(aanstaande) Groene moeders

Discussie in 'Algemene clubs' gestart door citroenrasp, 9 feb 2022.

1. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw
    Ik zit nu met mijn pantoffels aan en een badjas over mijn dikke vest. Ik heb het koud!
    Vanavond onder een dekentje op de bank.

Het is hier 13 graden buiten volgens mijn auto, in huis is het 19,5 graden nu, denk dat het zonnetje toch nog iets verwarmd heeft. In de keuken was het vanmorgen 18 maar ik heb weer wat appelmoes gemaakt dus het is iets warmer geworden, nog 20,5.
    Ik had gekeken wat de voorspellingen zouden worden deze week en vandaag is de koudste dag, dus vandaag moest de appelmoes gemaakt worden om het huis wat op te warmen. Ik kan nog 7 grote potten vullen met de appeltjes die er nog staan, dus ga nog een koude dag uitkiezen.
    Ja, het gasfornuis staat dan aan en de inmaak ketel ook, maar alles beter dan de verwarming aanzetten.

Ik wil dit weekend echt wat isolerende maatregelen gaan nemen, waaronder een enkel glas deur dicht tapen en een gordijn er voor. Ik voel de kou op mijn voeten als ik aan tafel zit dus zit met mijn benen omhoog op een andere stoel.

Wij hebben afgelopen week corona gehad en ik loop nog met een vol hoofd en weinig energie. Het heen en weer naar school rijden (15km enkel) kost me al mijn energie merk ik al, ben gesloopt.
    Ik dacht mezelf wat warm te houden door het huishouden te gaan doen maar dat lukte vandaag niet. Moet straks nog koken ook. Denk dat het heel simpel rijst met een boemboe en wat satésaus wordt.

2. xDuvessa

xDuvessa Actief lid

13 okt 2020
    459
    327
    63
    Vrouw
    Zeker! Alleen nu zag ik dat je geen salie mag als je zwanger ben. Dus nog even aan het kijken in m’n boeken naar andere recepten.

3. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw

Salie ook niet bij borstvoeding he! Dat remt de productie.

4. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Wij hebben drie bezems. Een voor "algemeen", een voor de keuken en een voor buiten. Ik mop wel vaak om ook de laatste restjes stof weg te krijgen en en de keuken is het nog vaker nodig, want daar valt nog wel eens wat op de grond (vooral als mijn man bezig is).

citroenrasp vindt dit leuk.
  5. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Het is bij ons niet zo koud als in Nederland, maar het wordt op een gegeven moment toch niet warmer dan 12-13 graden in huis als de verwarming niet aangaat. We zetten die in de winter 's avonds een paar uur aan op 15 graden en dat is best te doen met dubbele sokken/trui en een deken op de bank. Overdag doen we zoveel mogelijk de ramen open aan de kant waar er zon is en bewegen genoeg om het niet koud te krijgen of zijn we buiten.
    En, ik durf het hier haast niet te schrijven, voor de miezerige koude dagen heb ik een electrische voetenzak. Ik gebruik 'm niet vaak, maar het is echt zalig als je ijskoude voeten hebt.

6. TanjaK

TanjaK Bekend lid

29 mei 2019
    890
    682
    93
    Vrouw
    Ook niet als je een hoge bloeddruk hebt

7. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Mooie foto 's.

Je kan die draaiing oplossen door een klein randje van de foto weg te knippen.
    Raar. Maar het werkt :D

8. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Ik ben ook team "ik ga geen kou lijden". Vandaag voor het eerst de verwarming even aan. Hele dag gewerkt (enorm hectisch) rotochtend door gezeur en lekke band.
    Moe
    En dan die vieze motregen de hele dag. Het was 18 graden binnen maar liep zowat te klappertanden. Dus nu even opwarmen. Zometeen gaat ie weer uit.

Vergeleken met vorig jaar zijn we al 24% zuiniger (jan t/m aug) met gas. En 5% met elektriciteit.

9. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Ik ga ook geen kou lijden maar wat kou is, is natuurlijk erg persoonlijk. Ik las in dat verwarmingstopic dat 19 graden "wel erg fris" was en dus de verwarming aanging. Voor mij is 19 weer een prima aangename temperatuur. Als ik hoger dan 19 stook gaat mijn man sowieso klagen :roflmao:

Wij hadden vorige winter pas de verwarming aangezet toen het 14 graden werd. We hebben geen thermostaat dus ik let niet zo heel erg op de temperatuur op zich, maar het gaat echt pas aan als het wel heel onaangenaam wordt. Met de verwarming aan (laagste stand) is het zo'n 16 a 17 graden in de woonkamer en slaapkamers (gelijksvloers, slaapkamers grenzen aan de woonkamer). Als je dichtbij de verwarming zit dan is het daar héérlijk warm, dat doe ik dus vaak :D
    Ben benieuwd wanneer we dit jaar de verwarming aanzetten. Vorig jaar en het jaar daarvoor ging 'ie aan op 30 november. Als het dit jaar precies zo gaat kunnen we het nog twee maanden rekken :p

TanjaK vindt dit leuk.
  10. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Dat ga ik eens proberen! :)

11. xDuvessa

xDuvessa Actief lid

13 okt 2020
    459
    327
    63
    Vrouw
    Klopt
    klopt en epilepsie.. maar ik meende dat het puur om de etherische olie ging wat je dan niet mag hebben. Maar dat had ik dus fout. :oops:

TanjaK vindt dit leuk.
  12. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Edit

13. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Er ging wéér wat mis met de foto's :roflmao:

Maar ik had gisteren dus een pan vol appelmoes gemaakt van de appels die we hadden gekregen. :) Van alle schillen en klokhuizen nog een kan sap gemaakt en met de rest siroop, want het was behoorlijk veel. Dan kunnen we later nog genieten van het "sap" :thumup: Eigenlijk drinken we alleen maar water en thee overdag maar zo af en toe wat anders vinden vooral de kinderen echt een traktatie. En al helemaal als het zelfgemaakt is :D

Bijgevoegde bestanden:

TanjaK, Nummer4, Saartje33 en 3 anderen vinden dit leuk.
  14. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Oh, en met jouw trucje is het gelukt hoor @Mamafiets! :)

Mamafiets vindt dit leuk.
  15. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Oh lekker.

16. Vogelinnetje

Vogelinnetje VIP lid

3 nov 2009
    7.211
    6.653
    113
    Maak je de appelsap zonder sapcentrifuge?

Wij hebben pas onze sapcentrifuge weggedaan, omdat we er te weinig mee deden. Soms hebben we nog wel wat gerimpelde appels. Die zouden nog wel geschikt zijn voor appelsap.

17. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
    Echt sap is het niet, maar vond het zo'n zonde om niks te doen met zo'n grote bak schillen. Het zijn dus in feite gewoon gekookte schilletjes. Denk dus dat je het eerder "thee" met appelsmaak zou kunnen noemen ipv sap, haha. En dan nog een beetje suiker erbij voor de lekker :)
    Zo'n sapcentrifuge heb ik niet, maar ik las eens dat je dan zoveel pulp overhoudt vaak, dat lijkt me best zonde. Tenzij je iets hebt om dat in te verwerken natuurlijk.

TanjaK vindt dit leuk.
  18. citroenrasp

citroenrasp VIP lid

12 mrt 2017
    16.445
    21.836
    113
  19. Mamafiets

Mamafiets VIP lid

22 apr 2019
    18.522
    30.990
    113
    Vrouw
    Dat is makkelijk :)
    Jammer dat ze hier de schil gewoon opeten.
    Misschien moet ik appeltaart gaan maken :D

20. Nummer4

Nummer4 VIP lid

14 dec 2019
    6.693
    6.591
    113
    Vrouw
    Ik heb de schilletjes gewoon meegekookt met de appelmoes, dus minimaal afval van de klokhuizen en gezonde appelmoes met schil. Ik doe de staafmixer er toch door dus je merkt er niks van. Vind het zelf veel meer smaak hebben dan.

TanjaK en Saartje33 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina