(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Ja leuk! Hier had er ook eentje een stekjesbieb naast staan. Onze pannenkoekenplant komt om in de nakomelingen dus ik wil er binnenkort nog eens langs om wat te ruilen
     
    Ang1987 en Nummer4 vinden dit leuk.
  2. Fruity90

    Fruity90 Fanatiek lid

    16 jan 2022
    2.705
    3.961
    113
    Vrouw
    Gister even navraag gedaan over een hybride pomp, mensen die 2 maanden geleden besteld hebben krijgen hem pas begin volgend jaar :confused:.

    Wel even het balletje opgegooid om een regenton in de tuin te zetten, we gaan binnenkort eens serieuzer kijken.
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  3. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.930
    113
    Vrouw
    Regenton ben ik heel blij mee hier. Ook beter voor de plantjes dan leidingwater.
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  4. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.828
    14.157
    113
    Bij de gamma in de aanbieding!!!
     
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hoi, welke zonnebrand hebben jullie? Ik blijf zelf zoveel mogelijk uit de zon zodat ik niet hoef te smeren, ben spierwit haha. Maarmet kids wat lastiger. Weleda vind ik echt drama, vind het voor m'n dochter inmiddels ook wat sneu worden als ze er als zo'n witte zombie bijloopt door die zonnebrandwaas.

    https://moniquevandervloed.nl/de-natuurlijke-zonnebrandmiddelen-test-2022/
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  6. Stoeptegel

    Stoeptegel Bekend lid

    2 feb 2022
    571
    669
    93
    Vrouw
    Hmm nu ben ik benieuwd of ik een blinde vlek heb gevonden. Ik heb hier serieus nooit over nagedacht en gebruik gewoon Etos eigen merk. Wat is de reden dat je kritisch kijkt naar zonnebrand? De chemische stoffen e.d. die erin zitten? Vind het leuk om er wat van te horen en van jullie te leren :)
     
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Lees het artikel maar eens ;) voor je eigen lijf en het milieu enorme troep helaas. Hormoonverstorend ook vaak, dus als je nog kinderwens hebt ook niet goed.
     
    Ang1987 en Stoeptegel vinden dit leuk.
  8. Stoeptegel

    Stoeptegel Bekend lid

    2 feb 2022
    571
    669
    93
    Vrouw
    Hmm op dit moment zit er een hummeltje van 20 weken in mijn buik dus het heeft tot nu toe nog geen roet in het eten gegooid qua kinderwens gelukkig. Ik ben haar site wel vaker tegen gekomen, maar krijg er nooit helemaal een betrouwbaar gevoel bij qua bron :|
    Zal eens kijken of ik op google meer kan vinden
     
  9. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Nee de meeste vrouwen smeren dit en krijgen kinderen maar dat is beetje zelfde hoekje als dat je met roken ook prima 90 kunt worden, je vergroot je kans op "problemen" en dat zal ook een kwestie van stapelen en frequentie zijn. Net als met pesticiden bijv dat is nu ook wel duidelijk bewezen bijv een veroorzaker van parkinson maar kun je dan meteen geen aardbeien meer eten...
    Je weet vaak ook niet direct wat iets voor gevolgen heeft, kan ook pas later aan het licht komen en dan valt het natuurlijk niet meer precies te achterhalen. Ik ben als kind bijv veel verbrand, wat blijkbaar 80% verhoogde kans op huidkanker geeft, dat wist men toen nog niet..
    Ik word er zelf ook wel een beetje moedeloos van hoor al die dingen die gewoon echt slecht voor jezelf en het milieu zijn maar het kost zoveel tijd en geld om het allemaal goed te doen.

    Dit is overigens ook een onderzoek https://www.ewg.org/sunscreen/report/the-trouble-with-sunscreen-chemicals/
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  10. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.930
    113
    Vrouw
    Ik smeer gewoon nivea. Het verhaal dat dat slecht zou zijn geloof ik eerlijk gezegd niet zo. Eisen voor veiligheid liggen yoch behoorlijk hoog hier. En deze producten zijn al zo veel jaren op de markt.

    Als er een milieuvriendelijker variant is dan wil ik die wel uitproberen. Maar heb dat vooralsnog niet gevonden.
     
  11. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    Ik zou toch meer op zoek gaan naar betrouwbare bronnen. Daar valt voor mij een persoonlijke website niet onder.

    Voor gezondheidszaken gebruik ik de site van het RIVM. Als een verband zou bestaan tussen zonnebrandcreme en onvruchtbaarheid dan zal dat daar vermeld moeten staan.

    RIVM heeft ook een website gelanceerd over de risico's van allerlei consumentenproducten: Zonnebrandcrème | Waarzitwatin | Rijksoverheid

    Ik zie nergens iets staan over onvruchtbaarheid.

    Milieutechnisch (on-topic ;)) is bekend geworden dat het UV-filter oxybenzone schadelijk is voor koraal. Andere naam is benzofenon-3. Bron: Cosmetica en verzorgingsproducten: milieutips | Milieu Centraal.

    In mijn Etos-zonnebrandcreme zit die stof niet. Volgens mij in geen enkele in NL verkrijgbare zonnebrandcreme meer.
     
    Fruity90, Mamafiets en Stoeptegel vinden dit leuk.
  12. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Ik heb een paar zomers geleden bezocht naar een goede, meer milieuvriendelijke zonnebrandcrème. Ik heb verschillende merken geprobeerd (Weleda, Naif), maar ik vind ze niet prettig in gebruik. Witte waas of heel plakkerig gevoel. Ik heb rood haar en een lichte huid en moet dus goed smeren. Dan moet het wel gebruiksvriendelijk zijn.

    Toen ik ging surfen heb ik er extra op gelet dat er geen stoffen inzaten die het koraal aantasten. Maar in normale zomers kom ik niet heel vaak op het strand. Ik gebruik nu dus 'gewone' zonnebrandcrème. Heb nu net nieuwe van Vision gekocht.
    Ik hoop maar dat de eventueel schadelijke stoffen die ik na een zonnige dag onder de douche van mijn lichaam spoel, uit het water worden gefilterd.
     
  13. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    Helaas...

    De schadelijke stof komt niet alleen in het water als je gaat zwemmen, maar ook via het doucheputje (Milieucentraal.nl)
     
  14. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw

    Ja. Ik bedoel ook: water dat via het doucheputje verdwijnt wordt gefilterd. Hopelijk kunnen de schadelijke stoffen eruit worden gefilterd. Als je in de zee zwemt, kan dat natuurlijk niet.
     
  15. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.378
    5.646
    113
    Dat blijkt dus niet (voldoende) het geval te zijn.

    Net zoals plastic op straat in het binnenland. Dan denk je ook: hoe komt dat nu in zee. Nou, via de putten/afwatering.

    Onze rainwinner staat eindelijk. Gisteren kon het al behoorlijk gevuld worden met al die regen.
     
    Mamafiets vindt dit leuk.
  16. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Ik gebruik voor de kinderen ook Naif (heb eerder Weleda gebruikt maar die gaf zo'n enorme waas). Zelf gebruik ik BIodermal.

    Echt een goede om in te verdiepen, ben benieuwd of iemand nog goede tips heeft.
    Ik moet sowieso eigenlijk uit de zon blijven want ik heb een enorm zwangerschapsmasker ondanks het smeren.
     
    TanjaK en vlinderCN vinden dit leuk.
  17. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik blijf het liefst helemaal uit de zon. Veel van de milieu vriendelijke zonnebrand smeert niet lekker en blijft erg wit. Dat is wel erg jammer. De kinderen smeer ik daar wel mee in als we echt in de volle zon naar de speeltuin gaan. Verder veel petjes gebruiken e.d bij ze
     
  18. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik durf daar zelf niet op te vertrouwen, zo vaak dat iets eerst goedgekeurd was en dan ineens toch kankerverwekkend/hormoonverstorend etc te zijn:rolleyes: en producten uit de schappen gehaaldmoeten worden. En zij kijken al helemaal niet naar de schadelijkheid voor het milieu. De nvwa is ook zo'n instantie waar veel mensen wel op vertrouwen, maar daar is zwaar personeelstekort en ze kunnen echt niet alles checken dus hoop chinese troep komt zo hoppa de schappen in.
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  19. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Er isnu gelukkig meer aandacht voor al die producten met nano deeltjes want die komen zelfs in je bloed dus ook gewoon in douchewater etc.
    Om bij "groen" te blijven vsn dit topic, heel veel gewone zonnebrandcremes zijn gewoon slecht voor het milieu/koraal, dat is niet 1 persoon die dat op een website verkondigt, wel iets wat algemeen bekend is bij hoop mensen. Er zijn gelukkig ook steeds meer merken die inzetten op reef safe
     
  20. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.832
    25.930
    113
    Vrouw
    Maar je vertrouwd wel op de website van 1 persoon met een mening?

    Bij nieuwe producten kan ik je redenering nog wel een beetje volgrn. Maar feit blijft dat er strenge regels zijn aan wat er wel of niet verkocht mag worden. En dat probleem met personeel is vrij recent. Dus een product wat al 30 jaar bestaat had daar geen last van neem ik aan.

    Milieu centraal kijkt slleen maar naar gevolgen voor het milieu, dus dat argument begrijp ik niet goed.
    Ik lees op hun site trouwens dat de meeste zonnecremes geen /nauwelijks een probleem zijn. Zolang je op dat benzo-dinges stofje let.

    Kort samengevat: ik denk dat we zonder zorgen gewone zonnebrand crème kunnen smeren.
    Milieuvriendelijker kan vast. Alles heeft immers impact. En zo kwam ik hier terecht:
    https://thehappysoaps.com/zonnebrandstick-spf-20/

    Iemand ervaring mee?
     

Deel Deze Pagina