Aantal toetsen VO?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door NiekeKris, 25 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Aantal toetsen sinds september

1. <20

1 stem(men)
    5,9%
  2. 20-30

6 stem(men)
    35,3%
  3. 30-40

5 stem(men)
    29,4%
  4. 40-50

4 stem(men)
    23,5%
  5. 50-60

1 stem(men)
    5,9%
  6. >60

0 stem(men)
    0,0%
Meerdere stemmen zijn toegestaan.
  1. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Net geteld, dochter alles bij elkaar nu 39 cijfers, grotendeels proefwerken. Die tellen vaak 3x, een so 1x. Sommige vakken op den duur zelfs 6x (wat ik echt idioot vind). Ze zit in vwo 1.

Zoon zit op 48 cijfers nu. Vind het zelf wel behoorlijk veel moet ik zeggen. Hij zit in vwo 2.

NiekeKris vindt dit leuk.
  2. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja hier geen toetsweken, dat leek me fijner, maar nu hebben ze soms 5 proefwerken en 4 keer een so in 1 week en hebben ze daarnaast nog gewoon les. Vind het best heel heftig hoor. Ze zijn nog zo jong.

3. Antje77

Antje77 Fanatiek lid

10 mrt 2009
    4.319
    238
    63
    Als ik het zo lees heeft zoon weinig toetsen. Zij hebben 4 keer een toetsweek waarbij ze 1 toets per dag hebben. Hij heeft 2 toetsen buiten de toetsweek gehad.
    Hij heeft nu 11 cijfers waarvan 4 cijfers van projecten zijn. Morgen start de 2e toetsweek.
    Hij zit in de brugklas havo / vwo. Les is voornamelijk op vwo. Ze krijgen ook geen dubbele cijfers. Na 2 jaar wordt het niveau bepaald.

4. Linda86

Linda86 VIP lid

Ik neem aan dat ze daar wel rekening mee houden toch? Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten, als dat een reden voor blijven zitten zou zijn.
    Hier mag je 2 tekortpunten in totaal (max 1 voor wiskunde, Nederlands óf Engels). Vorig jaar waren er heel veel bespreekgevallen en die hebben (op een uitzondering na) allemaal het voordeel van de twijfel gekregen. Nu heb je in jullie geval én corona én geen wiskundedocent, dat lijkt me wel reden genoeg om wiskunde niet te zwaar mee te laten tellen.

NiekeKris en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. Linda86

Linda86 VIP lid

Van de ene kant fijn dat ze niet continu hoeven te leren voor toetsen (hier staan er altijd wel toetsen op de planning), maar van de andere kant vind ik het ook wel weer een nadeel. Als ze een toets verknallen, is het zo wel heel moeilijk om je cijfer weer op te halen.

6. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ja dat is waar. Als je 8 cijfers hebt voor 1 vak is een onvoldoende niet zo erg, maar heb je maar 1 of 2 cijfers is het wel heel lastig om dat weer op te krikken

Linda86 en NiekeKris vinden dit leuk.
  7. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Al deze toetsen, krijgen ze daar ook een cijfer voor? Er zijn namelijk ook ‘formatieve’ toetsen, die tellen niet mee, maar maken inzichtelijk of de theorie is ‘geland’ bij de leerlingen, hoe ze het doen en waar je als docent meer aandacht aan zou kunnen geven (omdat leerlingen op een bepaald punt allemaal minder scoren bijvoorbeeld).
    Toetsen die meetellen voor een cijfer noemen we summatieve toetsen.

8. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    @HappyRabbits: Hier zijn het inderdaad allemaal summatieve toetsen. Formatieve toetsen (voor zo ver je die zo zou moeten noemen) hebben ze een heel enkele keer. En het valt me tegen wat ze daar als docenten dan mee doen, dus echt formatief vind ik het ook niet. Het is meer 'gewoon een toets die niet meetelt' (en dat is iets anders dan formatief toetsen/handelen).

9. HappyRabbits

HappyRabbits Fanatiek lid

20 jan 2014
    4.891
    4.387
    113
    Ja dat is zonde. Dan kun je ze net zo goed niet geven.

10. sidmick

sidmick VIP lid

23 jun 2008
    17.803
    4.187
    113
    Wat een verschil. Dochter zit op GL ( dat is TL gecombineerd met praktijkonderwijs) en heeft 19 toetsen gehad. Toetsweken hebben ze hier niet

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.063
    3.858
    113
    Nou, echt hè, zoveel verschillen. Tot nu toe mogen mijn kinderen niet klagen over de hoeveelheid en de verdeling als ik het zo lees.
    Hoe het in de bovenbouw zal gaan, is nog even afwachten.

12. liset22

liset22 Actief lid

21 jul 2007
    212
    99
    28
    Hier 20 a 25 toetsen gehad, maar wel ook heel veel grote schriftelijke opdrachten... ze zit in 2 VWO

13. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Ze krijgen hier alleen formatieve toetsen voor taal en rekenen. Die heb ik niet meegeteld.

14. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    Oh dat is hier niet zo. Ze krijgen ze alleen voor taal en rekenen, maar wanneer ze niet gehaald worden, krijgen ze bijles in die vakken. Volgens mij is het ook zo dat die toetsen gehaald "moeten" worden uiteindelijk (maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen, want ze hebben ze hier tot nu toe met gemak gehaald).

15. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.158
    35.818
    113
    I
    Ja, ik vind het hier wel echt veel hoor. Geen tijd voor andere dingen meer en dat zou niet moeten. Ligt niet aan het niveau, puur aan de hoeveelheid. Binnenkort mentor gesprek en dan kaart ik het even aan. Zijn ook veelal dezelfde leraren die heel veel toetsen geven. Frans en Engels in zoon zijn geval. Aardrijkskunde en geschiedenis wordt veel minder getoetst.

16. Amarens

Amarens VIP lid

24 dec 2009
    11.522
    3.770
    113
    Ook geteld en het waren er 35 tweede atheneum.

17. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    ik moet nog tellen maar: Max 2 proefwerken per week. Die worden ingeroosterd op een vast moment. Dus iedere maandag en woensdag (meen ik) heeft ze nu een toetsblok. Wat dus inhoud dat ze de toetsen krijgt van een docent die er bij ingedeeld is en niet per definitie van de docent waar de toets van is.

Verder hebben ze het jaar in 4 blokken verdeeld, waarbij ze een aantal vakken maar 2 blokken per jaar krijgen. Afgewisseld met een ander vak.
    Dus biologie krijgt ze periode 1 en 3 en aardrijkskunde periode 2 en 4
    en geschiedenis is gekoppeld aan economie meen ik.

Dit doen ze ook met muziek en beeldende vorming .

Verder hebben ze 1 toetsweek aan het eind van het jaar . Ze zit in de 2e - havo vwo

Sowieso vinden ze het belangrijk dat kinderen niet ondersneeuwt raken door huiswerk . Gemiddeld een half uur per dag. Met een project zit ze soms wel wat langer met een vriendin - maar dat is ook hun eigen schuld ;) - zo moeten ze nu voor VKO - vak overstijgend - engels/muziek ; een engels liedje 'schrijven' en er een melodie bij verzinnen. Best pittig - maar ook gezellig natuurlijk met z'n tweeen ;) . De combinaties bij VKO zijn overigens altijd een verrassing... Engels Frans ook weleens gehad. Geschiedenis / beeldende vorming.

18. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.133
    8.867
    113
    @Athina: Dat klinkt leuk! Ben benieuwd op welke school je dochter zit. :D

19. Athina

Athina VIP lid

31 okt 2007
    23.809
    3.339
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    hihi - dalton lyceum - waar ze werken met zogenaamd dalton+ . Wat bij hen inhoud dat ze dus die vaste toetsblokken hebben, maar ook vaste klassen in klas 1 en 2 - en beiden jaren hebben een eigen vleugel op school, waar geen andere leerlingen mogen rondlopen. Dus een hoek met 6 of 7 klassen 1e jaar op de 2e verdieping (3 hv en 4 mh) en dan in het midden een leerplein waar ze samen kunnen werken. De 2e jaars hebben de andere helft van de 2 verdieping en het zelfde dus.. De leraren komen naar de klassen toe. Behalve bij gym, muziek en beeldende vorming. Ik gunde dit ook ontzettend voor mijn jongste - de overstap naar middelbaar is dan wat rustiger. Maar helaas ; de vwo locatie werkt meer via het reguliere principe. Wel dalton dingen, maar niet dit systeem verder. Gewoon gemengd met de rest van de school.

20. Anouk2005

Anouk2005 VIP lid

21 mrt 2012
    23.183
    16.521
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Dat is hier dus aan de orde. Mijn dochter had de vorige toetsweek een 3,2 voor wiskunde en dat is echt haar enige cijfer voor dit vak.
    Ze krijgen ook niet of nauwelijks so's.
    Voorgaande jaren had ze voor alle vakken een hele berg cijfers en als je dan eens een 3 haalde dan haalde je dat wel weer op met een so her en der.
    Ik hou mijn hart vast voor het cijfer van afgelopen week. Was enorm moeilijk en veel dus verwacht er niet veel van.
    De cijfers die nu binnen komen zijn ieder geval voldoende tot ruim voldoende.
    Gedoe gedoe

Deel Deze Pagina