@ bijna mama's zo spannend op naar mooie gezonde baby's de maand... @ jessie gefeliciteerd met de goede 20 wk echo @ joekie gefeliciteerd met je zwangerschap.... hier van de week niet veel op zp gezeten en afleiding gezocht ben mijn woonkamer gaan verven...en daarna lekker alles afgesopt van het weekend lekker op het strand geweest heerlijk... vandaag hadden we de 1e echo afspraak oh wat is het toch mooi om je kleine voor het eerst te zien...het hartje klopte 169 slagen per minute....over 2 weken hebben we de 2 echo kan bijna niet wachten.
Cashewnoot, wat super fijn dat jullie eerste echo helemaal goed was!!! Haha, gister had er bijna niemand zin in actief zijn bij de cursus. Dus hebben we een uur lang gekletst over van alles en nog wat. Er is één iemand die woensdag is uitgerekend, maar ze was er nog wel. Ben benieuwd wanneer zij gaat bevallen. Ik vind het heel raar, maar zitten op de bank is gewoon niet meer zo fijn. Een drukkend, beetje pijnlijk gevoel in de onderbuik. Denk dat ze nu heel laag ligt en heel erg op m'n blaas duwt. Maar ja, veel lopen en liggen, want dat is wel prettig. Ik ga niet verder meer zeuren, maar ik ben er eigenlijk wel aan toe dat ze geboren wordt. Gisteravond in bed werd ik ook een beetje bang opeens voor de bevalling en de tijd erna. En dat gevoel heb ik echt nog niet eerder gehad. Dus als ze snel komt, dan kan ik me ook niet nog drukker gaan maken. Fijne dag allemaal!
Spannend zeehondje!! Ik hoop dat het snel komt Ik heb vandaag de digi gedaan. Dit was het resultaat. Vandaag officieel 4 weken zwanger! http://www.mijnalbum.nl/Foto-KSXSDWPU.jpg Mooi hé!! Kan er niet over uit...Vind het zoow bijzonder!!
Oh Joekie, ik vind het ook geweldig voor je hoor! Onze eerste positest ooit was ook zo bijzonder!!! Net van m'n nichtje te horen gekregen dat ze weer zwanger is (na meerdere miskramen) en dat het nu helemaal goed gaat. De 12 weken echo zag er super uit. Ben helemaal blij voor ze!!!
DAg meiden, ben ik weer. Allereerst: Joekie: SUPERGEFELICITEERD!! En welkom op dit draadje natuurlijk... Zeehond: ik zit ook niet meer zo lekker op de bank. Buik hangt te veel op mijn benen... Ik kan me goed voorstellen dat je eraan toe bent om te gaan bevallen! Hoort er een beetje bij hé, als je hoogzwanger bent... Maar tja, kindje komt als kindje komt en niet eerder!! Ik probeer dan ook maar "gewoon" mijn rust te bewaren. Heb van morgen lekker de keukenkastjes uitgesopt... Haha lééévensgevaarlijk natuurlijk (mijn kastjes lopen door tot aan het plafond, dus ik stond op een trapje en op het aanrecht heen en weer te schuiven met die dikke buik)... Bezig blijven is het credo wat mij betreft, afleiding zoeken!! (hoewel ik zeker niet zou adviseren om van die caprioloen uit te halen als ik vanmorgen hahaha!) Cashewnoot: ja als je nog zo kort zwanger bent en uit de MMM komt, dan zoek je inderdaad ook in die eerste onzekere fase afleiding.... Héél slim van je! Wel een goed gevoel dat die eerste echo goed was, of niet? Beetje uit de zorgen? Of toch nog erg onzeker?? Nikita: hoe is het nu? Inderdaad buikgriep? Vervelend hoor, voor je! Ben blij dat ik helemaal niet ziek geweest ben tijdens mijn zwangerschap. En dat zal er ook wel niet meer van komen want ik voel me prima (buiten alle 39-weken-zwanger-klachtjes om dan hahaha!). Ik begin wel al een beetje genoeg te krijgen van alle ongeduld om me heen... "ben je nou nóg niet...".. Haha nee dus... Da's ook niet zo raar, eerste kindjes komen meestal wat later dan 40 weken, dus geen enkele reden om ongeduldig te zijn... Hoewel ik best een beetje jaloers was op die vrouw van de zwangerschapscursus die ná mij uitgerekend was, maar inmiddels wel al bevallen is.... Groetjes!
H! meiden... Buikje is weer rustig, en gelukkig ook geen diarree meer ofzo... Blèh, dat was echt even eng gister....heb natuurlijk ook de hele dag gecheckt of ik geen bloed verloor ofzo...voelde helemaal niet waar de krampen vandaag kwamen alleen dat het in mijn hele buik zat... Maar heb weer 2 nieuwe kwaaltjes...haha...eentje heb ik zojuist gegoogled en de ander kwam ik gister tegen bij het googlen naar buikkrampen... Kwam toch wel een aantal keer tegen dat buik en darmkrampen gepaard met steken en diarreee door de in verdrukking geraakte darmen kunnen komen...maar vind het zo raar...ben weken lang verstopt, en dan opeens dit... Heb de laatste dagen ook hartkloppingen, zeker gisteravond...werd er soms echt akelig van...komt doordat de placenta(´s ) aan het meewerken zijn in de bloedsomloop en dat behoorlijk wat extra energie van het hart vraagt...nou, conditie is ook echt ver weg...dus dat kan wel kloppen... En vandaag zat er opeens groenige afscheiding in mijn broekje... Als je dat gaat googlen tippen er behoorlijk wat op een infectie ( nou, heb zo`n thuis testje gedaan met een handschoen, en de PH waarde in goed) maar je vind ook dat dit door de hormonen kan komen...nou...weer iets geleerd dus... Deze dingen wel even bespreken met de gyn. volgende week... Trouwens meiden...toen jullie je kindjes begonnen te voelen...voelden jullie ze meteen elke dag?? Vandaag is het namelijk wel weer erg rustig in mijn buikje, en hoop dat ik snel weer even de trillinkjes voel, al weet ik natuurlijk niet zeker of ze het zijn of niet... Cashewnoot...ow, meid wat een ontzettend fijn nieuws... Zeehondje...ow jeetje...kan me voorstellen dat deze laatste loodjes zwaar zijn...en zorgen maken over de tijd na de bevalling zou ik denk ik ook opeens doen hoor...je kunt niet meer terug nu...en je zult erdoor moeten...maar alles komt goed... Leuk nieuws trouwens van je nichtje... Joekie...leuk hé...zo`n digitale... Mmiiiir...wat ontzettend goed van je dat je zo bezig blijft...maar wel oppassen hé...en tsja...aan die vrouw van je cursus zie je maar weer...het kan zo voorbij zijn...en dan is ze d´r....
Na hier 'geklaagd' te hebben gaat het eigenlijk best goed gelukkig. Inderdaad afleiding gezocht en dat heeft geholpen. Bellen met mams, boodschapje gedaan, digitaal fotoalbum afgemaakt van reis naar Amerika in 2010 enz. Het voelen van je kindje kan heel erg onregelmatig zijn, zeker aan het begin Nikita. daar hoef je je dus echt geen zorgen om te maken. Oh en al die kwaaltjes door veranderende hormonen komen me bekend voor. Altijd even melden bij de vk of gyn en dan kunnen zij je wel adviseren wat te doen. Alleen als je echt ook jeuk aan je vagina krijgt eerder aan de bel trekken hoor. Heb vroeger meerdere keren een schimmelinfectie gehad, wat een jeuk, gggrrr... Kan er nog akelig van worden, alles krab je open en dan is niks meer fijn hoor (zitten, plassen, vrijen...).
Nikita, lieffie...niet meer googelen! Op het internet vind je nl alleen maar de ellendige verhalen! Als je iets hebt waarvan je denkt: hmm...bel de gyn even, of je HA. Ik werd altijd heel onrustig vaan dr Google, omdat alle berichten meestal eindigden met: ...en dan ga je dood. wat betreft die bewegingen..zeker omdat het nog erg vroeg is zal je zeker niet elke dag voelen. Ik had soms ook dagen niets, en dan weer wel zo vroeg. En dat was pas bij 16-17 weken... Mmiiiirr, kijk je wel uit? Ik heb vanmorgen het douchegordijn afgehaald, gewassen en geprobeerd weer op te hangen. Normaal ga ik dan op de badrand staan (wij douchen in bad)...maar bij het terughangen bedacht ik me dat dat nu niet handig was Cashewnoot, wat fijn dat de echo goed was! Joekie, gefeliciteerd en welkom hier!
@Vlinder, wat fijn dat het met de andere voeding beter gaat! @Nikita, hier geen angelsound, beetje hetzelfde als Liesben... Ik voelde ons kindje bewust in de 19e week, maar als ik terugdenk daarvoor ook wel een aantal keer hoor.. maar niet zo vroeg als bijvoorbeeld Doortje en Vlinder. Grappig dat je schrijft over een "mooi tuintje", wij hebben dit jaar de tuin rigoureus aangepakt en we hebben nu vooral heel veel gras! Gelukkig voel je je nu weer beter dan gister.. @Liesben, toch fijn dat je er ff aan herinnerd wordt dat je straks weer ongesteld wordt.. En je buik lijkt inderdaad wel gegroeid ten opzichte van de vorige foto! @Zeehondje, leuk zo'n babyshower! Fijn dat je kindje vastligt, nu maar hopen dat dit de laaste keer was.. En gefeliciteerd met je nichtje, fijn dat alles nu goed gaat! @Sloppy, fijn dat het in het dolfinarium zo goed ging! En mooi dat je een nieuw pak Pepti krijgt @Kaat, bleh van blaasontsteking.. is de antibiotica z'n werk al aan het doen? @Joekie, welkom en van harte gefeliciteerd!! @Cashewnoot, wat fijn een goede echo!! Van harte gefeliciteerd! Nu kan het genieten echt gaan beginnen (vond ik toen)! @Mir, haha, nesteldrang ten top dus bij jou.. maar wel een beetje opletten hè Hier gaat alles z'n gangetje.. beetje druk op het werk, want natuurlijk haal je het niet om 2 presentaties te maken tussen alle vergaderingen door en deze dan ook nog goed te laten keuren door je leidinggevende in een kleine week.. maar goed, gelukkig kreeg ik vandaag een e-mail van iemand die echt veel te laat begonnen was met data verzamelen, dus dan valt het allemaal nog wel mee!
Eindelijk weer eens de tijd gevonden om wat uitgebreider te reageren. @Mmiiiiiir: Nu geen ongelukjes meer maken he Ik ben benieuwd wanneer je meisje zich gaat melden! @LafemmeNikita: Hier geen angelsound, ook om de reden dat ik er misschien onzeker van zou kunnen worden als ik het hartje niet zou kunnen vinden. @Zeehondje: Wat fijn dat ze vast ligt! Het wordt bij jou steeds spannender nu! @Sloppyslayer: Wat sneu reflux! Hoe is het nu met je meisje? @Jessie80: Alsnog gefeliciteerd met je goede echo! Mooie echofotos ook! @Doortje25: En heb je het ledikantje al opgehaald? @Vlinder3: Wat fijn dat het veel beter gaat met de krampjes/het huilen! @Liesben: Die reactie over dat ongesteld. Ook bij jou ben ik heel benieuwd wanneer het door gaat zetten!! @Kaat2000: Balen blaasontsteking, veel beterschap!! @Joekie: Welkom en gefeliciteerd!! @Cashewnoot: Gefeliciteerd met de goede echo! Hier gisteren bij de vk geweest, alles was gelukkig weer goed. Was blij dat het hartje nog steeds te horen was, vooral omdat ik nog niets voel en dan weer rondom me heen hoor dat anderen wel rond deze tijd al wat voelen. Wel een fijne geruststelling gisteren. Maar volgens de vk is het volkomen normaal en ook niet vreemd als ik pas rond 24 wk wat ga voelen. En mocht ik me er onzeker over voelen, hoef ik maar te bellen en laten ze het hartje even horen. Maar gisteren heeft me al gerustgesteld hoor. Nu maar hopen dat alles goed is volgende week bij de 20 wk echo! Ik voel me verder heel goed, dus dat is wel heel fijn. Verder gisteren de kinderwagen en maxi cosi opgehaald. Wist niet dat het nog zo lang duurde om een kinderwagen in elkaar te zetten Maar hij staat en ik ben er blij mee! Verder deze week onze nieuwe (wat grotere) auto opgehaald en ook daar helemaal blij mee. Dus langzamerhand gaan we meer over op het dingen aanschaffen voor de baby
Superleuk om te horen van de dames die nu zo ongeveer op de helft zijn!! Ja dan ga je inderdaad dingen kopen voor je kindje, Koolmees... Ik ben een paar maanden geleden helemaal LOS gegaan met zuslief in Babypark... Was echt héél leuk! Ik moet trouwens (hm to do lijstje blijft lang genoeg... ) nog steeds naar de fietsenmaker om de bandjes van mijn kinderwagen te laten fixen. Bandjes waren leeg, tja dat krijg je met tweedehandsjes van je zus. Ben er overigens wel heel blij mee hoor, tis een goeie die nieuw als snel 1000 kost! Jessie: goh, ook onderzoekster ..? Leuk hé, deadlines?? Ben jij ook al begonnen met de baby-uitzet? En het kamertje? Ik ben benieuwd!! Liesben: tja moet ik misschien niet meer doen he ? Ach ik ben altijd een actieve sporter geweest (klimmer) dus zelfs met buik heb ik niet het idee dat op het aanrecht staan zo'n probleem is... Maar... zal t niet meer doen (alles is nu schoon, wat op hoogte is hahaha). Vandaag de onderste kastjes... Is eigenlijk net zo'n fysieke uitdaging met die dikke buik!! Zeehondje: fijn dat je weer wat rust in je lijf hebt... Lijkt me verschrikkelijk om de hele tijd te denken: "Ik wil bevallen. Wil er vanaf. Voel ik al wat?" Nou zeg ik niet dat jij dat doet hoor! Maar er zijn er bij.... Ik dacht trouwens gisteren terwijl ik op de WC zat: hé een zoete geur, zou dat vruchtwater zijn...?? Maar daarna nauwelijks nog vochtverlies dus ... ben me dingen aan het verbeelden!!! (ik doe dus wel "cool" maar ondertussen denk ik ook regelmatig: zou dit het begin zijn?). Heb ook regelmatig steken en krampen. Maar steeds eenmalig of gedurende hooguit een uur of zo... Nikita: ik sluit me aan bij Liesben!! Niet meer googlen!! Of... word jij daar heel gelukkig van? Dan vooral blijven doen natuurlijk... Maar uhm.. kan het me niet voorstellen dat het fijn is om je opnieuw zorgen te maken...!! Misschien moet je op een gegeven moment tegen jezelf zeggen: "En nu OPHOUWE" met dat zorgen maken!!!" Bij mij helpt dat. Zorgen maken heb je niks aan, zou zonde zijn als je later op je zwangerschap terugkijkt en denkt: tja in die week maakte ik me zorgen dáárom, in die week dáárom enzovoorts...?
oh nee he, heb ik n heel bericht geschreven, delete ik alles per ongeluk... dan maar poging 2, the short version.. Miir: kijk je wel uit? Je moet er toch niet aan denken dat je valt zeg.... blijf jij voortaan maar mooi met beide beentje op de grond Joekie, jaaaaaaaaaaaa welkom hier, proficiat meis!! Cashew: fijn dat alles goed was, genieten nu! Jessie: fijn he, die deadlines, alles wel nog goed gekomen? Koolmees, fijn dat alles goed is, zeker als je niet veel voelt. En ja die kinderwagens haha. Heb je m zelf opgezet of samen? (is net zoiets als samen n tent opzetten, als je dat kan zonder ruzie maken zit t wel goed haha en met ruzie ook want het zijn toch ook krengen grrr) Sloppy; handig, een heel nieuw pak Pepti, wat n service! Kaat, getver, blaasontsteking, had ik tijdens de zwangerschap vaak, werd er gek van... Nikita meisje, neem het advies van Liesben en Miir maar ter harte want je maakt je inderdaad wel over heel veel dingen zorgen en uiteindelijk vaak voor niks.... probeer je anders te focussen op de leuke dingen: de inrichting vh kamertje, de namen, het geboortekaartje, etc. Misschien helpt dat? Nog 26 weken te gaan meis, dat is lang hoor.... Over geboortekaartjes gesproken, wilde nog altijd die van ons komen spammen maar had m alleen in pdf. Dus heb nu het proefkaartje in mijn album gezet. Ze was dus 45 cm, 2910 gram en geboren op 18 juli en haar tweede naam is Elise. En rechts staat op t uiteindelijke kaartje; wij zijn dolgelukkig met de geboorte van, maar verder is alles hetzelfde.
Jessie en Koolmees, fijn dat alles zo goed gaat met jullie. Miirrr, ik verlies echt al heel lang redelijk wat vocht. Hou totaal niet van inlegkruisjes, dus heb vaak een natte plek in m'n onderbroek. Als ik een dunne broek (huisbroek) aan heb komt het daar zelfs doorheen. Soms denk ik dan ook, zou dit vruchtwater zijn? En ruik dan ook er even aan. Ik vind het maar een eng verhaal dat je een scheurtje in je vruchtvlies kan hebben en het dan niet door kan hebben. En ik zeg/zei ook vaak tegen mezelf 'NU GEEN ZORGEN MEER MAKEN'. En gelukkig helpt dat ja. Dus goeie tip voor Nikita! Josjo; oh ja, leuk om geboortekaartjes van anderen te zien. Erg vrolijk kaartje. Die van ons is nu ook echt af. Heb vanmorgen een proefdruk besteld voor de zekerheid. Kijken of we 'm echt mooi vinden (bij hipdesign half zelf ontworpen).
even snel tussendoor... haha...dat krijg je als je altijd maar onzekere berichtjes plaatst... mijn laatste berichtje was eigenlijk helemaal niet zo onzeker bedoeld als het misschien overkwam, heb de positieve flow weer gevonden hoor...ok...de buikkrampen etc. vond ik een beetje eng...maar alle andere kwaaltjes vond ik eigenlijk meer interessant, zeker i.v.m. de informatie erover die ik op internet had gevonden...en weet ook wel dat dr. google niet altijd te vertrouwen is, maar wil daarom dus kijken wat mijn gyn. voor verklaring heeft voor mijn kwaaltjes... verder gaat het goed hoor...mijn lerenjasje past niet meer dicht ( en een week geleden nog wel ) dus moet dringend op zoek naar iets dat wind en waterdicht is, zeker met het herfstweer dat nu op komst is...
Oh gelukkig Nikita! Ja, je moet nu echt kleding gaan zoeken die je nog past, haha. Ik had m'n kast uitgezocht en een tijdje geleden dacht ik om een bepaalde trui aan te doen (waarbij ik dus had bedacht 'm later in de zwangerschap nog wel te kunnen passen). Nou, dat zag er niet uit! Hier kan ik ook geen jas meer dicht doen. Dus maar een dikke (uitrekkende) trui eronder als het koud wordt. Bbbbrrrrr....12 graden.
Zeehondje, logisch dat je het spannend vind een bevalling is niet niets maar echt waar, je bent het zo weer vergeten en ik vond het achteraf meevallen. Al is ze er natuurlijk niet vaginaal uitgekomen geen idee hoe dat is. Maar de tijd erna is ook super spannend en erg hectisch maar zo leuk!! En dat gaat ook zo snel weer voorbij. Mmiiirr, haha de keukenkastjes nog uitgesopt Hoe bedoel je nesteldrang. Nikita, Ik ben het met de meiden eens, op internet lees je alleen de slechtste verhalen alle andere goeie staan er niet op. Koolmees, fijn dat het zo goed gaat en wat is het leuk he om zoveel dingetjes te kopen! Jessie, fijn dat alles z'n gangetje gaat en een beetje druk zijn op je werk is nooit erg dan gaat de tijd lekker snel. Josjo, Leuk geboortekaartje! Lekker vrolijk daar hou ik wel van. Hier, Lotte haar tandjes komen nu echt door en dat is goed te merken pfff. Ze is huilerig, koortsig en ze slaapt heeeeel veel. Arme meid, ik heb al gevoeld dat er nu twee puntjes uit zijn. Voor de rest, ik heb nog steeds last van mijn blaas, alleen via de ha hebben ze niets kunnen ontdekken en nu wordt het nagekeken in het ziekenhuis.
Hoi meiden, Ik kom hier elke dag even lezen hoor, ben erg benieuwd wie van de oktober-meiden als eerste zal bevallen! Maar heb een heel druk weekend gehad, er was feest in de stad en ben dus veel weggeweest. Nu moet ik dat helaas bekopen met een griepje waar ik volgens de apotheek niets voor mag, behalve bepaalde hoestpastilles! Ik heb dus even niet de fut om op jullie allemaal te reageren, maar wilde wel laten weten dat ik mee lees en aan jullie denk! Oh en we hebben gisteren het ledikantje opgehaald hoor, ben er zooo blij mee!
Hi Doortje! Het heerst, zeggen ze.. Mijn zus heeft hetzelfde griepje... Beterschap!! Ik ben wel erg benieuwd naar hoe het is met jou en je zwangerschap: bewegend kindje, inrichten van het kamertje, enzovoorts...!! Kaat: vervelend, die tandjes!! Wat lijkt het me vervelend om baby te zijn: eerst wennen aan de wereld zonder baarmoeder: voedingen, ritme, etc... En dan moet je weer gaan oefenen met hoofd optillen omrollen enzovoorts. Bijkomende pech als luier-uitslag, reflux, berg, bultjes... En dan krijg je ook nog eens TANDEN!!!! En wij, aanstaande moeders en moeders, maar klagen!!! @ Nikita: gelukkig ben je niet zo onzeker als dat je overkomt...!! Misschien (nog een tip) moet je ook niet spreken over kwaaltjes en achter alles dat even anders is, iets zoeken? Gewoon eens op zijn beloop laten gaan en denken: ach als het volgende week nog steeds zo is dan moet ik het maar eens gaan overleggen.... Of zo? @ Zeehondje: wat een opluchting, jij bent niet de enige die laat is met proefdrukken etc... Heb er hier ook eentje liggen op mijn tafel! Vind het kaartje van Josjo echt superleuk, lekker bont en vrolijk, echt mijn ding!! Mijn kaartje is inmiddels ook af. Ik wil alleen een foto op de voorkant, dus helemaal definitief is hij pas als mijn kleine elfje er is! Het is een "eigen ontwerp", gewoon bij nul begonnen (dus niet en eigen ontwerp via een site). Ook de binnenkant is helemaal zelf verzonnen: er staat een gedichtje. Maar jullie zullen het wel zien als ze geboren is!! Wat betreft vochtverlies: heb van de zwangerschapscursusmevrouw geleerd dat als het wit opdroogt, het gewone afscheiding is. Als het kleurloor opdroogt kan het vruchtwater zijn (maar ja, als het allebei is dan zie je niet dat er misschien ook vruchtwater bij zit he??)... Ga het maar gewoon even bespreken bij de VK, morgen, als ik weer een afspraak is. Maak me er ook niet echt zorgen over maar heb hier gewoon géén ervaring en weinig verstand van...
Hi meiden, ik lees nog mee hoor Stacey heeft vandaag haar 1e prikjes gehad en tot nu toe heeft ze er geen last van Helaas hebben ze toch (eindelijk) verborgen Reflux geconstateerd. Ze heeft veel last van het zuur enzo. Van de ha moest ik eerst proberen om meer voedingen te geven en dan minder eenheden per keer maar hierdoor is het niet minder geworden. Vandaag op het CB zeiden ze eindelijk ook dat het verborgen reflux is (we voelden ons eindelijk serieus genomen) en dat we snel terug naar de ha moesten om Zantac te vragen. Ik gelijk naar de ha bellen en ja hoor, staking!!:x Ik dacht nou dan bel ik gewoon naar de ha-post maar die wilden geen recept uitschrijven want ze heft het al vanaf haar geboorte en moet het met de eigen ha besproken worden....Nou dat hadden ze me dan wel eens mogen vertellen dat ze het al vanaf haar geboorte heeft, grrrrrrrr!! Morgenochtend dus gelijk de ha bellen en Zantac EISEN!!!! De krampjes zijn gelukkig gestopt met de nieuwe voeding en gestopt zijn met de Nutriton, maar nu met verborgen reflux is het verstandig om de Nutriton weer door haar voeding te gaan doen....Hopelijk blijft ze een beetje gespaard vd krampjes.... Verder gaat het goed, overdag is ze veel wakker en vanaf de voeding van 3 uur slaapt ze veel, wel onrustig met veel slikken enzo maar ze slaapt. Afgelopen nacht heeft ze zelfs van 00.00 uur tot 5.30 uur geslapen, heeeeeeeeeeeeerlijk Klinkt raar maar normaal komt ze om de 3a4 s'nachts dus deze 5,5 uur waren super. Hoe gaat het met de bijna beval dames????