Hoe borst weer aanleren na zkh opname?

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Vlinder84, 24 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Vlinder84

Vlinder84 Niet meer actief

Hallo,

Mijn zoontje kreeg de eerste 4 dagen van zijn leventje alleen borstvoeding. Helaas werd hij toen opgenomen in het ziekenhuis ivm een te hoog bilirubine gehalte en moest hij een paar dagen onder de lamp. Na een heel gevecht mocht ik bij mijn zoontje blijven (het beleid was dat alleen kraamvrouwen niet bij hun kind mochten blijven wat echt belachelijk was aangezien ze er wel bv promoten dus vandaar dat ik geweigerd heb te vertrekken). Echter, mijn zoontje was te suf om nog voldoende uit de borst te halen, dus gaf ik hem 20 minuten de borst (10 min per borst) en daarna afgekolfde melk. Dit moest om de 2 a 3 uur. Nu is mijn zoontje alweer 18 dagen oud en zou voldoende opgeknapt moeten zijn om weer geheel uit de borst te drinken. We willen dit geleidelijk aan opbouwen en ik geef hem 2 keer per dag borstvoeding. Maar hoe lang hij ook aan de borst ligt (soms wel een uur), hij wil daarna altijd nog melk uit de fles. Soms wel 100cc!

Hoe kan ik hem weer aanleren goed te drinken uit de borst? Het aanleggen gaat steeds beter, maar hij drinkt niet effectief. Hoe lang mag hij uit de borst drinken? Want een uur borst voeden, vervolgens kolven en dan de fles is erg vermoeiend en tijdrovend voor ons beiden.

Hoe vaak en hoeveel moet ik nu nog afkolven en hem de fles geven? Ik kolf nu na elke voeding nog af en produceer dan tussen de 40 cc en 100 cc per borst.

Ook komt hij soms om het uur en dan pas weer na 3 uur. De regeldagen heeft hij van de week al 3 dagen gehad, dus dat kan het niet zijn. Vanmorgen bv kwam hij om 6 uur, half 8, 9 uur en kwart over 10 en hij drinkt dan steeds maar kleine beetjes. Zijn dat clustervoedingen en zo ja, moet ik daar steeds aan toegeven? Hoe zorg ik voor meer ritme?

Een heel verhaal, maar ik hoop dat je mij advies kunt geven. Alvast bedankt!

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hallo.

wat een vervelende start hebben jullie gehad.
    heb je voldoende productie en schiet de melk makkelijk toe? dat helpt natuurlijk wel met het terug naar de bost gaan.

ik zou zeggen aanleggen: houd hem bij de les door hem te beletten in slaap te vallen en te wisselen als hij niet doordrinkt. borstvoeding mag 30 mint. duren. daarna kort nakolven.

zoek een lactatiekundige die je gaat helpen met hem leren doordrinken en effectief de voeding tot zich nemen.

succes, je doet het heel goed! laat je nu verder helpen!

heidi margit

Deel Deze Pagina