aantal weken verlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Meliske, 6 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    Hallo,

Ik weet dat het aantal weken zwangerschapsverlof 16 is,
    maar ik dacht een tijdje terug gehoord te hebben dat dit
    meer gaat worden.
    Weet iemand hier iets van?
    En ook wanneer dit dan in zou gaan?

Groetjes!

2. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

er wordt idd wel over gepraat, maar volgens mij is nog niet vastgesteld wat het gaat worden. je bent al 28 weken dus reken er maar niet op dat je er deze zw.schap profijt van gaat hebben :(

dit staat op de site van ministerie van volksgezondheid:

Vraag 7

Gezien het feit dat de meeste vrouwen stoppen met borstvoeding als zij weer gaan werken, bent u bereid het betaald zwangerschapsverlof uit te breiden? Zo nee, waarom niet?
    Antwoord 7

De werkgever is op grond van de Arbeidstijdenwet verplicht om het werk zo in te richten dat rekening wordt gehouden met de specifieke omstandigheden van vrouwen die borstvoeding geven. De werknemer die borstvoeding geeft heeft gedurende de eerste 9 levensmaanden van het kind het recht het werk te onderbreken om het kind te voeden of om te kolven. De werkgever moet daartoe gelegenheid bieden en waar nodig een besloten ruimte ter beschikking stellen. Werk hoeft dus geen belemmering te zijn voor het geven van borstvoeding.

De Europese Commissie heeft voorgesteld om richtlijn 92/85/EEG, de ‘zwangerschapsrichtlijn’, te herzien. Onderdeel van het voorstel is een verlenging van het zwangerschaps- en bevallingsverlof van 14 naar 18 weken. Nederland kent een verlof van 16 weken. Het Nederlandse Kabinet staat vooralsnog negatief tegenover het voorstel van de Europese Commissie. Er zijn onvoldoende aanwijzingen dat een verlenging van het zwangerschapsverlof noodzakelijk is in verband met de veiligheid en de gezondheid van moeder en kind.
    (bron: http://www.minvws.nl/kamerstukken/vgp/2009/antwoorden-op-kamervragen-van-het-kamerlid-langkamp-over-het-belang-van-borstvoeding.asp)

3. Meliske

Meliske VIP lid

29 mei 2006
    7.731
    0
    36
    NL
    Bedankt voor je snelle reactie.
    Ik had er eigenlijk al niet op gehoopt dat ik meer weken zou krijgen...
    Maaaaar het was wel fijn geweest ;)

4. marjan77

marjan77 Bekend lid

Je hebt de mogelijkheid om naast de 16 weken zwangerschapsverlof nog maximaaal 4 weken onbetaald verlof op te nemen.
    Ook niet verkeerd!!:):)

5. Lemi

Lemi VIP lid

5 okt 2008
    13.306
    0
    0
    Ik heb laatst in de krant gelezen dat het voorstel voor 20 weken zwangerschapsverlof is afgewezen en dus voorlopig sowieso niet doorgaat helaas.

@marjan: mag je baas dat weigeren? Wel lekker als je dat kan doen zeg!

6. marjan77

marjan77 Bekend lid

Lotte, ik heb dit in 2007 gedaan (4 weken onbetaald verlof na afloop van mijn zwangerschapsverlof), je hebt er recht op, althans wat betreft de cao gehandicaptenzorg. Je kunt het altijd even nakijken in je eigen cao.

Deel Deze Pagina