Hallo dames, ik heb een paar vraagjes: * ik moet voor mijn werk een paar dagen naar het buitenland. Uiteraard ga ik daar kolven om mijn productie op peil te houden. Als ik op mijn werk ben, ben ik echt wel een tijd aan het kolven (ik probeer dan genoeg te krijgen voor een hele voeding). Aangezien ik het op reis weg zal moeten gooien, zit ik niet aan een hoeveelheid vast. Maar hoe kan ik nou het beste kolven om de productie op gang te houden? Toch die hoeveelheid die ik normaalgesproken kolf? Of is er een betere (ik hoop 'kortere') manier? * van half tot eind september zijn we op vakantie geweest. Voor de vakantie dronk mijn zoontje op het KDV 2 flessen van 170 á 200 cc. Ik kolfde op mijn werk dan ook 's ochtends vaak 200-250 (kostte me niet veel moeite) en 's middags rond de 150. Sinds we terug zijn drinkt hij op het KDV ineens maar tussen de 100 en 150 per keer En ik kolf nu ook met moeite op het werk 's ochtends rond 150 en 's middags rond de 100... Is dit niet veel te weinig voor hem? Hij weigert nog ander vocht te drinken (ik oefen met een open beker met thee, soms probeer ik water) Ik wil binnenkort met hem naar het CB om te wegen, want ik weet niet goed hoe hij nu groeit (laatste keer was ik daar met 6,5 maand dacht ik). Hij is pas heel recentelijk goed een boterham gaan eten. Het is al daarvoor begonnen. Avondeten is nog helemaal geen succes (6 hapjes zijn veel, een enkele uitzondering daargelaten). Fruit is ook geen favoriet (al vind hij het nu ik kleine stukjes wel lekkerder dan geprakt) Hij wordt wel 's nachts vaak wakker, maar omdat we al een tijdje weten dat ik een paar nachten weg moet, probeer ik hem de laatste tijd zo min mogelijk 's nachts aan te leggen. Welgeven we nu af en toe wat kunstvoeding (mijn vriezervoorraad is helaas niet voldoende om de dagen dat ik weg ben door te komen (door een open vriezer heb ik veel weg moeten gooien) als hij rond 23 of 24 uur wakker wordt. Ook omdat we hopen dat hij daar langer van gaat slapen Zonder succes overigens. Om een lang verhaal kort te maken: is de hoeveelheid die hij op het KDV drinkt niet veel te weinig??
Hoi, Ik loop even 1 voor 1 je vragen langs. Om je productie goed op gang te houden is het voldoende om beide borsten leeg te kolven. Als de melkstroom stopt, stop je met kolven. Ik denk dat je er na 8 maanden wel op mag vertrouwen dat je zoon neemt wat hij nodig heeft. Het is op zich normaal dat hij nu minder drinkt dan een paar maanden geleden. Zeker als hij nog meer vast voedsel gaat eten. Vaak zie je ook nog dat kindjes thuis inhalen wat ze op het KDV te weinig hebben gedronken. Laat hem ook zelf maar het tempo bepalen waarin hij de bijvoeding neemt. Hij heeft nog de tijd om het te leren. Het komt vanzelf goed. Misschien vindt hij stukjes-eten wel lekkerder Het is een misverstand dat kinderen op kunstvoeding ineens wel door gaan slapen. Doorslapen is een kind-factor en en geen voedings-factor. Veel plezier met je werk-trip naar het buitenland.
Hi, Bedankt voor je antwoorden! Intussen ben ik nu dus op reis en ben ik aan het kolven. Ik merk alleen dat mijn kolfopbrengst met de dag achteruit gaat... Moet ik me zorgen maken? (ik ben misschien wat overbezorgd, maar ik ben nog zo niet klaar met borstvoeding geven... ik ben zo bang dat deze paar dagen er voor zorgt dat ik niet meer genoeg voor hem heb... )
Je productie is zodra je thuis bent waarschijnlijk snel weer op peil. Kun je een keertje vaker kolven? Dat kan helpen. Zo niet, niet stressen. Thuis met kind aan de borst komt het wel weer op peil.
Hi Sorry hoor, maar daar ben ik weer Blijkbaar, nu ik een paar dagen fulltime moet kolven, lukt het me niet heel goed om mijn ene borst goed leeg te kolven, want ik heb een pijnlijke (iets harde) plek in mijn borst. Ik heb al geprobeerd om voor het kolven een warme douchestraal op mijn borst te houden en de plek te masseren, maar dat helpt niet. Ik verwacht/hoop dat het mijn zoon straks (ik ga vandaag weer naar huis) wel lukt om de boel te legen. Maar als die plek nou blijft zitten, heb je nog tips om het weg te krijgen? ik kreeg daarnet een knuffel van iemand en het deed gewoon echt ontzettend zeer...
Oeps... ik zie nu pas je reactie... Toen ik thuis kwam heeft hij idd de harde plek gelukkig weggedronken. Helaas kolf ik alleen nog steeds weinig (maar ook drinkt hij overdag bog steeds weinig), soms niet genoeg voor de volgende dag... Even een hele andere vraag. Ik las net je antwoord op de vraag over bv en kv en of de werking van bv dan teniet is gedaan als de baby een flesje kv heeft gekregen. Ik heb dit idd ook wel eens gehoord. Nu is mij zoon al 3 maanden verkouden en hij hoest al 1 maand en volgens de ha heeft hij een kleine piep in zijn longen. In mijn naiviteit (?) dacht ik dat bv kindjes hier minder last van hadden... Toen hij geboren was, zijn we allebei opgenomen geweest omdat ze bang waren dat we een infectie hadden. Dit was gelukkig niet zo, maar tot mijn verdriet hebben ze hem op de kinderafdeling hem meteen kv gegeven (omdat bij een infectie uitdroging het grootste gevaar is). Ik ben wel meteen gaan kolven en heb hem zoveel mogelijk bv gegeven, maar hij greeg pas volledig bv toen we weer thuis waren. Hebben deze 4 dagen een groot deel van het positieve effect van bv verpest? Nog 1 vraagje dan... Mijn kolfrecht is bijna afgelopen. Maar mij zoon drinkt nog niets anders dan bv (als ik echt niet genoeg in voorraad heb ook een beetje kv). Ik oefen wel,maar hij vind er niks aan. Wat doe ik nou als ik overdag niet meer kan kolven? En hoe werk ik daarnaartoe (qua afbouwen)? Sorry voor het lange bericht!
Hoi, Qua kolfrecht, ga in overleg met je baas. Je zult verbaasd staan hoe flexibel de meeste bazen reageren, zeker als je uitlegt dat jouw grote bink alleen maar moedermelk lust. Het is jammer dat hij in het ZH KV heeft gehad. Was dat hypoallergene of gewone KV? Het kan zijn dat die bijvoeding toch een allergie triggert. Het piepen en het feit dat hij KV weigert zijn voor mij wel reden om aan een allergie te denken. De darmflora van een baby is meestal na 2-4 weken wel weer hersteld. Borstvoeding is als een keukenschort hoorde ik laatst een kinderarts zeggen. Hij beschermt je maar je voorkomt niet dat er toch spetters op je kleren komen. Ook met bv worden kindjes ziek, maar minder ziek als wanneer ze geen borstvoeding krijgen. Alles wat jouw kindje nog aan borstvoeding krijgt is positief voor hem. Ga zo door.
Ik ben bang dat mijn baas daar niet bij gaat horen... Hij heeft al zo vaak gevraagd: hoe lang geven mensen normaal borstvoeding? Nee, ik weet zeker dat hij blij zal zijn als ik weer volledig inzetbaar ben. In het ziekenhuis heeft mijn zoontje wel hypoallergene voeding gekregen omdat ze wisten dat ik bv wilde geven. Hij drink overigens nu ook zonder problemen kv hoor. Alleen geen water of thee of iets dergelijks. Ik weet dus niet wat ik hem moet geven als mijn kolfrecht is afgelopen. Is het mogelijk om de 4 dagen dat ik met hem thuis ben hem wel zelf te voeden en de 3 dagen kdv hem iets anders te geven? Of is dat een kwestie van uitproberen of mijn productie dat trekt?
Hoi Als je kolfrecht is afgelopen kun je hem wellicht ook yoghurt geven en/of vruchtensap bij de boterham. Ik denk dat het wel gaat lukken om hem op je thuis dagen te voeden en op de kdv dagen niet te kolven. Maar dat is ook een kwestie van uitproberen. Mijn ervaring (baby was toen 11 maanden) is dat het goed ging. Eventueel kolf je nog kort een keer in je lunchpauze. Veel succes.