Mening ziekenhuis en kraamzorg over flesvoeding

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door sanne1234, 4 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sanne1234

sanne1234 Actief lid

14 feb 2008
    474
    0
    16
    Ik denk erover om flesvoeding te gaan geven ( en dus geen borstvoeding) Ik moet wel in het ziekenhuis bevallen. Zijn er hier mensen die ook in het ziekenhuis zijn bevallen en dat ze daar moeilijk deden of dat de kraamverzorging je toch probeert over te halen?

Ik krijg soms echt het idee dat je borstvoeding moet geven om een goede moeder te zijn...Terwijl ik van mening ben dat flesvoeding een hele goede vervanging is en dat je weer sneller 'jezelf' bent.

Heb ik nog wel een andere vraag: ik hoor ook vaak dat je sneller op gewicht bent wanneer je borstvoeding geeft. Is dit echt zo of is dit een fabeltje.

Alvast bedankt voor jullie mening want ik voel me al beetje schuldig dat ik er alleen al over nadenk om geen borstvoeding te geven.

2. sanne1234

sanne1234 Actief lid

14 feb 2008
    474
    0
    16
    Heb ik nog een andere vraag (sorry wel veel vragen in een keer) Ik ben nu bijna 2 cupmaten gegroeid, dit mag wel weer wat minder zijn. Wat zijn de effecten borstvoeding tov flesvoeding?

3. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    ik heb er geen ervaring mee, ik kan je wel zeggen doe wat je zelf wilt. als hij flesvoeding wilt geven, prima, vooral doen. het is net zo goed en het is JOUW keuze, dus gewoon zeggen wat je wilt.

ik heb zelf ook flesvoeding gegeven, en je hoeft je er echt niet schuldig om te voelen hoor.

nogmaals het is jouw keuze en zo te horen heb je je keuze al gemaakt.

ik hoop dat je leuke reacties krijgt op je post, want helaas draaien dit soort onderwerpen nogal eens uit op een flinke discussie.

groetjes, Miranda

4. Kiwi1

Kiwi1 Fanatiek lid

26 dec 2007
    4.849
    0
    0
    Hoi, ik heb de eerste maanden borstvoeding gegeven.
    Echter in het ziekenhuis deden ze helemaal niet moeilijk over bv/fv. Ze vroegen gewoon aan mij wat ik wilde. Een meisje naast mij gaf aan fv te willen geven en hup 5 minuten later stond er een flesje klaar zonder commentaar hoor.
    Volgens mij valt het allemaal hartstikke mee.

Je vraag over borstvoeding en afvallen. Ja, in meeste gevallen gaat het afvallen door bv idd harder. Het kost namelijk erg veel energie (ik geloof 1000 calorieen extra per dag). Ik viel dan ook erg snel weer af. Maar dat geldt niet voor iedereen hoor, er zijn nog altijd vrouwen die niets afvallen.

Je vraag over de cupmaat: als je geen borstvoeding zal geven zul je snel weer je normale cupmaat krijgen. Je moet wel even informeren hoe het moet met melk in je borsten. Sommigen krijgen pilletjes voor, geloof ik.

5. mbijs

mbijs Actief lid

21 jun 2007
    268
    0
    0
    Onderwijs
    Limburg
    Hoi Sanne,
    Ik zit met hetzelfde gevoel als jij. Voelde me bijna "maatschappelijk verplicht" om borstvoeding te geven. Zeg al sinds ik mij kan herinneren dat ik het prachtig vind als er vrouwen zijn die vol overtuiging zeggen dat ze graag de borst willen geven, maar dat ik dit niet wil. Begon hier tijdens mijn zwangerschap erg over te twijfelen. Uiteindelijk van de week de beslissing genomen dat ik er toch zeker van dat ben dat dit niet is wat ik wil. Ik dacht ook dat ik een slechte moeder ben als ik geen bv geef en dat de vk/kraamzorg/ziekenhuis hier negatief op zullen reageren. Aan de andere kant is het ieder zijn eigen keuze en iedereen heeft het beste voor met zijn kindje denk ik maar zo. Met ieder ook zijn eigen beweegredenen om wel of geen bv te geven. Ik vind dat je elkaar hierin moet respecteren en ik vind het jammer dat er dan mensen zijn die (naar mijn gevoel) wat aanvallend reageren, waardoor ik het idee heb dat ik me moet verdedigen. Kortom: ieder zijn eigen keuze. Heel veel succes en plezier!

6. muiz

muiz Actief lid

22 feb 2008
    287
    0
    0
    Hier ook iemand die vanaf dag 1 flesvoeding heeft gegeven en daar tot aan het eind over getwijfeld heeft. Enkel en alleen al door de zo ongeveer opgedrongen verplichting van borstvoeding. Je zou jezelf haast een misdadiger voelen als je vrijwillig flesvoeding geeft.

Ik heb echt tot aan het eind getwijfeld. Nou ja, eigenlijk had ik voor mezelf allang besloten dat ik flesvoeding wilde geven, maar ik werd steeds door vk en de kraamzorg in de borstvoedingshoek geduwd. Dat je het eigenlijk best wel kan proberen enzo.

Ik heb bij vk en kraamzorg aangegeven borstvoeding te willen geven, maar tijdens mijn lange bevalling heb ik het op de papieren nog laten veranderen (in het ziekenhuis, overgedragen aan gynacoloog ivm pijnbestrijding enzo).
    Nadat onze zoon geboren was kwamen ze na een paar uurtjes in het ziekenhuis met een flesje aan. De zuster vroeg wel of ik het echt niet wilde proberen (borstvoeding), maar ik heb daar niet over getwijfeld en was daar heel stellig in.
    Dus sindsdien de fles en er niemand meer over gehoord...... En ik heb er ook geen spijt van gehad. Mijn borsten zijn weer hetzelfde formaat als voor de zwangerschap en na 2 dagen ofzo krijg je wel stuwing. Dan staan je borsten echt op ploffen en kan er ook melk uitstromen. Mijn kraamhulp zei voordat het begon dat ik een sportbh aan moest doen (en daar ook mee slapen), na een paar dagen wordt dat opgeblazen gedoe aan je borsten veel minder. Ik heb nog wel geprobeerd mijn sportbh tussendoor uit te doen tijdens het slapen maar ik ging toen ineens heel erg lekken, dus dat maar niet meer gedaan!

Ik zou zeggen, doe waar je jezelf het beste bij voelt, dan is het altijd goed! En als je ook maar iets twijfelt kan je altijd eerst nog borstvoeding proberen, maar zoals gezegd, voor mij was het niets en ik heb er ook geen spijt van.
    Niemand kan zoiets voor jou beslissen hoor, moet je gewoon lekker allemaal zelf doen!

7. Vera

Vera Fanatiek lid

17 apr 2006
    2.604
    1
    0
    Hier beide keren geen problemen gehad met het ZH, kraamzorg en de VK. Ze vroegen gewoon wat ik wilde en accepteerden dat.

8. bloem82

bloem82 VIP lid

5 sep 2007
    11.197
    601
    113
    Gewoon lekker doen wat jij zelf wilt hoor :D

Het schijnt inderdaad zo te zijn dat je met borstvoeding sneller afvalt, maar dit is niet bij iedereen zo hoor.

Maar ik zie wel twijfel bij jezelf, omdat je toch informatie wilt over borstvoeden.

Als je twijfelt kun je het altijd proberen, je kunt dan altijd nog stoppen.

Als je zeker weet dat je flesvoeding wilt geven dan geef je flesvoeding :D

9. mamavanjoost

19 dec 2008
    14
    0
    0
    Hoi,

Ook ik heb vanaf dag 1 flesvoeding gegeven, maar dat komt mede doordat Joost geboren is met een schisis (hazelip) en dat borstvoeding dan wel een hele happening is. En daar had ik nu net geen zin in. Bij aankomst in het ziekenhuis (ben 5 weken te vroeg bevallen) vroeg de verpleegkundige aan mijn man of ik BV wilde gaan geven, nee zegt hij. Zegt zei doodleuk: ïk vraag het zo nog wel even aan uw vrouw" :rolleyes:

Bleek later dat zij de lactatiedeskundige van het ziekenhuis was, :) maar ik heb me er niks van aan getrokken en lekker de fles gegeven.

Wel veel stuwing gehad, maar inderdaad de hele dag met een strakke bh gelopen en geslapen en na een 1 week warne mijn borsten weer normaal.

Qua gewicht had ik niks te klagen, zat na mijn bevalling gelijk weer op mijn oude gewicht. At de laatste maanden van mijn zwangerschap niet zovele want dat paste gewoon niet.

10. bengeltje86

bengeltje86 VIP lid

6 jan 2007
    8.553
    0
    36
    renkum
    hoi hoi je moet doen waar jij je goed bij voelt
    ik ben in het ziekenhuis bevallen (keizersnee) en besloot borstvoeding te geven maar na anderhalve dag ging het gewoon niet hij lag goed aan maar het deed me zeer (gevoelige tepels altijd al gehad) en ik sliep al sinds februari 2008 niet 2 a 3 uurtjes het brak me gewoon op was erg moe en door alles wat er gebeurd is kon ik niet genieten en dan werkt de borstvoeding ook tegen.
    na lang gepraat te hebben met verpleging zijn we anderhalve dag erna over gegaan op fles voeding ook omdat hij gewoon niet genoeg kreeg en bijna elk uur kwam.
    ja ze zeggen je heb het geprobeerd klaar maar ik voelde me slecht omdat ik pijn had en alles en hem dus borstvoeding wilde geven maar het niet ging.

toen ik thuis kwam had de kraamzorg dus ook gevraagt waarom ik gestopt was en toen zij ze ook heb je tepelhoedjes geprobeerd ik zo nee en dus ook gezegt dat het ook te vermoeiend was doordat ik niet sliep ze zij ook wil je niet overhalen want ook kinderen met een fles worden groot.
    dus ik heb me ook echt slecht gevoelt en heb achteraf spijt dat ik me zo gevoeld heb want als ik na me ventje kijk hoe tevrede hij is dan denk ik had ik het maar gelijk gedaan.

en ja bij borstvoeding ben je sneller zelf op gewicht maar als dat de enige rede zou zijn waarom je borstvoeding wilt geven moet je het gewoon niet doen.

ohja en als je last krijg van stuwingen net als ik (heb ook afgekolft) dan moet je gewoon kraamverband in de vriezer leggen(ijscompressen) en die in een hydrofiele washandje dstoppen en tussen bh en borst in leggen oh wat verzacht dat de pijn zeg :D
    nou succes met je keuze :D

11. Marijke1982

Marijke1982 Niet meer actief

Ik heb ook geen commentaar gehad, en heb ook vanaf dag 1 FV gegeven. En als ik wel commentaar zou krijgen had ik me daar niks van aan getrokken. Het is MIJN keuze, en daar stond ik voor de volle 100% achter.

12. mo1978

mo1978 Fanatiek lid

24 aug 2007
    1.720
    0
    0
    huisvrouw
    ik ben van mijn 1ste dochter ook in het zkh bevallen en geen gezeur gehad
    en trouwens dat is jou eigen beslissing wat je wil gaan doen ben je zelf baas in d88 ik zo!

grtjs mo

13. Angela2009

Angela2009 Niet meer actief

Nou ik heb nooit getwijfeld aan het geven van de fles. Voordat ik zwanger was wist ik al dat ik flesvoeding zou geven en toen ik eenmaal zwanger was heb ik hier niet over getwijfeld. Als mensen over borstvoeding begonnen dan liet ik wel even merken dat ik er niet aan ging beginnen en dat iedereen mij een ontaarde moeder mag vinden maar nee ik had en heb er geen gevoel bij dus daarom heb ik het niet gedaan.

Voor mij was het ook dat ik er geen geduld voor heb, geen gelurk aan mijn tieten wil en heb geen zin dat het dalijk 2 theezakjes zouden zijn.

Nu gaat dat niet voor iedereen op natuurlijk maar hoor toch wel vaak dat de borsten eronder te lijden hebben gehad.

En over dat afvallen dat zou best kunnen maar ik was een week na mijn bevalling alles alweer kwijt en weeg nu zelfs minder als voor mijn zwangerschap en heb er niks voor hoeven doen! Oke nu was ik altijd al heel slank en niet veel aangekomen in mijn zwangerschap maar het kan dus ook zonder dat je BV geeft hoor.

En in het ziekenhuis heb ik geen commentaar gehoord maar dat komt ook omdat ik daar heel duidelijk in was. Ik ben iemand die geen blad voor haar mond neemt dus het was flesvoeding en een ander kon zeggen wat hij wilde maar niemand brengt mij aan het twijfelen. De kraamzorg gaf mij groot gelijk want je moet datgene doen waar jij je goed bijvoelt en niet omdat anders vinden dat je beter BV kan geven!

14. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Ik zou zeker geen borstvoeding gaan geven met als redenen:

-kraamzorg of ziekenhuis die misschien moeilijk gaan doen
    -gewicht
    -cupmaat

Volgens mij heb jij je keuze al gemaakt, flesvoeding.
    Gewoon doen dus, mijn ervaring is dat borstvoeding iets is waar je voor 100% achter moet staan.
    Flesvoeding is een goed alternatief.

15. mbijs

mbijs Actief lid

21 jun 2007
    268
    0
    0
    Onderwijs
    Limburg
    fijn om te lezen dat er meer vrouwen denken en voelen zoals ik! (wilde ik even kwijt) ;)

16. sanne1234

sanne1234 Actief lid

14 feb 2008
    474
    0
    16
    Heel erg bedankt voor jullie reacties!
    Ik heb nog eventjes om te beslissen maar ik heb denk ik mijn keus al gemaakt.

17. Linda1980

Linda1980 Fanatiek lid

30 mei 2006
    1.356
    0
    0
    Ook ik heb enorm lopen twijfelen of ik BV of FV zou gaan geven. En dat terwijl ik altijd al heb geroepen FV te willen geven. Door de 'druk' van buitenaf ben ik ook echt gaan twijfelen, maar uiteindelijk toch besloten om bij m'n eigen gevoel te blijven. Ik voel mezelf absoluut niet slechter dan mama's die BV geven, dat is ook niet zo natuurlijk, maar dat gevoel kreeg ik idd wel altijd als mensen je 'afkeurend' bekeken wanneer je vertelde FV te gaan geven. Het ziekenhuis, kraamzorg en VK hebben zonder commentaar m'n keuze gerespecteerd trouwens!

18. Sellie13

Sellie13 Actief lid

9 jul 2007
    210
    0
    0
    Gewoon doen wat je wil hoor! Je bent echt geen slechte moeder als je flesvoeding wil geven, als je niet achter borstvoeding staat moet je het niet doen.
    Vind het zo'n onzin om vrouwen dat op te leggen, dat is je eigen keuze. En flesvoeding is gewoon een goed alternatief, daar worden kindjes ook groot op.

Veel plezier met je kindje straks en succes met de laatste loodjes!

Groetjes, Sellie

19. Marijee

Marijee Fanatiek lid

21 jan 2008
    2.295
    0
    0
    ik heb de eerste 2 weken borstvoeding gegeven.
    in het ziekenhuis vroegen ze gewoon wat ik wou en dan was het goed. een meisje naast mij op de kraamafdeling wou graag flesvoeding geven en het flesje werd gewoon klaargemaakt. niets aan de hand dus als je de fles wilt geven en je moet je al helemaal niet schuldig of iets voelen!

ik ben overgestapt omdat me ventje me hele tepels tot bloedens toe kappot had gezogen dus het ging gewoon niet meer. zat met tranen in me ogen te voeden.

er zulle altijd mensen zijn die vinden dat je borstvoeding MOET geven en als je het slecht treft krijg je een kraamverzorgster die dat ook vind maar daar moet je je echt niets van aantrekken hoor meid. blijf lekker achter je eigen keuze staan en maak duidelijk dat je geen zin hebt in dat gezeur.

nog een aantal weekje en dan heb je je wondertje ook in je armen!

20. san 14

san 14 Actief lid

22 dec 2008
    130
    0
    0
    Brabant
    hier ook vanaf dag 1 flesvoeding ik heb van de ha en het ziekenhuis + kraamzorg absoluut geen vragen gehad over waarom niet ze accepteerde het gelijk maar van andere mensen wel zo erg dat ik me na de bevalling zooo schuldig heb gevoeld dat ik het niet deed (ik zat ook niet lekker in mn vel en heb bijna 4 weken gejankt) dus luister naar niemand en doe gewoon waar je jezelf het beste bij voelt ik snap ook echt niet waarom andere mensen dr eigen daar mee bemoeien?heeeeeel veel succes met je keuze!

Deel Deze Pagina