Een vraag.

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Augustus baby, 17 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Augustus baby

Augustus baby Actief lid

31 dec 2011
    371
    0
    0
    Friesland
    Goedemorgen,

9maart heb ik een dochter gekregen ze was een flinke dame, 4345gram.
    We zijn meteen begonnen met bv en ze hapte super goed aan!
    En dat is ze blijven doen, alleen valt ze ontzettend snel in slaap waardoor ze dus niet zoveel drinkt.
    En helaas blijft ze afvallen gister was ze 3900gram dus eigenlijk teveel afgevallen, maar ze is zo ontzettend tevreden slaapt goed, plast goed, poept goed en is allert als ze wakker is.
    Ik heb gevoed elke 2uur, kolven, en op verzoek gevoed wat het beste werkt want dan is ze het beste wakker, alleen dan kom ik kwa voedingen niet echt uit want de nacht slaapt ze al best lang door en kom ik dus niet aan ongeveer 10voedingen.
    Verder heb ik geen stuwing gehad, en ook niet mega volle borsten.
    Als ik kolf komt er rechts (na voeden) nog wel 20cc uit en links komt zowel na voeden als nog niet gevoed te hebben bijna niks uit.
    Kan het zijn dat ik te weinig heb?
    Wat kan ik het beste doen?
    Ik hoop dat u kunt helpen.

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi

Hoe is het nu? Ik heb nu pas gelegenheid om je vraag te beantwoorden.
    Hoeveel plast en poept je kindje? En hoe lang drinkt het? 1 of beide borsten per voeding?
    Ligt je kindje erg warm? (dan kunnen ze ook wat loom worden door de warmte, vandaar dat ik het even vraag)

Als je kindje niet actief aan de borst drinkt, is het zaak daar verandering in te brengen: kijk heel goed wat je kindje doet: bij het aanzuigen, neemt het pauze of blijft het in de pauzes en het aanzuigen "hangen"? Komt er een melkstroom op gang (je ziet dit door het regelmatige slikken) of zie je eerder dat je kindje heel veel zuigbewegingen maakt en dan een keer slikt.

Probeer je kindje actief te laten drinken! Door het aan te sporen, te praten, aai over het bolletje. Valt je kindje stil (oogjes dicht, in slaap) probeer dan om je kindje aan de andere kant aan te leggen. Wissel zo vaak als nodig is binnen 20 minuten!

Ook hoe je kolft maakt natuurlijk verschil: wat voor kolf gebruik je of kolf je met je handen? Hoe kolf je: aan één stuk 10 of 15 minuten of in meerdere stappen? Een veelgebruikt schema om productie of opbrengst op te voeren is het kolven in stappen:
    masseer kort (30 sec)
    kolf 7 minuten
    masseer korst
    kolf 5 minuten
    masseer kort
    kolf nog eens 3 minuten.
    Doe dit na het voeden. Lukt het niet met tijd, kolf dan in ieder geval laatste druppels uit elke borst zodat je je lichaam toch even een signaal geeft om net wat meer melk aan te maken.
    Het beste is natuurlijk om dubbelzijdig tegelijk te kolven: dit is niet alleen sneller maar levert ook meer effect.

Lukt het niet of blijf je twijfelen: schakel een lactatiekundige in om alles door te nemen en te beoordelen of alle bovenstaande dingen wel nodig zijn, of dat je gewoon voldoende hebt voor je kindje! Het is het waard!

Deel Deze Pagina