Merk dat ik wat prikkelbaar ben en niet lekker in mijn vel zit. De afgelopen jaren minder last gehad maar dit jaar en vooral de afgelopen 6 maanden waren zwaar. Nu het donkerder wordt, begin ik me slechter te voelen. (Nog) niet depressief maar wel wat nukkig en chagrijnig. Wil de echt slechte dagen eigenlijk voor zijn want herken het afglijden van eerdere jaren. Werkt een daglichtlamp? Zo ja, welke?
Ik heb sinds een tijdje een daglichtlamp omdat ik eigenlijk al mijn hele leven last heb van winterdip. Uitgezonderd het jaar dat we in december-januari 6 weken in Zuidelijk Afrika waren. Hij staat op de eettafel. Tijdens het ontbijt zet ik hem vol aan. (4 standen lichtsterkte). Ik merk dat ik er prettig wakker van wordt. En tot nu toe zit ik goed in mijn energie. De lamp gebruik ik wel in combinatie met (bijna) elke ochtend zoon lopend naar school brengen en meerdere keren per week buiten sporten/bewegen. En natuurlijk werken beide mee met het beter in mijn vel zitten. Maar andere jaren was de fut er al snel uit met naar buiten gaan en sporten. En dat houd ik nu ook beter vol. Placebo effect? Door betere motivatie van het persé nu niet willen terugvallen? Echt effect van het licht? Maart niet uit. Het werkt voor mij. Dus ik ben heel blij met mijn lichtje 'S avonds gebruiken we hem als gewone tafellamp op standje 2. Op aanraden van mensen hier heb ik het vooraf besproken met mijn huisarts. Die had zoiets van. Probeer maar, maar vergeet ook niet naar buiten te gaan en je ontspanning te pakken en op tijd gaan slapen (eigenlijk gewoon alle goede adviezen bij beginnende stress/depressie/onrust klachten. )
Ik heb me voorgenomen om weer te gaan hardlopen, na 10 jaar amper gelopen te hebben, dus dat naar buiten gaan komt uiteindelijk wel goed. Eerst op de loopband rustig aan beginnen tot ik naar buiten durf haha... Ik moet helaas met de auto naar school, het is 15km. Lopend was ideaal geweest inderdaad om wat extra zonlicht te pakken. Ik denk dat ik welgeteld een half uur per dag buiten ben. Ook veel te weinig eigenlijk. Maar weer eens het wandelen op gaan pakken met de baby misschien, maar de kou en de herfst gaat me tegenhouden straks. De komende dagen is het nog wel mooi, maar als het slechter weer wordt, blijf ik binnen Wat voor lamp heb jij @Mamafiets?
Oh haha. Ik dacht dat ik er een linkje bij had gedaan. Ik heb deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/liroma-daglichtlamp-gratis-opberghoes-32-10-000-lux-usb-poort-3-kleuren-bureaulamp-lichttherapielamp-lichttherapie/9300000017893408/
Ik heb al eerder gereageerd op een topic hierover. Eén lichttherapie lamp klinkt allemaal heel onschuldig maar dat is het niet. Net zoals medicatie en allerhande behandelingen zitten er ook bijwerkingen aan en moet je dit de eerste keer echt onder begeleiding doen. Verder helpt het echt alleen bij een echte depressie, wat wel kan is dat het mensen in de structuur zet wat dan het placebo effect is omdat je elke dag op hetzelfde tijdstip ervoor moet zitten. Echter je gebruikt hem maar een week, Max 2 weken en dan moet je hem weer stoppen. Dus je kan hem niet de gehele winter gebruiken. Mijn advies bespreek dit met een professional en lifestyle aanpassingen kunnen ook al helpen zoals dus elke dag op tijd naar bed op tijd opstaan dagelijks voldoende bewegen naar buiten gaan etc.
Maar dat kan je als doel stellen toch, in toch elke dag even te wandelen? Het is nooit de hele dag koud of slecht, baby en jezelf inpakken en gaan! Is uiteindelijk een keus die je zelf maakt. Ik heb ook een lamp, gebruik m te weinig, vind t wel echt prettig licht. Dusja, of t helpt, links of rechtsom iig wel
Ik zou dan ook eerder investeren in een lekkere warme jas, handschoenen, sjaal etc. zodat je ook als het kouder is naar buiten kan. Er zijn genoeg prima momenten op een dag, ook in herfst en winter. En een frisse neus, beweging en daglicht doen vast ook heel veel goed. Voor je kindje denk ik ook lekker om buiten te komen.