(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

  1. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Leuk! Ik schrijf ook graag mee.
    We hebben eem poosje zero waste geprobeerd te leven maar nu met 1 kind en 1 onderweg lukt dat niet zo goed meer. Zou veel beter kunnen iig.
    Wij gebruiken wasbare luiers en voor mezelf wasbaar maandverband, kraamverband, cup en zoogcompressen. Ook ouderwetse zakdoeken, zelf gebruik ik ook wasbaar toiletpapier/doekjes voor nr1 (nr2 wel papier).
    We koken vrijwel alles vers, ook voor kind alles vers en geen potjes e.d.. Maakte ook zelf yoghurt alleen nu ik zwanger ben lust ik dat plots niet meer dus nu toch tijdelijk uit de winkel, net als melk (wat een verpakkingen:eek:).
    Ik weck ook veel. Dus groente uit t seizoen in bulk kopen, grote pannen eten koken en dan wecken. Op deze manier geen afval en puur eten. Ik weck in hergebruikte potjes (zet een krat bij de glasbak als ik potjes nodig heb).
    Tweedehands vind ik dubbel. Voor mezelf qua kleding kan ik heel slecht dingen vinden, voor kind is minstens 80% tweedehands. Nieuwe kind zal nog dichter bij 100% zijn want alles wat nieuw is gekocht wordt sws hergebruikt bij kind2. Ik koop ook zo min mogelijk, liever precies genoeg dan ongebruikt laten. Geldt ook voor man en mezelf. Wij hebben niet veel kleding enzo, en gebruiken alles echt helemaal op.
    Moestuin is niet noemenswaardig maar haal veel producten direct bij de boer. Compenseert toch een beetje.
    Schoonmaken doe ik gewoon zo min mogelijk:thumup: dan gebruik je ook niet veel.... nee grapje. Maar wel zuinig met product en eco als het kan.
     
    Ang1987, Nummer4 en citroenrasp vinden dit leuk.
  2. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Met schoonmaken ben ik iets minder groen dan voorheen. Ik maakte zelf schoonmaakmiddelen en wasmiddel, maar ik merk toch dat dat niet zo krachtig is als sommige dingen uit de supermarkt. Nu gebruik ik de zelfgemaakte wasmiddel nog voor kleding die niet zo heel vies is, maar gekochte eco waspoeder voor de luiers en andere meer vervuilde was. Ik had ook het ijs dat de machine wat viezer werd, met pluisjes op de kleding. Als het apparaat minder lang meegaat is dat natuurlijk ook niet duurzaam.

    Sinds een half jaar hebben we een schoonmaakster en voor haar koop ik normale producten uit de winkel. Voor even tussendoor gebruik ik zelf nog wel de azijn en groene zeep.

    Ik ben nog op zoek naar goede plasticvrije sponsjes. Loofa houdt het water niet echt vast en bevalt daarom niet. Ik gebruik van die kokosdingen om mee te 'schuren', maar kan geen goed alternatief vinden voor het echte sponsgedeelte. Iemand tips?
     
    citroenrasp en Nummer4 vinden dit leuk.
  3. Nummer4

    Nummer4 VIP lid

    14 dec 2019
    5.898
    5.585
    113
    Vrouw
    Misschien toch een gewone spons er naast gebruiken?
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  4. Main2

    Main2 Bekend lid

    15 jan 2022
    599
    551
    93
    Vrouw
    Jute zakjes?
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Maar kan iemand me uitleggen hoe je met zelf yoghurt maken minder verpakkingen gebruikt. Volgens mij zelfs meer want van 1 liter melk maak je geen 1 liter yoghurt toch..?
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  6. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Sisal. Is hetzeldlfde spul als van krabpalen voor katten. Je kunt zelf iets haken of kopen. Heb helaas geen adresje voor je.
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  7. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ik haal mijn melk vers bij de boer in eigen glazen flessen. Mijn start yoghurt koop ik 1 pak(je) per 2maanden of langer. Mijn ervaring is dat ik 3 tot 4 x yoghurt van zelfgemaakte yoghurt kan maken. Vaker kan maar dan krijg ik een bedorven smaak. Al al tientallen mensen laten proeven, die proeven niets maar ik wel (net als nu zwanger al van 1e maak yoghurt).
     
  8. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.381
    5.648
    113
    @teenslipper, wat goed dat het je lukt om enigszins zero waste te leven. Hier schrikken wij elke keer hoe snel de afvalbak vol zit. Wij proberen echt op verpakkingsmateriaal te letten, maar de drankkartons nemen veel volume in. En veel is ook niet verpakkingsvrij te krijgen op een makkelijke manier. Wij hebben een plattelandswinkel heel dichtbij (en dat midden in de stad ;)), maar zelfs daar is de broccoli verpakt in plastic. Ook dingen die ze bij de veiling ingekocht hebben, is in plastic verpakt. Maar dat wat uit de buurt komt, is meestal wel verpakkingsvrij. Ik zie verder geen milieuwinst, want dan zou ik overal met de auto naar toe moeten. Melk kun je nog wel op fietsafstand halen, maar dan moet ik bijna elke dag gaan en daar heb ik de tijd niet voor.

    Maar zal van alles zelf maken milieuvriendelijker zijn? Het lijkt me dat massaproductie minder energie kost dan elke keer iets voor jezelf maken. Je moet dan zelf de grondstoffen halen, veel is niet in fysieke winkels te krijgen, dus moet besteld worden. Komt het weer in te veel verpakkingsmateriaal en vervoerd met vieze dieselbusjes. En dan het maken zelf. Wasmiddel zie ik het voordeel ook niet van in. Wasmiddel in de winkel bevat enzymen die zorgen dat allerlei vlekken goed eruit gaan. Met pure zeep heb je dat niet. Wij letten op de dosering: een 1/3 tot de helft van de minimaal aanbevolen hoeveelheid wasmiddel is meer dan genoeg. En sowieso weinig wassen. Wij hebben gemiddeld 3 wassen per week en wassen vrijwel altijd op 30 graden.
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  9. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Brocolli is ook mijn grote ergernis! Vooral als je dan in een reclame van ah of jumbo ofzo wel naakte brocolli in t schap zie liggen:rolleyes:

    Zelf maken heeft als voordeel natuurlijk ook dat je geen extra dingen gebruikt die t ongezond maken. Mijn man is dol op eiersalade, ei met mayo dus.... dat maak ik dan zelf af en toe en dan bljjft t inderdaag niet 3 weken goed;) maar is wel veel lekkerder dan uit de winkel en zonder plastic.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  10. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.165
    113
    Vrouw
    Ben ik ook naar op zoek, kan ook nog niet echt wat vinden
     
    Chayammy vindt dit leuk.
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hm ik geloof niet dat er hier dichtbij verse melk te halen is en kook je die flessen dan uit voor de melk erin gaat? Waar koop je die starter?
     
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Laatst gezien dat iemand van oude vaatdoeken zelf sponsjes naaide, geen idee of t fijn is. Ik gebruik sws niet vaak sponzen.
     
  13. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Ik kook mijn flessen niet uit, was ze af met een flessenborstel en vaatwasser. Ik gebruik als starter gewone bio volle yoghurt van de AH. Heb verschillende geprobeerd en deze vonden wij t lekkerst. Ik kook mn melk op, laat t afkoelen en doe de starter (100ml per liter melk ongeveer) erbij. Dan in de weckketel (in potten) en volgende dag verse yoghurt.
     
  14. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ja dar is de lekkerste idd ;) oké dus met 1 pak maak je 10x yoghurt van melk maar die yoghurt kun je dan vervolgens niet als starter gebruiken?
     
  15. teenslipper

    teenslipper Bekend lid

    3 apr 2020
    824
    1.122
    93
    Vrouw
    Kan wel hoor. Ik doe dat normaal een keer of 4, daarna begin ik er iets 'raars' in te proevenen koop ik dus een nieuw pak. Ik maak meestal een liter of 3, daar doen we iets meer dan een week mee. Dus maak 3 of 4x yoghurt uit het pak. Daarna maak ik van die laatste 'verse' yoghurt nieuwe yoghurt, maar dat doe ik maar 3 of 4x omdat dan voor mij de kwaliteit achteruit gaat en de smaak voor mij vies wordt. Maar zoals ik al zei, ik ben de enige die dat proeft dus misschien kun jij wel 10x doorstarten..? Uitproberen dus:thumup:
     
    vlinderCN en citroenrasp vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.023
    113
    #116 citroenrasp, 2 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2022
    Nee hoor dat proef ik ook! Het begint dan heel erg "gefermenteerd" te smaken ofzo :|
    Wij hebben hier alleen bakjes van 100 gram/125 ml yoghurt :rolleyes: Dus gebruik dan gewoon zo'n heel bakje als starter. Maar ik las eens op een blog dat diegene yoghurt invriest per portie starter. Zo kan je dus heel lang met 1 pak doen! Misschien ga ik de volgende keer ook maar yoghurt invriezen van de eerste keer met een nieuwe starter.

    Welkom trouwens! Heel inspirerend om te lezen hoe jullie leven. Ik probeer ook zo weinig mogelijk afval te produceren, helemaal omdat recyclen hier niet een mogelijkheid is. Dus alles dat we verpakkingsvrij kunnen kopen, kopen we ook verpakkingsvrij. Er is helaas toch nog veel dat alleen in verpakking te koop is :( Maar ik vind het wel een uitdaging om zelf op zoek te gaan naar alternatieven. Zo verving ik laatst de rijst in één van onze vaste rijstgerechten door bulgur. Bulgur is itt rijst een lokaal product én verpakkingsvrij te koop, terwijl rijst alleen in kilozakken verkrijgbaar is. En het leuke was; we vonden het allen ook nog eens lekkerder.
     
    vlinderCN en teenslipper vinden dit leuk.
  17. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.023
    113
    @Devilschase jij ook welkom, leuk! (Sorry, had je reactie helemaal over het hoofd gezien :$) Wat mooi om te lezen dat je bloembollen plant. Dat is zeker wel duurzaam hoor, het vertrekt de bio-diversiteit en bloemen die bijen aantrekken is heel belangrijk voor het ecosysteem. (Weet er zelf nog te weinig van, maar bijen zijn wel ontzettend belangrijk.)
     
    vlinderCN en Devilschase vinden dit leuk.
  18. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.023
    113
    Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Wij maken ook (bijna) alles zelf. Eigenlijk alleen van producten die gewoon in winkels verkrijgbaar zijn. Moet ook wel want bestellen bestaat hier niet echt. En wij hebben geen auto meer, alles doen we lopend. Wellicht dat we ooit weer een auto nemen (na 14 jaar autoloos te zijn geweest hebben we kort een auto gehad, maar die is pas verkocht), maar vooralsnog hebben we er iig geen.

    Naar mijn ervaring gaat het zelf maken van voedsel wel voedselverspilling tegen, omdat je weet hoeveel werk erin zit. Voedselverspilling heeft een enorme impact, zelfs meer dan plastic verpakkingen. En inderdaad door gebrek aan allerlei conserveringsmiddelen e.d is het natuurlijk minder lang houdbaar, maar ik maak dan gewoon net genoeg van de niet lang houdbare producten. Het maken zelf kost natuurlijk wel energie, evenals de grondstoffen. Maar bv mijn zelfgemaakte mayonaise zit olie in die ik sowieso in huis heb, dus ook als ik er geen mayonaise mee had gemaakt. En de aquafaba die ik ervoor gebruik (kookvocht van kikkererwten, ipv een ei) had ik anders toch weggegooid- kikkererwten eten we sowieso regelmatig dus kook ik niet speciaal voor m'n mayonaise zeg maar. Er zijn vast ook dingen die ik zelf maak en wat meer energie kosten maar dat is ook meer omdat hier niet alles verkrijgbaar is. En ik vind het gewoon ontzettend leuk om zoveel zelf te maken. :D
    Met al ons brood bakken ben ik om deze reden overigens wel weer gestopt. De bakkerij waar we ons stokbrood kopen heeft natuurlijk mega ovens, en wij niet. Alleen als ik dus zin heb in Nederlands brood of bolletjes bak ik het zelf, maar dan wél twee (of een grotere hoeveelheid bolletjes) tegelijk. En regelmatig bak ik broodsoorten (platbrood) waar je alleen een pan voor nodig hebt, dus dat neemt sowieso minder energie dan de oven.
    Wel interessant om hier over na te denken.
     
    Saartje33 vindt dit leuk.
  19. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.268
    19.023
    113
    Wilde nog even iets delen n.a.v een discussie die ik met iemand voerde op Instagram. Overigens totaal niet om een discussie aan te gaan met de dames hier die vegan zijn, maar ik vond het té interessant om het niet te delen.
    https://www.bbc.com/future/article/20200211-why-the-vegan-diet-is-not-always-green

    Vaak wordt vegan eten als dé oplossing gezien om je voetafdruk te verlagen maar dat hoeft dus niet per se zo te zijn. Voorbeeld: champignons hebben een grotere voetafdruk dan tonijn.
    Of de waterafdruk van cashewnoten: 4134 liter water per kg! :eek: Natuurlijk zijn er ook vegan alternatieven die minder belastend zijn, maar een vegan dieet wordt nog vaak in één adem genoemd met uiterst duurzaam leven, en het lijkt mij dat dat wat genuanceerder kan.
     
    Zuul, Mamafiets, vlinderCN en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Chayammy

    Chayammy Fanatiek lid

    14 aug 2020
    1.288
    2.085
    113
    Vrouw
    Het klopt dat niet alle plantaardige producten duurzaam zijn. Maar de producten met een grote afdruk zijn natuurlijk niet exclusief voor mensen die vegan eten. Ook mensen die wel dierlijke producten eten, eten ook champignons, cashewnoten, etc. En het is natuurlijk wel degelijk beter om niet én dierlijke producten én plantaardige producten met een grote afdruk te consumeren, ipv alleen de plantaardige producten en de dierlijke achterwege te laten. Daarnaast heeft het leegvissen van de oceanen natuurlijk ook nog invloed op het ecosysteem. Alhoewel monocultuur in de plantaardige sector dat ook heeft. Ik weet niet in hoeverre die met elkaar te vergelijken zijn.

    Overigens vermoed ik dat veel vegans veel bewuster met hun voedselconsumptie bezig zijn dan vleeseters en daarom meestal wel weten welke producten duurzaam zijn en welke niet (en hier hopelijk ook naar handelen). Maar dat is slechts een vermoeden.

    Ik ben wel 'bang' dat dit soort nieuws er voor zorgt dat vleeseters dit als excuus gaan gebruiken. Zo van 'zie je wel dat het geen nut heeft om minder vlees te eten, dat andere is ook slecht/nog veel slechter'. Whataboutism.

    Deze opmerkingen overigens niet als aanval richting jouw comment. Bewustwording van niet-duurzame plantaardige producten is natuurlijk alleen maar goed. Slechts mijn gedachte over dit onderwerp.
     
    Cobon, citroenrasp en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina