Aantal vraagjes over vruchtbaarheidsbehandelingen

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Baby09, 17 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Hallo...
    Mijn vriend heeft *erg* slecht zaad gemiddeld 0,4 milj. zaadcellen en daarvan nog eens 60% traag zaad..
    Nu taan wij ook op een wachtlijst voor PGD (IVF)
    Is ICSI voor de verzekering hetzelfde als IVF??
    En voor wat voor behandelingen zouden wij allemaal in aanmerking kunnen komen??
    Ik weet namelijk nog helemaal niks. De HA vond ons nog te jong om door te sturen naar de gyn en was nog best positief over zijn zaad... Wat, na veel lezen, dus eigenlijk helemaal niet zo positief is maar oke.. Heb wel zelf een afspraak gemaakt met de gyn dus hoop dat we wel verder geholpen worden...

2. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hoi Keltje,

Wat een rotnieuws...je bent hier wel op het goede adres, want wij weten bijna allemaal zo'n beetje hoe het voelt.

IVF en ICSI is voor de verzekering hetzelfde...Je krijgt bij de meeste verzekeringen 3 pogingen vergoedt. De cryopogingen (de embryo's die ingevroren zijn) horen bij de poging waar ze uit komen.

Met 0.4 miljoen zaadjes kom je eigenlijk alleen in aanmerking voor IVF/ICSI...als de zaadjes traag zijn, kan het zijn dat ze meteen voor ICSI gaan...
    Ze noemen onder de 20 miljoen zaadjes p ml verminderd vruchtbaar en onder de 10 miljoen sterk verminderd vruchtbaar, dus een beetje raar dat de arts het wel mee vindt vallen...

Mag ik vragen hoe jong je bent?!
    Goed van je dat je zelf de gyn hebt gebeld...
    Hier zeggen ze ook weleens tegen mij: Je bent nog jong!
    Ja, dat snap ik ook maar dat doet niks af van de kinderwens die je hebt!
    Dus lekker gaan meis, je eigen gevoel volgen!

Succes!

Liefs Loesie

3. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Dank je voor je snelle reactie! Ikzelf ben 21 en mn vriend is 24..
    En de opmerking je bent te jong kan ik nu idd wel vervloeken. Het is precies zoals je zegt het neemt niet weg dat je een kinderwens hebt!!

Maar jij denkt dus ook dat we niet eens in aanmerking komen voor IVF? Want wij staan wel op de wachtlijst voor PGD (embryo selectie) en dat gaat via IVF.. maar eerder dat we met die behandelingen kunnen starten duurt het nog 2 jaar..

4. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hey...

Ja, inderdaad, we vervloeken het...heb het vandaag ook nog uitgelegd aan een collega, die het ook weer zei! Hij snapte wel hoe ik het bedoelde...ben 26 trouwens...

Tja...ik weet niet of IVF lukt...weet niet wat de normen zijn bij verschillende ziekenhuizen...maar omdat het zaad naar de eitjes moet zwemmen bij IVF...en als het zaad traag is, weet ik niet of dat lukt. Maar ze zullen het heus niet zeggen als het niet kan!

Bedoel je dat er een wachtlijst is van 2 jaar?!!? Welk ziekenhuis ben je dan? En is er geen ziekenhuis in de buurt die sneller kan?! Jeetje, dan duurt wachten echt lang!

Liefs

5. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Bij embryo selectie moet er een heel nieuw protocol gemaakt worden voor ons (vanwege mijn vriend zn syndroom) we zijn er op die manier dus wel van verzekerd dat het kindje dat syndroom niet heeft..

Het is voor ons dus een keuze die we nu moeten maken want PGD valt onder IVF bij de verzekering en ICSI dus ook.. dus wil ik nog 2 jaar wachten en er verzekerd van zijn dat het kindje gezond is of het risico nemen en voor ICSI gaan en dan hebben we 50% kans dat het kindje het syndroom heeft en willen dan de zwangerschap afbreken.. zitten nu een beetje erg met onze handen in het haar.. Ben al 3 dagen non stop aan het huilen omdat ik gewoon weet en voel dat we nooit spontaan uit ons zelf zwanger zullen worden..

Hoelang zijn jullie al bezig voor een kleintje??

6. Ieoor

Ieoor Fanatiek lid

16 dec 2008
    2.688
    0
    36
    Keltje: welkom op zwangerschapspagina (helaas bij vruchtbaarheidsbehandelingen en niet bij: 'ik ben zwanger'.

ICSI is inderdaad verzekeringstechnisch hetzelfde als IVF> 3 pogingen tenzij je een uitgebreidere verzekering hebt. Dit kun je navragen bij je zorgverzekeraar. Eventueel wisselen van verzekeraar om deze reden kan weer miv 1 jan.

0,4 miljoen zaadjes is helaas niet erg veel. Zeker niet als er 60% traag zaad bij zit.
    Je schrijft dat je op de wachtlijst staat voor IVF, maar de huisarts wil jullie niet doorsturen. Sorry maar snap ik niet zo goed. Toch enkel het ZH kan je op de wachtlijst voor IVF zetten? Of heb ik het mis?

Je hebt zelf al een afspraak gemaakt bij de gyn; goed gedaan meid. Voor jezelf opkomen.

Voor IUI heb je minimaal 1 miljoen zaadjes nodig (na opwerking)
    Voor IVF zijn minimaal 100.000 zaadjes nodig (na opwerking)
    Voor ICSI is in theorie 1 zaadje voldoende.

Middels een SOT (Semen Overlevings Test) kunnen ze onderzoeken voor welke behandeling jullie in aanmerking komen. Soms doen ZH deze test direct. Soms pas na een paar IUI behandelingen. Een SOT test is een andere test dan de semen analyse.

Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel.

Met embryo selectie ben ik niet bekend. Heel vervelend voor jullie dat er zoveel problemen zijn.

Heel veel succes.

7. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Klopt ik sta op de wachtlijst.. niet zozeer voor IVF maar voor PGD. Dat komt omdat mijn vriend het treacher collin syndroom heeft en via PGD kunnen ze in het ziekenhuis alleen de ''gezonde'' kinderen terugplaatsen. De behandeling is hetzelfde als IVF alleen de terugplaatsing niet.. Het vervelende is dus dat PGD dus ook onder IVF valt voor de verzekering.. Dus het is nogal een moeilijke keus om te maken of we nu 2 jaar moeten wachten en ervan verzekerd zijn dat we een kindje krijgen zonder het syndroom of toch ''andere'' vruchtbaarheidsbehandelingen met het riscio dat we een kindje hebben met dat syndroom.. Dus weet het allemaal even niet meer en heb pas 13 oktober een afspraak bij de gyn dus ga misschien even rondbellen kijken of ik ergens eerder terecht kan want ik ben radeloos..

Hoe zijn jullie omgegaan met het bericht dat het zwanger worden niet gaat zoals je je had voorgesteld???
    Het valt mij namelijk onwijs zwaar en denk er contineu aan en dan werk ik ook nog eens in de kinderopvang.. op een babygroep..

8. Loesie1982

Loesie1982 VIP lid

25 dec 2008
    5.486
    0
    0
    Juffrouw
    Overijssel
    Hey...

Ja, dat maakt het een een stuk moeilijker he...ik werk met kleuters en ook daar zie je veel zwangere mama's enz...
    Ik heb het eigenlijk altijd al geweten, een soort voorgevoel. Het was dan ook niet zo'n hele schok dat er iets mis was...

Het gaat op en af hoor...de ene keer kan ik er heel goed mee omgaan en kan ik het van me af zetten.
    Ik kan ook echt helemaal in zak en as zitten en het even helemaal niet zien zitten!
    Het is gewoon een achtbaan van emoties...

Het is idd een moeilijke keuze, maar ik weet niet precies wat het syndroom inhoudt...Zou het echt gevaarlijk zijn voor het kindje!?

De medische molen is gewoon niks anders dan wachten wachten wachten...
    Sterkte meissie...

Liefs

9. Majo

Majo Fanatiek lid

30 jan 2009
    2.522
    0
    0
    Hey Keltje,

Helaas voor jou ook welkom hier.
    De meeste vragen zijn hiervoor volgens mij al beantwoord behalve de vraag of je 2 jaar moet wachten of het ivf/icsi traject in moet gaan. Helaas kan ik daar ook geen antwoord op geven. Ken het syndroo ook niet, weet niet wat voor klachten je vriend daarvan heeft bijv. Zou me afvragen.....hoe erg is het als je toekomstige kindje het syndroom ook krijgt? Wat voor gevolgen heeft het voor hem/haar. Dat zul je moeten afwegen. En dan uitendelijk dié keuze maken die juist is. Maar als het wel gevolgen heeft en je had die kunnen voorkomen door 2 jaar te wachten.....dan wist ik het denk ik wel, ook al klinkt dat nog zó ver weg en is jullie wens er nu!! Je (toekomstige) kindje gaat natuurlijk voor alles lijkt me. Moeilijk moeilijk moeilijk zeg!! Heel veel succes met je keuzes. Laat je ook goed informeren door alle artsen. Gynaecologen en de eventuele arts die je vriend misschien heeft voor z'n syndroom?

Sterkte Meid!!! Enne...al die emoties.....laat ze lekker gaan. Die heeft iedereen van ons in de mmm (stuk voor stuk), heel herkenbaar dus!! Enne trek je niks aan van uitspraken van anderen!! Het gaat om jou/ jullie en of je nu jong bent of niet. Je bent er op je eigen tijd klaar voor!!

Dikke knuffel voor jullie en hopelijk voel je je gauw wat beter. Goed van je dat je zelf actie onderneemt trouwens!! Laat je niet 'kisten' he!!

Greetz van Majo!

10. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Het syndroom heeft te maken met de botten in het gezicht.. het kan allerlei stukken missen zoals de oren, de neus, de jukbeenderen en ook om en rondom het oog.. Mijn vriend heeft een milde vorm maar helaas maakt dat niet uit bij het doorgeven.. Het kan zijn dat het toekomstige kindje het ook in een milde vorm heeft maar kan ook erger worden dan mijn vriend heeft en helaas zouden ze dat dat pas bij de 20 weken echo zien. Ik weet van het syndroom af en zou het erg egoistisch van ons zelf vinden als je weet dat het kindje het syndroom heeft en het toch houd.. Dat is mijn mening.. Ik kan het kindje niet zo'n leven geven daar worden wij en het kindje niet gelukkiger van!
    Voor degene die het willen zien, even googlen : treacher collin syndroom..

Maar we hebben ook de keus gemaakt om het risico te nemen om ''spontaan'' zwanger te worden.. Het kan ook zijn dat hij het niet doorgeeft.. Dus daarom zit ik ook zo te twijfelen.. En wat hiervoor al gezegd is.. ik moet gewoon even mn verzekering bellen en kijken wat de mogelijkheden zijn..

Het is idd wel een achtbaan en dan zit ik nog niet eens midden in de MMM. Dus echt respect voor jullie die er midden in zitten!! En succes natuurlijk...

Nog een vraagje dan maar.. hoe reageert jullie omgeving?? Ik heb het mijn ouders niet verteld, wel mn schoonmoeder die reageerde erg laks.. Ook heb ik een vriendin die nu 5 maanden zwanger is en sinds dat zij dit weet hebben we erg weinig contact en voelt ze zich opgelaten.. Nu moet ik zeggen dat ik nu ook nog even niet klaar ben om over haar zwangerschap gezellig te kletsen..

Ladies succes en ik duim voor jullie!!

11. maaikiexxx

maaikiexxx Bekend lid

11 jul 2008
    734
    1
    0
    Secretaresse
    Hey Keltje,

Ik wil je ook even heel veel succes wensen en een dikke knuf.
    Het valt niet mee als zwanger willen worden z'on gevecht is. Jammer dat je schoonmoeder zo reageert en je vriendin je ontwijkt, vaak weten mensen zich idd geen houding te geven. Gelukkig kun je hier je ei kwijt. Nogmaals heel veel sterkte

Liefs Maaike

12. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Het PGD traject is erg lang helaas.
    Heb je al eens info gezocht voor het buitenland?
    Ik weet dat NL vaak erg achter loopt met vruchtbaarheidsbehandelingen, maar bijvoorbeeld België en Duitsland lopen best ver voor.
    Als zij ook PGD behandelingen doen, dan zal de wachtlijst daar ongetwijfeld korter zijn.
    Misschien het uitzoeken waard?

En verder denk ik niet dat een ander ziekenhuis jullie wil helpen eerlijk gezegd.
    Jullie weten wat hij heeft en welke risico's eraan verbonden zijn.
    Ziekenhuizen zullen dit ook weten en het risico niet willen nemen.
    Ik vrees dus echt dat jullie enige optie PGD is.

En daarbij, jullie willen ook het beste voor je kind.
    Als jullie het risico nemen en jullie kind een ernstige vorm heeft...
    Ik denk dat je dat jezelf altijd kwalijk blijft nemen en je kind misschien ook!
    Die 2 jaar wachten wegen absoluut niet op tegen de gezondheid van je kind.

Sterkte meis!

13. hypo

hypo Fanatiek lid

28 okt 2008
    1.940
    0
    0
    Ik sluit me helemaal bij Dreamer aan;
    Natuurlijk wil iedereen het liefst een kindje op de natuurlijke manier. Als dat niet kan is dat een enorme teleurstelling. (daar weten we hier op het forum alles van)
    Nu jullie sowieso op IVF/ICSI zijn aangewezen moet je zowel met als zonder embryoselectie een heel traject door. Het syndroom dat je vriend heeft lijkt me een ernstig syndroom (heb t ff opgezocht). Als je de mogelijkheid hebt door met embryoselectie een gezond kind op de wereld te zetten dan zou ik die met beide handen aangrijpen. Het vraagt alleen heel veel van jullie geduld. Maar zoals dreamer als zei; je wil toch het best voor je kindje. Natuurlijk heb je het liefst een kindje op een moment dat je dat zelf graag wil. Het moet daarbij inderdaad niet uitmaken of je rond de 20 of rond de 30 bent.
    Het feit dat je nog relatief jong bent is in jullie situatie alleen maar gunstig denk ik. Je hebt veel meer kans dat het slaagt, je biologische klok tikt nog niet zo hard (lichamelijk dan he).
    Ik zou zeker kijken als ik jou was wat de mogelijkheden in het buitenland zijn. Misschien zijn ze daar verder of hebben ze een minder lange wachtlijst. Maar dan zou je ook moeten kijken of jouw ziektekostenverzekering dat wel dekt.
    Het lijkt me erg moeilijk om niet alleen niet natuurlijk zwanger te kunnen raken, maar ook nog te moeten nadenken over zulke moeilijke dingen.
    Ik wil je daar heel veel sterkte bij wensen.

14. Baby09

Baby09 Fanatiek lid

9 aug 2009
    1.866
    15
    38
    Dank jullie wel voor jullie reacties! Erg fijn!
    Ik weet diep van binnen ook wel dat we zullen moeten wachten op PGD ja en ik wil het beste voor het kindje...
    Ik ga jullie advies opvolgen en eens info zoeken voor in het buitenland

Deel Deze Pagina