ik heb het idee dat ik veel borstvoeding aanmaak. als mijn dochter aanhapt, dan spuit het er binnen de kortste keren uit. volgens mij vindt ze dit niet fijn. ze stopt regelmatig met drinken voor een adempauze (ze raakt snel buiten adem van het drinken) en gooit er regelmatig wat melk uit. ook huilt ze aan de borst en wil dan niet aanhappen. volgens mij komt er teveel uit voor haar, ze krijgt het niet weg. het is inmiddels zo ver dat ze het flesje graag wil en de borst niet meer. is er een manier om de productie wat tegen te gaan? ik leg haar al minder vaak aan en ze krijgt s nachts en s ochtends een flesje. dit lijkt niet te helpen, ik produceer nog steeds veel melk.
Hoe oud is je kindje? In het begin moet je lichaam nog zoeken hoe veel voeding er gemaakt moet. Na een week of 6 - 8 mag je verwachten dat bij juist beleid dit goed gaat. Wat je kunt doen: laat het toeschietreflex haar werk doen: haal je kindje van je borst of leg pas na het toeschieten aan. Je wacht dan tot de stralen in kracht afnemen: je ziet dit doordat de straaltjes afbuigen, of overgaan in druppen. Nu droog je je borst en leg je je kindje aan. Het kan nu in alle rust de voeding nemen die ze nodig heeft. Wanneer je erg veel stuwing ervaart op het moment dat je moet voeden, kun je ook zoveel met de hand er uit masseren of kolven (met de hand) tot de tepelhof soepel is. (je er makkelijk met een vingertop in kunt duwen, het is dan veerkrachtiger en soepeler dan wanneer het helemaal strak van stuwing staat) dan kan je kindje goed aanhappen. Laat evt. een lactatiekundige meekijken of je kindje goed is aan gehapt en hoe haar mondmotoriek is. Waarschijnlijk is het alleen het sterke toeschieten wat maakt dat ze los laat en onrustig drinkt. Soms is er meer aan de hand en is ze gewoon nog niet zo handig in haar mondmotoriek. Hier krijg je dan hulp en handvatten bij. Wanneer je in de nacht en ochtend een flesje geeft, zal je lichaam eerst gaan stuwen omdat op die momenten minder wordt gedronken. Waarom ben je dit gaan bijgeven? Vanwege de onrust bij het drinken? En hoe drinkt ze haar flesje? Rustig of ook met loslaten en onrust? Ik zou een lactatiekundige inschakelen. Je vindt een lactatiekundige via Home | NVL Borstvoeding – zeker over borstvoeding of Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding Ook kun je bellen met een vrijwilliger van VBN of LLL. Zij kunnen je op heel veel vragen antwoord geven, handig! Borstvoeding.nl | Home