Warm kraanwater gebruiken voor flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door babs38, 22 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    instructrice creatieve en culinaire workshops
    Utrecht
    Mijn beste vriendin heeft 6 weken geleden een zoontje gekregen en tot mijn stomme verbazing gebruikt ze gewoon handwarm water uit de kraan om flesjes te maken. Ik was nog steeds in de veronderstelling dat ik straks water moest koken, magnetrons moest gebruiken etc om het water warm te krijgen, maar haar kraamhulp en verloskundige hebben gezegd dat het water in Nederland van zo'n goede kwaliteit is dat ze het zo uit de kraan kan gebruiken. Is dit ook echt zo? Ik heb altijd geleerd dat je geen warm water uit de kraan mag drinken omdat daar bacterien in kunnen zitten! Wat is jullie ervaring?

2. linnepinneke

linnepinneke Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.046
    0
    0
    Middelburg
    Ik pak koud water uit de kraan en de fles gaat daarna de magnetron in! Kraamverzorgster heeft me dat zo aangeleerd...

3. Allistair

Allistair Bekend lid

8 jun 2010
    979
    0
    0
  4. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier ook, in de 1e week hebben we het nog gekookt en in de koelkast gezet en dat water warme we dan weer op in de magnetron. Maar daarna zijn we gewoon kraanwater gaan gebruiken en warmen dit op in de magnetron.

Als een Vk of een Kraamhulp dat aangeven lijkt mij dat ook niet zón probleem. Ik vermoed wel dat het niet positief zal werken op eventuele krampen. Als je veel kalk in je water hebt zal dat niet meewerken.

5. MrsXL

MrsXL Fanatiek lid

19 nov 2009
    1.007
    0
    0
    Huismama.
    Ook volgens mijn kraamhulp mocht ik gewoon warm water uit de kraan pakken.
    Maar als mijn zoontje er krampjes van kreeg, moest ik overgaan op gekookte water uit de waterkoker.

6. nonnie26

nonnie26 Niet meer actief

noooiit gedaan, heb van huis uit geleerd dat ikzelf ook geen warm water uit de kraan mocht drinken onder de douche, en de kraamhulp adviseerde hier gewoon koud water en vervolgens in de magnetron..

7. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    Utrecht
    Ik heb idd al op allerlei site gezocht en nergens wordt gezegd dat je warm water rechtstreeks in de fles kan gebruiken. Je kunt prima het kraanwater gebruiken, lees ik overal, maar wel koud en daarna opwarmen middels magnetron, fleswarmer oid.

Vooral als je een geiser of boiler hebt of in een oud huis woont waar nog koperen leidingen lopen, wordt sterk afgeraden om warm water te drinken, laat staan het voor flesvoeding te gebruiken ivm met metalen en bacterien die in het water kunnen zitten.

Ik wil me ook niet zo bemoeien met hoe mijn vriendin haar voeding aanpakt, ze heeft al genoeg achter haar rug wbt borstvoeding wat niet lukte, onstekingen etc..ik wil haar niet onnodig bang maken, denk er nog maar even over na of ik haar hierover informeer.

8. sunshine1976

sunshine1976 Fanatiek lid

14 sep 2009
    1.131
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik zou het zeker willen horen als ik iets doe waardoor de kleine ergens last van kan krijgen. Zou het nog vervelender vinden als ik er zelf later achter kom en niemand dat ooit tegen mij verteld heeft.

Ik zou het gewoon doen, je kunt toch iets zeggen van 'dat het beter is om koud water te gebruiken ivm mogelijke bacterieen die in warm kraanwater beter gedeien'.

Maar je hebt wel gelijk, het blijft altijd wel moeilijk om over dat soort zaken een gesprek aan te gaan. Ik hoop altijd dat mensen het niet te persoonlijk opvatten en begrijpen waarom je iets zegt.

9. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    mijn kraamcentrum raad het af... ook omdat er bacterieen in handwarm water kunnen zitten.
    ik gebruik kraanwater of pakken water.. en dat warm ik op voor ik de voeding erbij doe.

10. wonderteam

wonderteam Niet meer actief

Mijn kraamhulp zei ook dat ik gewoon warm water uit de kraan mocht pakken. Wij pakken overigens koud water, is een stuk sneller opgewarmd in de magnetron.

11. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    waarom zouden er in warm water meer bacterien en metalen zitten dan in warm water?
    Het gaat toch door de zelfde leidingen, wordt alleen verwarmd?
    Of begrijp ik het verkeerd?
    Hier heb ik het af en toe gedaan maar magnetron was zo een gewoonte dat ik dat vaker deed.

12. Puck1

Puck1 Bekend lid

3 feb 2009
    979
    9
    18
    Wij koken water in de waterkoker en voegen dat toe aan een gedeelte koud water zodat we precies de juiste temp. hebben. We hebben een tijd de friso extra gebruikt en dat moet je met kokend water maken anders lost het niet op. Dat zit er nu zo in dat we het nog steeds zo doen en is voor ons sneller en makkelijker dan in de magnetron. Als we weggaan warmen we koud water op in de magnetron. Ik zou nooit handwarm water pakken uit de kraan. Lijkt mij toch niet zo goed.

13. emmie

emmie Niet meer actief

hier ook een deel koud water, en de rest gekookt water!

14. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Hoewel ik het zelf anders doe, is de richtlijn: deel koud water, aanvullen met gekookt water.

Ikzelf gebruik warm water uit de kraan maar dan is het wel handig om te weten 1) hoe je leidingen zijn 2) op welke manier het water verwarmd wordt 3) hoe vaak je je kraan gebruikt etc.
    Weet ik bovenstaande allemaal niet (oftewel als ik buiten de deur ben: dan gebruik ik gekookt water aangevuld met koud spawater bijvoorbeeld)

15. Rosado

Rosado Niet meer actief

Ik pak koud water uit de kraam en verwarm dat in de magne. Zo heeft de kraamverzorgster het vanaf het eerste flesje gedaan en ik ben dat zo blijven doen. Alleen als ik wegga neem ik een thermosfles gekookt water mee en een flesje koud water en dan meng ik het.

16. wendie70

wendie70 Lid

9 aug 2010
    85
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik gebruik al sinds begin warm water uit de kraan zo geleerd van kraamverzorgster en ook nooit problemen gehad.
    weet alleen dat een vriendin van mij een kindje had met heel veel krampjes endie is toen op bronwater over gestapt in de magnetron en toen werd het een stuk beter met zijn krampjes

17. Luannie

Luannie Fanatiek lid

1 nov 2009
    1.241
    1
    0
    NULL
    Oh joh!
    Ik kook het water voor elke fles en laat het een beetje afkoelen en dan poeder erbij....en verder afkoelen....
    Maar ik heb wel een oud huis... misschien is kraanwater dan niet zo goed..

Is het een optie om het water 1 keer te koken en dan telkens dat water gebruiken en flesje opwarmen in de magnetron?
    en moet dat dan met de melk er al in of niet?

18. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Water dat warm uit de kraan komt is niet bedoeld om te drinken. Niet voor volwassenen en al helemaal niet voor babies die toch een stuk minder weerstand hebben.
    In warm water zitten meer opgeloste mineralen en daardoor ook meer zware metalen, en die zijn niet zo jofel voor je gezondheid. Daarnaast is de kans op bacteriegroei ook groter.

De WHO heeft heel duidelijke richtlijnen voor het aanmaken van kunstvoeding en ik zou potjandrie willen dat kraamcentra zich daar nou eindelijk eens aan gingen houden en zo op die manier mensen geen riskante voedingsmethodes aanleren.

Volgens de WHO is de enige veilige manier van kunstvoeding aanmaken:
    Poeder aanmaken met deel van het water dat net gekookt heeft (minimaal 70 graden). Alleen op die manier leggen de al in het poeder aanwezige bacterie- en schimmelsporen het loodje. Als dat is opgelost, aanvullen met VERS KOUD water zodat de voeding de juiste temperatuur heeft en de juiste verhouding poeder/water bevat.

Eventueel mag je ook VERS water opwarmen (bijvoorbeeld in de magnetron) en daarin het poeder oplossen. Maar bovenstaande methode verdient de voorkeur.

Als je geen VERS water (kraanwater) gebruikt, maar water uit een fles of pak dat langer dan 12 uur open is, dan moet het water eerst gekookt worden i.v.m. bacteriële verontreiniging in stilstaand water.

19. babs38

babs38 Actief lid

17 jun 2010
    486
    0
    0
    Utrecht
    Dirksmama; ik heb er ook helemaal geen goed gevoel bij om gewoon warm water uit de kraan te gebruiken. Op vrijwel elke site kom je tegen dat je wordt aangeraden om uitsluitend koud water te gebruiken uit de kraan en het daarna te koken of in de magnetron op te warmen.

Ik heb werkelijk niet een site gevonden waar het anders wordt aangeraden, de enigen die vinden dat het wel kan zijn een aantal verloskundigen die dat op eigen houtje bepaald hebben!!!

Ik heb het in de tussentijd ook gechecked bij het Wilhelmina Kinderziekenhuis waar ik zelf onder behandeling ben vanaf het begin van mijn zwangerschap en daar werd me gevraagd of het een serieuze vraag was..."Nee, natuurlijk gebruik je geen warm water rechtstreeks uit de kraan".

Dus ik ben er wel uit......

20. Peace

Peace Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.553
    245
    63
    Nou ik ben blij dat ik dit lees..

Onze kraamhulp heeft het ons ook aangeleerd om warm water uit de kraan te gebruiken.. Ik heb het nog nagevraagd aan het CB omdat ik het zo vreemd vond. Zij adviseerden idd ook om gewoon warm water uit de kraan te gebruiken :(

Ons meisje (6 weken) heeft behoorlijk last van krampjes..We zijn al overgestapt op Nutrilon Omneo, maar dit lijkt niet echt veel verschil te maken..
    Ik ga gelijk de flesjes op een andere manier maken!

Deel Deze Pagina