Hallo, Helaas ben ik er nu pas achter da het lipriempje van mijn zoontje waarschijnlijk te kort/ strak is. Nu vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats, pijnlijke bv ( nog steeds), veel borstontstekingen bij mij etc. De oudste zonder enkele problemen bv gegeven. Een lk is toen hij 3 weken oud was wel geweest maar concludeerde dat t aan de sterke tsr en overproductie bij mij lag. ( ze heeft niet in zijn mond gekeken alleen hoe hij aanhapte en was prima) Hij is nu dus wel al 21 mnd, krijgt nog wel bv maar puur om het voeden voor mij pijnloos te maken zal ik hem niet laten behandelen. Echter indien t voor hem wel nuttig is, is het een ander verhaal. wat voor problemen kan het nog meer opleveren? Zijn tong kan ik zelf moeilijk beoordelen. Hij kwijlt wel altijd al veel ( zeker bij geconcentreerd bezig zijn...) ookal heeft hij ondertussen al zijn tanden en kiezen. praten doet hij amper nog, vast voedsel eten is ook nog steeds niet heel er veel. Maar goed dat zijn dingen die er wellicht los van staan
Hoi, Goed dat je steeds door bent gegaan! Ja, wat is wijsheid...ik zou contact met een pre-logopedist opnemen: zij kan al je vragen over spraak en voeding en mondmotoriek beantwoorden en ook mondmotoriek beoordelen. Op basis daarvan je goed laten informeren. Als het op enig moment nodig zal zijn, (ook al is het dan pas over 3, 5 0f 10 jaar) dan zou ik zeggen zo snel mogelijk. Hoe groter een kind, hoe groter de impact. Ook, wanneer spraak achterwege blijft, kan dit gevolgen hebben op school bijvoorbeeld, met taalontwikkeling, vriendjes maken, eten....en later: zoenen met een meisje... Succes!