niks is gemarteld :(
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  13. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Probleem met leer vind ik dat het alternatief: plastic, ook niet milieuvriendelijk is. Ik heb lang geleden een tweedehands jasje van leer gehad uit de jaren 70 dat echt in perfecte staat was, jaren lang gedragen en toen ik het na 3 zwangerschappen niet meer paste heb ik hem doorgegeven aan een kennis, die hem nog steeds draagt. Een nep leren jasje slijt veel sneller. Zo ook de ervaring met schoenen hier thuis.
     
    Kolibrie2, Vogelinnetje, Chayammy en 4 anderen vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    Ik heb veel bij te lezen! Leuk! :) Hier eigenlijk ook alleen tweedehands kleding. Het alternatief is namelijk alleen plastic troep uit China. :| Dat is hier kwalitatief zo'n beetje de overtreffende trap van fast fashion, dus de meeste mensen kopen tweedehands, vaak niet eens zozeer vanwege duurzaamheid.
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  15. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.584
    113
    Vrouw
    Vlees voor menselijke consumptie zal altijd blijven. Dat betekent ook dat de huid overblijft om leer van te maken in veel van die gevallen. Leer, wol (schaap moet toch geschoren worden in dit klimaat) en andere dierlijke producten hoeven niet verkeerd te zijn, mits (met een hele grote mits) de dieren niet te lijden hebben gehad.

    Wat hierboven over de leren jas wordt gezegd, volmondig mee eens. Ik heb sinds mijn 15e mijn derde paar legerkisten. Die schoenen draag ik jaren achter elkaar tot ze uit elkaar vallen. Veel beter dan elk jaar een paar nepleren schoenen inderdaad. Dus op dat punt kan ik leer niet verkeerd vinden. De omstandigheden echter... lastig te controleren, maar dat is blij alles zo.
    Mijn leren bankstel komt van de kringloop, waarschijnlijk van iemand die elke 2-3 jaar een nieuw interieur koopt. Het zag er nog zo goed als nieuw uit en wij zijn er enorm blij mee. Met 3 kinderen wil ik geen stoffen bank... De rest van onze meubelen komt ook van marktplaats. Ik kijk nu om me heen en zie amper iets wat we nieuw gekocht hebben. Ik houd van vintage spul dus zoek her en der wat bij elkaar om een soort retro woonkamer samen te stellen.
    De kinderkamer van de oudste heb ik destijds wel nieuw gekocht maar wordt nu al 11 jaar aansluitend gebruikt. Eerst voor mijn dochter en daarna voor mijn jongste zoon. Wellicht ooit nog een keer door iemand anders als ik 'm gratis weg ga doen.

    Ik denk dat we veel bewuster moeten worden (niet wij in dit topic, maar de mensheid in het algemeen) van onze keuzes. Ik loop er al jaren tegenaan dat het me meer en meer tegen gaat staan in wat voor wegwerp-maatschappij wij leven. Ik probeer steeds bewuster te leven en te minderen qua afval, maar je ontkomt ook niet aan plastic.
    Ja, je kunt naar de slager met je eigen bakjes, en naar verpakkingsvrije winkels of in bulk inkopen, maar die heb ik hier niet in de buurt helaas. Dan maar het (in mijn ogen) beste alternatief. Zo veel mogelijk zelf proberen te produceren en minder consumeren.


    Moestuinseizoen komt er weer aan! Iemand al begonnen met voorbereiden?
     
    vlinderCN, citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.
  16. Cobon

    Cobon VIP lid

    27 jun 2020
    7.024
    7.342
    113
    Vrouw
    Hier staat veganisme/geen dieren eten of gebruiken op 1. Gelukkig is dat ook goed voor het milieu ;)

    Onze moestuin wordt weinig soeps dit jaar, misschien dat ik alleen tomaten doe, denk niet dat ik deze zomer energie over heb. Bramen en aardbeien enz hebben we sowieso wel in de tuin. Volgend jaar maar eens gaan kijken of ik echt goed verhoogde bakken kan maken.
     
    Nummer4 en Ang1987 vinden dit leuk.
  17. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.584
    113
    Vrouw
    @Cobon hoogzwanger tijdens oogstseizoen lijkt me ook niet handig nee.

    Ik heb 6 verhoogde bakken, niet extreem hoog, 30cm, maar het scheelt heel wat onkruid in ieder geval.

    Wij hebben veel fruitbomen, hopelijk dit jaar een goede oogst. Ik moet nog gaan bedenken wat er in de bakken komt.
     
  18. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Leuk topic, ik hou ervan!

    Hier gebruiken we van die shampoo bars, dus geen flessen plastic. Wil ze ook ooit nog eens zelf gaan maken.

    Wij hebben een moestuin van 155m2. Dit jaar het eerste seizoen dus spannend hoeveel we hieruit kunnen halen. We willen ook kippen voor de eieren. In onze eigen tuin hebben we blauwe bessen en frambozen en die gaan elk jaar als een malle. De blauwe bes geeft 2x en dat was echt een paar kilo vorig jaar. Ongelofelijk.

    Verder heb ik dit jaar al aardig wat gas bespaard vergeleken met vorig jaar. Ik heb geen verwarming meer aan maar verwarm dmv de airco of ons gaskacheltje met gasfles. Tot op heden voor de hele maand februari 1 gasfles gebruikt van 33 euro en elke dag een warme woonkamer.

    Wij eten vrij gezond en ik erger me dood aan alle groenten in de supermarkt die tegenwoordig verpakt zitten in plastic. Paprika's, komkommers, alles in plastic. Ben blij als ik straks alles uit de moestuin kan halen.

    Verder plant ik elk jaar in deze tijd vh jaar overal hier in de buurt langs de fietspaden bloembollen en zaden. Voor de vlinders, lieveheersbeestjes en de bijen. En de buurt fleurt ervan op. Valt niet echt onder verduurzamen maar wel onder " groen" hahaha.
     
    vlinderCN, Cobon, citroenrasp en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    @Nummer4 Ik kan me heel erg vinden in je post.
    Overconsumeren is denk ik één van de grootste problemen van tegenwoordig, en de fast fashion industrie maakt het er natuurlijk niet beter op. En eigenlijk op alle vlakken natuurlijk, niet alleen op het vlak van spullen. Zoals je al aangeeft, ook qua voeding. Ondanks dat wij een groot deel van de boodschappen wel verpakkingsvrij kopen, doen we uiteraard erg zuinig met voeding en zorgen we er sowieso voor dat er zo weinig mogelijk wordt weggegooid. Voedselverspilling heeft een veel grotere milieu-impact dan bv plastic. Waarschijnlijk is dat dus ook het argument van de bedrijven die alle komkommers, paprika's e.d per stuk in plastic verpakken. Maar dan nog ben ik het er totaal niet mee eens. Als ik kijk naar hoe wij onze groenten en fruit kopen -alles zonder verpakking- en er eigenlijk nooit iets kapot gaat, dan denk ik dat het eerder ligt aan overconsumptie, het niet correct bewaren en gebrek aan plannen.
    Dus ook als verpakkingsvrij kopen niet binnen de mogelijkheid ligt, kan je veel milieuwinst behalen door gewoon zuinig te zijn met voeding.
    Het is gewoon roeien met de riemen die je hebt. Wij doen veel groene dingen- weinig dierlijke producten, tweedehands kleding, eten deels verpakkingsvrij kopen, leven zonder auto (vooralsnog dan) etc. Maar sommige "standaard dingen" zoals recyclen doen we weer niet, simpelweg omdat die mogelijkheid hier niet is. Ja alleen van waterflessen... Maar die kopen wij niet. Dus dan blijft het bij de dingen die wél mogelijk zijn en probeer ik me maar daarop te richten.

    En inderdaad, vleesconsumptie zal blijven, dus dan kan je maar beter alles van een dier gebruiken. Hoewel ik nog steeds geen idee heb wat ik met veren zou kunnen doen... Wellicht een plumeau maken? Maargoed daar heb je er op een gegeven moment ook wel genoeg van lijkt me :roflmao: Ik ben ook voor leer. Pas een paar leren sneakers weggegooid die écht niet meer goed liepen. En niet eens omdat er iets mankeerde met het leer, maar echt omdat er gaten in de binnenkant zaten :oops: Die sneakers kocht ik in 2006! Ik had nog een "nieuw" paar in m'n kast liggen. Ben benieuwd of ik daar ook weer 16 jaar mee ga doen :) Dat gaat echt niet lukken met plastic schoenen.
     
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.263
    19.019
    113
    @Saartje33 wij eten ook veel gerechten op basis van peulvruchten. Heerlijk vind ik dat! Gelukkig zijn de kinderen er ook dol op.
    Helaas hoef je het voor de prijs niet te doen. Inmiddels is vis hier goedkoper dan kikkererwten per kilo, en de prijs van kip ligt ongeveer gelijk. Jammer, dat moedigt de meeste mensen niet bepaald aan om meer plantaardig te eten :(
     

Deel Deze Pagina