(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Wat zou je anders moeten gebruiken? Wasnoten werken even goed/slechts als alleen water. Bovendien schuurt het de kleding. Die velletjes lijken mij ook niet een echt groen alternatief.

Wij gebruiken poeder, omdat ik dat het makkelijkst kan doseren en de verpakking zelf niet zo zwaar is.

Nummer4 vindt dit leuk.
  2. Fruity90

Fruity90 Fanatiek lid

16 jan 2022
    2.898
    4.174
    113
    Vrouw
    Gewoon vloeibaar, in zo'n plastic dopje bij de was erbij gooien.
    Geen droger, nooit gehad, geen behoefte aan en ook geen idee waar ik dat ding zou moeten laten bij ons. Gewoon alles aan een rek op de gang.

3. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw

Ik zou eens rond gaan kijken naar bedrijven die vrijblijvende offertes geven, vaak komen ze langs om een situatieschets te maken en de opties te bespreken. De regenpijp wordt dan ook wel meegenomen.
    Je zou natuurlijk met de buren kunnen overleggen of zij ook zoiets zouden willen, zo niet dan kan je gebruik maken van de pijp, maar als je dan ooit nieuwe buren krijgt zou dat ook weer een probleem kunnen zijn.
    Het meest logische lijkt me dan een extra regenpijp er naast waar 'jullie' deel van het regenwater opgevangen wordt, maar dat is voor zo'n bedrijf om in te schatten.

4. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw
    Wasnoten heb ik inderdaad wel over gelezen maar dat leek me ook geen optie. Over de velletjes hoor ik wel veel positieve berichten maar ik zie ook veel reclames langskomen dus zo objectief is dat dan ook weer niet gok ik.
    Het meest logische lijkt me dan ultrageconcentreerd wasmiddel, het liefst in herbruikbare/afbreekbare verpakking in plaats van alle plastic verpakkingen met door water verdund vloeibaar wasmiddel.

Ik merkte afgelopen keer dat ik een fles kocht, dat het ineens een stuk dunner leek dan wat ik voorheen had (zelfde merk, zelfde fles, zelfde aantal wasbeurten op de verpakking). Daardoor ben ik wel na gaan denken. Het idee dat er zoveel plastic verpakkingen vervoerd worden waar het hoofdbestanddeel water in is, dat is natuurlijk sowieso slecht voor het milieu en daarnaast overbodig, want water hebben we ook gewoon thuis.

5. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw

Mijn droger is een jaar geleden kapot gegaan en ik mis hem niet. Hij staat nog wel steeds bovenop de wasmachine dus die moeten we volgende week (vakantie) ook maar eens afvoeren.

6. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Dat is al een hele stap: minder massa voor een verpakking. Wij hebben poeder dat in een dun zakje plastic zit.

Ik zag een tijdje geleden in de supermarkt ook geconcentreerde navulverpakkingen van schoonmaakmiddelen. Maar die zijn alweer uit het assortiment. Jammer!

7. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ik gebruik waspoeder omdat het in een kartonnen doos zit en je hebt er echt maar weinig van nodig.

Wasnoten enz wassen inderdaad net zo schoon als alleen water, voor zover ik weet al die groene nieuwe wasmiddelen.

TanjaK en Saartje33 vinden dit leuk.
  8. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Toch is karton niet altijd beter dan plastic. Vaak weegt het meer en neemt het meer volume in. Dat heeft gevolgen voor milieubelasting door transport. Bovendien heb je voor een verpakking veel karton nodig om het stevig genoeg te maken.

9. Cobon

Cobon Niet meer actief

Ja, door dit soort dingen weet ik vaak ook niet meer waar ik goed aan doe. Ik gebruik op deze manier veel minder wasmiddel, daarom ben ik vooral naar poeder over gegaan. Ik merk vaak dat ik een beetje 'gek' word van de juiste keuze maken, snap je wat ik bedoel? Ik wil graag vergroenen, ben er steeds meer mee bezig, maar pff..

Fruity90 en Nummer4 vinden dit leuk.
  10. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Voel je je niet schuldig, maar denk gewoon dat je zo elke keer wat bijleert :) En openstaan voor bijleren is ook al heel goed.

Ik ben er ook nog lang niet, maar ik weet wel dat ik qua groen bij de top hoor van mensen in mijn directe omgeving. Zelfs een collega die zichzelf presenteert als groen, doet veel minder groen dan ik.

11. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Ik laat het op mijn to-do lijstje van mijn man zetten. Die houdt de ontwikkelingen veel meer bij dan ik.

Ik zie nu het meeste in een extra regenpijn tegen die dragende aan.

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.854
    113
    Hier ook poeder, maar dan in een zak van 10 kg. Hetzelfde poeder is in kleinere verpakkingen te koop, van plastic, en is ook nog eens precies dubbel zo duur. Dus in bulk kopen scheelt veel plastic én geld. Ik gebruik uiteraard wel veel minder dan de aanbevolen hoeveelheid.

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.451
    21.854
    113
    #1093 citroenrasp, 5 aug 2022
    Laatst bewerkt: 5 aug 2022
    Ik vind zulke dingen altijd lastig te beoordelen. Tenzij je je collega door en door kent natuurlijk, maar het lijkt mij niet zo simpel om iemand als groen of juist niet/minder groen te classificeren. Er zijn ook mensen die mij niet groen zullen vinden op basis van dat ik eens per paar jaar met het vliegtuig op familiebezoek ga, airco heb of af en toe vlees of vis eet. Maar anderzijds zijn dat wel mensen die in een vrijstaand huis wonen (wij wonen in een appartement), twee auto's gebruiken (wij hebben daarentegen geen auto), altijd de verwarming op 20° hebben staan (hier is het met geluk zo'n 16° in de winter), enz. En de airco heeft tot nu toe amper aangedaan ivm een koele zomer. Kortom, ik vind zulke dingen moeilijk te vergelijken. Waar de één minder groen is leeft de ander juist weer donkergroen en vice versa.

En nog even iets mbt dat regenwater: Green Evelien schreef eerst wel eens over de hydrofoor die ze destijds hadden. Dat pompte regenwater naar de kraan met een bepaalde installatie. Maar volgens mij gebruiken ze dat niet meer omdat de elektriciteit belastender zou zijn voor het milieu dan dat het milieuwinst opbrengt van het besparen van water.

Neuzeke en Saartje33 vinden dit leuk.
  14. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Ik ben nog aan t dubben over een constructie onder de gootsteen. Je hebt bijv flessen schoon te maken (nu dan) maar dat kost best wel wat water, wat eigenlijk gewoon perfect voor de tuin nog is.

Zou een soort voetpedaaltje willen dat ik een klep om kan zetten en dan naar de tuin kan sturen. Met een moestuin niet heel onverdienstelijk zeg maar.

15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.538
    31.013
    113
    Vrouw
    Snap wat je bedoelt. Het is gewoon vaak echt niet duidelijk wat de beste keuze is.
    Schuldgevoel ligt snel op de loer. Heb er nu ook last van op vakantie. Camping heeft afvalbakken voor papier, glas en rest. Dus gft en plastic en niks gaat allemaal in rest. Vind dat niks.
    Man haalt dagelijks verse broodjes bij de bakker. Heerlijk op de camping. Maar dat zit in plastic zakjes (dagelijks 2).
    De slager hier heeft niks aan biologisch vlees en de jumbo zeer beperkt o_O. Maar Man wil wel heel graag (bijna) dagelijks een stukje vlees op de gril.

Staat tegenover dat we weinig energie verbruiken met alleen een campinggaz gril/kookstel en een minikoelkastje en de telefoonoplader. En de auto is nog niet gebruikt sinds we hier zijn.

Ik blijf dus hangen tussen schuldgevoel, omdat veel dingen beter kunnen, en gewoon overgeven aan het vakantiegevoel en genieten.
    *trekt een biertje open van de plaatselijke brouwerij* heeft niet gereisd, dus ok toch ;):D

16. Lska

Lska Actief lid

24 jul 2015
    316
    303
    63
    Vrouw
    Best kans dat het plastic achteraf wordt gescheiden. Vooral op vakantie zijn mensen over het algemeen niet zo actief aan het scheiden en dan is achteraf een stuk efficiënter.

Mamafiets vindt dit leuk.
  17. Neuzeke

Neuzeke VIP lid

3 sep 2019
    13.740
    18.848
    113
    Vrouw
    Hebben jullie zo geen herbruikbare zakjes waar jullie fruit en groenten instoppen in de supermarkt?
    Mss int vervolg zoiets meenemen voor de koeken of gewoon iets meenemen, waar ze die broodjzs mogen instoppen, zonder zakje te gebruiken?

Ang1987 en Mamafiets vinden dit leuk.
  18. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Hoe harder en vaker je roept duurzaam te zijn, hoe meer je onder de loep ligt natuurlijk. Ik ken die collega goed genoeg (is bijv vaak een onderwerp tijdens de lunch). Zo ook met Green Evelien. als je zo leeft en jezelf ook zo neerzet, word je voor een misstap flink afgerekend. Ook zij is niet heilig.

Ang1987 en Mamafiets vinden dit leuk.
  19. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Wij zijn naar Frankrijk geweest en daar had je 1 container voor afval in zakken ('vies') en 1 voor losse items (alles door elkaar: PMD, karton, wel 'schoon'). Blijkbaar scheiden ze het achteraf.

Wij hadden ook herbruikbare zakjes mee. Ze keken niet raar op, terwijl ik die zakjes niet in de supermarkt daar heb gezien (grote L.Eclerc).

Ang1987 vindt dit leuk.
  20. Cobon

Cobon Niet meer actief

Haha ik ben best wel heel erg veganist, en soms zeggen mensen dan "en als je dan vliegen eet in je slaap?" :rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes::rolleyes: ik slaap met een hor in m'n mond nou goed.

teenslipper, Ang1987, Fruity90 en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina