(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
    Ik bedoelde niet dat iedereen vleesbonnen krijgt, maar dat ieder voor zich een boodschappenbudget heeft. Als je budget is voor 15 euro in de week vlees eten, dan kun je daar in de toekomst minder dagen vlees van eten dan wat je nu gewend bent.

Als de export aangepakt wordt, betekent het dat er minder boeren nodig zijn. Dan heb je toch hetzelfde als nu? Minder boeren is het doel. Geen idee of dat als gevolg gaat krijgen dat er meer export gaat plaatsvinden en meer import. Misschien raakt het wel helemaal 'in' om meer lokaal te kopen.

Het heeft wel degelijk zin dat NL het stikstofprobleem aanpakt. Het is nl een Europese verplichting, voor een groot deel zelfs mondiaal. We hebben allemaal een rol, alleen NL moet flink aan de bak omdat hier het probleem relatief het grootst is (van de EU). En als je als EU sterk staat, kun je ook lobby'en op mondiaal niveau. Ik geloof dat we minder afhankelijk van bijv China gaan worden.

2. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.689
    6.591
    113
    Vrouw
    Ik denk dat die shift enige tijd geleden al is begonnen. Mensen worden zich meer bewust van gezondere voeding ook omdat er steeds meer aandacht voor komt in de media. De winkels krijgen steeds meer biologische producten in de schappen. Ik heb het idee dat men toch terug wil naar hoe het vroeger was, ten opzichte van de gehaaste maatschappij waarin we nu leven, meer geaard gaan leven, meer bewustzijn van onze voetafdruk.
    Ik hoop dat dit een trend is die zich ook in alle lagen van de samenleving voortzet en uitbreidt, en dat ook iedereen, rijk en arm, in de gelegenheid gesteld wordt om zich deze levensstijl te kunnen permitteren. In de huidige maatschappij is dat nog lang niet aan de orde, maar dat is wel iets voor de politiek om te stimuleren vind ik. Stop met de overproductie, betaal de boeren een eerlijke prijs en subsidieer gezond voedsel door middel van een lager BTW tarief en inderdaad toch maar weer die suikertax op ongezonde meuk bijvoorbeeld.

Uiteraard hebben we allemaal een rol en ik ben ook van mening dat de boeren nog heel wat winst kunnen behalen uit de verduurzaming van hun bedrijven (hoewel dat het probleem niet oplost, de overproductie tot een halt roepen zou meer doen), maar ik vind ook dat de steun van de overheid daarin veel groter zou moeten zijn aangezien zij ook degene zijn die deze maatregelen opleggen.
    De keuzes die de boeren nu voorgelegd krijgen zijn vrij miniem. Komt er op neer dat ze of flink moeten investeren in verduurzaming, of een herbestemming moeten vinden voor hun bedrijf (zoals een camping), of herlocatie van het bedrijf buiten de zones waar nu de meeste uitstoot is, of compleet stoppen met het bedrijf.
    Als Nederland de gestelde klimaatdoelen wil halen zullen ze er van hogerop ook meer voor moeten doen. Bied meer perspectief.
    In 1 artikel las ik dat het veevoer veel te veel eiwitten bevat waardoor de emissie ook hoger ligt. Dat voer verbieden en ander voer aanbieden zou ook al een deel van de oplossing kunnen zijn. Maak dat beschikbaar en trek de prijzen gelijk zodat de boer niet de dupe is en de consument het niet doorberekend krijgt.

Als ik het zo bekijk gaat er veel (lees: alles) om geld. Zo min mogelijk kosten om zo veel mogelijk te produceren om vervolgens tegen zo laag mogelijke prijs je producten te slijten omdat de concurrentie moordend is. Het is zo'n cirkeltje.

Ik denk ook dat er veel meer mensen eerlijk voedsel zouden willen kunnen kopen maar dat financieel gewoon niet kunnen, zeker niet met de huidige vaste lasten - iets waar wij nu ook tegenaan lopen. Wanneer je iets zoekt om op te besparen, dan zijn je boodschappen toch een grote kostenpost waar je het gemakkelijkst op bespaart. Vaste lasten (hypotheek, auto etc) zijn toch moeilijker om aan te sleutelen. Die worden hoger dus waar gaan we onze 'winst' uit halen? Uit de producten die onder kostprijs in de supermarkten liggen.

Cirkeltje weer rond, tenminste voor mij.
    Ik doe nog steeds de biologische boodschappen online, daarmee komt er hier ook minder in huis, minder verspilling, bewuster met voedsel omgaan. Mijn moestuin begint weer groen te worden en daar plukken we binnenkort letterlijk de vruchten van.
    Wel heb ik de luxe dat ik niet in loondienst werk en er altijd nog voor kan kiezen om dat alsnog te gaan doen wanneer het leven 'te duur' wordt. Toch is die eerste gedachte: "misschien toch weer de goedkopere boodschappen in huis halen", maar dat gaat tegen mijn gevoel in op dit moment.

3. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.353
    1.829
    113
    Vrouw
    Maar die prijzen gaan nog steeds nergens iver, bedoel een hele kilo gehakt 5 euro .. dat is echt bizar weinig. (Ik koop het hier bij de boerderij die biologisch is voor 14,50 pk wat ik ook gewoon een meer normale prijs vind, daar doen we dan ook een maand mee, naast nog wel ander vlees). Ik heb vroeger veel gereisd en nergens was dat allemaal zo goedkoop. Of een kilo kaas voor 5 euro. Vind ik ook vd zotte

Ang1987 vindt dit leuk.
  4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.689
    6.591
    113
    Vrouw
    Nee absurd is dat he?
    De bio kaas kost mij 17-19 euro per kilo, dat is normaal. Kijk eens hoeveel werk er in zit en hoeveel tijd het rijpen kost...
    Vlees heb ik al jaren niet gekocht, ik koop alleen vleesvervangers. Mijn vriend haalt vlees wanneer er gebarbecued wordt maar die gaat voor de kwantiteit in plaats van de kwaliteit. Ik eet het niet dus dat maakt mij dan niet uit, maar voorheen had ik ook liever 1 stukje goed vlees dan 3 smaakloze hamburgers. Dat je daar dan meer voor betaalt vind ik prima.

vlinderCN en Ang1987 vinden dit leuk.
  5. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.353
    1.829
    113
    Vrouw
    Ja en de vliegtickets..om te huilen toch, ik heb inmiddels wel vliegschaamte maar jaren geleden vloog ik regelmatig voor 20-50 ergens binnen Europa en 500 naar India of Bangkok etc. Bedoel als ze daar nu eens 250 en 2500 van maken en hoop bomen gepland worden, dat zou een beetje In de buurt komen vd echte kostprijs.
    Het is gewoon zo verleidelijk nu..net als de action voor veel mensen.

Mamafiets, Vogelinnetje en Fruity90 vinden dit leuk.
  6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
    Keuze bio vind ik nog steeds lastig. Voor rundvlees is het volgens mij wel beter voor het milieu. Wij kopen rundvlees en zuivel daarom bio. Maar voor kip geldt dat weer niet: daar is bio weer veel milieu-onvriendelijker (meer fijnstof). Wij kopen hiervan de scharrelvariant en voor eieren rondeel.

In de supermarkt is er een zeer beperkt aanbod van bio varkensvlees tegenwoordig. Eerst was er veel meer keuze. Iemand een idee waardoor dat komt? We eten overigens heel weinig varkensvlees.

7. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.353
    1.829
    113
    Vrouw
    Oh van die kip wist ik niet, kun je dat eens uitleggen? Wat ik altijd begrepen heb is dat biologische kip (en ei dus indirect) geen antibiotica krijgen enzo wat voor ons uit gezondheidsoverweging sws wel een belangrijke reden is en ook voor de kippen is het niet goed al die ab, uiteindelijk krijg je daar volgens mij juist grotere problemen door omdat afweersysteem niets meer kan handelen.

8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
    Het gaat om de hoeveelheid fijnstof. Die kippen scharrelen erop lost en daardoor komen poepdeeltjes in de lucht, die zich zo verspreiden. Hoe minder er gescharreld kan worden, hoe minder stof opwaait.

Het is al lang niet meer zo dat er continu met antibiotica wordt gestrooid. Boeren worden daar al veel kieskeuriger in gelukkig. Helemaal geen antibiotica is ook weer niet goed (zoals bij bio), omdat dan kippen ziek worden en dan niet meer geconsumeerd kunnen worden. Dan investeer je wel, maar je haalt er niets uit, zeg maar. Hete gaat er langzaam ernaar toe dat er geen basisniveau antibiotica meer wordt gegeven, maar alleen als er ziekte is of dreigt.

9. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.353
    1.829
    113
    Vrouw
    Hm.. lastig zeg zo zitten wel overal nadelen aan, want dan zouden ze dus eigenlijk vooral binnen moeten blijven..

Er is toch altijd dreiging van ziekte..? vogelgriep enzo.
    Wij eten eigenlijk nauwelijks kip, paar x per jaar kippendijen en soep van een poot (ook van de bio boer zelf). MEntaal vind ik het steeds lastiger om vlees te eten/lekker te vinden door alles wat dit teweeg brengt. Mijn man nog zover krijgen..maar die bleek ook een b12 te kort te hebben, wij nemen het beide blijkbaar lastig op.

10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
  11. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.892
    4.164
    113
    Vrouw
    Als we nou met zijn allen wat minder vlees en eieren eten dan hoef je ook minder kippen te houden EN kunnen die lekker buiten scharrelen. :p

Blijft een afweging ook natuurlijk waarom je minder / geen vlees eet.
    Als het vanwege diervriendelijk is dan wil je een scharrelkip, vanwege milieu eigenlijk een binnenkip.
    Vanwege gezondheid wil ik eigenlijk ook niet per se heel veel vleesvervangers want dat is ook gewoon fabriekstroep.
    Blijft een fijne lijn om over te balanceren.

Vogelinnetje en vlinderCN vinden dit leuk.
  12. vlinderCN

vlinderCN VIP lid

21 mei 2018
    5.353
    1.829
    113
    Vrouw
    Ja die supermarkt vleesvervangers zijn ook echt niet erg gezond :( ik koop dat echt alleen als ik een keer geen tijd heb. Verder peulvruchten, tempe/tofu (en dan eieren en kaas soms)

13. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.892
    4.164
    113
    Vrouw
    Wij hebben gister zelf 'spek' gemaakt van knolselderij voor bij de stamppot.
    Plakjes knolselderij schaven, marineren in miso, paprikapoeder, knoflook, gedroogde oregano en olijfolie en dan 10 minuten bakken. Dat was zo lekker :eek:.

Mamafiets, Nummer4, vlinderCN en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.907
    5.892
    113
    Vrouw
    Ik werk sinds kort weer in een winkel en daar moet ik brood afbakken. En het stoort me toch zo dat ik 9 soorten broodjes afbak in de ochtend en als de bakken (waar mensen zelf uit kunnen pakken) om 12.30 wat leeg zijn, en de baas ziet dat, ik de oven moet aanzetten en zoveel moet afbakken dat de bakken weer half gevuld zijn. Elke keer als ik dat doe komt er in de middag nog 1 of 2 x een klant die een broodje koopt. Dus kan ik de rest allemaal zo weggooien. Heb er al eens iets van gezegd maar dan krijg ik te horen dat het er “wel aantrekkelijk moet blijven uitzien”

en er was nog iets in de koelingen dat gewoon helemaal niet verkoopt. Dus vlak voor de houdbaarheidsdatum prijs ik dat af en dan gaat het ook de kliko in. Toen ik zei dat we dat gewoon echt nooit verkopen zeiden ze: ja dat weten we, maar anders is er een lege plek in de koeling, er moet toch iets liggen…

ik probeer zo goed mogelijk op houdbaarheid te letten en op tijd af te prijzen zodat het hopelijk verkocht wordt, en too good too go pakketjes te maken. Maar jeetje wat vind ik dit elke keer weer zonde… heb er echt moeite mee

Mamafiets vindt dit leuk.
  15. Septembre

Septembre Bekend lid

19 jan 2021
    973
    1.324
    93
    Kan het niet naar de voedselbank? Of iemand die je kent, die het kan gebruiken? Ik zit met verbazing dit topic te lezen en realiseer me dat het enige wat ik doe is: alles wat over is en goed is -> weggeven aan iemand die het goed kan gebruiken. Ik gooi niet graag iets weg. O, en geen opblaas badje in de tuin dat lek gaat en de prul in kan, maar gewoon het babybadje dat we al 8 jaar gebruiken met 3 kinderen en in elke situatie dat we een badje handig vinden. En ik gebruik nylon zakjes in de supermarkt voor groenten/fruit en broodjes. Daar houdt het op.

Ang1987 en Stoeptegel vinden dit leuk.
  16. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.907
    5.892
    113
    Vrouw
    De voedselbank geeft aan dat het niet goed uitkomt met het ophalen… tja, daar vind ik dan ook wel wat van. Brood gaat naar de dierenopvang. Maar dan nog vind ik het zonde

Ang1987 vindt dit leuk.
  17. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.197
    6.616
    113
    Wat een verspilling zeg. Heeft het hoofdkantoor geen duurzaamheidsrichtlijnen?

Too good to go wellicht iets?

Ang1987 vindt dit leuk.
  18. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.892
    4.164
    113
    Vrouw
    Los van verspilling is toch ook niet rendabel?? Je koopt dus steeds iets in wat niemand wil hebben..

Saartje33 vindt dit leuk.
  19. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.907
    5.892
    113
    Vrouw
    Jawel, die pakketjes maak ik ook elke keer as ik werk! Maar helaas gaat daar niet alles mee op. En meer pakketten gaat niet want dan moet ik soms iemand 5 liter asperge soep mee geven oid. Die dan nog maar 1 dag goed is. Dat hebben ze liever ook niet (moet gevarieerd)

20. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.689
    6.591
    113
    Vrouw

Poeh, waarom kunnen ze die overgebleven spullen niet op een weggeeftafel zetten het laatste half uur dat de winkel open is? of aan het personeel meegeven?
    Ik weet het, dat mag niet, het moet afgeschreven worden en weggegooid, niks mag weggegeven worden, maar wat een verspilling zeg...

Deel Deze Pagina