(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.538
    31.013
    113
    Vrouw
    Die had ik natuurlijk mee moeten nemen. Zag ze niet hier bij de jumbo. Maar daar is het zo gruwelijk druk steeds dat ik er zo snel mogelijk doorheen vlieg. Geen tijd voor rustig rondkijken.:|

Neuzeke vindt dit leuk.
  2. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.538
    31.013
    113
    Vrouw
    Niemand is heilig. Daarom zet ik mezelf niet zo hard neer als groen. Meer als iemand die groen probeert te worden of zo.

TanjaK, Nummer4, Ang1987 en 5 anderen vinden dit leuk.
  3. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Ik merk dat het topic 'energierekening' me boos maakt. Lijkt wel alsof velen hun normale hebben en houden willen behouden, maar dan met de energierekening van weleer. Zonder daadwerkelijk maatregelen te nemen vind ik dat je weinig recht op klagen hebt.

Voor ons zelf vind ik dat het best wat minder comfortabel mag zijn. Maar ik ben niet iemand die van luxe houd. Ik heb een aantal verre reizen gemaakt vroeger, maar dat was altijd vrij primitief. Het heeft me laten inzien dat het hier in het westen echt niet is zoals in de rest van de wereld.

TanjaK, Fruity90, Nummer4 en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Helemaal mee eens.
    Wat ik zelf soms lastig vind, met name als ik mijn ervaring deel (niet alleen in dat topic, ook vaak op sociale media meegemaakt) is dat men steigert als je je eigen levenswijze maar dúrft te vergelijken met mensen die in het Westen wonen. 'Wij zijn nou eenmaal geen ontwikkelingsland, we hoeven niet zo te leven' etc. Nu snap ik wel dat de norm in het Westen anders ligt (ook op andere vlakken, niet alleen qua energieverbruik) maar toch. Voor mijn gevoel vergelijk ik ook helemaal geen rijk met arm, maar gewoon mensen met mensen.
    En hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk heeft men hier toch een veel lagere voetafdruk dan de gemiddelde Amerikaan/west Europeaan. Dus dat is sowieso niet per se negatief.

TanjaK, Nummer4 en Saartje33 vinden dit leuk.
  5. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    En hoewel ik zelf aan veel luxe gewoon niet echt behoefte heb, snap ik heus wel dat anderen dat wel hebben. Maar om dan te stellen dat al die luxe "normaal" zou zijn, dat vind ik best wel lastig. M.i is er niks mis met erkennen dat luxe gewoon luxe is.

Het is mij altijd geleerd om dankbaar te zijn voor wat je hebt en niet jezelf te vergelijken met anderen die nog veel meer hebben. Ondanks dat mijn ouders het financieel heel goed hadden, ben ik blij dat dit mij zo is bijgebracht en dit keer ik ook mijn kinderen. Er zullen vast veel mensen zijn die het nog veel beter/mooier/luxer hebben dan wij maar ik voel me ontzettend gezegend met een eigen afbetaald huis, altijd meer dan genoeg eten op tafel, etc. En ja ik zet de verwarming pas aan als het echt heel onaangenaam wordt, douche om schoon te worden en koop tweedehands kleding. In die zin hoef ik het inderdaad ook niet erg "comfortabel" of luxe.

Nellie4, TanjaK en Saartje33 vinden dit leuk.
  6. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Oh hier stoor ik me ook zo aan.. Alsof je er recht op hebt omdat je in het westen woont (onnodige prul, veel gas/stroom verbruik, veel vlees eten etc). Las vandaag ook mensen over airco’s: ja ik ga niet werken anders als t zo warm is. Tsja fijn is anders maar kom op… We maken onszelf zo kapot en de oogkleppen zitten vastgelijmd ofzo.

Net als dat mensen hier vinden dat ze recht hebben op weet ik veel wat. Vakanties, grote huizen, dure boodschappen etc. Dat het ten kostte gaat van mensen/natuur ergens anders is dan maar bijzaak..

TanjaK, Nummer4, Saartje33 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. teenslipper

teenslipper Bekend lid

3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ik ben stiekem wel blij met de hoge kosten voor energie en brandstof. Mensen gaan bewuster om met hun verbruik en denken nog eens na voor ze de auto pakken. Ik kan dan ook heel pissig worden van de plannen in de politiek om extra nawr gas te gaan boren enzo. Zoooooo de totaal verkeerde keuze qua klimaat..

Saartje33 vindt dit leuk.
  8. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.952
    113
    Vrouw
    Blij dat jullie er ook zo over denken. Mensen zien gewoon niet meer dat hun luxe, luxe is. Zij vinden het allemaal normaal.

Ik lees ook vaak op nu.nl de reacties. Eigenlijk moet ik dat niet doen want ik wordt er zo verdrietig van. Mensen roepen allemaal dat Nederland helemaal kapot gaat maar ondertussen zit de horeca vol, rijen in de winkels, bijna elke straat heeft 1 of meerdere huizen in de steigers staan voor een verbouwing (en dan echt niet allemaal voor zonnepanelen en een warmtepomp) 2 auto’s voor de deur en allemaal op vakantie en dan denk ik echt: wat klagen die mensen toch?

Nellie4, Ang1987, xxmoixx en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Weet je wat het is? Die mensen willen helemaal niet bezuinigen, die willen dat de overheid het voor ze oplost. Dus ze gaan gewoon door met alles, airco erbij, enz, en dan straks wel als eerste het handje ophouden.

Laat die mensen maar eerst eens aantonen wat ze zélf eraan gedaan hebben.

Saartje33, xxmoixx en citroenrasp vinden dit leuk.
  10. Vero0504

Vero0504 VIP lid

17 nov 2016
    18.965
    15.008
    113
    Dr zijn nog genoeg methodes dat menigeen minder gas kan gebruiken zonder een mega investering in te zetten of de kachel op 12 moet gaan zetten danwel de douche een week moet ontwijken. Verbaasd me ook een beetje.

Denk als je t financieel niet heel breed hebt je aan simpele trucen, die ook niet de wereld kosten of helemaal niks, zowel "groen" t.a.v. stroom/gas als economisch kan zijn.

Maar als gas tekort is voor de wintervoorraden, dr worden bloemen in kassen verbouwd. Waarom leggen ze die dan niet (gepland) stil? Van meerjarige kweken kan ik me t voorstellen dat je ze overslaat, maar jaarlingen zijn er ook in de kas.

Met dan wel een vergunning om evt tijdelijk als caravan/vouwwagen/camper stalling te dienen, mogelijk nog lucratiever ook.

teenslipper en Saartje33 vinden dit leuk.
  11. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Helemaal mee eens, net als al die zomergroenten uit kassen. Dat kan ook echt wel minder.

Ik vind het trouwens wel grappig dat iedereen maar over die 12 graden, die ik benoemde, blijft doorgaan :roflmao: Mijn schoonouders hebben nl geen thermostaat, dus het kan net zo goed 13 zijn geweest hoor. Maar koud is het er dus wel in de winter. Maar ik blijf erbij dat het went. Als ik tenminste naar mijn man kijk, die wil het liefst helemaal geen verwarming, oudste dochter is net zo. Wij hadden vroeger de cv nooit hoger dan 17 en met de verwarming hier (gaskachel, zonder thermostaat) wordt het ook zo'n 16 a 17 graden. Ik kan 'm in principe nog hoger instellen en echt de hele dag aanlaten tot het 21 graden wordt, maar met de juiste kleding vind ik ook 17 aangenaam genoeg.

12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Dit is met name waar ik moeite mee heb. Van mij mogen mensen echt wel luxe leven en allerlei dure dingen hebben hoor. Maar dan denk ik, geef dan tenminste toe dat het luxe is. En dan mag je jezelf ineens niet vergelijken met mensen in ontwikkelingslanden etc. Alsof wij westerlingen daarboven staan en (zoals al eerder werd gezegd) het "recht" hebben op een vervuilende levensstijl ofzo. Sowieso heeft de gemiddelde Europeaan een heel vertekend beeld van ontwikkelingslanden heb ik het idee, alsof iedereen in een hutje leeft zonder elektriciteit etc. Ik moet er wel bij zeggen dat ik wellicht in een iets "rijker" land woon. Ik ken bv niemand die géén wasmachine of koelkast heeft, maar apparaten als drogers of vaatwassers kennen ze weer niet echt. Evenals het fenomeen 2 auto's per gezin. Als ze al een auto hebben is het er één. Warmwaterkraan in de keuken en verwarming is iets "extra". En tweedehands kleding kopen is de normaalste zaak van de wereld terwijl dat in NL (toen wij er nog woonden tenminste) best wel een beetje taboe was. Vlees eten is absoluut niet dagelijks. Tja, voor mij zijn dat soort dingen (inmiddels) normaal, maar als ik meningen op het internet lees valt het onder armoede en "abnormaal" leven.
    Ik ben wel blij met de airco, warmwaterkraan en verwarming uiteraard, en het is niet zo dat ik sober ga leven om het sober leven. Maar zie veel dingen wel degelijk als luxe.

13. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.225
    6.671
    113
    Ha, ja ze bleven maar doorhameren op die extremen terwijl niemand verwacht dat we de winter door gaan brengen bij 12 graden. Het gaat hier om 19 ipv 21.

Ik koop geen snijbloemen meer. Prachtig hoor, bloemen, maar ik zie ze net zo graag in de tuin staan. Ik heb nu meer kamerplanten, dus ook geen ruimte meer voor een vaas met bloemen.

Wij hebben een plattelandswinkel in de wijk en die verbouwt zelf aardbeien in een kas. Maar die heeft wel zeker 200 zonnepanelen op zijn schuurdak liggen. Volgens mij is hij helemaal zelfvoorzienend. Dat wat hij niet zelf kweekt, haalt hij van lokaal. Dan staat erbij: komkommers uit plaats X. En ik las laatst een artikel over verbouw van komkommers uit plaats X. Dat moet haast wel dezelfde zijn. Maar die komen uit kassen. Geen idee hoe duurzaam die teelt is. Enige voordeel is dat er geen plastic om heen zit.

Saartje33 en citroenrasp vinden dit leuk.
  14. xxmoixx

xxmoixx VIP lid

11 jun 2018
    5.314
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik had het met mijn vriend vanmiddag nog over airco’s. Wij wilden vorig jaar wellicht een of twee airco’s aanschaffen. Ik hoogzwanger en het idee van een kindje in de hitte laten slapen etc. Werken ook beide regelmatig thuis dus leek ons wel fijn. Uiteindelijk niet gedaan en we hebben de airco welgeteld 0 dagen gemist. Sommige dagen is het wel even zweten maar we raken er wel aan gewend dat het nu regelmatig 30 graden is hier. Y is ook niet anders gewend natuurlijk, en t valt me echt erg mee.

15. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.592
    113
    Vrouw

Ik vind het heerlijk om jouw reacties in dit topic te lezen :)

Ik las toevallig een artikel over de winter die voor de deur staat en de energieprijzen die alleen nog maar hoger gaan worden, dat we de thermostaat op 18 moeten zetten en dan maar een dikke trui aan en met badjas op de bank onder een dekentje filmavond houden met het gezin. Ik moest toen stiekem wel even lachen, gezellig toch, dacht ik ;)

Ik ken het niet anders van vroeger, 2 truien aan en met een bult dekens tegen de verwarming aan kruipen, ijsbloemen aan de binnenkant van de ramen (enkel glas). Tegen kou kun je je kleden, we hoeven in de winter niet in een t-shirtje binnenshuis te lopen.
    Wat dat betreft ben ik ook wel 'blij' met deze energiecrisis, niet dat het er goedkoper op wordt als we gas gaan besparen, maar zo veel beter voor het milieu! Hopelijk gaan meer mensen er zo over nadenken.

Gewooniemand, Ang1987, Mamafiets en 2 anderen vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Ik zou het in NL ook echt onzin vinden, maar vooral vorig jaar was ik er echt blij mee. Een hittegolf kan je het niet eens meer noemen gezien het tijdsbestek maar het was ruim 4 maanden snikheet waarvan ruim een maand tegen de 50° aan. Nu hebben we echt een koele zomer met temperaturen van rond de 35° en staat de airco amper aan. Voordeel is wel dat de huizen hier redelijk goed bestemd zijn tegen de warmte.

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Hahaha zo loopt hier echt iedereen in de winter. De badjas is ook echt het meest verkochte item, en dan nog dikke fleece pyjama's :roflmao:

Nummer4 en Saartje33 vinden dit leuk.
  18. Saartje33

Saartje33 Fanatiek lid

6 dec 2018
    3.932
    5.952
    113
    Vrouw
    Oh 50 graden, ik zou echt dood gaan :oops: ik ben ook meer van de 3 truien en een deken. Zou het liefst richting Scandinavië gaan, want ik vind 30 graden al te warm :o:

Cobon en citroenrasp vinden dit leuk.
  19. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.592
    113
    Vrouw
    Fleece pyjama, goed idee!!!

citroenrasp vindt dit leuk.
  20. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.454
    21.859
    113
    Ik vind de droge warmte hier wel beter vol te houden dan in NL. Nu het steeds rond de 35 graden is voelt het eigenlijk meer als 25 "Nederlandse graden" ofzo. Onze provincie wordt trouwens het allerkoudst, in het noorden (aan zee) is het een mediterraan klimaat En dus een redelijk milde winter. En in het zuiden (Sahara) is het ook heerlijk in de winter. Hier is het meestal ontzettend koud. Niet zo ver hier vandaan zijn er zelfs plekken waar je kan skiën :eek: (toch wel bijzonder eigenlijk, een klein landje met zoveel soorten klimaten). Wij hebben ook wel eens 25 graden in de winter gehad als de zuiderse warmte deze kant op kwam.

Deel Deze Pagina