Volledige bv met 6 maanden en niet genoeg gegroeid

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door abcd1234, 17 sep 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Hoi Ilse,

Mijn zoontje is ruim 6 maanden oud en krijgt nog volledige BV van mij. Maar dat is dan ook meteen alles wat hij wil.... Hij weigert de fles, fruit en groente. De BV krijgt hij op verzoek, zo vaak als hij zelf aangeeft. Meestal om 5u, 9u, 11u, 13u, 15u, 17u en 19u. (Soms als hij lang slaapt vervalt er een voeding in de middag.)

Hij gaat nu 3x in de week naar het kdv en daar krijgt hij per dag zo'n 50-100 cc binnen, niet omdat hij drinkt aan de fles, maar dat knijpen ze uit de speen en dan slikt hij het door (onder protest). Alles wat je op een lepel legt, dat weigert hij na de 1e hap (dus vitamine D lukt wel want dat is maar 1 lepel ;) ). Dus pap maken van de BV is ook geen optie.

Sinds 6 maanden oefenen we met fruit (banaan, peer) en met groente (wortels en bruine bonen) maar hij weigert alles. Hij duwt het gewoon met z'n tong naar buiten en doet daarna z'n mondje niet meer open. Ik heb hem zelf eens een stuk banaan in de hand gegeven (a la rapley) maar hij wist niet wat hij daar mee moest doen. Hij kan ook nog absoluut niet zelf zitten dus dat lijkt me sowieso lastig.

Deze week waren we bij het CB en toen woog hij 6740 gram en hij is 65,5 lang. Hij was veel te weinig gegroeid zeiden ze. Ik heb uitgelegd wat er aan de hand is en dat hij ook net een week lang diarree had gehad (een virusje wat zijn grote broer ook had tegelijkertijd) en dat ik dacht dat het wel goed zou komen. Het positieve is namelijk dat hij er gezond uitziet, helemaal niet mager en hij heeft een gave en soepele huid.

Maar ik zit er nu toch steeds maar over te malen, dat hij niet genoeg binnen krijgt en niet goed genoeg groeit. En ik weet niet meer wat ik er aan kan doen nu, omdat hij niks anders wil dan BV en dat krijgt hij al zoveel als hij wil... Heb jij alsjeblieft een tip voor me...?!

Groetjes,
    abcd1234

2. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Ik ben trouwens niet zo ingegaan op het flesweigeren, maar we hebben al verschillende spenen geprobeerd (incl. de tommee tippee) en met een bekertje of een lepeltje, met alu-folie om de fles, noem maar op, maar zoals ze het nu doen werkt het het beste...

Hij zuigt helemaal niet op de speen, hij duwt hem weg met z'n tong en speelt er wat mee, maar zuigen doet hij dus nooit.

3. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hoi,

Wat een verhaal zeg. Ik kan me je gevoel goed voorstellen. Aan de ene kant doet hij het goed op de BV. Toch zit er ergens dat gevoel van onzekerheid omdat hij alles weigert en toch (ondanks voldoende voeding) niet goed aan lijkt te komen.

Ik neem pas sinds kort weer het forum over dus ik weet niet of je al een achtergrond had zeg maar. KAn je wat vertellen over hoe het met hem is. Is hij vrolijk en alert of juist huilerig. Hoe zijn jullie, komt er iets van allergie in de familie voor?

Misschien kan je me antwoorden?

Ik lees het graag

Ilse

4. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Bedankt voor je reactie. Er zitten inderdaad allergieen in de familie, vandaar dat we nu 'pas' met bijvoeding zijn gaan oefenen. Kort gezegd: ik ben allergisch voor allerlei soorten fruit, huisdieren, en allerlei pollen van bomen en gras ;)

De diarree leek me geen allergische reactie, omdat ik er pas rond m'n 8e of 9e last van kreeg, en hij echt nog maar weinig fruit binnen heeft gekregen..

Hij is verder erg vrolijk en alert, en is alles om zich heen aan het ontdekken. Hij rolt ook al sinds 4.5 maanden van rug naar buik.

Gisteren moest ik weer werken en heeft hij 20 cc op en 1 of 2 hapjes peer op een dag van bijna 10 uur op het kdv... Ik zat ook nog 2 uur vast vanwege de NS en zat er toen helemaal doorheen. Ik ga de komende week halve dagen werken want dit kan ik niet meer aan. Ik zit er over te denken om maandag een lactatiekundige te gaan bellen, maar misschien heb jij nog een tip?

Op het kdv zeiden ze dat er wel eens ouders waren geweest van een flesweigeraar die 24 uur geen borst meer hadden aangeboden, alleen de fles, en dat de baby toen uiteindelijk eieren voor z'n geld koos. En daarna ook de borst wel weer wilde. Wat vind jij van zo'n aanpak?

Zou fingerfeeding met zo'n spuitje nog zin hebben bij hem, in ieder geval om de dagen op het kdv door te komen zonder uitdrogingsgevaar?

5. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Hoe is het werken gegaan? Ik denk dat het goed is een LK te benaderen. Dan kan je makkelijker 1 op 1 jullie beleid instellen. Altijd handiger als via de mail.

Ik vind de aanpak van het niet meer aanbieden van de borst haast onmenselijk. Het zou kunnen als het inderdaad een kwestie van niet willen is. Helaas is dat niet het geval. Kindjes die de fles weigeren doen dat niet wilsmatig! Ze kunnen er niets mee. Dat heeft alles te maken met hun mondmotoriek. De techniek van het drinken uit een flesje is wezenlijk anders dan het drinken uit de borst. Rond 4-6 weken kunnen kindjes deze beide technieken naast elkaar aanleren. Lukt het dan en je doet daarna niets meer met een flesje dan bestaat de kans dat ze een tijd niet meer weten wat ze ermee moeten.

Bij de borst beweegt de tong met een golvende beweging van voor naar achter om de borst als het ware leeg te kolven. Bij de fles loopt de melk als het ware zo uit de speen. Gebruiken ze dan dezelfde drinktechniek dan is de melkstroom te groot omdat die dan extra eruit wordt gezogen/geduwd. Bij het drinken uit de fles moet de tond dus van achter naar voren tegen de speen duwen om de melkstroom te doseren. Een heeeeel andere techniek.

Je ziet het is dus geen kwestie van niet willen maar van niet kunnen!

Fingervoeden kan op zich wel maar wordt wel een hele klus omdat de hoeveelheden wel groot zijn. Je kunt proberen om een slangetje in een flesje te hangen en die langs de vinger te leggen. Dus fingerfeeding met een soort rietje.

Succes

Ilse

6. abcd1234

abcd1234 Fanatiek lid

28 aug 2009
    1.350
    0
    36
    NULL
    NULL
    Dat 'uithongeren' vond ik ook een vervelend idee, maar het lijkt vooralsnog ook niet nodig te zijn.

Zowel dinsdag als gisteren had hij op het kdv maar liefst zo'n 140 cc op! Met het spuitje, zonder vinger, en hij hapt en zoekt echt naar dat tuitje. Wat een mafkees. Maar hij krijgt nu dus wel wat binnen daar dus ik ben weer ietsjes gerustgesteld.

Gelukkig hebben de juffen daar ook het geduld ervoor, over een voeding van 70cc doen ze een minuut of 20-25. Voorlopig een oplossing gevonden dus.

Over het eten vanaf een lepel heb ik een topic geopend voor de voedingsdeskundige.

7. Ilse

Ilse Lactatiekundige

2 apr 2008
    1.552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Super dat jullie in elk geval tijdelijk een oplossing hebben gevonden. heb je overigens al eens een rietje geprobeerd? BV kindjes kunnen verbazingwekkend goed uit een rietje drinken!

Succes

Ilse

Deel Deze Pagina