Daar had ik het gisteravond ook met mijn vriend over. Ik wil graag tweedehands kopen maar niet altijd is het rendabel. Voorbeeld: Ik wil voor de babykamer een typisch standaard Ikea kastje. In Duitsland (voor ons de dichts bijzijnde Ikea) kost dit kastje nu in de aanbieding 129 euro (in NL 169) Op marktplaats staan ze standaard voor 110. Vaak in echt gebruikte staat (krassen of lak eraf) én niet heel dicht in de buurt. Tel daar bij op dat je bij de Ikea het lekker in platte verpakkingen kan meenemen en dus niet met de aanhanger hoeft te rijden (en ik haat spullen vastbinden op de aanhanger ), dan kies ik toch echt om het kastje nieuw te kopen. Verder vind ik dat op sommige momenten de wasbare luiers ook voor veel worden verkocht. Ik weet nog niet precies welke wasbare luiers ik wil hebben. Dus dacht eerst (voordat ik jullie goede advies van huren had besloten) ik koop een paar losse online en ga daarmee proberen. Maar als je niet meteen een heel pakket afneemt heb ik het gevoel dat de prijzen vaak zo worden opgeklopt dat ik twijfel of ik voor die paar euro de ellende van andere op de hals wil halen. Maar dan knaagt het tegelijk weer dat het allemaal nieuwe spullen zijn.
Op zich is nieuw niet erg, als je het maar een lange levensduur geeft. Wij spelen veel bordspellen, dit spel zal echt minstens 10 jaar in de kast blijven, vermoedelijk langer. En erna verkopen wij het weer. En dan weet ik dat we er niet de hoofdprijs voor kunnen krijgen.
As we speak: herpakpapier confetti stof 40x45 - HEMA HEMA heeft nu stoffen inpakpapier in het assortiment! Die ga ik kopen als mijn inpakpapier op is. Wat leuk zeg. Ik zou wel vragen het terug te mogen, want ik weet niet of de ontvangers het ook gaan hergebruiken. In mijn directe omgeving zijn ze niet zo groen namelijk.
Leuk! Ik ben stiekem heel benieuwd waarom er 1 ster aan is gegeven. Wat kan er mis zijn met eigenlijk gewoon een lap feestelijke stof.
In Japan is het heel gewoon om een mooie doek te gebruiken. Deze wordt op een speciale manier gevouwen en na het uitpakken ook retour gegeven aan de gever. Zijn leuke filmpjes van te vinden (vouw manieren) op internet.
Iemand hier wel eens een no buy / low buy / koop niets nieuws jaar gedaan? Ik krijg er steeds meer interesse in om dat een tijd te doen. De low buy variant dan, met een setje regels wat ik niet (kookboeken, wol ) en wel nog "mag" kopen.
Altijd haha.... alleen het noodzakelijke wordt hier gekocht. Niet qua regels maar ik houd sowieso niet van prullaria dus dat komt mijn huis niet in. De kinderen krijgen ook niet zomaar troep van de action bijvoorbeeld, ze krijgen wat ze nodig hebben en incidenteel eens iets leuks - meestal in de richting van knutsel/tekenspullen of kwalitatief goed speelgoed. Kleding ook alleen wanneer we iets nodig hebben en niet wanneer we tegen 'iets leuks' aanlopen. Hoef daar niet bewust een low buy jaar van te maken geloof ik.
Nee, maar ik denk zeker dat dit voor veel mensen heel erg kan motiveren! Ik heb er wel eens over nagedacht maar denk dat het persoonlijk niet bij mij past. Ik koop sowieso relatief weinig. Ben bang dat als ik me daarin dingen ga verbieden dat de urge om dingen te kopen veel groter wordt. Dingen die ik nu koop zijn puur praktisch (de afgelopen maand (naast babyuitzet spullen): infrarood verwarming voor op de badkamer, extra 4 seizoenen dekbed en een nieuwe BH) Deze dingen staan voor mij ook in het teken van een duurzame levensstijl. Of waren gewoon écht nodig (bh )
Precies dit! Alhoewel, over de action. Ik heb ooit jaren geleden geweldig houten speelgoed gekocht bij de action als cadeau. En ik heb daarna van de moeder (wonen niet in NL) laatst nog de vraag gekregen of ik niet nog eens wil kijken of ze van die serie écht niet meer hebben. Het schijnt echt geweldig goed te zijn. Maar dat is inderdaad de uitzondering op de regel . (Ik ben sindsdien niet meer bij de action geweest, dus geen idee of ze het nog hebben..)
Ik heb het wel eens een maand gedaan. Proberen om niets te kopen, alleen als iets noodzakelijk was (bv verjaardag oid). Je wordt je er zo bewust van hoeveel onnodige dingen je koopt of hoe vaak je niet aan het neuzen bent online maar leuke dingen.. Een jaar zou mij niet lukken maar ik denk dat ik weer eens af en toe een maandje ga doen, gewoon wat extra bewustwording. Ik heb me onlangs wel afgemeld voor allerlei digitale nieuwsbrieven, reclames etc. En we hebben nu ook een nee-nee sticker op de deur. Scheelt weer onnodige/impuls aankopen. As je al heel kritisch bent met kopen dan heeft dit allemaal waarschijnlijk geen zin, maar ik denk dat het voor de gemiddelde Nederlander wel echt kan helpen.
Het is iig wel goed dat je bewust bent van je koopgedrag. We hebben dry january, stoptober, kunnen we ook een maand claimen voor koopgedrag? Save february. Ik koop ook alleen wat ik nodig heb, maar als ik zo bekijk, geef ik elke maand toch veel uit. Zo ben ik een hoekje in ons huis opnieuw aan het inrichten. Daar stond eerst een caviakooi, maar we hebben geen cavia's meer. Veel kamerplanten nu en wat andere accessoires om het hoekje compleet te maken. Ik heb laatst ook een leuk droogbloemvaasje gekocht voor op een kastje. Ik miste al heel lang iets voor daarop, maar wist niet wat. En nu liep ik ertegen aan. Wel duur, maar dat maakt dan niet uit. Ik heb dus niets gekocht om maar iets te hebben. Het enige wat ik nog spontaan koop, zijn spelletjes bij het Kruidvat. Ik heb een wensenlijst en als ik er binnenloop, meestal voor iets anders, dan kijk ik ook in de spellenhoek of ik iets zie. Maar ook dan dus eigenlijk alleen maar dingen die ik al op mijn lijstje had staan.
Eigenlijk kopen we nauwelijk iets behalve eten, schoonmaakmiddelen etc. Andere dingen worden alleen vervangen als ze kapot zijn en niet meer te repareren zijn. Voor kleren interesseer ik me niet, ook vind ik het niet belangrijk om het laatste model van iets in huis te hebben, dus is het voor mij eenvoudig. Als ik geen boeken familie en vrienden zou krijgen, zou ik het wel moeilijk vinden om geen (tweedehands) boeken te kopen.
Dit was mijn aankoop van vorige week: https://ourgreenstory.com/nl/whiteboard-accessoires/sticky-notes/ Mijn zoon heeft vaak behoefte om een soort van planning te maken. Heel handig deze dingetjes die op een deur blijven plakken. Kan hij elke keer een andere volgorde kiezen van de 'verplichte' dingen.
@TanjaK , heb jij dan geen hobby's waarvoor je spullen nodig hebt? Ik maak graag legpuzzels en speel graag een spelletje. Dan moet ik toch iets aanschaffen (en probeer dat dus steeds vaker tweedehands te doen).
Droogbloemen vind ik ook wel iets wat lang mee kan gaan. Dus op een bepaalde manier wel duurzaam. Voor de feestdagen ‘moeten/mogen’ we lijstjes aanleveren voor mijn ouders en schoonouders. Ook al hoeft het écht niet. Ze willen graag wat geven. Nu heb ik er al mooie duurzame cadeautjes opstaan, maar twijfel nog over droogbloemen. Heb ergens gelezen dat die ook behoorlijk slecht kunnen zijn voor het milieu i.v.m. het proces en verven. Alleen dat kan ik dus nergens meer terugvinden. Nu ben ik dus benieuwd of je de droogbloemen van een merk hebt gekocht.
Een mooie die ik op zo'n weggeeffacebook tegenkwam was om een puzzel te ruilen met iemand voor een andere puzzel.
Ja dat dus! Ik geef voor mijn gevoel ook helemaal niet veel uit maar uiteindelijk blijft er vaak toch weinig over mijn "zakgeld". En bijvoorbeeld kookboeken: ik heb nog lang niet alles gemaakt wat er in staat bij mijn huidige dus dan kan ik toch beter daar doorheen bladeren. Spelletje uit de kast pakken wat we al een tijd niet gespeeld hebben ipv een nieuwe kopen. Helpt ook niet dat we beide van boeken- en spellenwinkels houden . Mezelf wat meer dwingen om op zoek te gaan naar oplossingen/dingen die ik al heb in plaats van oplossingen/dingen bij te kopen zeg maar.
Ja dat zien we hier ook (maar volgens mij wonen we redelijk dicht bij elkaar, dus hebben we het misschien wel over dezelfde fb groep). Puzzels staan standaard op mijn verlanglijstje. Tegenwoordig zet ik erbij dat het ook tweedehands mag. Misschien gaan veranderen bij voorkeur tweedehands. Ik bewaar er een x aantal en de rest verkoop ik. Op de vrijmarkt koop ik meestal weer nieuwe en samen met de verjaardag/feestdagenaanwinsten kan ik weer een jaar of zo vooruit.