Aantal tienermoeders NL weer gedaald.

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door AnnaCF, 7 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Veera

Veera Niet meer actief

Stel ze heeft een man met vaste baan en huis?
    daarbij ben je op je 18e volwassen, scheelt niet errug veel :)

2. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Pff! Dan kom je net van school af en heb je nog geen vervolgopleiding gedaan. Wat heb je dan in godsnaam opgebouwd? Tenzij haar vriend natuurlijk ouder is en wel een baan heeft. Ik wou jong moeder worden, helaas door omstandigheden niet echt gelukt. Maar dag terzijde. Ik had er op 17-jarige leeftijd echt nog niet aan moeten denken. Ik ging nog volle bak op stap, zat op school en was vooral bezig met jongens en met dingen experimenteren. :D

Maar goed, ieder zijn ding. Ik ben overigens wel voor meer voorlichting op dit gebied.

3. Kleintjuh85

Kleintjuh85 Fanatiek lid

5 feb 2014
    3.992
    2.283
    113
    Noord-Brabant
    Ik vind dit echt super knap van je. Respect. Ik zelf heb overigens niet snel vooroordelen over tienermoeders. Komt omdat mijn beste vriendin op haar 17e is bevallen. Dit was onbewust. Zij is overigens met veel ups en downs wel nog bij haar vriend. Zij hebben het echt niet makkelijk gehad maar ze zetten kosten wat het kost hun kleine op de eerste plaatst. Zij hebben het ook maar mooi geflikt en ben enorm trots op haar.

4. Buitenleven

Buitenleven Niet meer actief

Off topic, maar m.i zijn er ook genoeg voorbeelden van vrouwen die na hun 45-ste , of zelfs veel later een kind krijgen. En ook in de medische molen worden behandelingen bij steeds oudere vrouwen gepland. Dat is dan misschien een bewuste keuze ( denk ik) maar is dat zo verstandig? En ook met alle gevolgen van een eventuele zwangerschap op zo'n latere leeftijd? Tja ik weet niet wat dan verstandiger is en ook prettiger is voor het kind, op de langere termijn.

5. Berte

Berte VIP lid

24 feb 2011
    7.027
    3.840
    113
    Vrouw
    Thuis
    Een lerares op mijn oude basisschool is op 45 jarige leeftijd bevallen van haar eerste kind. Ook zeer bewust voor gekozen. Net zoals ze jaren eerder al voor de vader gekozen had die bij de geboorte 33 was.

45 en 33 is vrij normaal, maar meestal zijn dan de leeftijden van de vader en moeder omgedraaid.

Zo is het ook met tienerzwangerschappen, de ene tiener is de andere niet en je kunt de hele groep niet in haar geheel beoordelen.

6. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Tja, toch kan je heel veel voor elkaar krijgen.
    Zoals ik hierboven meldde, ik was ook 17 toen ik zwanger raakte en heb wel een studio gevonden. Gehuurd via een speciale dienst. Inkomen geregeld via een andere dienst (uitkering) en vervolgens m'n school afgemaakt. Ook zelf gekeken voor kinderopvang ed.

En nu 22 jaar en wel een koophuis, verder aan het studeren en getrouwd.

Het kan dus wel dat je volwassen genoeg bent.

7. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Het is ook echt niet makkelijk en ik had ook zeker niet bewust gekozen voor een zwangerschap. Was bezig met me voorbereiden op een studie van 8 à 10 jaar toen ik opeens die positieve test in handen had. Geloof me dat was de schrik van m'n leven en echt niet de bedoeling.
    Ik was er ook van overtuigd dat ik nooit een kindje zou houden, want dan zou ik immers mijn dromen niet meer kunnen najagen. Maar ik heb wel gekozen om mijn kindje te houden en inderdaad ik volg nu niet de opleiding die ik zou willen, maar wel een andere opleiding die in dezelfde lijn ligt en waar ik ook mijn ei in kwijt van.

Op alle andere vlakken sta ik waar ik nooit van had durven dromen. Ik besef dat ik veel geluk heb dat ik mijn leven zo op orde heb gekregen, maar ik weet ook dat dit niet gelukt zou zijn als ik zelf bij de pakken neer was blijven zitten.

Ik was wettelijk gezien nog niet volwassen en ik had ook nog geen stabiele situatie (huis, werk, een goed gevulde spaarrekening enz) maar ik heb gezorgd dat ik dit voor elkaar kreeg terwijl ik zwanger was.

Zoals Berte zegt, kan je niet een hele groep beoordelen op een paar typische gevallen.

Ik heb zeker ook mijn mening over bepaalde groepen moeders/ouders, maar het is niet aan mij om te beslissen wanneer mensen wel of niet aan kinderen mogen beginnen.
    Ik denk (en hoop vooral) dat iedereen die beslist om voor een kindje te gaan, of dit nu gepland was of niet, dit ook aankan en de gevolgen van deze keuze willen en kunnen dragen. Als dat zo is, dan maakt het denk ik niet zoveel uit hoe oud die persoon is. Extreme uitzondering daargelaten natuurlijk, want 12 jaar en 62 jaar zijn gewoon te.

8. Linnaea

Linnaea Fanatiek lid

20 apr 2015
    3.443
    27
    38
    Volg een thuisstudie en werk daarnaast als bijlesd
    Wow ik las op de homepage alleen "Aantal tienermoeders NL..." en verwachtte dat er "gestegen" zou staan. Op zich goed nieuws. Maar al die tienermoeders die er wel nog zijn wonen zeker allemaal in mijn omgeving? Hier lijkt het wel een trend, meiden die op 15- of 16-jarige leeftijd zwanger worden...

9. Maiasaurus

Maiasaurus Niet meer actief

Woon je in Almere?

10. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.020
    5.230
    113
    Ik vind het een HEEL groot verschil of je per ongeluk zwanger raakt. En dan er alles aan doet om het zo goed mogelijk te regelen. Of dat je bewust zwanger raakt op je 16/17!! Dat is niet te vergelijken.

En er zijn er soms bij die het wel goed voor elkaar hebben. En de zaken regelen (zoals het voorbeeld dat ik hier lees). Maar dat zijn helaas wel uitzonderingen. Daarbij hebben beiden veel hulp nodig van anderen (ouders/netwerk en de maatschappij d.m.v. een uitkering). Dan kan je het de eerste tijd dus niet zelfstandig maar ben je wel degelijk afhankelijk.

En vrouwen die veel te laat (45 zoals hier genoemd) beginnen vind ik ook niet verstandig. Maar dat heeft dan puur te maken met medische risico's voor moeder en kind. Over het algemeen heeft een vrouw van 45 haar leven heel anders voor elkaar dan een tiener (een eigen inkomen, spaargeld, een woning, meer volwassen etc). Ze is dus niet afhankelijk van haar netwerk of de maatschappij om haar te onderhouden omdat ze een kind krijgt.

11. RAppel

RAppel Fanatiek lid

2 mei 2014
    1.157
    192
    63
    Daar heb je wel gelijk in, al zijn er natuurlijk altijd situaties waarbij het normaal is om jong mama te worden (bepaalde culturen enz, al zal dit minder voorkomen in onze streken).

Qua uitkering, ik heb ook 9 maanden een uitkering gehad, daarna ben ik beginnen werken naast mijn studie. Er zijn genoeg volwassen vrouwen met kinderen die na een scheiding of om een andere reden een uitkering krijgen en vaak ook nog eens voor lange tijd want ze willen zo graag bij de kinderen blijven. Dit deden ze immers ook toen er nog een man was om ze te onderhouden. (uitzonderingen zijn er hierop natuurlijk ook).

Over iedere groep moeders/ouders valt er wel iets te zeggen en zijn er plus- en minpunten.

12. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Goed dat het is gedaald: of dat nu komt door abortus of door betere ac maakt mij niets uit. Of wil je nu echt zeggen dat jij als tiener geen seks had?

Ik heb zelf ook ooit een abortus gehad. Toen was ik geen tiener meer. Nooit spijt van gehad.

13. Islah

Islah Niet meer actief

Dus jij wil liever dat iemand zijn kind laat weghalen (ook al is het net zo goed een leven) dan dat het even gewoon netjes wordt opgevoed en met dezelfde liefde die het kan krijgen als een kind van een moeder die toevallig een paar jaar ouder was?
    Ik ken heel wat tienermoeders, geen een van hen voedt haar kind verkeerd op.

14. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Tja het is toch treurig dat meisjes van 14 al sex hebben? Dat jij geen moeite heb gehad met je abortus is hier heel anders of het wenselijk is dat zwangerschappen afgebroken moeten worden terwijl er ook mogelijkheden zijn om dit cijfer naar beneden te bregen met voorlichting.

En nee ik was al bijna 19. Dus als ik toen zwanger was geworden dan was ik op het randje een tienermoeder geweest.

15. Pepijnn

Pepijnn Fanatiek lid

8 jul 2015
    1.835
    368
    83
    Vrouw
    Islah, niet altijd, vaak wel ja. Want netjes opgevoed en genoeg liefde, tijd, aandacht en voldoende financiële middelen zijn er niet altijd. Dat is er ook niet altijd bij moeders die 20+ of 30+ zijn, maar in die leeftijdsgroepen loop je toch wel minder tegen zulke problemen aan. En echt, ik geloof meteen dat het ook vaak wel goed gaat, maar lang niet altijd.

AnnaCF: waarom is het treurig als meisjes van 14 seks hebben? Ik was 15 en veel van mijn vriendinnen waren ook 14 of 15. Mijn zus en haar vriendinnen waren dan weer rond de 20. Het is maar net wanneer je er aan toe bent, jammer alleen dat veel jongeren het doen nog voor ze er aan toe zijn.

En ik ben het met je eens dat voorlichting de beste manier is. Ik ben zelf afgestudeerd op het gebied van seksuele voorlichting en heb daardoor veel te maken gehad met tienermoeders.

16. AnnaCF

AnnaCF Niet meer actief

Nee natuurlijk als je al een een tijd een vriendje hebt en er al toe lijkt te zijn op die leeftijd en goed weet waar je mee bezig bent prima. Maar ik hoor gewoon te vaak van vriendinnen en meiden in mn omgeving. Had ik maar even gewacht ik heb zo'n spijt van de eerste keer, ik heb me toen echt over laten halen door de jongen.

17. skiwi

skiwi Fanatiek lid

15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    RAppel: wat knap van je! Respect!

Tja ik ken mensen die al heel jong en ongepland zwanger werden en er echt voor gingen. Goede ouders!
    Ik ken ook iemand die haar kind het kwalijk nam dat hij haar jeugd en leven had verpest. Ze heeft haar leven in een gigantische passieve slachtofferrol gezeten en het is niet bepaald goed gekomen met haar. Ze was wel een goed voorbeeld voor haar zoon, hij wil beslist niet worden zoals zijn moeder.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.191
    35.880
    113
    Tuurlijk heb ik wel sex gehad als tiener, wel altijd met ac. Vind het een tikkeltje vreemd dat je het je niet uitmaakt of het door ac of door abortus komt. Een heel wezenlijk verschil lijkt mij zo. En jij hebt er misschien geen spijt van gehad, mijn zusje heeft er 16 jaar later nog steeds pijn van.
    Ik zou het niet kunnen en zou het kindje hebben gehouden, maar dat vind ik ieders keuze.

En 14 vind ik persoonlijk echt veel te jong, ik hoop ook dat mijn kinderen iets langer wachten dan dat.

19. Islah

Islah Niet meer actief

De meesten zijn met 14 echt nog kind (al voelen ze zich niet zo) en kunnen de consequenties van hun daden nog niet goed overzien. Daarom ben ik het met Anna eens dat seks hebben als 14-jarige niet normaal moet zijn. 14 vind ik echt ontzettend jong.

Ik heb trouwens eens een buurvrouw gehad die op haar 14e moeder is geworden. Is ook allemaal goedgekomen, intussen is ze allang oma.

20. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.304
    17.200
    113
    Ik was ook een tienermoeder, 18 toen ik zwanger raakte, 19 bij bevallen. Bewust? Nee, we wilden eerst trouwen. 2 dagen na de bruiloft bleek ik echt zwanger te zijn, 7 weken. Het lag dus niet aan de trouwstress dat ik niet ongesteld werd...:cool: Maar anders hadden we er ook gelijk na het trouwen er voor willen gaan.

De uitspraak van AmberXX over dat er veel hulp nodig is van anderen (ouders/netwerk/uitkering), dat vind ik een behoorlijk vooroordeel. Ik/wij had(den) weinig steun van ouders. Mentaal wel van mijn ouders, en mocht op zolder kijken wat ik wilde gebruiken maar dat had ook gemogen als ik 40 was geweest. Van so bijna helemaal geen hulp. Netwerk? Welk? Dat was er niet. Uitkering? Echt niet, allebei werken al ben ik na zwangerschapsverlof niet meer begonnen maar geen uitkering gehad.

Nu ben ik 25 en hebben we 3 kindjes en ik vind dat we het goed doen

En zo zijn er echt wel meer tienermoeders die ZELF hun zaken en zaakjes regelen zonder voor elke scheet hulp van andere nodig te hebben, al zou je anders denken als je uitgaat van 4 handen op 1 buik etc (maar dat trekt kijkers, iemand die alles voor elkaar heeft niet)

Deel Deze Pagina