(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Jeetje! Dan is dat wel duur geworden bij jullie. Ik kan hier nog wel goedkoop aan linzen en kikkererwten komen. Zeker bij de Marokkaanse winkel. Is er iets met oogsten gebeurd, of met de invoer?
     
  2. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Alles is hier duur hoor :roflmao: De paar dingen die er nog goedkoop zijn, zijn dat puur door overheidssubsidie. Dat zijn echt basisdingen ais brood (alleen stokbrood. Ander brood is knetterduur), pasta, couscous. Voor een stokbrood betaal je omgerekend 8 cent, de meeste pasta kost 15 cent per zak. En verder zijn dadels, groenten en fruit ook redelijk goedkoop. De meeste boodschappen hier zijn duurder dan in NL of op z'n minst even duur, wat in verhouding natuurlijk alsnog duur is.

    Ik heb eigenlijk geen idee hoe dat komt, maar volgens mij is dit in de meeste Afrikaanse landen zo. Soms denk ik wel eens dat Europa gewoon heel erg goedkoop is. Het is wel zo dat een groot deel van het land woestijn is, en er een groot probleem is qua droogte. Dus dat kan er wel mee te maken hebben.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  3. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    Nog over keuze wol/leer/iets anders.

    Als wol en huid inderdaad een restproduct is, dan is het prima om dat niet weg te gooien, maar helaas komt het ook nog voor dat dieren alleen voor hun huid/wol gehouden worden. Ik weet dat Ecco alleen maar leer gebruikt als restproduct.

    Denk aan dieren ook aan zijde (zijderups). Dat moet ook heel milieubelastend zijn.

    Ik heb leren schoenen die ik pas weg doe als ze op zijn. Pas dan koop ik nieuwe. Ik heb per seizoen maar max 2 paar schoenen, van leer, bijna altijd Ecco.
     
    Saartje33, Mamafiets en citroenrasp vinden dit leuk.
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Ik heb dus ook een paar schoenen van Ecco, maar vind ze helaas niet echt lekker lopen. :oops: Wil het niet zozeer een miskoop noemen, en blijf ze ook wel dragen tot ze echt op zijn (dat is hopelijk nog een aantal jaren!), maar ik zal hierna niet snel meer voor Ecco gaan. En dat terwijl mijn oma echt nooit iets anders dan Ecco wilde.

    Birkenstock vind ik wel weer heerlijk lopen, en heb een paar dichte die ik als pantoffels gebruik in de winter. Die gaan ook alweer vanaf 2010 mee :)
     
  5. Mamafiets

    Mamafiets VIP lid

    22 apr 2019
    14.838
    25.932
    113
    Vrouw
    Wat een fijn topic. Leer hier telkens wat bij.

    Even over schoonmaakproducten. Wat gebruiken jullie?
    Ik heb nog "gewoon" allesreiniger voor alles. Ruikt zo lekker :p.
    Maar daar zijn vast veel groenere alternatieven voor.

    En ik ga binnenkort in de badkamer (grondig) aan de gang om schimmel en kalk te verwijderen. Wie heeft de gouden groene tip?
     
    Nummer4 vindt dit leuk.
  6. Merlino

    Merlino Fanatiek lid

    21 sep 2021
    2.210
    3.511
    113
    Vrouw
    Wat een leuke tips en ideeën allemaal!

    Misschien hebben jullie nog een tip voor mij: ik ben op zoek naar een spijkerbroek zonder stretch. Die met stretch gaan veel
    minder lang mee. Mijn enige spijkerbroek zonder stretch heb ik zojuist afscheid van moeten nemen na 10 jaar dragen. En ik vind stretch ook minder lekker zitten, dus wie heeft de gouden tip voor mij?
     
  7. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    Met de huidige fosfaat- en nitraatregelgeving zijn eigenlijk alle reguliere schoonmaakmiddelen niet meer heel milieubelastend. Het is een kwestie van dosering: je gebruikt al snel te veel.

    Wij doen met een liter fles allesreiniger echt heel lang.

    Schimmel/kalk krijg je redelijk goed weg met soda (of baking soda). Laatst nog met een tandenborstel alle voegen lopen te boenen. Weer als nieuw!
     
    Nummer4, Ang1987 en Mamafiets vinden dit leuk.
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik gebruik eigenlijk vooral azijn :|
     
  9. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    Dat kan ook, vooral met kalk, maar dat mag niet het oppervlaktewater in. Je mag onkruid bijvoorbeeld ook niet verdelgen met azijn. Dus doorspoelen/het riool in (net als water met zeep overigens)
     
  10. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Toilet/wasbak/douche niet met azijn schoonmaken bedoel je? Lijkt me toch heel stuk beter dan chloor wat de meeste mensen gebruiken...?
     
    citroenrasp en Ang1987 vinden dit leuk.
  11. Ang1987

    Ang1987 Fanatiek lid

    28 jul 2020
    2.391
    2.156
    113
    Ohhhh dat doe ik ook, badkamer schoonmaken met bakingsoda in voegen en dan met een nagelborsteltje:).
    Baking soda is top voor bijna alles haha.

    Verder veel azijn om bv kranen te laten glanzen en ontkalken en heb zo'n blok gele zeep. Weet even niet hoe het heet, het is vrij ouderwets.

    Heb wel dettoldoekjes en dettolspray, dat is denk ik niet al te best voor het milieu maar ik vind dat voor de wc gewoon echt fris.
    Hoe maken jullie de wc goed schoon?
     
  12. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Klopt, ik verbaasde me er jaren terug al over hoe het kon dat de boodschappen in Zuid-Afrika duurder waren dan in Nederland, terwijl het inkomen veel en veel lager ligt. Maar mijn schoonzus zegt dan ook dat ze altijd nog de boter kunnen vervangen door margarine en er meer alternatieven zijn om toch nog goed te kunnen eten.

    Fijn dat bij jullie groenten en fruit nog redelijk betaalbaar zijn! Dat lijkt me toch wel het belangrijkste qua voedsel.
    Ik ben het even kwijt (en na een avonddienst te moe om terug te lezen) maar heb jij ook de mogelijkheid om zelf dingen te verbouwen of is dat gewoonweg niet rendabel?
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  13. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw

    Goede vraag!
     
  14. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Zelf eea verbouwen is iets wat ik al heel lang overweeg.
    Wij hebben een redelijk grote tuin, maar helaas staat die vol met zooi van m'n schoonvader :rolleyes: Onderdelen van oude auto's, oude badkuip etc. Het is een gedeelde tuin met m'n schoonouders en we hebben al zo vaak voorgesteld om het op te ruimen/op te knappen maar hij is nogal eigenwijs en zegt het zelf wel te gaan doen. :rolleyes: Er staan wel weer wat fruitbomen, en er groeien een paar soorten bladgroenten. Echt onwijs zonde, maargoed. Aan de andere kant hebben we een kleiner stukje tuin, zoals de meeste tuinen hier is die volledig betegeld (gras groeit eigenlijk niet vanzelf). Maar wel weer véél muur dus ik denk er wel eens aan om gewoon bakken aan de muur te laten bevestigen, kunnen we tenminste nog een paar dingen verbouwen.
    Van de andere kant, weet ik niet of die inspanning me waard is, ik heb een spierziekte en het zou me waarschijnlijk ontzettende moeite kosten lichamelijk :( Weet dus nog niet of ik dat er voor over heb, helemaal omdat groenten en fruit eigenlijk helemaal niet duur is. Dan steun je ook weer lokale ondernemers/boeren.

    Heb je trouwens schoonfamilie wonen in Zuid-Afrika? Wat je zegt herken ik wel. Naar Nederlandse begrippen leven wij ook heel sober, echt de basisdingen zeg maar. Luxe producten (waarvan sommige in NL vaak niet eens als luxeproduct worden gezien) maak ik dan liever zelf omdat het gewoon heel veel geld scheelt.
    Mayonaise bijvoorbeeld kost me omgerekend bijvoorbeeld 15 cent om te maken voor een pot, maar als ik die in de winkel koop (ook nog eens minder lekker, want Franse mayonaise) dan ben ik 10x zoveel kwijt. Dus ik let vooral op dingen die we echt belangrijk vinden en de "extra's" zelf maken. Ik merk ook wel dat mensen hier echt van het bezuinigen zijn op de boodschappen. Als er iets een paar cent goedkoper is bij winkel x zullen ze dat niet snel in winkel y kopen zeg maar. En dan zeggen ze dat Nederlanders zuinig zijn! Maargoed, dat is waarschijnlijk weer op andere vlakken. Zo zijn ze hier ontzettend gastvrij natuurlijk en zullen dáár weer niet snel op bezuinigen.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Qua schoonmaakmiddelen kan ik nog veel verbeteren. Ik gebruik niet veel verschillende middelen: waspoeder (een speciaal soort waspoeder dat ook als afwas- en schoonmaakmiddel gebruikt kan worden), afwasmiddel, groene zeep, allesreiniger*, en ja, ook nog bleek :oops: Maar ben met dat laatste al flink geminderd, waar ik echt trots op ben gezien mijn obsessies qua schoonmaken die soms ineens kunnen opspelen.
    Voor dweilen, meubels afnemen, het aanrecht/keuken etc maar ook voor de badkamer gebruik ik gewoon afwasmiddel of groene zeep (in blokvorm). Tegen kalk op de muren/kranen een citroen uit de tuin :roflmao:. Voor de wc-pot gebruik ik een klein beetje van dat ene waspoeder (wat trouwens verpakkingsvrij is... Dus een héél klein beetje groen). Bleek ben ik al sterk mee geminderd, maar gebruik ik dus nog wel. Vooral in de zomer met het vele ongedierte vind ik het geen fijn idee om alleen maar zeep te "mogen" gebruiken. Voorheen maakte ik dagelijks de badkamer schoon met bleek, dat is nu nog maar eens per week, en idem met de keuken.
    *De allesreiniger is eigenlijk helemaal geen allesreiniger. Het is gewoon een fles met een heel prachtig blauw/geel/paars goedje erin wat bestaat uit water en een parfum :roflmao: Er moet dus nog afzonderlijk een reiniger worden toegevoegd. Gebruik ik eigenlijk alleen tijdens het dweilen, en een heel klein beetje, dus daar doen we ontzettend lang mee. Met de vorige fles deed ik zo'n twee jaar.

    Overigens zegt Milieu Centraal dat hetgeen het meest impact maakt de temperatuur van het water is met schoonmaken. Dus daar probeer ik ook op te letten. In de winter komt er echt ijskoud water uit de kraan (de buizen zitten aan de buitenkant van het huis), dus dan verwarm ik het wel maar als het me lukt met koud water gebruik ik koud water.
     
    Ang1987 vindt dit leuk.
  16. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    @citroenrasp

    Wat balen dat de tuin niet op orde is. Dat weerhoudt je er ook wel van om er wat mee te doen. Hier net zo hoor, onze tuin is momenteel 1 grote modderbende omdat we daar bezig zijn geweest afgelopen herfst en het gras moet nog ingezaaid worden. De moed zinkt me al in de schoenen wanneer ik denk aan mijn moestuin en de voorbereidingen. Ik kan de motivatie niet echt opbrengen momenteel.

    Maar wanneer groenten zo goedkoop zijn en het jou fysiek misschien niet lukt, zou ik ook niet op grote schaal bezig gaan met groenten telen. Je zou dan echt voor eigen plezier wat specialere dingen misschien kunnen telen.
    In bakken aan de muur kan je goed aardbeien houden, of verschillende soorten pluksla. Maar ik zou het mezelf dan niet te moeilijk gaan maken. Misschien alleen voor de echte lekkernijen die je ook goed kunt bewaren of inmaken zodat je er buiten het seizoen ook van kunt eten.

    Mijn vriend is NLer maar is op jonge leeftijd vertrokken naar Afrika. Mijn schoonfamilie woont deels in NL en deels in ZA.
    Ik herken wat je noemt over gastvrijheid. Er wordt absoluut niks bespaard wanneer er gasten zijn. Dat vond ik ook zo opmerkelijk omdat mijn schoonfamilie weinig te besteden heeft maar toch alles uit de kast trok. Voelde me echt schuldig om daar op hun kosten te eten bijvoorbeeld.
     
  17. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    Jawel dat mag wel, omdat het het riool ingaat en daar gezuiverd wordt. Maar ik zie nogal eens mensen hun emmertje sop buiten leeggooien. Dat is niet de bedoeling, want dan komt het direct in het oppervlakte water. Azijn is zeer schadelijk daarvoor.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  18. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    Een wc pot schoonmaken aan de binnenkant is eigenlijk onzin. Hij is na 1 keer gebruik al weer vies namelijk. Zonde van al het chloor dat erin komt. Wij maken de binnenkant niet heel vaak schoon. Uiteraard wel bij zichtbare vlekken :)

    De WC bril zitten bacterien op. Maar ik denk dat als je je handen goed wast, er weinig aan de hand is. immers, die bacterien zitten ook gewoon in je onderbroek. Die veeg je er met een wcpapiertje niet af.

    Dus ik zal meer waarde hechten aan persoonlijke hygiene dan aan een smetteloze wc.
     
    Ang1987, vlinderCN en Saartje33 vinden dit leuk.
  19. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    Laatst heb ik gelezen dat je beter ook met koud water kunt dweilen. Bij warm water verdampt het water te snel en blijft het zeep te makkelijk achter. Met koud water neem je het weer makkelijker op.

    Sowieso met dweilen echt een heeeeel klein beetje schoonmaakmiddel maar gebruiken. Zeep helpt tegen vet en bacterien. Bacterien op een vloer houd je niet tegen, of je moet bij binnenkomst je schoenen/sokken desinfecteren. Meestal zit er geen vet op de vloer. De viezigheid kun je prima met water afnemen.
     
    Ang1987 en citroenrasp vinden dit leuk.
  20. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.271
    19.023
    113
    Ja klopt, las ik ook. Maar dat ging wel over laminaat/houtvloeren van wat ik nog kan herinneren. Wij hebben een tegelvloer, en ontzettend veel zand ivm wonen in een woestijn. Ik doe meestal een beetje groene zeep bij het dweilwater, of een drupje afwasmiddel. Heb het idee dat het vuil (zand vooral hier) dan beter loslaat. Maar wellicht zit ik er helemaal naast, haha. Ik dweil gewoon met kraanwater, in de winter is dat ijskoud en in de zomer dus bloedheet. :roflmao:
     

Deel Deze Pagina