Hey hallo, ik heb even een vraagje over het aanleggen van mijn zoontje. Mijn zoontje was bij de bevalling 2310 gram bij 37 weken en 3 dagen zwangerschap (ik ben ingeleid ivm de groei van ons kleintje). Nu was hij in het begin veel te zwak om de borst goed te kunnen pakken, al wilde hij dat wel. Nu is het nog steeds zo, dat het hem niet lukt om de borst goed te kunnen pakken. Denkt u dat dit nog goedkomt? Ik probeer het nu 1x per dag, omdat hij er anders te gestrest van word en dat is ook niet leuk voor hem. Ik heb zelf ook zoiets van: lukt het niet, dan blijf ik gewoon kolven, zodat hij toch borstvoeding kan krijgen. Wat denkt u hiervan? Ik heb namelijk al verschillende standen geprobeerd om hem te voeden, maar het lukt hem gewoon echt niet... Alvast bedankt voor uw antwoord. Groetjes, Patricia
HAllo Patricia, Inmiddels al weer wat dagen verder, hoe gaat het nu? Ik denk dat je het goed doet op de manier waarop je bezig bent. Het is niet vreemd dat een kindje wat iets vroeger is geboren moeite heeft met het blijven vasthouden van de borst. Oefen af en toe en bouw dat uit wanneer het beter lijkt te gaan. Veel huid op huid contact is ook belangrijk. Veel lekker samen in bed of in bad, en soms zie je dat ze dan ineens zelf de borst ontdekken als het ware. Je kant zo'n klein mannetje goed in de rugby houding voeden alhoewel dat ook een beetje afhangt van jouw borsten. Als je een Lactatiekundige in de buurt kunt vinden zou zij eens mee kunnen kijken en precies jullie situatie kunnen beoordelen. Ik zal hieronder wel wat alegemene tips geven voor het aanleggen. Stap voor stap. Leg hem zo dat zijn neus tegenover de tepel ligt Prikkel de bovenlip door met je tepel er langs te strelen Als reflex zal hij gaan zoeken en de mond openen (hoofd naar achteren) Je kunt helpen door zijn kinnetje wat naar beneden te duwen. Als zijn mond wijd open is dan wijst je tepel naar de bovenkant van het gehemelte (niet recht naar binnen) Dan breng je Joshua naar de borst. Laat eerst het kinnetje (onderlip) contact maken met je borst. Je laat hem dan als het ware over je tepel happen (als ware het een grote appel) Een groot deel van de tepelhof moet in zijn mondje zijn. De tepel is voor de voeding rond, na de voeding moet hij dezelfde vorm hebben. Is hij afgeplat als een broodje dan weet je dat er een nog grotere hap moet worden genomen. Ook wanneer je iets van pijn voelt, losmaken en opnieuw starten. Borstvoeding geven mag geen pijn doen! Oefen niet te lang. Begin vroeg genoeg. Let op de eerste voedingssignalen. Na het wakker worden is hij waarschijnlijk eerst wat aan het likken, bewegen met zijn armpjes. Dan kan je al aanleggen. Huilen is het laatste voedingssignaal. Succes! Ilse
Hallo Ilse, ik leg Joshua niet meer aan, omdat dat voor ons beiden alleen maar stress geeft en dat wil ik niet meer. Ik blijf nu dus gewoon lekker kolven, zodat hij in iedergeval moedermelk krijgt. Morgen word ik teruggebeld door de lactatiekundige hier in de buurt. Zij had het laatst namelijk over een soort fysiotherapie met warmte ofzo. Ik zou hier wel graag gebruik van willen maken, zodat ik minder kans heb op die rotschijven. Afgelopen vrijdag ben ik bij de huisartsenpost geweest, want ik heb echt zitten huilen van de pijn in mijn linkerborst. Mijn hele rechterkant van de linkerborst was keihard en ik kon het niet wegmasseren. Het liep door tot helemaal onder de borst. Bij de huisartsenpost heeft de huisarts naar mijn borst gekeken die een beetje lichtrood was en heeft hij ook gevoeld. Nou hij raakte het alleen maar en en ik ging al door de bank van de pijn. Ik heb dan nu ook antibiotica gekregen en dat helpt al een heel stuk. De harde plek is nu verdwenen. Wel vraag ik me af hoe het nu ineens kan dat mijn productie ineens flink is afgenomen. Ik kolfde per kolfbeurt zo tussen de 100 en 200 cc, maar nu mag ik blij zijn als ik de 100 cc haal... Heb jij enig idee hoe dit kan? En of dit weer beter gaat worden? Groetjes, Patricia
Hallo Patricia, Het lijkt erop dat je net wel of nog net geen borstontsteking hebt opgelopen. Wat goed van je dat je contact hebt met een LK. Is ze al langsgeweest? Je beschrijft een enorme stuwing. Zowel stuwing als een borstontsteking hebben beide tot gevolg dat de productie afneemt. Wanneer de borstontsteking weer over is en je weer als voorheen gaat kolven zal de productie weer toenemen. Wanneer je alleen blijft kolven is het goed om dubbelzijdig te gaan kolven (misschien deed je dat al) dat stimuleert de productie optimaal en het kost het minste tijd. Heel veel succes Ilse
Heyhey, of het wel of geen borstontsteking was/is heeft de huisarts niet gezegd. Hij zei gelijk na het bekijken en voelen dat hij genoeg wist en dat ik antibiotica kreeg. De LK is nog niet langsgeweest. Ze heeft me wel teruggebeld. Ik moet het even in de gaten houden ivm de onderliggende melkklieren. De blijven namelijk vaak hard en ik kom er niet goed bij met de warmte. Nu moet ik even wachten tot de kuur is afgelopen en als het dan nog niet weg is, kan ik een fysiotherapeut bellen voor de warmtetherapie. Ik ben wel blijven kolven, zoals ik altijd kolf. Al heb ik nu de nachtkolf helemaal afgebouwd en heb ik die nu gelukkig niet meer. Scheelt een heleboel tijd. Ik heb een electrische kolf van Medela (de mini electric) en hiermee kan ik dubbel kolven. Dit doe ik dan ook altijd. Behalve als ik van die flinke schijven heb die ik echt moet wegmasseren, dan kolf ik per borst. Maar als ik het dus goed begrijp gaat de productie weer omhoog? Ik kolf nu 's morgens (maar zal ook nog wel teruglopen denk ik) tussen de 150 en 200 cc (dat is direct na de nacht). Daarna word het steeds minder. Maar dit gaat dus nog wel weer goedkomen, als het goed is? Ik ben nu namelijk helemaal door mijn voorraad heen en moet Joshua echt alweer gaan bijvoeden. Ik meng de kunstvoeding nu met moedermelk, want anders heeft hij niet genoeg. Hij drinkt/eet namelijk 125 cc per keer nu. Ik hoor graag weer van je. Groetjes, Patricia
Hallo Patricia, Als de huisarts AB voorschrijft dan denkt hij aan een borstontsteking. Ik schreef het wat twijfelend omdat er een fase voor zit (namelijk verstopte melkkanaaltjes. Dat veroorzaakt de harde schijven waarover je schrijft. Een borstontsteking kenmerkt zich door acute ziekte. Je hebt binnen een uur heel hoge koorts (rond 40), hebt een algeheel grieperig gevoel en wil niets liever dan in bed. Omdat je dat niet schreef zit het er een beetje voor. Inderdaad de harde plekken heel goed in de gaten houden en zeker nu niet minderen in kolven. Je borsten moeten zo vaak en zo goed mogelijk geleegd worden. je kunt proberen te wisselen met kolven of een schema aanhouden. Eerst bijvorobeeld 7 minuten kolven, dan stoppen, je borst masseren, 5 minuten, stoppen, masseren en dan nog eens 3 minuten. Beter wat vaker kort kolven van minder vaak lang. Je productie zal wel verhogen. Probeer met je Lk een beleid af te stemmen. Ik wil daar niet tussendoor gaan roepen dus probeer 1 lijn te volgen. Heel veel succes Ilse
Hey Ilse, zo weer een aantal dagen geleden en heb alweer een AB-kuur. Nu voor de rechterborst. Deze heb ik nu bijna een week en ben er inmiddels alweer bijna vanaf. Nu heb ik in mijn linkerborst een soort van spierpijn. Ik weet niet hoe ik het anders kan omschrijven. Het zit aan de bovenkant van mijn borst, maar er zit geen schijf. Het doet wel pijn. Heb ook het idee dat ik een paar kleine bloeduitstortinkjes heb. Heb hier en daar wat blauwe streepjes bovenop mijn borst. Ook heb ik op de bovenkant van het tepelhof een bultje zitten met een wit puntje. Je zou het kunnen vergelijken met een rijp puistje... Ook die doet zeer. Wat zou dit allemaal kunnen zijn? Ik ben op het moment aan het afbouwen, omdat ik die borstontstekingen nu toch wel helemaal zat ben. Heb het wel gehad nu... om heel eerlijk te zijn. Ik vind het erg jammer, maar die pijn iedere keer is ook niets...