Beste Heidi, Onze dochter van ruim 3 heb ik tot 1,5 jaar BV gegeven, ging prima. Nu 2 weken geleden bevallen van onze tweede dochter. BV is goed op gang gekomen, zelfs zo veel dat ik haar aanleg aan 1 borst, dan verschoon en dan weer dezelfde borst aanbiedt omdat ie nog lang niet leeg is. Dit om haar iig de achtermelk te geven. Heel soms biedt ik dan nog de tweede borst aan, maar meestal heeft ze echt genoeg. Nu adviseerde de kraamverzorgster om iedere 24 uur mijn borsten iig 1 keer helemaal leeg te kolven. Dit omdat ze zei dat als ik dat niet doe, de productie dan met een week of 10 weg kan vallen. Dit advies klinkt mij onbekend in de oren, maar ik wil het graag bij je checken. Want ik vind het heel veel gedoe om steeds na de voeding ook nog te gaan zitten kolven. En heb het idee dat ik daarmee de productie uit balans breng. Wat is jouw advies hierover?
Ik zou eerder zeggen: laat de eerste melkstroom aflopen, zodat je kindje al snel aan de achtermelk toekomt. Dan kun je wel de tweede borst als 'toetje' aanbieden en komen beide borsten aan bod. Wanneer je blijvend 1 borst per voeding zou geven, dan kan het zijn dat het vrij lang duurt eer die borst weer gestimuleerd wordt. In die zin kan het zinnig zijn om extra te stimuleren, maar beter inderdaad om gewoon af te laten stemmen op vraag en aanbod. Dus niet extra kolven, tenzij je eens denkt dat je ongemakkelijke stuwing hebt (dan spanning er af) of wanneer je vindt dat je kindje niet goed heeft gedronken maar echt niet tot drinken is te bewegen, dan kun je evt. met de hand nakolven. Minstens zo makkelijk Geniet van je meisjes!