aantal uren kraamzorg

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Ilse2010, 6 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse2010

Ilse2010 Lid

26 sep 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik ben zwanger van mijn 2de me oudste is al bijna 6. Ik ben aan het kijken naar kraamzorg maar ik vroeg me af is het verplicht om een aantal uur af te nemen. Ik weet bij me oudste dat ze 8 dagen 3 uurtjes kwam omdat ik niet de hele dag iemand in huis wou.

Kan het ook nog minder of zijn die 24 uur verplicht ??

2. lies276

lies276 Niet meer actief

Bij de meeste bureaus zal die 24 uur verplicht zijn.
    Bij de organisatie waar ik voor werk iig wel.
    Daar zijn 2 redenen voor:
    De verloskundigen vinden 3 uur zorg per dag echt het minimale om een goed beeld te kunnen krijgen van de gezondheid van moeder en kind en wij komen qua kosten echt niet uit als we een kraamverzorgende voor 1,5 uur ergens naartoe moeten sturen.

3. Ilse2010

Ilse2010 Lid

26 sep 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Okee maar ik dacht bijvoorbeeld 3 uurtjes per dag en dan voor 5 dagen ofzo.

4. lies276

lies276 Niet meer actief

Dat kan iom de verloskundige vaak wel.
    Mits het goed gaat met jou en de baby en het dus verantwoord is.

5. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Precies deze vraag heb ik ook. Ik was niet echt te spreken over mijn vorige kraambureau hierover.
    Tijdens de intake een hele leuke mevrouw over de vloer gehad die een heel vrijblijvend gevoel gaf over de kraamzorg die zij aanboden. Ik had aangegeven dat ik liever een paar uur per dag had en dan een paar dagen langer. Dat kon allemaal.

Daar kwam uiteindelijk niets van terecht. De kraamverzorgster kwam 8 volle uren en stond veel naast mijn bed om zgn constant de borstvoeding te controleren. Na 2 dagen was ik helemaal gesloopt. Ik heb haar weggestuurd want ik wil niet 8 uur per dag iemand in huis.

Het kraambureau reageerde hierop met 'minder uren zijn niet verantwoordelijk' we moeten moeder en kind goed in de gaten houden,'
    Ik vind dat erg merkwaardig want als ik geen kraamzorg wil wordt dat ook niet in de gaten gehouden dus dat moet niet overdreven worden.

Feit is dat de meeste kraamverzorgsters zzp-ers zijn die gewoon zo efficiënt mogelijk hun uren willen maken op 1 dag. Je moet dus vantevoren hele duidelijke afspraken maken en op je strepen gaan staan als het niet naar wens is. Bij mij ging ze gewoonweg niet akkoord met maar 4 uren want dan wilde ze liever naar mensen die wel meer uren wilde afnemen. Laat staan de 3 uur waar jij het over hebt.
    Ik vond het echt heel erg vervelend en ik twijfel nu gigantisch of ik uberhaupt nog kraamzorg wil. Ik ga hier nog even over nadenken.

6. Ilse2010

Ilse2010 Lid

26 sep 2015
    12
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb bij mijn zoontje wel 8 dagen 3 of 4 uur kraamzorg per dag gehad 8 dagen lang. Ik wil nu alleen als het mogelijk is korter dan die 8 dagen. Ik vind het namelijk best lang en me vriend wil liever ook korter dus ga het maar eens navragen bij het kraamzorg buro of het mogelijk is.

7. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.737
    7.507
    113
    Vrouw
    bij de 2e heb ik alleen moeder en kind zorg gehad. dit was zo'n 3 uur per dag. vond het bij de eerste echt verschrikkelijk dat er de hele dag iemand in mn huis was dus het minimale aangevraagd. ik dacht dat de minimale afname toen 24 uur was. ze is bij mij wel korter geweest, dacht maar 5 dagen. meer vond ik echt niet nodig. niemand die mij verplicht om iemand 8 dagen in mijn huis te laten;)
    de uren dat ze hier niet was omdat ik dat niet wilde, moest ik wel betalen. maar ja, dat heeft me achteraf gezien niks gekost, is allemaal vergoed door de verzekering.

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Gewoon even overleggen met de vk. Hier was het geen probleem bij onze derde, dat er geen kraamzorg was. Had bij de eerste volledige kraamzorg en bij de tweede 3 uur per dag. Maar hadden helemaal geen hulp of zorg nodig. Checkte mijn pols (kunnen we zelf ook), temperaturen deed ik zelf, baarmoederstand deed vk om de dag (kwamen ze sowieso al). Dus nee heerlijk alleen ons gezinnetje bij de derde :) Was echt genieten.

9. lies276

lies276 Niet meer actief

Er zijn wel kraambureaus die werken met ZZPers, maar de meeste ( grote) organisaties juist niet.
    Met 3 uurs zorg kan de kv twee gezinnen combineren, dus dat is geen probleem.
    Minder dan 3 uur is bij de organisatie waar ik werk inderdaad niet mogelijk, omdat, zoals ik al eerder schreef, de verloskundigen er niet mee akkoord gaan ( verzekeraars zijn er overigens ook niet blij mee) en het voor ons dan geld gaat kosten ipv opleveren.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

Ik wil hier geen zwangeren bang maken, dus ga hier geen praktijkvoorbeelden noemen, maar ook afgelopen jaar zijn er weer levens gered door de aanwezigheid van de kraamverzorgenden.
    Gaat alles volgens het boekje, is er uiteraard niks aan de hand, maar herken je als leek levensbedreigende situaties??
    Pols tellen en temperaturen is inderdaad iets wat mijn zoon van 4 ook kan als ik het 2 keer voor doe; daar zit het probleem meestal ook niet in.
    Het gaat meer om herkennen van infecties ( en dat merk je echt niet altijd aan de temp) en bijv. Hartproblemen.

11. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    No offense, maar dat had de kraamhulp die ik met moeder kind zorg had ook echt niet gesignaleerd. Die was een kwartiertje bij mij, vroeg hoe het ging, nam mijn pols op, voelde de stand van de baarmoeder, vroeg of mijn temperatuur goed was en dat was het. Had ik vragen, nee? Dan ging ze beneden de dingen noteren en wat drinken. Kwam ze na een uurtje weer boven om te kijken hoe het voeden ging en daarna gingen wij slapen, keek nog om het hoekje aan het einde van de drie uur en maakte wat fruit: that's it. Dan constateer je ook geen hartproblemen ed. Bij niet ok voelen, twijfels of wat dan ook was de huisarts bereikbaar evenals de verloskundige.

Zegt niet dat ik de kraamzorg overbodig of nutteloos vind, maar als er twijfels zijn gaat een verloskundige daar echt niet 123 mee akkoord. Al kunnen ze je niet dwingen. Ergens ook wel terecht, want je kunt men geen zorg opdringen. Ik voelde mij perfect, liep in de kraamweek de kids naar school, maar hield echt mijn gezondheid wel in de gaten. Gelukkig geen complete onwetenden wat gezondheid betreft, dat scheelt ook wel weer :)

12. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Ik vind het zo verschillend, de verhalen die ik hoor. Ik was echt opgelucht toen de kraamverzorgster weg was terwijl ik me er vantevoren echt op had verheugd. Maar ze melkte echt de uren uit en ik wil deze keer echt vantevoren duidelijke afspraken en anders doen we het gewoon zonder.
    En als er iets is bel ik gewoon de gyn of de ha.

13. Eliza78

Eliza78 Niet meer actief

Ik ga voor de 3e keer 55 uur kraamzorg aanvragen. Heerlijk!! Ga me echt laten vertroetelen :)
    Doe het niet alleen voor mezelf hoor. Er is bij ons een heel huishouden te runnen met 6 kinderen dus ze zal zat te doen hebben.
    Bij ons komt er een ZZP'er via een organisatie. Ik kan dus heel goed met haar bespreken wat ik graag wil dat er gedaan wordt.
    Ze zal er elke dag zijn van 8 tot 5 en eigenlijk al mijn taken overnemen, incl de moeder en kind zorg.
    Op zich hoeft ze mij daar natuurlijk niks nieuws meer over te vertellen bij de 6e, maar het is gewoon verplicht dat ze de controles doen bij mij en de baby.
    Ik kijk nu alweer uit naar deze periode. Vindt het altijd zo gezellig! Moet wel zeggen dat ik het al 5 keer echt goed getroffen heb. :)

14. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard

Onbegonnen werk om ons vak te verdedigen ;) iedereen heeft zijn eigen ervaringen en meningen en alleen een kraamverzorgende en verloskundige weet hoe bekangrijk ons vak is.

Het bureau waar ik voor werk geeft ook niet minder dan 24 uur over 8 dagen kraamzorg. Echter kraamzorg ik is niet persee verplicht mits je verloskundige hiermee akkoord gaat....

15. skye81

skye81 Bekend lid

24 aug 2013
    920
    11
    18
    NULL
    NULL
    Kun je eens aangeven wat je zoals allemaal dan bespreekt? Bedoel je dan bijv. dat de kraamhulp de kinderen bezig houdt, smeert boterhammen dat soort dingen? En wat je bedoelt met de moeder en kind zorg? Dat is toch ook de taak van een kraamhulp?
    Maar met een gezin van 6 kinderen en ook huishoudelijke taken erbij snap ik wel dat je die 8 uur doorkomt ja...

16. Biancatje84

Biancatje84 Actief lid

5 mrt 2015
    264
    0
    16
    NULL
    NULL
    ik heb moeder en kind zorg gehad van zo'n 3 uur per dag 8 dagen.ze kwam puur voor mij en de kleine ze keek mij na, en de hechtingen, de baby hield ze in de gaten of ie goed dronk etc en de badkamer hield ze wat bij..
    ik vond t heerlijk, ze kwam in de ochtend en s'middags hadden we hulp in de huishouding van mn schoonmoeder in die 8 dagen. ik hoefte niet zo nodig zo'n vrouw de godganze dag over de vloer maar das voor iedereen verschillend

Deel Deze Pagina