Mwah mijn probleem met vleesvervangers is dat ik dan nog steeds door een fabriek bewerkte rommel eet. Wij zijn ook minder vlees gaan eten wegens gezondheid, dus om dan het ene bewerkte te vervangen door het andere voelde ook niet helemaal goed.
Ik/wij ook! Maar ik weet niet goed waar ik moet beginnen. Weet jij, of iemand anders hier, misschien een overzichtelijke site met info?
Nee. Niet gelukt. Toch wat dingen weg moeten gooien/geven. Hier op vakantie valt het me op hoe weinig afvalscheiding er is op de camping. Papier/glas/rest. Dus gft en plastic moet hier bij de restafval Dagelijks een pedaalemmerzakje ongeveer. Gaat niet helemaal vol, maar binnen bewaren gaat niet en met de meeuwen is het toch verstandig om het dagelijks weg te doen. Dit gezien op andere plek.
Kijk eerst eens naar wat voor subsidies er worden gegeven. Onze gemeente heeft een hele waslijst aan subsidies voor bijvoorbeeld vergroening van je tuin, regenwateropvang etc, tot 50% van de kosten die je maakt worden gesubsidieerd (met een plafond uiteraard). Ik kreeg de helft van het aanschafbedrag van regentonnen terug op die manier. Voor een warmtepomp of zonneboiler ben ik ook aan het kijken, daarvoor zijn ook landelijke subsidies maar dan ben je wel gebonden aan een (overigens zeer uitgebreide) lijst met type ketels/boilers waarop subsidie verstrekt wordt. Dat scheelt je zo 2000 euro op de aanschafkosten! Wel is de voorwaarde dat je het laat installeren, dus voor de handige Harry is het misschien niet voordeliger. Ik google me suf op duurzamere alternatieven maar ben nog steeds niet overtuigd dat een goed werkend product vervangen duurzamer is. Uiteindelijk wel kostenbesparender wanneer je van het gas af gaat met de huidige tarieven, maar onze CV is 2 jaar geleden pas vervangen. Natuurlijk kunnen we de CV weer doorverkopen... Dubio. edit: Investeringssubsidie duurzame energie en energiebesparing voor woningeigenaren (ISDE) (rvo.nl) ik kwam via deze site op lijsten met mogelijkheden. even goed doorlezen en doorklikken.
nee mij werd geadviseerd om op Nibe te kijken voor een goede adviseur maar ik kan daar ook niemand vinden die echt advies kan geven over wat wij beste kunnen doen. En enorme wachtlijsten..
Ik maak me grote zorgen om de droogte in Europa De planten in de tuin redden het eigenlijk best nog wel. Soms is er een plant die er wat zielig bijhangt, maar dan is het voldoende om alleen die planten water te geven. Er zit nog water in de regenton.
Tip om water vast te houden; zorg dat je grond bedekt is; ofwel door planten zelf, ofwel door afgevallen blad, stro, compost. Dan droogt de grond minder snel uit en blijft de grond ook gezonder
Top! Alleen die planten water geven is al weer minder dan een heel perk. hier in de straat van ijverige harkende oudere mensen die een paar planten in schrale, droge grond hebben staan. Die staan elke dag water te geven.
Bij ons valt het gelukkig erg mee. Ik wil over 2 jaar overigens de tuin aan gaan pakken. Wat tegels eruit en een nieuw beplantingsplan. Ik zou ook wel 1 of 2 boompjes willen hebben (in onze niet zo grote stadstuin). Staptegels met mos ertussen. Die grote 1x1m tegels eruit, maar kleinere tegels die ook niet zo heet worden.
Wat een leuk topic! Ik ben ook steeds meer bezig met duurzaamheid maar ik vind het nog best een uitdaging met vier kinderen. Wij hebben wel 2 auto's (!) Maar het is echt maar heel zelden dat ze alle twee tegelijk worden gebruikt. Ik gebruik dan ook bijna altijd de bakfiets maar ik vind het wel heel fijn om de optie te hebben om voor die enkele keer dat ik hem echt tegelijk met mijn man nodig heb de auto te hebben. Maar aan de andere kant zijn onze auto's allebei al heel oud dus gebruiken zel helemaal op. Verder vliegen we ook helemaal nooit naar vakantie. Ik zou zelf heel graag al het douche en bad water opvangen om te kunnen gebruiken voor het doorspoelen van het toilet en eventueel in de zomer voor het bewateren van de tuin. Heeft iemand een idee of dat makkelijk zou kunnen? Wij gebruiken vrijwel nooit zeep of douchegel en maar weinig shampoo dus het is zo zonde om al het water maar gewoon weg te spoelen allemaal. Iemand een idee?
Ja hier denk ik ook over na maar heb alleen een houtje touwtje oplossing haha. Het badwater kan je met emmertjes eventueel eruit halen en eventueel over plaatsen naar een grotere ton? Of met zo'n slangetje wat je ook hebt bij het babybad. Of anders in het bad laten staan tot de volgende badderbeurt en in de tussentijd leeghalen met emmers? Ik heb trouwens 0 auto's met 2 kinderen en dat gaat ook echt prima. Mochten we met de auto moeten dan lenen/huren we er 1 of in het geval van nood kunnen we met de taxi. Maar goed als je ze al hebt en je gebruikt ze weinig dan staan ze wel goed toch.
Ik heb zo'n grote flexibele wasmand van de IKEA, periodes van droogte zoals nu douchen we staand daarin en dan kan het zo de tuin in
Hier al langer bekend met droogte. In de zomer komt er vaak een heel zwak straaltje uit de kraan, waardoor het veel te heet wordt met douchen. Als de geiser überhaupt al aan gaat. In de zomer douchen wij standaard met een volle emmer water. Dat is echt meer dan genoeg en gebruikt veel minder water dan met "gewoon" douchen. Met een gewone douchebeurt lijkt mij het water opvangen niet zo praktisch, tenzij je in bad doucht lijkt mij, of zoiets. Badwater hergebruiken is namelijk wel weer makkelijk.
Onze jongste zit tijdens het douche in zo een flexi bag / emmer ding. Daar kan je als volwassene (de 42l) ook makkelijk in rechtstaan. Zoiets :
@julia80 Misschien een dompelpompje voor je badwater en dat naar de regenton pompen? Wij gebruiken een dompelpomp om water uit de vaart voor het huis te pompen om de moestuin mee te besproeien als dat nodig is. Ik gok dat we die komende week wel weer een paar keer gaan aanzetten. Het grondwater staat hier normaalgesproken hoog en alles wat de plantjes niet gebruiken zal weer terugstromen naar de bodem/terug in de vaart komen, in ieder geval geen drinkwater over de tuin hier!
Dat lijkt me ook wel iets, regenwater gebruiken voor de wc doorspoelen. Ooit maar eens in gaan verdiepen. In ieder geval mijn nieuwe CAO afwachten, want we krijgen een x bedrag om met belastingvoordeel je huis te verduurzamen. Ik word blij van dit initiatief! Als wij douchen, is het juist met zeep. Dat mag niet in het oppervlaktewater komen. Wij zetten wel vaak een emmer in de douche op het opwarmwater op te vangen en later ook het water dat tijdens het douchen toevallig in de emmer beland. Daarmee kunnen we 1 keer de wc doorspoelen. Zet niet heel veel zoden aan de dijk overigens. De wc in de badkamer trekken wij niet altijd door als we alleen maar geplast hebben (pas na 2 a 3 keer).
Regenwater installatie - De Groene Hoed Duurzaam Ik vond dat deze site (verkoop overigens maar doet er niet toe) het heel verhelderend uitlegt.
Nu nog een systeem dat het water van de wasmachine opslaat om het toilet mee door te spoelen hoewel dat met zeepresten misschien ook niet handig is qua verstopping van de leidingen. dan eerst weer iets anders vinden om mee te wassen. Ik gebruik "nog steeds" gewoon wasmiddel, poeder, vloeibaar. Hoe doen jullie dat?
Dank je, gaan we een keer bestuderen. Ik vraag me alleen af of het kan bij ons. Onze regenpijp is gezamenlijk met de buren en fungeert bovendien ook als steun voor het overhellende dak. Het heeft een dragende functie, dus die kunnen we niet zomaar doorzagen. Dan zouden we er een tweede pijp langs moeten laten lopen? De pijp aan de achterkant van het huis zit de rain winner al op aangesloten. De regenpijp die we delen met de andere buren is denk ik ook geen optie. We kunnen nl niet zo goed door dezelfde deur met die buren.