Hoi allemaal, Gister kreeg ik de bloeduitslag binnen en blijkt mijn vitamine B12 139 te zijn, dit moet minstens 200 zijn. Nu las ik op stichtingB12.nl dat als je vitamine B12 lager is dan 180 je 3,5 x meer kans hebt op een kindje met een open rug. Nu is er bij de 20weken echo niks bijzonders gezien en zag alles er goed uit. Maar je hebt ook een verborgen open rug en dat kan je niet zien vanaf de buitenkant. Weet iemand misschien of je daar dan verhoogde kan op hebt? Het maakt me best een beetje ongerust, ik wist niet dat foliumzuur zo belangrijk was en dat heb ik dus ook niet geslikt. Weet iemand er meer van af?
Ten eerste is foliumzuur wat anders dan B12. Als de 20 weken-echo goed was zou ik daar op vertrouwen. Het B12 tekort is nu vooral lastig voor jou, en waarschijnlijk krijg je nu injecties? (Maar hoe komt het dat je niet wist dat foliumzuur zo belangrijk is? Dat is het eerste wat je leest als je iets over zwanger worden opzoekt. En aangezien je al een kindje hebt moet de verloskundige je er vast op gewezen hebben! )
ik weet dat foliumzuur wat anders is dan vit b12 misschien nalatigheid ofzo dat ik niet heb uitgezocht waarom je foliumzuur moet slikken.
Ik begrijp ook niet helemaal hoe je niet kan weten dat je foliumzuur moet slikken, je wordt er zowat mee doodgegooid als je zwanger bent.. Maar goed, daar gaat t nu niet om. Ik denk ook dat je gewoon moet vertrouwen op de echo en er vanuit moet gaan dat alles oke is. Krijg je nu supplementen of injecties?
hier b12 te kort wordt er nu gestart met injecties? ik zou het even aankaarten bij gyn/vk zij kunnen je beter gerust stellen. ik heb even zitten spitten in mn brief toendertijd naar ha toe Foliumzuur bij een onbehandeld/onjuist behandeld B12 tekort kan de klachten doen verergeren en neurologische klachten veroorzaken! ik slikte 400 foliumzuur toendertijd ivm anti epileptica gebruik en je waarde moet minimaal 300 Nadeel hierbij is dat alle zieke mensen met labuitslagen tussen de 150 pmol/l en 300 pmol/l door de test gezond worden verklaard en dus niet behandeld. Dit zijn de fout negatieve uitslagen. De diagnostische sensitiviteit is laag. het is niet weten schappelijk bewezen dat je van een waarde tussen de 150 en 300 géén klachten kan hebben laat je ook goed informeren over de behandeling Een aanvangsdosering van 10 injecties in 5 tot 10 weken. Daarna langzaam afbouwen op gevoel naar een onderhoudsdosis met een minimale frequentie van 1 injectie per 2 maanden. Deze behandeling staat ook in het Farmacotherapeutisch Kompas, wat iedere arts tot zijn beschikking heeft. ik ben er toen ingedoken omdat ik 3 miskramen achter elkaar had terwijl verder medisch gezien er geen oorzaken konden zijn, heb toen mn complete dossier opgevraagd en ben gaan spitten, zodra ik gestart was met de behandeling van de b12 ging de zwangerschap goed (nu mn zoontje )
Als je een vitamine B12 tekort hebt ligt dat naar mijn weten niet altijd aan te weinig binnen krijgen, maar kan je lichaam het soms niet voldoende uit voedsel halen. Dat betekent dat vitaminepillen niet bij iedereen werken. Volgens mij zijn er artsen die eerst pillen voorschrijven om te kijken of die werken, zo niet dan geven ze injecties. Het lijkt mij dat ze bij jou voor de veilige weg kiezen en gelijk voor injecties gaan.
tabletten worden zeer langzaam en moeizaam opgenomen er kunnen veel oorzaken zijn ik slik vanaf mn 12e anti epileptica dit blijkt b12 af te breken en mn lever geen voorraad meer aan te kunnen maken icm met immuunziekte (schildklier) mijn ervaring is laat je niet zomaar afschepen, handje van mijn klachten waren miskramen - spraak problemen - liep overal tegenaan terwijl voor mijn gevoel een grote boog nam - blauwe plekken van zacht drukken
Ik mag zelf kiezen voor pillen of voor injecties, daar ga ik zo met de VK even over hebben. Is het dan zo dat ik waarschijnlijk in het normale leven dus buiten zwangerschap en borstvoeding om ook een tekort van vit B12 heb, en dus m'n verdere leven aan de injecties moet? Of kan je het ook alleen tijdens de zwangerschap en borstvoedingsperiode hebben en daarna niet meer? Ik las ook allerlei symptomen die je kan hebben bij het b12 tekort en een aantal herken ik wel. Eerst maar even overleggen met de VK zo.
B12 en foliumzuur zijn niet hetzelfde. Raar dat je niet wist dat je foliumzuur moest slikken en heel raar dat je vk jou daar niet op heeft gewezen, hier bij de gyn is dat zo ongeveer de eerste vraag. B12 is een vitamine die bijv. veganisten die slecht eten (niet uitgebalanceerd) ook tekort komen. Deze vitamine wordt dan ook vaak "toegevoegd" aan vegetarische producten. Misschien is het een idee om 1-2x per week 's avonds iets vegetarisch bij je eten te eten? En dan heb ik het dus over de "vleesvervangers" die kant en klaar in de supermarkt liggen. Hier kun je vergelijken in welke er veel B12 is toegevoegd en deze misschien gaan eten? Baat t niet dan schaadt t niet, toch?
ik zou voor de injecties gaan of je er aan vast zit hangt van vele factoren en een oorzaak vast, ik zou doorverwijzing vragen naar de internist
Als je mag kiezen, ga dan voor de injecties. Die werken beter dan de pillen. Ik zit mijn hele leven aan de injecties vast, maar in mijn zwangerschappen kreeg ik ze een keer zo vaak. Dan zakte mijn waarde soms naar onder de 80.
Even een update. De huisarts heeft beslist dat ik 1x in de 2 weken een spuit krijg. Na alles wat ik hier lees lijkt me dat het dan nog wel een tijd duurt voor ik verschil ga merken. Ben er niet echt blij mee en heb meerdere malen gezegd dat ik veel gezien heb dat er vaak de eerste 5 weken 2x per week geprikt wordt. Maar ja, de huisarts beslist.
@sammie... ik zou dat niet tolereren. ik had vervangende HA en heb gezegd of de juiste behandeling volgen van het farmaceutisch kompas óf doorverwijzing internist (heb in het verleden eerdere behandeling gehad op de verkeerde wijze)
De assistent begon een heel verhaal over dat protocollen wijzigen en dat dit per persoon en huisarts verschilt. Is dit de behandeling via dat kompas? hydroxocobalamine (vitamine B12) | Farmacotherapeutisch Kompas Maakt het dan niet uit hoe laag het was (139 had ik), is het gewoon slim om bij een tekort dit advies op te volgen? De HA heeft ook niet iets gezegd over verder onderzoek naar de oorzaak ervan. Lijkt me niet dat je ineens een tekort hebt? Raden jullie aan om aan te dringen voor verder bloedonderzoek waardoor ik een tekort heb? En dan nu per direct, of na de zwangerschap?
ik heb dosering van 1000 microgram, dat is niet de behandeling van het kompas onderin de pagina staat : Dosering Profylaxe en behandeling van vitamine B12deficiëntie: I.m. of diep s.c.: begindosering 10 injecties à 1000 microg met een interval van ten minste 3 dagen; onderhoudsdosering 1000 microg eenmaal per 2 maanden of 300 microg eenmaal per maand. uitgelegd op de b12stichting: De behandeling bestaat uit intramusculaire injecties met 1000 mcg hydroxocobalamine. Er dient begonnen te worden met 10 injecties met een interval van minstens 3 dagen. In de praktijk komt dit neer op 2 injecties per week, 5 weken lang. Eventueel kan men kiezen voor 10 wekelijkse injecties. Vervolgens dienen de injecties voortgezet te worden met een frequentie van 1 maal per week, indien er sprake is van neurologische klachten of indien er (nog) te weinig resultaat is. Afhankelijk van de klachten dient deze frequentie te worden voortgezet tot de klachten grotendeels verdwenen zijn. Vervolgens kan de frequentie langzaam worden afgebouwd. De juiste dosering is die, waarbij de klachten wegblijven. Daarna kan worden afgebouwd tot een frequentie van één maal per maand tot één maal per twee maanden. Eén maal per twee maanden is de minimale frequentie. en het wisselt echt niet per persoon of huisarts, elke huisarts heeft dezelfde richtlijnen te volgen. en elk tekort krijgt dezelfde start behandeling! dus nee ik zou niet hun advies opvolgen maar terug gaan met uitdraai hiervan evt. of correct behandelen of doorverwijzen! en idd kijken of er een oorzaak is!
Niet mee akkoord gaan. Print de stukken uit vd site van b12 tekort en neem ze mee. Heb zelf een soepele huisarts die toegaf er weinig verstand van te hebben. Hij heeft de stukken gelezen en ik heb de juiste opstartdosis gekregen en nu 1 keer in de maand een spuit. Zeker als je zwanger bent moet je vaak spuiten.
Ik heb nogmaals de HA gebeld (de assistent) en uitgelegd hoe het zit. En of de HA er aub nog een keer naar wilde kijken. Morgen kan ik komen voor de 1e prik en dan zal ik het nog meenemen op papier. Als hij dan moeilijk gaat doen vraag ik of hij me door wil verwijzen naar een internist. En dat ik ook graag zou willen weten waardoor ik een tekort heb en of hier nog naar gekeken kan worden. Voor degene met een tekort hier, hebben ze bij jullie ook onderzocht wat de oorzaak is? En hoe ziet zo'n onderzoek eruit? Bloedprikken of iets anders?